Permalänk
Medlem

Samsung mot BenQ!

Så då är frågan, BenQ eller Samsung?
Samsungs Rose Black och Glass Charcoal gray eller BenQs LED skärmar, G2222HDL och G2420HDBL?
För respektive nackdelar för båda tillverkarna. Någon som upplevt problem med någon av dem, hur var supporten isåfall etc.
BenQ säljer billiga LCD-LED skärmar som till synes verkar utklassa Samsungs LCD-CCFL.
Bättre skärpa, bättre och mer färger, bättre priser ... Låter lite väl bra för att vara sant?

Permalänk
Medlem

Benq är såklart billigast men du får inte stirra dig blind på specs benq älskar att fiffla med verkligenheten, tex så gillar dom att skriva 2ms response medans andra tillverkare skriver 5ms men oftast är det samma sak. 2ms är grey to grey och 5ms är färg.

Alla tn-paneler är nästan likvärda, skulle nog kört på samsung om du vill ha det lilla extra.

Permalänk
Medlem

Ser man bara till priset så har BenQ fördel av det, men till kvalite och vilken som gör bäst skärmar, så skulle jag nog vilja säga Samsung. Med det sagt, så är det dock inte några som helst fel på BenQ produkter.

Permalänk
Medlem

Jag har fått höra att BenQs garanti bara gäller om man lyckas ta kål på 14 pixlar, låter dock ganska overkligt? Jag kan förstå om man på något sätt lyckas ta kål på en pixel, men 14?

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig att ta i en Samsung, så mycket kan jag säga. Trollandet med siffror är det ju Samsung som gjort betydligt längre än vad BenQ gjort. BenQ är billiga. Samsung tycker folk ser bra ut. Ingen utav dom har speciellt mycket att komma med när man snackar kvalité och bra skärmar.

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem

Så både Samsung och BenQ är magiker och trollar med siffrorna. Finns det något företag som inte gör det? Svarstiden är iof inte så viktigt, 2 ms vill man ju helst ha, men finns det inte så kan jag tänka mig att dras med 5ms.
Men om man kollar på priserna så kan man ju gissa sig till att BenQ fifflar mer än Samsung gör, eller så är Samsung större bedragare. Men just ang. BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED - Inet.se och Samsung TFT 21,5" P2250 Rose Black - Inet.se, vilken skulle vara den bättre skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiquiV:

Så både Samsung och BenQ är magiker och trollar med siffrorna. Finns det något företag som inte gör det? Svarstiden är iof inte så viktigt, 2 ms vill man ju helst ha, men finns det inte så kan jag tänka mig att dras med 5ms.
Men om man kollar på priserna så kan man ju gissa sig till att BenQ fifflar mer än Samsung gör, eller så är Samsung större bedragare. Men just ang. BenQ TFT 21.5" G2222HDL LED - Inet.se och Samsung TFT 21,5" P2250 Rose Black - Inet.se, vilken skulle vara den bättre skärmen?

Samsung var en av de första att fiffla, nu på senare tid har de ju angett GTG, då spelar det ju ingen roll.

2 eller 5ms är helt irrelevant, kolla efter inputlag. I de där prisklasserna du rör dig är det hugget som stucket.

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem

Hittade faktiskt en review av cnet. Inputlagen var mycket bra på den. Hittade inget på samsungskärmen.
Läs själv: BenQ G2222HDL Review - Monitors

Permalänk
Medlem

Mycket intressant, bra läsande man fick där. Jag är ingen "pro-colour user" så den här skärmen verkar ju vara ett riktigt kap, speciellt eftersom det inte verkar vara något inputlag överhuvudtaget! En riktigt bra gaming-skärm alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiquiV:

Mycket intressant, bra läsande man fick där. Jag är ingen "pro-colour user" så den här skärmen verkar ju vara ett riktigt kap, speciellt eftersom det inte verkar vara något inputlag överhuvudtaget! En riktigt bra gaming-skärm alltså.

