Systemkamera för nybörjare, tips på köp.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Systemkamera för nybörjare, tips på köp.

Tjena!

Jag är sugen på att börja fota en del, har tittat på lite "instegsmodeller" och är rätt kluven över vilken kamera jag ska välja, har läst en del recensioner om kamerorna men vet inte riktigt vilka för och nackdelar som väger mest för en nybörjare som mig.

Kamerorna jag har tittat på ligger runt 4000kr i prisklass och jag vill helst inte lägga mer pengar än så, men är det någon speciell modell som är extremt prisvärd så vill jag gärna få tips om den med.

Ber om ursäkt om det redan skulle finnas en samlingstråd med köptips ute, hittade tyvär ingen.

Tack på förhand!

EDIT:
De kamerorna jag har tittat på är:
Sony A230
Sony A330
Nikon D3000
Canon EOS1000D

Permalänk
Medlem

Hade också vilja veta detta. Antar att begagnatmarknaden är ett bra ställe för att få valuta för pengarna. Man får ju göra sina dyra teknikinköp innan man börjar plugga, för då blir det rätt snålt har jag hört. Får hålla ett öga på denna tråden

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nu är jag inte intresserad utav begagnade grejer utan vill kölpa nytt, tack ändå!

Permalänk
Hedersmedlem

Jo, det fattade jag. Det fanns dock tips om nya kameror med. Bl.a. skrev jag detta:

"Finns ju Sony med.... A380 + 18-55 SAM för 3995: -
http://www.fotovideo.se/PublishedSer...code=DSLRA380K

Fördelen är att ALLA objektiv får bildstabilisering och A380 har grym live view autofokus. Man kan dessutom vinkla skärmen.

Fotokungen har en Canon 1000D för 2290 utan optik. Tror den är ny. Finns även 18-55 IS för 995: - (dock inget fantastisk objektiv, men bättre än utan IS)
FotoKungens nätbutik Se under "UTFÖRSÄLJNING & DEMOARTIKLAR"

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Alltid lättare att hjälpa med specifika kamera- och objektivval om du anger lite vad du hade tänkt ha kameran till. Och jag förstår att du tänkt ta bilder med den;)

När det handlar om billigare kameror kan det vara lönt att välja en kamera av senaste slag då nyare teknik ofta implementerat i dessa (som tidigare endast funnits i de mer avancerade modellerna). Eftersom jag är Nikon användare och inte känner till så mycket om de andra märkena rekommenderar jag d3000. Som jag förstått har denna mycket av den teknik som bl a finns d90. En stor skillnad är givetvis att många snabbknappar saknas och att sensorn är en annan (sensorn i d90, som är samma som i d300 och d5000, är en cmos variant med mycket bättre brusprestanda).

Inte så osmart att välja ett begagnat kamerahus eftersom denna är mer genomtänkt och påkostad än instegsmodellerna. Detta ger ju också mer pengar över till optik, vilket är den faktor som påverkar bildkvalitén mest.

Permalänk

Det största felet du kan göra som nybörjare är att välja en alltför komplicerad och dyr kamera. Du vet ju inte om du vill fortsätta fotografera efter att nyköpsnöjet lagt sig... Kamerorna du lista är därför vettiga allihopa.

Av de kameror du listar rekomenderar jag Nikkon eller Canon. Båda är bra och etablerade märken!

Jag själv har en Nikkon D5000 och är mycket nöjd med märket, och har haft en Canon tidigare ( det var på den tiden man använde film i kameran). Nikkon tar i min egen subjektiva mening bättre bilder.

Lycka till med fotograferingen!

Visa signatur

"Keep burning your bridges as you like, but sooner or later you are going to find out that ash makes for a shitty support system"

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Tokoza:

Alltid lättare att hjälpa med specifika kamera- och objektivval om du anger lite vad du hade tänkt ha kameran till. Och jag förstår att du tänkt ta bilder med den;)

Ptja, har tänkt att ta kort på hunden, bilen och huset både in och utvändigt, sedan blir det ju såklart kort på natur osv.

Med andra ord så blir det kort på de mesta då jag inte vet riktigt vad jag kommer tycka är roligast att fota när man blivit varm i kläderna..

Det kommer antagligen bli en hel del kort utan stativ i början då jag garanterat kommer ta promenader med kameran och ta spontanbilder på saker jag ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Fotokungen har en Canon 1000D för 2290 utan optik. Tror den är ny. Finns även 18-55 IS för 995: - (dock inget fantastisk objektiv, men bättre än utan IS)

Man ska ju givetvis inte vänta sig världens mest perfekta glugg för den summan, men jag tycker nog helt klart att det är ett prisvärt objektiv. just bildstabilisering ger nog rätt mycket, antar jag.

Fick t.ex. hem min 450D idag, och för att vara taget med lite halvdålig belysning utan blixt med iso-värde på 1600, relativt lång slutartid och utan stativ så blev resultatet (i min mening då, jag har nog bara tagit 20 bilder med en systemkamera sammantaget) relativt bra med kitglugg.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk

Jag skulle ha valt Nikon D3000 enkel att ha o göra med

Visa signatur