Permalänk

Het CPU, AMD 6000+

Jag har planer att försöka överklocka min AMD 6000+ för att försöka få upp fps'en i Bad Company 2. Jag installerade Core Temp för att se vilken temp jag låg på "oklockad", och när jag kör BC2 så drar fanskapet upp i över 82 grader celsius. Det kan väl inte vara riktigt bra va?
Någon erfaren som har något tips vad jag ska kolla på?
CPU-fläkten blåser in mot processorn, går det att ändra riktingen på något lätt sätt och se om det blir bättre?
Mitt moderkort är Gigabyte GA-MA770-DS3.

Permalänk

Jo detta är en het potatis (processorn alltså)...
Fläktens luftriktning ner mot moderkortet underlättar kylningen även för andra komponenter under kylaren (t.ex. minnet). Du kan inte ändra luftriktning på annat sätt än att vända på fläkten.
Kör du med standard kylpaket så kanske du bör uppgradera till ett större och effektivare paket.
Alternativt lägga om kylpastan mellan processorn och kylaren.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av skitskraj:

Jag installerade Core Temp för att se vilken temp jag låg på "oklockad", och när jag kör BC2 så drar fanskapet upp i över 82 grader celsius. Det kan väl inte vara riktigt bra va?
.

YouTube - Family Guy - Stewie - Say WHAAAAT!?

Du behöver en vassare kylare! Rekommenderar CM Hyper 212+ då den är billig och funkar utmärkt. Min klarar en annan varm processor (AMD Phenom II X4 965 C2 @ 3.5 [upplåst 550BE]) passivt! Under 60 i load med hyfsat chassikylning...

Permalänk

Ja standardpaket, men kollar jag recensioner osv på processorn så verkar inte någon vara i närheten av ens 70 grader.
Känns motigt att lägga pengar på en gammal processor dock, går ju på någon hundring ändå paste och/eller fläkt.

Permalänk

Chassikylningen har jag såhär btw; mitt framför cpun en mindre fläkt som blåser in luft, på baksidan i höjd med cpun sitter en större fläkt som blåser utåt. kändes vettigt men kan inte mycket om sånt, är det något fel där?

Permalänk
Skrivet av skitskraj:

Chassikylningen har jag såhär btw; mitt framför cpun en mindre fläkt som blåser in luft, på baksidan i höjd med cpun sitter en större fläkt som blåser utåt. kändes vettigt men kan inte mycket om sånt, är det något fel där?

Det optimala är ju att processorkylaren omges av kall in-luft men du nämner endast en (?) chassie fläkt... Luftflödet genom lådan hanteras ofta av flera samarbetande fläktar (inkl. nätdelsfläkten). För att konstatera om detta har med CPU-värmen att göra så kan du köra utan kabinettssida.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Ehmm, nä två chassi fläktar nämner jag, en mitt framför cpun och en på baksidan. Smart tips att prova utan sida, jag gör så.

Permalänk

Peppar peppar, men verkar fan som det kan ha varit något med chassit. Tog av det och körde, verkade stabil på ~66 grader. Kopplade in chassifläkten mitt framför cpun i en annan fläktkontakt på moderkortet och stängde, verkar stabil på 66 med stängt chassi nu.
Tack för hjälpen Wax och Rymd, åter till klockandet nu.