Permalänk
Medlem

Vet ni om det e nån skillnad mellan gx 740 och 640?

Permalänk

Beror på vilken skillnad du menar. De kostar ju lika mycket i princip, och gx740:an har större skärm och aningen vassare klockat grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tussilago:

Beror på vilken skillnad du menar. De kostar ju lika mycket i princip, och gx740:an har större skärm och aningen vassare klockat grafikkort.

Asså..om det är bättre fläktkapacitet i 740 än 640?

Permalänk

Nej inte vad jag kan se, båda håller ungefär samma temperatur. Den största skillnaden(bortsett från formatet) är väl att 740 har 5st inbyggda högtalare medans 640 har 2st, så antar att 740 har bättre ljud om man kör med dom inbyggda högtalarna. Prestanda skillnaden är minimal då det är exakt samma gpu 640 har lite lägre klock bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Nej inte vad jag kan se, båda håller ungefär samma temperatur. Den största skillnaden(bortsett från formatet) är väl att 740 har 5st inbyggda högtalare medans 640 har 2st, så antar att 740 har bättre ljud om man kör med dom inbyggda högtalarna. Prestanda skillnaden är minimal då det är exakt samma gpu 640 har lite lägre klock bara.

Så vad rekomenderar ni da?..Om jag har ett par externa högtalare ?..
Blir det mycket skillnad med grafikkortet i 740?

Permalänk

Jag rekommenderar att du tar 640 om du vill ha en 15" och 740 om du vill ha en 17".

Båda datorerna har samma grafikkort i grunden, gx640's har lite lägre klockfrekvens bara. Prestanda skillnaden är i praktiken minimal, du kan dessutom klocka upp kortet till samma hastighet som 740 om du vill. Det är bus enkelt och tar typ 3 musklick att fixa, så jag tycker du helt kan bortse från prestanda skillnaden och ta den storlek på datorn som passar dig bäst helt enkelt.

Ska du ha med dig datorn ofta så är det ju smidigare med den lite mindre 640, men ska du använda den som en stationär i princip och inte ha den med dig så kanske 740 passar bättre. Personligen skulle jag ta 740'n om du inte ska ha datorn med dig ofta, ganska skönt med lite större skärm osv.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att du tar 640 om du vill ha en 15" och 740 om du vill ha en 17".

Båda datorerna har samma grafikkort i grunden, gx640's har lite lägre klockfrekvens bara. Prestanda skillnaden är i praktiken minimal, du kan dessutom klocka upp kortet till samma hastighet som 740 om du vill. Det är bus enkelt och tar typ 3 musklick att fixa, så jag tycker du helt kan bortse från prestanda skillnaden och ta den storlek på datorn som passar dig bäst helt enkelt.

Ska du ha med dig datorn ofta så är det ju smidigare med den lite mindre 640, men ska du använda den som en stationär i princip och inte ha den med dig så kanske 740 passar bättre. Personligen skulle jag ta 740'n om du inte ska ha datorn med dig ofta, ganska skönt med lite större skärm osv.

Tack så mkt för tippsen...
Då blir deet nog en gx640 pga. är ute och reser väldigt mycket..och då kan det bli lite tråkigt.
Så vill ha en bra speldata me:)..Så tack för hjälpen..Cya:)

Permalänk
Medlem

Var i förrgår och hämtade ut min gx740.
Är så långt väldigt nöjd, sånär som på ett litet "problem" som irriterar mig lite.

Tangenten bredvid "sudda" tangenten. Alltså atrostof\backslash tangenten, den är annorlunda mot alla andra tangenter på tangentbordet när man trycker på den. Den ger inte samma "stuns" utan är mer fast än de andra när man trycker på den. Det verkar som att det är nåt tokigt med "fjädringen" under den.
Kan man ta lös tangenterna på gx740? Vågar inte prova utan att veta säkert att det går bra att göra det.

Svårt att förklara problemet och det blev lite luddigt, men hoppas nån kan hjälpa mig.
Jag har svårt att tänka mig det men kan det vara så att det är meningen att den tangenten skall kännas annorlunda att trycka på av nån anledning? Ni andra som har gx740, är den tangenten som alla andra?
Inte för att man använder just den tangenten så mycket men det är fortfarande lite störande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pewen:

Var i förrgår och hämtade ut min gx740.
Är så långt väldigt nöjd, sånär som på ett litet "problem" som irriterar mig lite.

