Permalänk
Medlem

Kompaktkamera ~2000kr

Hej

Nu är det så att jag är ute efter en liten smidig kompaktkamera som får kosta runt 2000kr +- ett par hundra.

Måste vara lågt brus när man fotar i förhållanden med dåligt ljus samt.
Vill även kunna filma med godkänd kvalitet i HD 720p (1280x720)

Funderat på någon av dessa:
Sony CyberShot DSC-W350
Sony CyberShot DSC-W290
Samsung WB550
Canon Digital IXUS 200 IS
SamsungWB1000

Lutar mest åt samsung men är mycket intresserad av panoramaläget o Sony's där w290 verkar bäst.

Någon som har någon ide eller annat alternativ som är bättre?
Samt vilken av dessa är mest värd pengarna?

Tack för er tid

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Är också ute efter en ny, men det verkar som om att de nya digitalkameror är sämre än de 5< gamla.

Har 2st Sony, DSC-P10 och den senaste DSC-W90.
P10 tar mycket bättre bilder än W90 men är stor som en tegelsten, W90 är inte så himla dumt men är också en tegelsten jämfört med dagens digitalkameror.

Några vänner köpte Canon ixus (modell 90 eller senare) och Casio Exilim EX-S12.
Kan bara säga att jag inte tyckte att bilderna blev skarpa, trots alla inställningar, visst de är ok men inte som sonys.

Visst, sony använder sina egna dyra minneskort men orkar man testa andra märken och sen lämna tillbaks om de är dåliga...

Blir nån med brännvidd 28e eller liknande...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Avstängd

Jag kan starkt rekommendera både Nikon o Canon. De bygger mycket bra kameror. Även maffiaföretaget Sony gör helt ok kameror. Det är ju Minolta fast det numera står Sony på dom.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

En kompaktkamera är smidig iom att man alltid har den med sig, men om du har någon större ambition vad gäller bildkvalité så ska du titta på en annan klass.

Jag har haft Canon Ixus-kameror själv. Mycket grynighet vid låga ljusförhållanden, skulle jag säga, men jag kan inte säga om det är mer än någon annan modell.

Canon och Nikon skulle jag annars också rekommendera. Att behöva sitta med Memory Stick i Sonys varianter ser jag som ett klart minus för hur jag använder min kamera.

För den tekniskt intresserade så kan man installera egen firmware på Canonkameror vilket är rätt roligt och låser upp en del bra funktioner. Googla "chdk".

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Du har rätt angående Canon Ixus ger grynighet vid dåliga ljusförhållanden, verkar vara så på nästan alla modeller.

Sonys nya klarar av SDHC och SD minneskort.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Denna verkar vara helt ok vid låga ljus och iso upp till i alla fall 400
Fujifilm FinePix F80EXR - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Digitala kompaktkameror
Det jag vill ha är en point and shoot, smidig helt enkelt för lite mer seriösa bilder tar jag min gamla EOS 350D.

Vill ha något som är prisvärt och som ger bra bilder och vad jag sett av dom nyare sony så brusar dom lite väl mycket när isotaler kryper över 200. (rätta mig om jag har fel )

Vad tror ni om den?
Fujifilm FinePix F80EXR Review - Image Quality | PhotographyBLOG (liter bilder tagna)
tycker det känns acceptebelt för detta priset. Mer än vad denna kostar ger jag inte så dyrare är inte intressant.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Jag kan rekommendera Casio Exilim FC-100 Toppenbra kompaktare med FPS bild o videoupptagning

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av samispringsteen:

Jag kan rekommendera Casio Exilim FC-100 Toppenbra kompaktare med FPS bild o videoupptagning

Tackar.
Skall titta närmare på den

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Casio Exilim FC-100 har bara 37mm brännvidd.

Blir en Sony DSC-350 nu till helgen, har 26mm brännvidd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick bli en av dessa Sony Cybershot DSC-WX1
Fick lov att höja budget med ett par hundra men jag tror det kan vara värt det.
Vissa saker som drar ner betyg på denna som tex att blixt blir skymd när man fottar macro med blixt skiter jag i. ogillar blixt och kommer inte fota macro XD och om jag nu skulle göra detta så använder jag annat än blixten på kamern.
lite barrel distortion också menva 17 det är ju en kompakt samt att det är försumbart lite.

Tänkta bara meddela mitt köp

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Var borta på Mediamarkt och köpte en Casio Exilim S12 eftersom jag varit ute efter att ersätta min gamla 8mp kamera med något mycket tunnare än dess 27 mm och egentligen hade jag tänkt vänta på Canon Ixus 130 (18 mm) när de går ner i pris under 1500:- (2000:-).
Men så annonserade Mediamarkt om Exilim S12 för 990:- så jag var och kollade och köpte och är mycket nöjd även om det är en lite gammal modell och 12 mp istället för tänkta 14 mp. Dock påstås det kompenseras av en starkare bildprocessor.
Läste dock att Ixus 130 var trots 14mp inte bättre än föregångaren Ixus 120 (20mm) med 12mp, bildmässigt, som Elgiganten Kungsgatan förresten sålde ut de sista av för 1290:- häromveckan.

Frånsett hyfsad och mycket prisvärd kamera är det en befrielse att ha en fullmatad riktig stillbildskamera (har en JVC SD-videokamera) som inte är mycket tjockare än en telefon eller fickkalender (15mm).
Perfekt i bröstfickan eller kavajinnerfickan. Den gamla var man tvungen att ha i en väska på midjan.

Permalänk
Medlem

Nä skillnaden mellan 12 och 14 mpixel är knappt märkbart när det gäller bildkvalitet. I kompaktkameror skulle jag faktiskt säga att det blir sämre ju fler pixlar de klämmer in på en yta. Och allt över 10 är ju ändå överflödigt på kompakter.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt