Permalänk
Medlem

Macroobjektiv//Mellanringar

Hej!

Jag har en Nikon D90, nikon 50 1,8 , 18-105vr och ett 70-210

Jag vill kunna ta macro bilder vilket jag inte kan med denna setupen.

Frågan är då om man ska satsa på ett macroobjektiv för 5k eller ett par mellanringar för 1k??

Vilket ger bäst kvalitet och mest macro. Blir det 1:1 med mellanringar eller är det bara med ett macroobjektiv man kan uppnå detta???

Permalänk
Medlem

Man kan nå 1:1 (och ännu mer) med mellanringar. Grejen med mellanringar är att en del lite mer moderna objektivkonstruktioner (zoomar framför allt) kan börja bete sig lite knepigt tillsammans med mellanringar. Fokus kan försvinna in i objektivet och grejer. Jag vet inte hur det är med 18-105:an, men Nikons 18-70 måste man ha typ på 70mm för att det ska funka ens med bara en 12mm mellanring.
Ju längre bännvidd man har desto längre mellanring(ar) måste man ha för att nå önskad förstoring.
Med en 50mm optik behöver man 50mm mellanringar för att nå 1:1. Med en 100mm måste man ha 100mm mellanringar, osv. Vill du använda mellanringar skulle jag säga att det är bra att skaffa en fast 50mm och använda mellanringarna med den. Kan man leva utan ljusmätning och sånt så kan man ju hitta rätt billiga 50mm-objektiv begagnat.
Vill du komma så billigt som möjligt undan skulle jag istället kollat på en närbildslins till telezoomen. Är det någon av Nikons 70-210:or så ska exempelvis Nikon 6T passa. Även Raynox DCR-150 eller DCR-250 (som är lite billigare) kan vara alternativ, men du får kolla upp att de inte ger vinjettering på din telezom först. Unvik de billiga närbilslinserna med bara ett element. De ger i regel inte så bra bildkvalitet.

Ang. vilket som ger bäst bildkvalitet så är det eg hårklyverier mellan makroobjekitv och mellanringar. Båda två ger bra bildkvalitet (förutsatt att objektivet som används med mellanringarna är av bra kvalitet), men i regel är makroobjektivet en aning bättre. MEd en närbildslins blir det något större skillnad, men så länge man håller sig till akromatiska linser, som Nikons eller de jag nämnde från Raynox, så påverkas bildkvaliteten inte så särskilt mycket.

Det som jag tycker är den största skillnaden är att ett makroobjektiv kan fokusera från oändligt till 1:1 bara genom att vrida på ringen. Ska man fokusera på oändligt och man har en mellanring eller närbildslins monterad så måste man först montera bort den. Man måste välja tjocklek på mellanring eller styrka på närbildslins för att få rätt förstoringsgrad. Detta gör att det är lite bökigare att använda dessa två alternativ.

Edit:
Läste inte ditt inlägg tillräckligt noga för att se att du har en 50mm redan...

Permalänk
Medlem

Tack för ett snabbt och utförligt svar!

Det enda jag inte hittar är mellanringar i storleken 50mm. Jag hittar bara 25mm på cyberphoto eller på scandinavianphoto.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du leva med helmanuelt så är ett Nikon 55/2,8 (AI/AIS) eller ett 55/3,5 (AI) ett bra val. De kräver dock mellanringar för att man ska få skala 1:1. Går att få för runt en femhundring begagnat och de ger riktigt bra bildkvalitet för de pengarna.

Fördelen du får är att det är objektiv som är gjorda för närbilder och för manuell fokus, det är värt en hel del när man ska göra justeringar med millimeterprecision. Nackdelen, du får ingen ljusmätning ihop med din D90.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gsson113:

Tack för ett snabbt och utförligt svar!

Det enda jag inte hittar är mellanringar i storleken 50mm. Jag hittar bara 25mm på cyberphoto eller på scandinavianphoto.

Man kan stacka flera ringar på varandra (hur många som helst eg, eller som är praktiskt möjligt). Ett sånthär set, tex, gör att man kan välja förstoringsgrad från ca 1:4 till 1.36:1 (tillsammans med en 50mm optik).
Mellanringar systemkameror Soligor AF Mellanringsats 12/20/36mm Nikon AF

Permalänk
Medlem

Är det någon skillnad på Soligor och Kenko ringarna??

Alltså kenko ringarna är dyrare. Varför??

Permalänk

Jag kände på Nikon's 85mm Macroglugg för några dagar sen och vilket objektiv ! med VR oxå som är jättebra att ha för att glugga vanliga bilder med oxå Toppenglugg, kolla in den

product_details1 - 0 - AF-S DX Micro NIKKOR 85mm f/3.5G ED VR

Visa signatur