Vilken av dessa och varför..hmm

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa och varför..hmm

Har kollat på lite olika datorer men har svårt att bestämma mig.

Asus N61JA-JX008Z

Egenskaper för Asus N61JA-JX133V ännu en ASUS, skillanden är processormodellen 450 respektive 520M.

Egenskaper för MSI GX640-265NE (Läst om att tangentbordet inte är mycket att hurra för)

Acer Aspire 5943G-5454G50Mn (LX.PWL02.004) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer Hade en acer tidigare och var rätt nöjd. Den ser ju ut att matcha MSI´n förutom upplösningen och farten på hårddisken.

Har sån beställningsångest Hjälp mig bena ut vad som har mest kvalité och är prisvärd.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha den till? ska du spela spel, eller endast arbeta med textdokument m.m. ?

Skulle satsa på Acern, grymt grafikkort i den. (visst msin har samma men den är ju dyrare och det enda som är bättre på den (enligt egen mening) måste nästan vara batteriet.)
annars om du inte ska spela så skulle väl Asus N61JA-JX133V vara ett val ( den andra såg ju ut att vara exakt samma specs på ^^ bara dyrare. )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Vad ska du ha den till? ska du spela spel, eller endast arbeta med textdokument m.m. ?

Skulle satsa på Acern, grymt grafikkort i den. (visst msin har samma men den är ju dyrare och det enda som är bättre på den (enligt egen mening) måste nästan vara batteriet.)
annars om du inte ska spela så skulle väl Asus N61JA-JX133V vara ett val ( den andra såg ju ut att vara exakt samma specs på ^^ bara dyrare. )

Jag ska nog göra lite av varje. En del spelande blir de men kanske inte de mest krävande och senaste spelen. Hur stor roll spelar hastighets skillnaden på hårddisken ? 5400 resp 7200 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyxell:

Jag ska nog göra lite av varje. En del spelande blir de men kanske inte de mest krävande och senaste spelen. Hur stor roll spelar hastighets skillnaden på hårddisken ? 5400 resp 7200 ?

Svårt att säga, 5400 gör ju att laddningstiderna blir segare än en 7200 disk..

Permalänk

Den största skillnaden på dom du nämner är att msi gx640'n har väldigt mycket bättre spelprestanda än övriga. Acern har förvisso ett 5850m också men av ngn anledning har dom gddr3 minnne på den vilket gör att det presterar ungefär som ett 5730m som båda asusarna har.

Skillnaden på 5400 och 7200rpm är är svårt att säga rent generellt, det beror helt på vilken modell/fabrikat av disk vi pratar.

Sammafanttningsvis så har msi'n riktigt grym spelprestanda, dom andra har ok spelprestanda men ej att jämföra med msi'n.

Permalänk
Medlem

msi'n är grym, när de kommer till 5400 rpm eller 7200 rpm. jo 7200 är snabbare men i spel är det ingen större skillnad, spelar css på både min laptop och den i sign, laddar nästan lika fort, mer eller mindre, men! min laptop startar 20 sek snabbare än datorn i sign fast den har "bara" en 5400 rpm disk (vilket är fylld till max just nu xD)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Så har Msi datorn bättre skärmen enligt min mening, speciellt om man ska jobba på den också.
Msi 16:10 skärm
Acer 16:9

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Så har Msi datorn bättre skärmen enligt min mening, speciellt om man ska jobba på den också.
Msi 16:10 skärm
Acer 16:9

Ja herregud, hur kunde jag glömma det. Msi'n har ju 1680x1050 och övriga standard 1366x768

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Ja herregud, hur kunde jag glömma det. Msi'n har ju 1680x1050 och övriga standard 1366x768

Detta är ju både posetivt och negativt, det kräver mer utav grafikkortet för att kunna "maxxa" spel, ^^ det posetiva kan ni ju räkna ut själva

Permalänk
Medlem

skulle tro att prestanda skillnaden mellan 1680*1050 och 1366*768 lär nog vara försumbar mellan dem.
med tanke på skillnaden i grafikkorts minne.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

tack för all hjälp känns trots allt som de är värt att lägga några extra hundringar och köpa MSI. Med den prestandan så borde den kunna stå sig längre än de övriga.

Permalänk
Skrivet av Pewtah:

Detta är ju både posetivt och negativt, det kräver mer utav grafikkortet för att kunna "maxxa" spel, ^^ det posetiva kan ni ju räkna ut själva

Å andra sidan så kan man ju sänka upplösningen om det laggar Och gx640 fixa de flesta spel på den upplösningen ändå faktiskt, med det mesta på max förutom AA då i tyngre spel som bfbc2 osv.