Permalänk

hej

ska snart köpa ny dator men undra bara vilken har titta på asus G51 men det finns ju rätt många modeller på den.

ska man ta den med 3D och en lägre upplösning
Komplett.se - ASUS G51JX 15.6" HD
eller
en med 1920x1080 upplösning
Asus G51JX-SZ163V

vilken ska man ta?
spelar allt från fallout3 till BFBC2

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2takt:

det grafikkortet har ddr3 minnen, vilket är riktigt, riktigt uselt. Ett riktigt skitkort för att tala klarspråk.

+1

Visa signatur

M15x Cosmic Black, i7-720QM, 4GB 1333MHz, 1080p WLED, ATI HD 5850, 250GB hd, Intel 5300, Bluetooth 2.1 :)

Permalänk
Medlem

Ta en titt här och bygg din egna... fina grejjer för bra slant!

Notebookguru - High Performance Notebooks

Visa signatur

Aframo

Permalänk
Skrivet av johanssonGBG:

ska snart köpa ny dator men undra bara vilken har titta på asus G51 men det finns ju rätt många modeller på den.

ska man ta den med 3D och en lägre upplösning
Komplett.se - ASUS G51JX 15.6" HD
eller
en med 1920x1080 upplösning
Asus G51JX-SZ163V

vilken ska man ta?
spelar allt från fallout3 till BFBC2

Jag skulle inte ta någon av dom till spel, grafikkortet är gammalt och långsamt. Vill du ha en asus så är det G73 som gäller, annars msi gx640 eller 740.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Jag skulle inte ta någon av dom till spel, grafikkortet är gammalt och långsamt. Vill du ha en asus så är det G73 som gäller, annars msi gx640 eller 740.

men den med 1920x1080 har ju gddr5 grafik det är väl det nyaste + att g73 är över min pris gräns
och asus:en är lättare att få tag i

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av johanssonGBG:

men den med 1920x1080 har ju gddr5 grafik det är väl det nyaste + att g73 är över min pris gräns
och asus:en är lättare att få tag i

Menar du denna? Asus G51JX-SZ163V

gts360 eller gtx360 som vissa felaktigt kallar det är i princip ett gts250 som är överklockat, dvs. skräp.

Kör på msi gx640/740, ingen av dom datorerna du länkade är ens i närheten vad gäller spelprestanda.

Permalänk
Avstängd

Kör på gx740, jag maxar BFBC2 (förutom vsync och kantutjämning) och det flyter på bra.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk

Menar du denna? Asus G51JX-SZ163V

gts360 eller gtx360 som vissa felaktigt kallar det är i princip ett gts250 som är överklockat, dvs. skräp.

Kör på msi gx640/740, ingen av dom datorerna du länkade är ens i närheten vad gäller spelprestanda.

ok men vad jag har sett så är msi slut överallt +att jag har dålig efarenhet av msi och har hört att dom överhätar väldigt snabbt men det kan ju bara vara rykten.
men det går väl att spela de senaste spelen på asus:en

Visa signatur

Permalänk

Jo det går att spela på asusen med gts360m men då på låga inställningar, ska du köra på 1920x1080 så får du nog dra ner inställningarna riktigt ordentligt. Dessutom saknas stöd för dx11 på 360m. Uppskattningsvis så presterar 5850/70 ca 60% högre fps i spel.

Det är många på forumet som har gx640/740 och det är ingen som har värmeproblem såvitt jag vet. Men en kylplatta är aldrig fel som tillbehör när det gäller denna typen av datorer.

Vill du köpa en sån asus så ska jag inte hindra dig, men det är jäkligt oprisvärt som jag ser det. Du kan tex. importera en asus g73 från usa för ca 16-17k. MSI'n borde komma in i lager snart, det kommer en ny modell med lite vassare processsor vilket ju inte är helt fel.

Permalänk

Jo det går att spela på asusen med gts360m men då på låga inställningar, ska du köra på 1920x1080 så får du nog dra ner inställningarna riktigt ordentligt. Dessutom saknas stöd för dx11 på 360m. Uppskattningsvis så presterar 5850/70 ca 60% högre fps i spel.

Det är många på forumet som har gx640/740 och det är ingen som har värmeproblem såvitt jag vet. Men en kylplatta är aldrig fel som tillbehör när det gäller denna typen av datorer.

Vill du köpa en sån asus så ska jag inte hindra dig, men det är jäkligt oprisvärt som jag ser det. Du kan tex. importera en asus g73 från usa för ca 16-17k. MSI'n borde komma in i lager snart, det kommer en ny modell med lite vassare processsor vilket ju inte är helt fel.

ok jag tackar för ifon och jag har funderat på att köpa dator från usa men jag vet fan inte hur jag ska betala för att jag kan inte köpa på internet.
Gaming Laptops - XOTIC PC - Gaming Notebooks - Custom Laptops - Custom Notebooks
har kollar på G73 och skulle kosta om kring 12 + frakt då

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanssonGBG:

ok jag tackar för ifon och jag har funderat på att köpa dator från usa men jag vet fan inte hur jag ska betala för att jag kan inte köpa på internet.
Gaming Laptops - XOTIC PC - Gaming Notebooks - Custom Laptops - Custom Notebooks

Du måste skatta på den när den kommer in så då blir det dyrt.

