Permalänk
Medlem

Jag har det där problemet med NB, kommer lätt upp i 80-90 grader i idle.
Är det värt att försöka skruva fast kylflänsen, eller byta kylpasta?
Om inte, får jag väl skicka tillbaka kortet :/

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

@KKay: Om du är händig & försiktig klarar du allt det själv...
Bilde & info om problemet

Verkar också som det kommer ett nytt Bios i nästa vecka som fixar problem med HT Ref (Bus speed) ökas 1-2 från bios och CPU/NB volt som droppar under inställt värde.

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Hej,
jag ska snart köpa detta moderkortet tillsammans med en Phenom 2 x6, när jag har monterat allt ska jag flasha biosen först till 0801 (eller senare version) och sedan installera de senaste drivrutinerna?

Sedan ska jag ha en ssd, ska den sitta i första SATA platsen? (svarta brevid de 6 röda?) vad jag har förstått är den svarta en sata 3gbit och de röda 6Gbit. Eller kvittar det vilken hona den sitter i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

@KKay: Om du är händig & försiktig klarar du allt det själv...
Bilde & info om problemet

Aaah, tack för länken!
Well, händig nog är jag... Men jag har ingen fil eller ny kylpasta dessvärre.
Blir att beställa en ny bräda nu på en gång och sen skicka tillbaka den defekta.
Hoppas fan att den nya inte har samma problem...
Isf får jag väl ta mig i kragen och fixa det på egen hand, anyways, thx!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Temperatur..

Jag har 38c på NB och processorn ligger på 28c i idle och drygt 44c i spel. Jag kör med en Corsair H50 till cpun.

Permalänk
Medlem

Har ASUS fixat problemet med för långa distansskruvar än?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Så då har jag fått tillbaka min Samsung hårddisk från Alina i Nrkp som har flashat om disken från en dator som får kontakt med disken. Idag hade jag tid att stoppa i den i burken. Blev allt lite överraskad för nu funkar den som den ska.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Är Crosshair IV något att lägga pengar på om man kör en x6 1055T?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Är Crosshair IV något att lägga pengar på om man kör en x6 1055T?

Jag tycker då det
Rullar på fint!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Har ASUS fixat problemet med för långa distansskruvar än?

Vet ej, men verkar så? Hur har det gått för dig? Fått tilbaka ett bra kort?

Skrivet av Mr Dirkschneider:

Så då har jag fått tillbaka min Samsung hårddisk från Alina i Nrkp som har flashat om disken från en dator som får kontakt med disken. Idag hade jag tid att stoppa i den i burken. Blev allt lite överraskad för nu funkar den som den ska.

Gott att höra att det fixade sig!

Skrivet av zeagan:

Är Crosshair IV något att lägga pengar på om man kör en x6 1055T?

Beror på...ska du klocka eller inte?
---------------

Även uppdaterat första posten med senaste Beta-Bios (0903)
OBS! Körs på egen risk!

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nex_73:

Vet ej, men verkar så? Hur har det gått för dig? Fått tilbaka ett bra kort?

Gott att höra att det fixade sig!

Beror på...ska du klocka eller inte?
---------------

Även uppdaterat första posten med senaste Beta-Bios (0903)
OBS! Körs på egen risk!

Helt klart bättre än förra, men tycker den ligger rätt högt ändå, typ 52 grader i idle :/
Peakar högt ibland.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Som min då. NB ligger just nu på 53C när jag bara surfar. Fast kör i 3GHz NB Frequency med CPU/NB: 1.4v & NB: 1.3v

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Jag kör allt stock hittills haha.
Ibland så varnar pc probe om att nb/sb blir för varm, skitdrygt :/
Finns det något s'tt att sänka tempsen?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Fläktar? - haha
Ska sätta en i botten & en i taket i min låda imorgon.
Annars är det väl att byta ut original mot kylpasta, fila ner distanserna lite & skruva åt, eller vattenkylningskit som gäller Bara säga hejdå till garantin