Tangenten bredvid "sudda" tangenten. Alltså atrostof\backslash tangenten, den är annorlunda mot alla andra tangenter på tangentbordet när man trycker på den. Den ger inte samma "stuns" utan är mer fast än de andra när man trycker på den. Det verkar som att det är nåt tokigt med "fjädringen" under den.
Kan man ta lös tangenterna på gx740? Vågar inte prova utan att veta säkert att det går bra att göra det.

Svårt att förklara problemet och det blev lite luddigt, men hoppas nån kan hjälpa mig.
Jag har svårt att tänka mig det men kan det vara så att det är meningen att den tangenten skall kännas annorlunda att trycka på av nån anledning? Ni andra som har gx740, är den tangenten som alla andra?
Inte för att man använder just den tangenten så mycket men det är fortfarande lite störande

Har inget sånt problem, dock undrar jag hur man skriver \ (backslash) på den.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk

Har ni andra det också så att när ni spelar ett ljud på datorn, att ljudet först är typ "instängt" och att sen efter två sekunder spelas det normalt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av St4lin:

Har inget sånt problem, dock undrar jag hur man skriver \ (backslash) på den.

Jag tog lös tangenten och såg att den gummiplutten som man trycker ner var trasig på den. Har fixat det med lite superlim, nu är den som den ska vara!

Skrivet av Kewlpopsicle:

Har ni andra det också så att när ni spelar ett ljud på datorn, att ljudet först är typ "instängt" och att sen efter två sekunder spelas det normalt?

Nej, inte som jag tänkt på i alla fall.

Permalänk

@Stalin: Det verkar som de kört en "allmän" keyboard för flera språk. Verkar som om danskar (eller om det är norskar) gör backlash på den. Trista är ju att de inte markerat ut det svenska tangentbordets backlash-knapp (knappen till vänster om danskarnas/norskarnas).

@Kewlpopsicle: Jo, jag har samma fenomen så länge jag kör högtalare. Mindre problem dock, men lite underligt.

Permalänk
Medlem

Postade detta i gx640-tråden också men e rätt dött i den så postar här med. Är ju i princip samma dator.

Har haft min gx640 ett tag nu och är jäkligt nöjd med nästan allt, det enda som stör mig är fläktljudet.
När man spelar eller kollar film och belastar den på bryr jag mig inte men när den står igång på natten så är fläktljudet irriterande.
Den varvar upp, sen stannar den ett tag, varvar upp, stannar och håller på så hela tiden..

sen fungarar det som vanlig inte att sätta den i viloläge eller strömsparläge. den vaknar aldrig igen då.
någon som kan berätta vad skillnaden är på dessa 2 lägen?
kan man ha t.ex utorrent igång och ladda upp i något av lägena?

någon som har de problemen? någrs tips?

Permalänk
Skrivet av Kewlpopsicle:

Det låter som nåt slags drivrutins krångel, typ nåt virtual surround som trögar lite innan det avkodar som det ska. Kanske finns nån inställning där som kan påverka detta, test att stänga av alla ljudförbättrings prylar.

Permalänk
Skrivet av Slapper:

Postade detta i gx640-tråden också men e rätt dött i den så postar här med. Är ju i princip samma dator.

Har haft min gx640 ett tag nu och är jäkligt nöjd med nästan allt, det enda som stör mig är fläktljudet.
När man spelar eller kollar film och belastar den på bryr jag mig inte men när den står igång på natten så är fläktljudet irriterande.
Den varvar upp, sen stannar den ett tag, varvar upp, stannar och håller på så hela tiden..

sen fungarar det som vanlig inte att sätta den i viloläge eller strömsparläge. den vaknar aldrig igen då.
någon som kan berätta vad skillnaden är på dessa 2 lägen?
kan man ha t.ex utorrent igång och ladda upp i något av lägena?

någon som har de problemen? någrs tips?

När man kör torrent med massa anslutningar så kan det belasta processor ganska mycket, då blir datorn varm och fläkten går igång. Enda lösningen jag kan komma på är att förbättra kylningen, dvs köpa en kylplatta. Jag har ingen gx640/740 själv men en kylplatta till min hp dv6, och det gör enorm skillnad, datorns fläktar går inte igång alls förutom när jag kör 3dspel.

