0MB ledigt på C: efter sp3installation och RDanvändande

Permalänk
Medlem

0MB ledigt på C: efter sp3installation och RDanvändande

Hej.

Startade fjärrskrivbordtjänsten på min xp sp3maskin, samt installerade Zone Alarm free(krävde sp3 så installerade det) för att neka alla inkommande anslutningar med undantag av de som kommer från ett par specificerade IPn. (Port forward för den porten i routern såklart)

Anslöt igår till den från VistaPC - verkade ok.
Provade sedan från en Mac, mha CoRD, funkade fint, men:

'Det lediga hdutrymmet på C: håller på att ta slut..'(där windowsinstallationen är) tyckte fjärrdatorn. Em, ok? Haft ca 1.5GB ledigt där det senaste året, likaså när jag åkte ifrån den.
Windowskatalogen är ej abnormt stor, 6.36GB, men vet förstås inte hur står den var innan. Ingen annan fil / katalog verkar abnormt stor.

Tog i alla fall bort en spelrelaterad katalog på 1GB igår, samt flyttade lite saker till annan hd så blev 1.35GB fritt. Anslöt flera gånger och det var samma siffra hela tiden.
Så anslöt jag imorse igen och tillbaks till 0MB ledigt. Vadtusan? Är det fjärrskrivbordtjänsten som skapar nåt slags filer nånstans som man bör vara medveten om?

Ingen ska kunna ansluta till min maskin utom de IPn jag angav med ZA.
Virus..varför då? Körde såklart inte nån suspekt exekverbar minuten innan jag drog.

Nå som har någon idé?

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Det är nånting i /program-mappen som växer. Från 2.94GB till 5.11GB, trots att jag ej rört den, samt att det var <1GB ledigt på disken mellan anslutningarna. Imorron sitter jag fysiskt vid maskinen igen, då blir det chkdsk från installationsskivan.

Visa signatur

Permalänk

Kan det vara att datorn använder "Virtuellt minne" och att den ändrar storlek automatiskt eller något?

Permalänk
Medlem

Hursomhellst så är 1-2 GB ledigt på disken inte vidare mycket alls, jag skulle rekomendera åtminstonde 5GB (personligen minst 20GB på mekaniska enheter) , men ju mer ju bättre, såklart!

Temp filer, hypernation mm, spotify cache, webbläsar cache mm ska ju också få plats!

Permalänk
Medlem

Använd Windows search för att hitta om det finns någon jättefil. Har inte XP, men här är en guide på engelska för search innan v4. Bara skriv in storleken i rutan för det, och kryssa i så den söker på system/dolda filer också.
How to use Windows XP: Using the Search Tool

Annars finns det en bunt olika program för att visa stora filer/mappar m.m. Space Sniffer är ett exempel;
SpaceSniffer, find lost disk space the easy way.

Permalänk
SpelClockers

En vanlig bov är peerguardians historik fil.
Har tagit bort den för många polares datorer där de klagar om försvinnande C: utrymme.
som störst så var den 18gb!

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Använder ej Peerguardian, och Windows växlingsfil ligger inte på C:.
Minst 10% ledigt av partitionen har jag läst nångång förut, och denna systempartition är inte mer än 15GB så jag har försökt hålla det,vilket har funkat fint i ett år nu.

Loggade in nyss, och nu har Windowsmappen växt med ca en GB(som jag frigjorde igår genom att flytta kända saker) så att det lediga uttrymmet återigen blivit 0.
Programmappen är exakt lika stor som igår kväll.

Ena natten växer programmappen med ett par gig, andra natten windowsmappen med en?

Ska prova Space Sniffer och eller Glary Utils för att se om man kan se vad som växt, sedan köra chkdsk och stänga av RD för att se om problemet återkommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tackar Buio Iaf detta fall var klockrent för Space Sniffer.
Försökte ladda upp bild till photobucket, men den säger '..With error: File not uploaded.' om alla bildfiler jag för tillfället försöker med och nog med felsökning för dagen.

Hursomhelst så tar en fil upp en tredjedel av resultatskärmen, dvs nästan 5GB : c:\windows\internet logs\tvdebug.log . Tydligen ZA free som är i debugläge när man installerar det. Vet fortfarande inte varför programmappen muppade så, men chkdsk reparerade några fel (något den iofs alltid gör när jag kör den); får väl se om problem återstår.

(shift+ctrl högerklick på zaikonen i aktivitetsfältet - välj debug och sätt till off)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bra att få reda på att det var ZA Free som orsakade en jättefil, ska lägga det på minnet.