Vilket är bäst HD5870 eller GTX 470

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Highspeedfreak:

Det här testet var rätt intressant.

PC Perspective - Galaxy GeForce GTX 465 1GB Review - NVIDIA lowers Fermi cost of entry

465's resultat var tämligen identiskta med 5850's. I 1680x1050 verkade 465 ha ett marginellt övertag, iaf i vissa spel, och 5850 var bättre i 2560x1600.
De nya drivisarna för Fermi är ju bättre, helt enkelt.

Personligen hade jag nog gått på 5850, då jag spelar med höga upplösningar.

Intressant test, 465 har ju oftast bara fått dåliga resultat. Fast som du säger så är 5850 de bättre valet om man kör i högre upplösningar, men de är väl bara 30" skärmarna som har upplösningar på 2560x1600, och hur många sitter på en sån?

Skrivet av dubb:

Ska snart köpa ny burk. Sysslar inte med spel. Ska använda datorn till att arbeta med olika 3D-program såsom Maya tex. Och photoshop, After Effects osv. Jobbar i windows. Eftersom rendering verkar gå åt GPU rendering i framtiden vill jag ha ett fint grafikkort.

Vilket kort ska jag välja?

Ska du sitta med 3D-program och andra redigeringsprogram så ska du absolut välja ett Geforce (Quadro om du har pengar ) då de är som du säger, många program börjar utnyttja GPU i stället för CPU.

Sitter mycke med 3ds Max och den nya Quicksilver renderaren som använder sig av GPUn är hur underbar som helst, stor skillnad på tiderna

Maya 2011 har också Quicksilver, finns även en bra GPU-renderare som heter FurryBall till Maya, lite saftiga pris dock. Finns också en stand alone renderare som heter Octane som är jävligt bra, den är dessutom billig, finns att testa gratis också.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Intressant test, 465 har ju oftast bara fått dåliga resultat. Fast som du säger så är 5850 de bättre valet om man kör i högre upplösningar, men de är väl bara 30" skärmarna som har upplösningar på 2560x1600, och hur många sitter på en sån?

Jo, det är ju sant. Det är ju rätt mycket pengar.
Jag sitter med tre skärmar mindre skrämar och Softth. Det är kul med mycket skärmyta!

Hmm, jag har kanske hamnat lite OT...

För att hamna i topic, så sammanfattar jag det som att HD5870 är att föredra framför GTX470 i mitt fall.

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Highspeedfreak:

Det här testet var rätt intressant.

PC Perspective - Galaxy GeForce GTX 465 1GB Review - NVIDIA lowers Fermi cost of entry

465's resultat var tämligen identiskta med 5850's. I 1680x1050 verkade 465 ha ett marginellt övertag, iaf i vissa spel, och 5850 var bättre i 2560x1600.
De nya drivisarna för Fermi är ju bättre, helt enkelt.

En intetsägande test då dom inte ens anger vilka drivar versioner dom använder.

Permalänk
Skrivet av S1im:

En intetsägande test då dom inte ens anger vilka drivar versioner dom använder.

De använder ju uppenbarligen 257.15, till 465, men nej, de skriver inte vad de använder till ATI-korten.
Det konstiga är att deras resultat skiljer sig från andra tester...

Nej, t ex X-Bit labs test är nog bättre att lita på...

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)

Permalänk
Skrivet av piddeman:

Är som att säga- Katt eller hund? Vilken är mysigast att kela med?-

Katt, helt klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Multikärnan:

Katt, helt klart.

Fy fan vad jag blir trött på såna idioter som dig!!!!!1111 Du måste ju skriva ut vilken katt du menar och citera källan om du ska kasta ut sån där skit

Hundar ÄR och kommer alltid vara de bästa husdjuren

Permalänk

Orka katter. Katter utnyttjar bara en. :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag har både hund och katt, fast trevligast var nog Kakaduan jag hade. Enda felet var att den var så högljudd, ungefär som en maxklockad rigg men såna är ju också roliga ...

