Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med nätverket!

Hej! Jag har jätte stora problem med att få igång internet igen.

Vi har 2 datorer i hushållet. Båda stationära och använder nätverkskabel.
Telia som leverantör och ett Zyxel modem ifrån dem.
Som router har vi en D-Link Dir 100. Den har funkat bra i 3 år utan problem.

Men en dag så slutade internet att fungera, då kopplade jag bort routern och då funkar det igen fast bara på 1 dator. Lånade då en ny router av en polare, D-Link Dir 301, då funkade internet i 1 dag sen la det av igen. Ringde då telia och fick ett nytt modem fast det funkar fortfarande inte.

Vad kan vara fel? Har båda routrarna gått sönder eller är det något annat som jag missat?

Mvh

Permalänk
Medlem

Köp en finare (bättre) router, t.ex. DIR-655. Både DIR-100 och DIR-301 är budgetroutrar som inte klarar allt för mycket, livslängden på dem är inte speciellt lång heller (även fast en dag på DIR-301 verkade lite konstigt).

mvh,
GnomeN.

Visa signatur

"A person who never made a mistake never tried anything new." - Albert Einstein

CPU: Intel® Pentium® 4 EE @ 3.73 GHz Grafikkort: ATI Radeon HD2900 XT 512MB Minne: DDR2 PC6400 2048MB Hårddisk: Western Digital Black™ 640GB OS: Windows 7 Ultimate x32

Permalänk
Medlem

Testa att pinga nån IP.

Det kan också vara värt att testa näten för sig.
Alltså testa
LAN -> Router
och
Router -> Internet

Först testar man att logga in på routerns webb-interface.
Sen testar man, i webb-interfacet, att pinga tex googles IP.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Okej, får prova lite. men jag känner på mig att jag behöver en ny router. Nån som kan rekommendera nått för 5-600?

Permalänk
Medlem

Kör på en D-Link DIR-635 - D-LINK DIR-635 WIRELESS N W-LAN ROUTER - Wireless N bredbandsrouter - Produktinformation

Kostar förvisso 635 kr, men jag har köpt fyra stycken (under tre års tid) som jag har på olika ställen. Det är bara strömadaptrarna som kan börja strula efter ett par år, annars inget att anmärka.

Permalänk
Medlem

ojoj Du är kung! Provade med en annan strömadapter och nu är routern igång! Tackar så mycket

Permalänk
Medlem

Bra att det löste sig!

Permalänk
Medlem

ja dlink strömadaptrar pajjar ALLTID efter 1-3 år. Jag har varit med om det på alla tre dlink produkter jag ägt. Därför äger jag inga dlinkar längre förutom en enterprise switch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

ja dlink strömadaptrar pajjar ALLTID efter 1-3 år. Jag har varit med om det på alla tre dlink produkter jag ägt. Därför äger jag inga dlinkar längre förutom en enterprise switch.

Ja, om de kunde byta tillverkare av adaptrarna så tror jag att de skulle få mindre skit från framförallt konsumenterna. Det är sällan fel på deras produkter i övrigt.