HP Elitebook 8440p VS Lenovo Thinkpad T410

Permalänk

HP Elitebook 8440p VS Lenovo Thinkpad T410

Då det har blivit dags att köpa dator nu så har jag fått ner mina val till två stycken datorer...

HP Elitebook 8440p
HP ELITEBOOK 8440P CI5 2.4 2GB/250 NVIDIA 14# W7P

Och

Lenovo Thinkpad T410
LENOVO THINKPAD T410I CI5 2.26 4GB/320 3G HIGH RES 14.1# W7P - Högupplöst skärm och dedikerad grafik dessutom inbyggt 3G!

Användning:
Börjar till hösten på högskola, närmare bestämt civilingenjörs programmet. Vet inte riktigt vad som krävs från en dator där men kommer troligtvis köra lite MATLab, CAD och liknande program. Båda datorerna borde klara av dessa uppgifter utan större problem, tror jag.

Kan nämligen inte bestämma mig för vilken av dom jag ska köpa!

Då jag hade tänkt att beställa datorn denna veckan så skulle snabba tips uppskattas!

OBS, valet står mellan ovanstående datorer, inga andra!

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Har kört båda maskinerna och båda är utmärkta val för de du ska ha den till. Thinkpaden har aningen lägre upplösning, mindre videominne långsammare propp men kontrar med 3g-modem,bättre tangentbord,aningen lägre pris och mer minne. De är extremt nära eller identiska varandra i garantitid,vikt,batteritid,kvalitet/känsla och konstruktion.

Svårt val men jag hade nog valt Elitebook:en faktiskt även om båda är extremt kompetenta bärbara och bland de bästa du kan välja bland 14-tummarna i affärsklass i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Båda har sina fördelar och nackdelar, men de är totalt sett rätt lika. Prestandamässigt duger båda gott för ändamålen. Planerar du däremot att driva datorn på batteri under längre tid kan du behöva söka andra alternativ.

Båda har som det ser ut en 32-bit version av Windows, vilket gör att du inte kan få nytta av hela 4 GB minne. Det kan kanske vara en felskrivning eller att 64-bit även ingår/går att uppgradera till. Bör undersökas i alla fall.

En av de främsta fördelarna med Lenovo Thinkpad brukar vara att de har pekpinne, men i detta fall har båda det.

Lenovo:n har visserligen inbyggt 3G-modem, är lite tunnare, samt har mer minne och något större disk (disken kan dock vara 5400rpm då det inte är specificerat).

Skärm med högre upplösning, mer dedikerat grafikminne och en bättre CPU ger fördel HP, men du bör absolut uppgradera den med mer DDR3-minne. Det är dumsnålt att inte ha minst 4 GB för en ny dator idag.

På en bärbar bör man tänka lite på vad man kan ändra/byta ut om det inte visar sig räcka till. Du kan byta/lägga till minne, du kan byta disk och lägga till 3G-modem. Skärmen byts däremot inte, knappast heller CPU:n (även om det är möjligt att göra).

Sammantaget skulle jag nog också valt HP:n i detta fall, främst p g a skärmens högre upplösning. Som sagt bör du då lägga till mer minne. Men du blir knappast hemskt besviken om du väljer Lenovo:n istället.

Permalänk

Jo, lutar åt HPn just nu, beställer innan helgen är slut.

Datorn kommer att gå på batteri, vet dock inte hur länge, men tror att det borde räcka. I värsta fall så får man köpa ett större batteri.
Minnet kommer självklart att uppgraderas till minst 4 GB, oberoende vilken dator jag väljer.

Även disken kommer förhoppningsvis att bytas ut mot n SSD under sommaren så det kvittar egentligen vad som sitter i vid köpet.

Har också för mig att HPn är förberedd för 3G-modem, bara att köpa en modul och montera in, eller har jag fel?

Blir faktiskt bara mer och mer självklart att det är HPn jag ska välja

Just det, ska troligtvis köpa datorn från Dustin, om det skulle va så att jag av någon konstig anledning inte tycker om datorn och vill lämna tillbaka den "utan anledning". Är det möjligt hos Dustin? Typ pengarna tillbaka om du inte är nöjd?