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Tänk på att ha rumstempraturern inräknat, när mitt rum är på cirka 22 grader ligger både nb och sb på 40 grader, nu har jag klockat ned min processor till 3,9 ghz eftersom mitt grafikkort lyckas göra lådan sjukt varm och det resulterar såklart i att processorns temp ökar.
Jag köpte några noctua fläktar och böt ut samt la till i mitt cooler master och det känns nästan som att en sådan spöar de stora fläktarna, men vad vet jag^^
aja, gtx 480 = förstörde min fina klock

Permalänk
Medlem

Följde med 2 fläktar med chassiet, körde dom som utblås och sen köpte jag till 2 scythe fläktar som inblås i fronten.
Men satt sen en av fläktarna som inblås i sidan. Ingen temp skillnad dock :/

Ja, blir nog att byta kylpasta.. Men då måste man väl fila distanserna?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Första posten uppdaterad med bios 0905

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Är det värt att byta bios?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Vilken version kör du på nu?
Har du inga märkbara problem med den du kör nu så tycker jag inte denna uppdatering var direkt värt det.
Men nästa version är något jag väntar på, med efterlängtade fixar...

Citat:

The BIOS spin after this one will feature improved auto overclocking, turbo enhancements, and finer voltage ranges with LLC enabled.
Floating HT Ref Clock under Win7/Vista for certain users, Improved LLC settings, eta not yet available

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

0505, tror jag.
Inget problem med datorn faktiskt

Edit: Btw! Hur gör jag för att ställa in hastigheten och latensen på minnena? Vet att man gör det i bios, men jag vet inte riktigt vad jag ska pilla på. Och höjs någon temp på moderkortet då?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Hmmm, från 0505 kan det nog vara värt att uppdatera biosen ja
Tror du har samma minnen som mig enligt din signatur - CL8 ?
Ska ej höja någon temp, kanske lite ej märkbart om du går från autovolt på 1.5 till 1.65
--------------------------------------------------------------------------------------
Hastigheten för minnena ställer du först till 1600 i extreme tweaker (första sidan i bios)
Lättast är väl att ställa in
AI Overclock Tuner till:
D.O.C.P DDR3-1600

Efter det går du ner till undermenyn
DRAM Timing Configuration
Sätt följande -
DRAM CAS# Latency = 8
DRAM RAS# to CAS# Delay = 8
DRAM RAS# PRE Time = 8
DRAM RAS# ACT Time = 24
(de 4 första iaf)
sen
DRAM Command Rate = 1T
Lämna resten på: Auto

Esc för att lämna undermenyn och komma tillbaka till första sidan (extreme tweaker)
Till sist ändra
DRAM Voltage = 1.65 (volttal står på dina minnen - finns en nyare modell som bara drar 1.5 också)

Dubbelkolla så
DRAM Frequency står på: 1600

klart - spara och starta om

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

Okej, vilken tycker du jag ska uppdatera till?

Tack! Ska fixa det imorgon!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Senaste som jag länkat till i första posten 0905
Den innehåller ju alla fixar från föregående biosar...

Citat:

Crosshair IV Formula BIOS 0602
Update strings "CPB Control" to "AMD Turbo CORE technology" in BIOS.

Crosshair IV Formula BIOS 0701
Improve the stability of certain hard drives.

Crosshair IV Formula BIOS 0707
1.Enable SATA down mode support to fix the Samsung SATA2 HDD issue.
2.Enhance gaming performance.
3.Enable the support of DDRIII-2000 under full 4 DIMM configuration when using Thuban processor.
4.Enhance SATA6G performance
5.Enable fix CPU multiplier for 6-core processor when disabling [Cool and Quiet] in BIOS.