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av motvikt:

Fy fan vad jag blir trött på såna idioter som dig!!!!!1111 Du måste ju skriva ut vilken katt du menar och citera källan om du ska kasta ut sån där skit

Ja fyfan! De är nästan i klass med de som är ironiska på forum.
Och mopsar är den ultimata huden. Finns tester.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av motvikt:

Orka hundar som stinker hela tiden och dräglar sen trycker upp nosen i skrevet på en. Sen måste man gå ut varje kvart sen ta upp deras skit ><, sen akta sig för att inte bli ihjäl biten i sömnen :O....Hundar är det djur som dödar flest människor i världen!!

Så här tycker jag. Ska man ha hund så ska kravet vara vapen licens då hundar ÄR ett vapen!

Katt FTW!!

Då dom är mysigare, kräver inte lika mycket, smartare och finare samt sötare

Kör på ett GTX470 och bli nöjd Nvidia ger status (L)

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man börjar ju fundera över hur pass mycket tid tillverkarna lägger ner på att utveckla drivrutiner som är anpassade för benchmarks...

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Intressanta resultat då dom använder senaste drivarna för både ATI och Nvidia. Slutsatsen i detta test blev

"The GeForce GTX 480 vs. Radeon HD 5870 comparison certainly didn't turn out as we were expecting, ...
... For the most part the GeForce GTX 480 and Radeon HD 5870 delivered very similar results which again was a little surprising."

"The GeForce GTX 470 vs. Radeon HD 5850 comparison can be summed up much more easily. The Radeon HD 5850 was without a doubt the superior performer in our testing, washing away the GeForce GTX 470 in all but two games. Even when the GeForce GTX 470 hit the lead when playing Metro 2033 and S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat it was by a small 1-2 fps margin on average."

Verkar skilja extremt mycket mellan testerna beroende på vilka drivers dom använder.

Permalänk
Skrivet av S1im:

Intressanta resultat då dom använder senaste drivarna för både ATI och Nvidia. Slutsatsen i detta test blev

"The GeForce GTX 480 vs. Radeon HD 5870 comparison certainly didn't turn out as we were expecting, ...
... For the most part the GeForce GTX 480 and Radeon HD 5870 delivered very similar results which again was a little surprising."

"The GeForce GTX 470 vs. Radeon HD 5850 comparison can be summed up much more easily. The Radeon HD 5850 was without a doubt the superior performer in our testing, washing away the GeForce GTX 470 in all but two games. Even when the GeForce GTX 470 hit the lead when playing Metro 2033 and S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat it was by a small 1-2 fps margin on average."

Verkar skilja extremt mycket mellan testerna beroende på vilka drivers dom använder.

Kort och gått presterar enligt majoriteten tester där ute, med senaste drivrutinerna från båda, Nvidias 480 bättre än HD5870 och 5970.

GTX470 presterar med marginal bättre än HD5870 (några fps bara) men de spel HD5870 presterar bättre än GTX470 så skiljer det cirka 10-20%, men de var tydligen inte så många.

När det gäller dubbla Nvidia kort så springer de iväg ganska mycket mot ATis motsvarigheter.
Däremot har ju ATi fortfarande bättre priser så allt handlar väl om vad man är ute efter.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

Kort och gått presterar enligt majoriteten tester där ute, med senaste drivrutinerna från båda, Nvidias 480 bättre än HD5870 och 5970.

GTX470 presterar med marginal bättre än HD5870 (några fps bara) men de spel HD5870 presterar bättre än GTX470 så skiljer det cirka 10-20%, men de var tydligen inte så många.

Läste du ens Techspots test? Där presterar HD5870 och GTX 480 väldigt jämnt medans HD5850 har klart bättre resultat än GTX 470. Jag skulle gärna se ett till test med catalyst 10.5 samt forceware 257.15 för att se om fler kommer fram till samma resultat.

