Hur använder man den inbyggda 3G-sim läsaren?

Permalänk
Medlem

Hur använder man den inbyggda 3G-sim läsaren?

Jag har en Dell 1530 som har en inbyggd 3G-sim läsare (eller vad det kallas). Jag har simkortet och en dongel men tänkte du testa den här funktionen. Så jag satte in simkortet i datorn, men vad ska man göra sen? Ingeting speciellt poppar upp när jag startar datorn igen och jag har absolut ingen aning hur man börjar använda den.

Finns det någon som kan förklara det för mig?

Tack på förhand!

Edit: Kom precis på att den ligger i fel forumsdel, admin kan gärna flytta den!

Visa signatur

Suup

Permalänk
Medlem

Bara för att det finns en hållare för simkortet betyder det inte att mobila bredbands modulen också finns på plats.

Kolla den fullständiga specen för datorn vad som ingår , om den finns med kolla om dess drivare är installerade installera sedan mjukvaran som behövs.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Bara för att det finns en hållare för simkortet betyder det inte att mobila bredbands modulen också finns på plats.

Kolla den fullständiga specen för datorn vad som ingår , om den finns med kolla om dess drivare är installerade installera sedan mjukvaran som behövs.

Jag förstår inte riktigt om det ingår eller ej, i manualen står det som att det är inkluderat medans i fakturan så står det "Modem not included".
På dells sida hittar jag inte heller några drivrutiner till det.

Visa signatur

Suup

Permalänk
Medlem

Det brukar finnas kompatibla 3g-kort på ebay för ~500:- om du är intresserad.

Dell brukar ha bra manualer för att steg för steg visa hur man installerar eller byter ut kort,
sök på din modell och öppna rätt lucka och kolla om du har en kortplats och en eller ett par
sladdar för antennerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Experto:

Jag förstår inte riktigt om det ingår eller ej, i manualen står det som att det är inkluderat medans i fakturan så står det "Modem not included".
På dells sida hittar jag inte heller några drivrutiner till det.

Då behöver du skaffa ett modem. Som ovanstående post skrev så finns dom att köpa för hyffsat billig peng.
Sen är det bara att sätta i det och installera drivisarna

Permalänk

Som sagt behöver du köpa ett modem. Du har antagligen någon kortplats bakom någon lucka på burken eller under tangentbordet där modemet ska installeras samt förhoppningsvis även fördragna antennkablar.

Jag lyckades få tag i ett upplåst HP OEM 3G-kort till min HP-laptop för ~300kr inklusive frakt från Hong Kong, funkar klockrent

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::