Crosshair IV Formula BIOS 0801
Improve certain CPU performance

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

En del OT men:

Jag undrar om det är någon på denna tråd med tillgång till ett Asus 890FX-moderkort (de har 3 olika modeller) och som assistera med att kontrollera IOMMU-funktionaliteten under Linux+KVM, Xen, Vmware ESX(i) eller Parallels Workstation Extreme 4 ?
Asus är (f.nv.) de enda 890FX-moderkortstillverkare som stöder IOMMU i BIOS. Kvaliteten i koden av denna BIOS-implementering verkar dock ännu vara okänd...

IOMMU - Wikipedia, the free encyclopedia
http://developer.amd.com/assets/IOMMU-ben-yehuda.pdf
GA-890FXA-UD5 IOMMU BIOS Switch?

1. Slå i BIOS på
a.) Secure Virtual Machine Mode (finns under meny Advanced->CPU)
b.) IOMMU (finns under meny Advanced->Chipset tror jag)
c.) Spara BIOS-inställningarna och slå därefter ifrån strömmen (baksida PSU eller väggkontakt) några sekunder och reboota sedan.

Under Linux (OBS! kernel måste vara konfigurerad för IOMMU men alla moderna distributioner har nog detta):
"dmesg | grep -e DMAR -e IOMMU"
och meddela resultaten m.a.p. DMAR samt IOMMU

Under Xen (Welcome to xen.org, home of the Xen hypervisor, the powerful open source industry standard for virtualization.) :
"xm dmesg |grep -i iommu"
och meddela resultaten m.a.p. IOMMU

Ev. återställ BIOS till ursprungliga inställningar.

Vore mycket tacksam för all hjälp i denna fråga!
-Carl

Permalänk
Medlem

@callius : Såg du postat på tweaktown.
Gällande Asus så är mitt bästa förslag till dig just nu att posta på xtremesystems. Bingo13 jobbar med bios för Asus, han kommer säkerligen se din post och förhoppningsvis svara på den också...

Visa signatur

Burken : | PhII x6 1055T @ 4.2GHz | Corsair H50 PnP Scythe SL12SH | Asus Crosshair IV F | 4GB Dominator 1600 CL8 | Corsair HX520W | CM HAF932 | Dell 2405FPW | Creative 5.1 THX |

Permalänk
Medlem

@nex_73
Tack för svar, skall göra så !
Du kör inte Linux själv ??

Permalänk
Skrivet av KKay:

Jag har det där problemet med NB, kommer lätt upp i 80-90 grader i idle.
Är det värt att försöka skruva fast kylflänsen, eller byta kylpasta?
Om inte, får jag väl skicka tillbaka kortet :/

fixade det med en nagelfil å ny pasta

Permalänk
Medlem
Skrivet av canonized:

fixade det med en nagelfil å ny pasta

Men kylpastan är väl tunnare än kletet som är på stock? Fick du fila ner alla distanser?
Vad hade du för temps innan och efter?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Tidigare gick tempen för NB upp till 100 sedan slog datorn av :/
Nä jag tog bara dom i silver filade ner dom i samma höjd som dom andra. Har lite halv taskig kylning i min burk just nu så men.
CPU: 42
NB: 50
SB: 41
MB: 35

Ska ta lite till på alla distanserna för att vara säker på att det tar ordentligt.

Permalänk
Medlem

Jag har nytt byggt ihop ett system med detta moderkort och en Noctua NH-D14. Jag har inte lyckats med att moderkortet justerar fläkthastigheter beroende på temperatur, varken chassifläktar eller CPU. Alla fläktar är kopplad till moderkortet och jag har aktiverat cool n quiet.

Någon som vet varför inte morderkortet styr fläkthastigheten?

Visa signatur

AMD PII X6 1055T@2,8GHz, Asus Crosshair IV Formula, Noctua NH-D14, Fractal Design Define R2, Corsair CMPSU-650HX, Corsair XMS3 DDR3 PC12800/1600MHz CL9, XFX GeForce GTX 260 896MB, Crucial M225 128GB, 2x Samsung SpinPoint F3 1TB, Windows 7 64bit