Permalänk
Skrivet av S1im:

Läste du ens Techspots test? Där presterar HD5870 och GTX 480 väldigt jämnt medans HD5850 har klart bättre resultat än GTX 470. Jag skulle gärna se ett till test med catalyst 10.5 samt forceware 257.15 för att se om fler kommer fram till samma resultat.

Japp jag har läst det. Säger inte att siffrorna inte stämmer men om du googlar efter fler tester med drivrutinerna 10.5 från ATi och 257.15 beta från Nvidia ser resultaten annorlunda ut, framfrallt mellan GTX480 och något ATi kort överhuvudtaget.

Jag har postat några i forumet i andra trådar, kolla där.

Sedan gör ju, tyvärr, inte Techspot utförliga tester i olika upplösningar med olika inställningar som gör att det blir missvisande och orättvist för båda GPU- företagen, alltså AMD och Nvidia.

EDIT: Här har du en av testerna med senaste drivrutinerna (10.5 och 257.15). Testet är i huvudsak för GTX465 men även för GTX470, 480:
Nvidia GeForce GTX 465 Review: Right for Rehabilitation (page 2) - X-bit labs

Här har du med senaste Nvidias men med 10.3 av ATis. Varför man kan se att testet stämmer är om man tittar på de siffror Anandtech får med GTX465 mot Xbitlabs, som procentuellt stämmer (även om siffrorna inte är exakt då det kan bero på många faktorer, till exempel testsystem). Som jag skrev tidigare finns det ingen information om att 10.5 drivrutinen skulle innehålla några förändringar vad gäller spelprestanda utan buggfixar samt nytt stöd:
NVIDIA's GeForce GTX 465: Cheaper Isn?t Always Better - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

X-bitlabs test har samma versioner på drivers men dom har manuellt ändrat driver inställningarna.
Har inte tänkt på det förut men X-bitlabs verkar göra så och det förstör ju jämförbarheten mot de flesta andra siter som kör default inställningarna. Men efter deras "tweakande" så gör GTX 470/480 bättre ifrån sig jämfört med Techspot testet som kör orginal inställningar.

The ATI Catalyst and Nvidia GeForce graphics card drivers were configured in the following way:

ATI Catalyst:
Smoothvision HD: Anti-Aliasing: Use application settings/Box Filter
Catalyst A.I.: Standard
Mipmap Detail Level: High Quality
Wait for vertical refresh: Always Off
AAMode: Quality
Other settings: default

Nvidia GeForce:
Texture filtering – Quality: High quality
Vertical sync: Force off
Antialiasing - Gamma correction: On
Antialiasing - Transparency: Multisampling
CUDA - GPUs: All
Set PhysX configuration: Auto-select
Ambient Occlusion: Off

Permalänk
Skrivet av S1im:

Nvidia GeForce:
Texture filtering – Quality: High quality
Vertical sync: Force off
Antialiasing - Gamma correction: On
Antialiasing - Transparency: Multisampling
CUDA - GPUs: All
Set PhysX configuration: Auto-select
Ambient Occlusion: Off

Dom här inställningarna som du räknar upp borde snarare göra så att GTX4XX presterar sämre
de har höjt Texture filtering – Quality: från default quality till High quality
samt satt på supersampling
dessa inställningar förbättrar bildkvaliten på bekostnaden av frames per second...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbinLoan:

EDIT: Här har du en av testerna med senaste drivrutinerna (10.5 och 257.15). Testet är i huvudsak för GTX465 men även för GTX470, 480:
Nvidia GeForce GTX 465 Review: Right for Rehabilitation (page 2) - X-bit labs

NVIDIA's GeForce GTX 465: Cheaper Isn?t Always Better - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

pjuh. 5970 är fortfarande det (single) kort som presterar bäst i test

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Nvidia ger status (L)

Måste vara det roligaste jag hört på länge, värre än folk som säger "apple ger status"

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Man börjar ju fundera över hur pass mycket tid tillverkarna lägger ner på att utveckla drivrutiner som är anpassade för benchmarks...