Visa signatur

MSI GX740 17" 1680x1050
Intel Core i5 430@ 2,52 GHz
Mobility Radeon 5870 1GB DDR5@ 835/1100mhz
4GB RAM@ 1066mhz
500GB HDD(7200 RPM)

Permalänk
Skrivet av johanssonGBG:

Japp, du landar på 16-17k nånstanns. Kan nog bli krångligt att betala om du inte har visa kort eller nåt sånt.

Permalänk

Japp, du landar på 16-17k nånstanns. Kan nog bli krångligt att betala om du inte har visa kort eller nåt sånt.

jag har ju visa ungdom kortet forfarande med jag ska nog leta vidare på en dator men jag tackar för hjälpen=)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2takt:

Skulle inte köpt den om spelet är CPU krävande. Köp en bärbar med minst i7-720QM istället.

??

CS:Source är entrådat, vad ska han med en quadcore till?

Sen till random folk som snackar skit:

ddr3 vs ddr5: Nej ddr3 behöver inte vara en begränsning för grafikkortet och det säger heller inget om huruvida grafikkortet är bra eller ej, minnets "hastighet" beror på både frekvensen/tekniken OCH minnesbussen, sluta flänga runt med termer ni inte förstår.

Kolla här för en uppfattning om hur ett visst grafikkort för bärbara presterar:
Notebookcheck: Mobile Graphics Cards - Benchmark List

Kan ju nämnas t.ex. att det 3:e snabbaste grafikkortet som går att få tag på till bärbara idag kör DDR3. Både över det, och långt långt långt långt långt långt under finns det grafikkort som kör DDR5.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sheep:

??

ddr3 vs ddr5: Nej ddr3 behöver inte vara en begränsning för grafikkortet och det säger heller inget om huruvida grafikkortet är bra eller ej, minnets "hastighet" beror på både frekvensen/tekniken OCH minnesbussen, sluta flänga runt med termer ni inte förstår.

Kan ju nämnas t.ex. att det 3:e snabbaste grafikkortet som går att få tag på till bärbara idag kör DDR3. Både över det, och långt långt långt långt långt långt under finns det grafikkort som kör DDR5.

Varför belastar då Cs Source tre trådar på min i7 920?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Varför belastar då Cs Source tre trådar på min i7 920?

Uppenbarligen för att jag är en idiot...ser ut som att den faktiskt är flertrådad.
Valve's Source engine goes multi-core - The Tech Report - Page 1

Någon som kan bekräfta?

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Skrivet av Sheep:

??

I fallet 5850m(och även 5830m som endast finns med gddr3) är gddr3 en grov begränsning eftersom minnesbussen är 128bit, det är en helt annan femma på tex. ett gtx260m som har 256bit buss.

I båda fallen så är det bandbredden till minnet som är problemet.

Permalänk
Skrivet av Sheep:

Uppenbarligen för att jag är en idiot...ser ut som att den faktiskt är flertrådad.
Valve's Source engine goes multi-core - The Tech Report - Page 1

Någon som kan bekräfta?

man kan göra så att alla spel som är gjorda för 2 core använder alla 4 eller om du har en 6 core processsor

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av johanssonGBG:

jag har ju visa ungdom kortet forfarande med jag ska nog leta vidare på en dator men jag tackar för hjälpen=)

I dagsläget så tycker jag inte det finns så många alternativ vad gäller speldatorer, det är 5850/70(gddr5) som gäller helt enkelt. gtx280/285m presterar inte så mkt sämre men saknar dx11 stöd, är inte heller billigare än 5850/70. gtx480m kommer men det kan nog ta ett tag till tyvärr.

Permalänk

I dagsläget så tycker jag inte det finns så många alternativ vad gäller speldatorer, det är 5850/70(gddr5) som gäller helt enkelt. gtx280/285m presterar inte så mkt sämre men saknar dx11 stöd, är inte heller billigare än 5850/70. gtx480m kommer men det kan nog ta ett tag till tyvärr.

tja jag har titta runt på grfik korten i msi och asusen och hittade en sida som vissar skillnade på grafiken
Laptop graphics card comparison: ATI Mobility Radeon HD 5870, 5850, 5730, 5650, 5470 and Nvidia GeForce GTX 285M, GTX 260M, GTS 360M, GT 330M, 310M | towards the optimal laptop

men om man kollar på asusen får den typ 4670 i poäng men då kollar man lite längre upp och hittar en toshiba Qosmio X505 som har samma men 5765 i poäng vad är det som är skillnaden mennar det är väl samma kort?

Visa signatur

Permalänk

Det beror sannolikt på att det är mkt vassare processor i den som får högre poäng. gts360m presterar bättre i 3dmark än vad det gör i spel, så poängen därifrån kan va lite missvisande.

Kolla tex här, där finns både benchmarks och speltester.

Notebookcheck: ATI Mobility Radeon HD 5870