Ny bärbar Dator för filmredigerin

Permalänk
Medlem

Ny bärbar Dator för filmredigerin

Hej!

Har gjort endel research på inköp av en ny bärbar dator.

Har idag en hemPC som jag har fått ett "dyrt" erbjudande att köpa loss, 3500 SEK.
Det är en dell Inspiron 9400 med följande prestanda:

Intel Centrino Duo T7200, 2,0 GHz 32-bitars
2 GB RAM
160 GB HDD
Nvidia Geforce Go 7900 GS
17'', max upplödning 1920x1200

Har tänkt mig en något lättare dator. Den jag har väger 3,7 kg.

Har en budget på 6000 SEK som jag försöker hålla.

Har tittat på denna HP HP Pavilion dv6-1410 - Inet.se men har även sett denna Sony Sony Vaio VPC-EB1M1E - Inet.se .

Jag har tänk använda datorn till skriva och surfa på men även för redigering av HD film för vanligt amatöranvändande. Det fungerar på den jag har idag.

Vill heller inte att den ska vara sämre än den jag idag.

Tackar på förhand!

//Mats

Permalänk
Medlem

Fundera ett varv till på datorn du har;
låter den mycket, har den blivit kass eller sliten....
Sedan behöver du väl en 7200 varvs disk och 2gb minne till för och klara något år till.

Då har du iaf en dator med HD upplösning som du kan redigera på så får du köpa
din lätta bärbara bredvid....

Permalänk
Medlem

Hej!

Så det kan vara värt att köpa den jag har för 3500 SEK?

Hälsningar
Mats

Permalänk
Medlem

HD film tar otorligt mycket plats. Spelar själv in filmer i fraps i 1080p och några få små filmer tar flera GB.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Har själv en Sony Vaio som du länka till och den är prisvärd men eftersom du troligen inte behöver uppgradera så värst så kan det vara värt att köpa av den du har men i såna fall kanske köpa större HDD eller kanske extern.

Visa signatur

BERRA was here!!

Permalänk
Medlem

Hur mycket kan man uppgradera den jag har?
Har fått uppfattningen att man inte kan ha mer än 2x1GB RAM.
Hur stor HDD klarar den?
Är inte Intel Core 2 Duo en 64-bitars processor? Jag har Vista 32-bitars installerat som original och nu har jag fått veta att man inte kan ha 64-bitars operativsystem för att moderkortet bara stöder 32-bitars, stämmer detta verkligen?

Hälsningar
Mats

Permalänk
Medlem

Det som kan begränsa storlek på hårddisk, som jag hört, är inställningar i BIOS och om det är ett väldigt gammalt operativsystem... Inställningar i BIOS är jag ganska säker på att det går att fixa till rätta om ett fel skulle uppstå och har du Windows XP eller nyare OS så kan du nog köpa exakt hur stor HDD du vill. Kom ihåg att köpa hårddisk med rätt anslutning och självklart rätt mått om du köper intern (vanligast 2.5" i bärbar).

Det där med att moderkortet bara stöder 32-bitars kan nog stämma så du kan ju söka om du hittar tillverkarens hemsida eller nå och har du tur kan det stå där och kolla även så processorn stöder x64.

Visa signatur

BERRA was here!!