Hur menar du, om du stänger luckan, och sen öppnar den igen så går datorn inte igång då? Kolla efter "energialternativ" i windows, där kan du ställa in hur datorn ska bete sig när du stänger luckan osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kewlpopsicle:

Enligt denna recension ska det vara ett vanligt problem.

MSI GX740 Review + Video

Löses enklast genom att avinstallera realteks drivrutiner.

Visa signatur

MSI GX740
• CPU Intel®Core™ i5, 430M(2.26GHz)
• Graphics ATI HD5870 1GDDR5
• Memory 4GB DDR3
• HDD 500GB(7200rpm)

Permalänk
Medlem

Jag har kylplatta och det hjälper inget vidare mot att den ändrar fläkthastighet hela tiden. Ett konstant ljud rör mig inte i ryggen men när den ska varva upp för att sen stanna ett tag och sen varva igen är irriterande.

Det andra med viloläge och strömsparläge är mer att skärmen inte startat upp efter jag haft den i något av de lägena. Jag märker ju att datorn startar upp igen(dioderna lyser och den arbetar) men skärmen vill inte gå igång. Bara kolsvart. Hade samma problem med min förra dator(Vaio).

Några idéer eller lösning på detta?

Permalänk

Skulle någon kunna beskriva väskan man får med samt kanske lägga upp en bild på den, också intresserad av hur lång HDMI kabeln är.

Har beställt den och den bör komma nästa vecka någon gång, samt en zalman NC2000.

Kan man koppla in 1 slärm med VGA och sedan 1 annan skärm med HDMI? Jag skulle gärna vilja använda min 24"(vga) och min 42"(HDMI tv) sammtidigt, undrar då om det går.

Taxi på förhand!

Visa signatur

Cpu: E6600 - RAM: Corsair 4GB Grafikkort: 9800GTX+ Moderkort: Asus Striker Extreme
MSI GX740

Permalänk

Hdmi-kabeln är någon meter lång, det borde finnas stöd för flera skärmar. Ska se om jag orkar ta ett kort på väskan imorgon.

Lyckades få upp grafikkortet i 91 grader Celsius idag (med kylplatta). 800Mhz på GPU och 1125Mhz på minnena. Fick ett meddelande om Windows hade tappat kontakten med grafikdrivrutinerna. Jag kanske ska klocka ner lite...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tussilago:

Hdmi-kabeln är någon meter lång, det borde finnas stöd för flera skärmar. Ska se om jag orkar ta ett kort på väskan imorgon.

Lyckades få upp grafikkortet i 91 grader Celsius idag (med kylplatta). 800Mhz på GPU och 1125Mhz på minnena. Fick ett meddelande om Windows hade tappat kontakten med grafikdrivrutinerna. Jag kanske ska klocka ner lite...

Jag ska bespara dig lidandet och säga att ca 835/1000 är den högsta stabila klockningen.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Skrivet av St4lin:

Jag ska bespara dig lidandet och säga att ca 835/1000 är den högsta stabila klockningen.

Bara 1000 på minnet? Är inte det orginal klock? Finns mycket prestanda att hämta genom att klocka minnet också. Alla kort klockar olika så det är svårt att säga vad som är max, drivrutinen kan påverka också. Kör alltid senaste CCC Tex. i bfbc2 kan jag inte köra lika hög klock som många andra spel, antar att det är pga. att det är ganska grafiskt avancerat.

Jag har ghetto-moddat min nc2000 kylplatta lite och det förbättrade kylningen avsevärt, satt som tätningslist under datorn så all luft som plattan blåser tvingas in i datorns insug. Ganska mkt luft blåser ut på sidorna annars. Lite varning dock om nån har dator med utblås under datorn, då kan det gå illa om man gör så

Som sagt så går aldrig datorns fläktar igång alls förutom när jag kör spel efter denna lilla förändring. Kör då kylplattan(nc2000) på lägsta fart, dock ingen msi utan en hp dv6 som annars är ökända för värme problem. Kan också klocka gpu ca 30-40mhz högre än innan utan att det pajjar.

Beskrev hur jag gjort mera ingående i en tråd för länge sedan, ska se om jag hittar den.

[edit]
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...