Inte alls säkert då du inte vet hur det är med after images. Men men.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiquiV:

Man kan inte säga något säkert innan man har sett båda i praktiken. Men av dem två skulle jag utan tvekan ta Benq-skärmen. Båda är lika stora, och har ungefär samma specs. Det som skiljer är att Samsung kör med gammaldags lysrör, Benq använder LED. Dessutom är Benq billigare.

Visa signatur

En budget compaq laptop från 2007.

Permalänk

Har en Samsung 2233RZ.. är inte så insatt i skärmar, men har allt annat som samsung så varför inte, fastnade för 120Hz..
har inte haft nå problem med den, och min kompis köpte en likadan samtidigt, och har inte hört något problem med den faktiskt..

Spelar BFBC2 mestadels och fungerar riktigt bra.

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!
Testa Google Gemini!

Permalänk
Medlem

benq > all ez..

samsung är för invalida p12or som inte skulle se skillnad om man böt ut deras skärm mot en sån här :

Permalänk
Avstängd
Skrivet av M4lem:

benq > all ez..

samsung är för invalida p12or som inte skulle se skillnad om man böt ut deras skärm mot en sån här :

http://www.blogcdn.com/www.switched.com/media/2007/05/compaq....

Jag tror TS är överväldigad över att du delger honom med den visdom du besitter.

Permalänk
Medlem

Jag har en Samsung P2450 och tycker att den är helt okej, men inte mer. Beror nog mest på att det är en TN-panel och att den "matta" ytan ger en "grynig/kornig" bild. Tycker just nu att Samsung är 70% design och 30% prestanda.

Permalänk
Medlem

^ 50 % gosu 50 % grek

Permalänk
Medlem

Så lotterier med Samsungs paneler alltså. Det här börjar luta mer och mer åt BenQ om jag skall vara ärlig, dessutom så är det definitivt det billigare alternativet. Vill ju inte heller bli som någon p12a för den delen Dessutom verkar ju pollen dra sig lite mer åt BenQ håller än Samsung, men det är ju knapp skillnad, och väldigt få deltagare än så länge för den delen.

Permalänk
Medlem

Eller så tar du LG W2220P-BF och lever lycklig i resten av dina dar.

Om det strikt måste vara mellan de två hade jag emellertid valt BenQ. Jag var väldigt inne på P2450 först eftersom jag har en LE46B535 och de skulle matcha ganska fint med varandra. Sedan efter att ha läst på verkade det dock som att många problem uppstod med P2X50 modellerna efter några månader, och prestanda går trots allt framför design så det blev LG:n.

Permalänk
Medlem

Det är inte strikt mellan de två faktiskt Snarare att jag hittat skärmar med bra storlek och fina specs. i den prisklass jag letat. Om du har något fint att skriva om LGs skärmar är du mer än välkommen att göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiquiV:

Det är inte strikt mellan de två faktiskt Snarare att jag hittat skärmar med bra storlek och fina specs. i den prisklass jag letat. Om du har något fint att skriva om LGs skärmar är du mer än välkommen att göra det

LG W2220P eller Dell 2209WA är riktigt bra, dock bara 22or.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan (orkar) inte motivera, därav kan du ignorera min kommentar.

Samsung är bäst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Kan (orkar) inte motivera, därav kan du ignorera min kommentar.

Samsung är bäst!

Okunnighet är en gåva för vissa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Okunnighet är en gåva för vissa.

Så kan tyckas men det handlar mer om ork, orkade inte skriva en halv roman om varför jag tycker Samsung är bättre än BenQ. Det var därför jag bara skrev min åsikt - kort och gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hirsch:

Så kan tyckas men det handlar mer om ork, orkade inte skriva en halv roman om varför jag tycker Samsung är bättre än BenQ. Det var därför jag bara skrev min åsikt - kort och gott.

Ah, ja, du tycker så. Tur att det inte stämmer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul att du tittade förbi och la en kommentar hirsch, men det var sådana kommentarer utan motivering som jag skapade en poll för

Vill veta vad folk tycker och varför, motivering till varför just den ena tillverkaren är bättre än den andra eller bara saker som de fått höra/sett/vet eller något mystiskt rykte helt enkelt.