Laptop för 3D och comp-produktion

Permalänk
Medlem

Laptop för 3D och comp-produktion

Hej!

Jag har letat och letat och sedan letat lite till och jag börjar bli smått vansinnig. Saken är den att jag behöver en laptop som mestadels kommer att användas till Maya, After Effects, Composite och dylikt. Jag vet att jobb av den kalibern fungerar betydligt bättre på en desktop men jag reser mycket och måste ha möjlighet att jobba på resorna.

Den egenskap jag värderar minst är:

Möjligheten till spelande (kommer absolut inte användas till detta)

De egenskaper jag värderar mest är:

Processorhastigheten vilket optimalt vore en i7 620qm (för att öka CPU-relaterad renderingshastighet)
RAM-minne: minst 4gb, möjlighet att uppgradera till minst 8
Bra kylning (inga cpu-relaterade throttlingproblem)
Storlek (inte större än 16,4")
Support och olycksfallförsäkring till rimlig kostad (om jag likt förbannat råkar bränna upp datorn vid rendering)

De egenskaper som jag ser som en bonus:

utseende
workstation GPU (maya fungerar ok med vanliga konstument grafikkort och använder inte som många envisas med att tro GPU-baserad rendering till något vettigt)

Min budget ligger mellan 10-18k (18k om det verkligen är en kanondator)

Jag har tittat på envy 15 1190eo (HP Envy 15-1190eo - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer) vilket är den enda dator som jag hittat som uppfyller mina krav, problemet är att den börjat ta slut överallt och de ställen som fortfarande säljer den känns lite sketchy eller erbjuder väldigt dyra tilläggsförsäkringar.

Datorn ska köpas till mitt företag så den kommer inte täckas av min drulleförsäkring därav mitt behov av en bra tilläggsförsäkring. Det här gör det också svårt att exempelvis köpa en Kobalt från England.

Jag håller på att bryta ihop av allt sökande jag gjort och ni är mitt sista hopp

Mvh Stauffer

Permalänk

Dell STUDIO XPS 16? Kan vara något för dig. Dock blir den rätt varm. Kolla in den iaf:)

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjagrisen:

Dell STUDIO XPS 16? Kan vara något för dig. Dock blir den rätt varm. Kolla in den iaf:)

Hej! Har läst väääldigt mycket klagomål om throttleproblem med XPS 16, till viss del verkar det ha löst sig men många klagar fortfarande. Saken är den att jag nästan slog till på en sådan innan jag började läsa allas klagomål, så jag är lite skeptisk.

Har tittat lite på den här med:

DELL LATITUDE E6410 CI7 2.66 8GB/500 3100M 14.1" W7P
(DELL LATITUDE E6410 CI7 2.66 8GB/500 3100M 14.1" W7P - Senaste versionen av Latitude serien med Core i7 processor & grafik från Nvidia - Produktinformation)

Men jag är lite osäker på grafikkortet, quadro låter ju bra eftersom det är deras workstation-kort, men jag har fortfarande inte hittat om det är certifierat till autodesk maya (vilket vore ett plus). Jag är även lite osäker på hur mycket renderingsprestanda jag förlorar på att inte ha quad på i7n

Permalänk
Medlem

Latitude finns ju också som E6510 med 15.6" skärm. Den går att få med Quad.

Annat alternativ är HP Pavilion DV6-2090eo och HP Pavilion DV6-2170eo.

Annars drar det iväg i storlek eller pris om man ska ha Quad processor. Vet ingen under 15.6" som har Quad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eik:

Latitude finns ju också som E6510 med 15.6" skärm. Den går att få med Quad.

Annat alternativ är HP Pavilion DV6-2090eo och HP Pavilion DV6-2170eo.

Annars drar det iväg i storlek eller pris om man ska ha Quad processor. Vet ingen under 15.6" som har Quad.

Har fått fram mer info om latitudens grafikkort, vilket tydligen sög apa.

Pavilion datornerna känns lite tama. Har kollat in det här monstret idag:

DELL PRECISION M4500 CI7 2.66 8GB/320 15.6" W7P - Otroligt kraftfull workstation med Core i7, dedikerad Nvidia grafik & högupplöst skärm

Väldigt märkligt, plockar man ihop samma dator på dell.se så kostar den cirka 8000 kronor mer :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av stauffer:

Har fått fram mer info om latitudens grafikkort, vilket tydligen sög apa.

Pavilion datornerna känns lite tama. Har kollat in det här monstret idag:

DELL PRECISION M4500 CI7 2.66 8GB/320 15.6" W7P - Otroligt kraftfull workstation med Core i7, dedikerad Nvidia grafik & högupplöst skärm

Väldigt märkligt, plockar man ihop samma dator på dell.se så kostar den cirka 8000 kronor mer :s

DELLs priser på hemsidan är knas. Ring och snacka med en säljare istället.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog pulla triggern på DELL PRECISION M4500 CI7 2.66 8GB/320 15.6" W7P - Otroligt kraftfull workstation med Core i7, dedikerad Nvidia grafik & högupplöst skärm nu på fredag. Känns lite surt att den inte har quad i7 men allting annat känns helt klockrent (förutom priset, som är bra för produkten i fråga, men fortfarande högt)

Ingen annan som har något bländande alternativ innan jag slår till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stauffer:

Jag kommer nog pulla triggern på DELL PRECISION M4500 CI7 2.66 8GB/320 15.6" W7P - Otroligt kraftfull workstation med Core i7, dedikerad Nvidia grafik & högupplöst skärm nu på fredag. Känns lite surt att den inte har quad i7 men allting annat känns helt klockrent (förutom priset, som är bra för produkten i fråga, men fortfarande högt)

Ingen annan som har något bländande alternativ innan jag slår till?

Ja tycker verkligen att du ska slå till på den, beställde själv en igår till företaget, skall användas till solidworks och mastercam i första hand, dom har den i lager nu på dustin, grym laptop till bra pris(till vad man får)

Visa signatur

...