Tackar för svaren!

Permalänk

Sitter fortfarande och funderar...

Tänkte bara höra hur mycket skillnad det är "i verkligheten" på processor och grafikkort mellan datorerna

HP: I5 2,4, Nvidia NVS 3100 512 MB

Lenovo: I5 2,24, Nvidia NVS 3100 256 MB

Även skärmupplösningarna skiljer sig åt:

HP: 16:9 1600x900

Lenovo: 16:10 1440x900

Sitter på en MacBook Pro idag, altså 16:10 1440x900...

Permalänk
Inaktiv

Såvida du inte ska spela eller CAD:a märker du ingen skillnad mellan graffekorten. Jag föredrar 16:10 framför 16:9 men i de här fallet får du ju mer pixlar med 16:9 och högre upplösning är alltid att föredra, sitter nu på 1920x1200 på 15.4 tum :). Ang processorn kommer du inte märka nån skillnad, det är för liten prestandaskillnad för att märkas.

Alla svensksålda Thinkpads i T/X/W är WWAN-förberedda (antenn i skärm+sim-kortläsare), dvs du kan eftermontera 3g-modem i efterhand, jag är inte 100% säker men skulle förvåna mig om inte HP har de också på sina Elitebooks.

Om du beställer datorn som privatperson (dvs dustinhome) har du 14 dagars ångerrätt om datorn,tillbehör, kartong osv är i väsentligt oförändrad skick. Beställer du den på Dustin är det företagsköp och då kan du inte ångra dig efter du öppnat den.

Permalänk

Okej, trodde nästan det också. Jo, högupplöst är alltid trevligt!

Blir bara svårare och svårare att bestämma sig, har även pratat med MÅNGA affärer i Malmö trakten, men bägge datorerna är beställningsvaror överallt. DVS att jag inte kan kolla på dom irl innan köp...

Måste säga att Thinkpadarna har ett väldigt trevligt folk, alltså användarna av dom :P, kan nästan jämföras med Apple folket!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fjallraven:

Måste säga att Thinkpadarna har ett väldigt trevligt folk, alltså användarna av dom :P, kan nästan jämföras med Apple folket!

Jo så är det absolut, de hänger några TP-användare här

Jag är helt övertygad du blir nöjd oavsett vilken du väljer, bara en sån sak som att T410:an klarar 80 kilos tryck på locket i hopfällt läge och Elitebooken 135 (!) gör att du kan känna dig trygg när du slänger ner datorn tillsammans med några böcker i ryggsäcken

Permalänk

HPn beställdes igår!

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av fjallraven:

Har också för mig att HPn är förberedd för 3G-modem, bara att köpa en modul och montera in, eller har jag fel?

Japp det stämmer. Ta ut batteriet så ser du simkortsplatsen där. Modulen petar du enkelt in under ett lock på baksidan. Vet ej pris på den dock. Mycket smidigt. Tyvärr är HP Connection manager (som krävs för 3g-uppkoppling) inte den bästa mjukvaran på marknaden. Plottrig och inte helt enkel att förstå sig på

Grattis till bra köp f.ö! Vi har ett gäng såna på jobbet.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Rätt smidigt att kunna köpa sån modul och montera in bara, men behövs ej i dagens läge. Ett klart plus för framtiden!

Tackar, blir spännande.

Beställde från Dustin igår, datorn plus massa annat som dom hade i lager. Någon som vet när sakerna skickas? Betalar med postförskott...

Permalänk
Medlem

blev du nöjd med hp:n?

Permalänk

Har nu haft datorn i någon timme och är grymt nöjd redan! Ringde även hp support idag och frågade om man kunde få windows 7 på skiva då det bara var xp som följde med... Det var inga problem alls, så nu skickar dom utan kostnad hem windows 7 pro, 64 och 32 bit till mig! Grym support, ingen kö, trevliga personer, rekomenderas!

Permalänk
Medlem

Har du lust att kommentera
*ljudnivå
*skärm (fungerar den ute?)
*tangenbord
?

//Martin