De optimeras för spelens benchmarks. Inget tvivel. Eller rättare sagt: Spelens benchmark används för att optimera drivrutinerna. Det betyder inte alltid att det flyter att spela. Men bänkar bra gör korten

Jag tycker inte övriga testsidors testförfaranden kan jämföras med Techspot och [H]ardocp. De är de enda som spelar spelen på riktigt.,. Svårare rent statistiskt, jobbigare och mer tidskrävande. Men de enda testerna som säger vad korten kommer att ge på riktigt.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Måste vara det roligaste jag hört på länge, värre än folk som säger "apple ger status"

Fast Apple-produkter är ju faktiskt lite mer status än att ha ett Geforce i burken Ser man någon sitta med en Macbook så tänker man ooh, en Macbook. Ser man en Dell med Geforce så tänker man, jaha, här sitter du och porrsurfar i smyg

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Dom här inställningarna som du räknar upp borde snarare göra så att GTX4XX presterar sämre
de har höjt Texture filtering – Quality: från default quality till High quality
samt satt på supersampling
dessa inställningar förbättrar bildkvaliten på bekostnaden av frames per second...

Dom har gjort detsamma på vissa av ATI:s inställningar och det är ju det som gör att det inte går att läsa ut hur korten presterar i olika spel förutom med just dessa inställningar.

Permalänk
Skrivet av S1im:

Dom har gjort detsamma på vissa av ATI:s inställningar och det är ju det som gör att det inte går att läsa ut hur korten presterar i olika spel förutom med just dessa inställningar.

Jomen du skrev ju att de hade tweakat GTX470 480 korten så tt de presterade bättre vilket inte är helt sant

Skrivet av S1im:

X-bitlabs test har samma versioner på drivers men dom har manuellt ändrat driver inställningarna.
Har inte tänkt på det förut men X-bitlabs verkar göra så och det förstör ju jämförbarheten mot de flesta andra siter som kör default inställningarna. Men efter deras "tweakande" så gör GTX 470/480 bättre ifrån sig

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ser man en Dell med Geforce så tänker man, jaha, här sitter du och porrsurfar i smyg

Haha. Jävlar vilken klockren kommentar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Jomen du skrev ju att de hade tweakat GTX470 480 korten så tt de presterade bättre vilket inte är helt sant

Jo det är helt säkert att dom tweakade GTX470 kortet till det bästa och ATI kortet till det sämre, något annat kan ju inte vara troligt.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jo det är helt säkert att dom tweakade GTX470 kortet till det bästa och ATI kortet till det sämre, något annat kan ju inte vara troligt.

I alla fall inte på aticlockers.com rev.1.0

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Hjälpsam

Fan vad ni har taggarna utåt, det är inte alls ATI-klockers, tvärtom, man får inte nämna något negativt om Nvidia eller dess kort utan att få skäll här.
Testet körde inte med standardinställningarna, en del var dåliga för ATI en del för Nvidia, svårt att dra några slutsatser.
Jag tror heller inte att GTX470 är snabbare än HD5870 eller att GTX465 är snabbare än HD5850 pga ett handplockat test, det är önsketänkande från er sida, det finns andra tester, också de med nya drivrutiner som visar något helt annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9600 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem

Ja hela tjatet om Aticlockers känns väldigt grinigt och verklighetsfrånvarande. Men det är ju bara en handfull som tjatar om det.

Som jag noterade i en annan tråd: Det verkar som GTX470 är ganska jämnt med HD5870 om man kör ren timedemos via spelens benchmarks.

Om man spelar spelen när man bänkar ligger HD5870 och GTX480 ganska lika och GTX470 ligger i linje med HD5850.

Det hade varit bra att kolla den här tendensen med någon mer sida som testar genom att spela spelen. [H] gör ju så och Techspot, i deras senaste test. Men 90% av testerna kör ju bara de inbyggda bänkfilerna.

Om det stämmer generellt kan det ge en bra ledtråd för köparen.

avstavningsfel
Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750