Permalänk

Då prövar vi dem klockningarna så får vi se

Här kommer bilder på väskan, tagna med datorns webkamera för övrigt:

Framsida:

Baksida:

Facköversikt:

Huvudfack:

Permalänk
Avstängd

Bara 1000 på minnet? Är inte det orginal klock? Finns mycket prestanda att hämta genom att klocka minnet också. Alla kort klockar olika så det är svårt att säga vad som är max, drivrutinen kan påverka också. Kör alltid senaste CCC Tex. i bfbc2 kan jag inte köra lika hög klock som många andra spel, antar att det är pga. att det är ganska grafiskt avancerat.

Jag har ghetto-moddat min nc2000 kylplatta lite och det förbättrade kylningen avsevärt, satt som tätningslist under datorn så all luft som plattan blåser tvingas in i datorns insug. Ganska mkt luft blåser ut på sidorna annars. Lite varning dock om nån har dator med utblås under datorn, då kan det gå illa om man gör så

Som sagt så går aldrig datorns fläktar igång alls förutom när jag kör spel efter denna lilla förändring. Kör då kylplattan(nc2000) på lägsta fart, dock ingen msi utan en hp dv6 som annars är ökända för värme problem. Kan också klocka gpu ca 30-40mhz högre än innan utan att det pajjar.

Beskrev hur jag gjort mera ingående i en tråd för länge sedan, ska se om jag hittar den.

[edit]
http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/9...

Menade 835/1100.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Skrivet av St4lin:

Menade 835/1100.

De låter bättre Va får du för resultat i 3dmark06/vantage vid den klocken?

Permalänk
Avstängd

De låter bättre Va får du för resultat i 3dmark06/vantage vid den klocken?

Så här:

Uploaded with ImageShack.us

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Skrivet av tussilago:

Men... köpte en väska tillsammans med laptopen itron om att man ej fick med en till datorn, fail aja då har jag 1 väska i reserv. tack för bilderna!

Någon som skulle kunna kolla upp det där jag sa innan och 2 skärmar till lappen, 1 genom vga 1 genom hdmi. Taxi i förhand

Visa signatur

Cpu: E6600 - RAM: Corsair 4GB Grafikkort: 9800GTX+ Moderkort: Asus Striker Extreme
MSI GX740

Permalänk

Går fint att köra både vga och hdmi samtidigt.

Permalänk

Mumma på det, tackar för svaret

Så ja, nu har skönheten kommit ^^ Sitter och installerar allt nu. Allt funkar finfint hittils

Har kört lite tester, här kommer resultaten (trial version av båda programmen):

3Dmark06 Oklockat : 10928

3Dmark Vantage Oklockat: 6620

3Dmark06 Klockat: 11812

3Dmark Vantage Klockat: 6443 (huh?)

(GPU klock 835/1100)

Tips och annat välkommnas.
Någon som har testat att klocka CPUn? Hur gick det och vilka värden använde du?

Visa signatur

MSI GX740

Permalänk
Medlem

Efter att ha plöjt igenom hela denna tråd bestämde jag mig och beställde en GX740 som jag fick hem för en vecka sen. Avinstallerade självklart en del av de program som var för installerade (Norton, Office, m.m.).
Hitintills är jag kanon nöjd med laptopen! Stabil, presterar bra och är allmänt trevlig att ha att göra med.

Det enda jag stör mig på är:
- Att laptopen inte går ner i ryggsäcken med batteriet i, någon annan som stött på detta? Funderar nämligen på om jag fått en "defekt" ryggsäck.
- FN/Ctrl tangenterna (som omnämnts tidigare)
- Att pekplattan känns lite "sliten" i mitten redan efter en vecka, det är "glattare" där och glider inte lika bra när man drar fingret.
- Att det inte finns USB 3.0
- Tumknapparna på musen som man fick med var inget vidare

I övrigt känns den väldigt komplett, musen har skönt scrollhjul, 1080P inga problem, Blur med maxade settings funkar klockrent (FSAA on), Crysis med alla settings på High funka nästan perfekt (FSAA off), World of Warcraft med maxade settings var inte heller några som helst problem.

Förresten, torskar man inte garantin om man överklockar grafikkortet/CPU/RAM ? - Alltså även om det skulle bli fel på något annat som inte beror på överklockningen.

Visa signatur

- MSI GX740 + Zalman NC2000 + Samsung 24" T240 Rose Black + Logitech MX518 + Logitech Illuminated
- Sennheiser HD595
- Samsung Galaxy Note 3
- Samsung Galaxy Tab 10 Pro

Permalänk

Går alltid att ställa tillbaka klockningen.

Visa signatur

MSI GX740