Permalänk
Medlem

Prisvärd bärbar

Hej. Jag är på jakt efter en bra bärbar dator. Har dock ingen erfarenhet från den bärbara marknaden, och vet därav inte vad som är bra eller inte. Känner mig väldigt osäker. Tänkte därför fråga här om vägledning.

Jag vill ha en dator på med runt 15" skärm. Helst inte mer, och helst inte under 13".

Datorn kommer fungera som enda dator i hushållet (en liten etta) och kopplas till TVn lite då och då för filmtittande (den ska alltså klara HD-filmer och ha HDMI).

Jag vill att spel som Heroes of Newerth och World of Warcraft ska fungera på hyfsade grafikinställningar, då datorn ibland kommer spelas på.

Datorn kommer användas mycket med skolarbeten, och ett fullstort tangentbord behövs därför. Det kommer även programmeras en del (Java, etc.).

För att få detta, vilken prisklass måste jag lägga mig i? Hade hoppats få en för runt 4000-5000kr, men jag kanske måste lägga mig högre? Vad tycker ni när ni ser vad jag kommer använda den till?

Förslag på bra laptops som uppfyller dessa krav mottas för övrigt mycket tacksamt.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

För den summan får du nöja dig med en modell med ~2ghz dual-core (t4300/t4400/M300/M500) och Ati hd4570 som bäst. Modeller under 5k (ej intel-grafik) saknar ofta hdmi vilket minskar utbudet.
Ska du ha nått vassare så får du hosta upp 1-2k till.

Förslag
Acer Aspire 5738ZG, Komplett.se - Acer Aspire 5738ZG 15.6"WXGA
Packard Bell TJ71, Packard Bell TJ71-SB-941NC

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!
Packard Bell datorn såg fin ut. Klarar den av World of Warcraft på någorlunda höga inställningar dock? Alltså, är grafikkortet (ATI Radeon HD4570 512MB) något att ha?

Permalänk

4570 är tyvärr inte mycket att hänga i granen.

Skulle rekommendera dig att höja budget några hundra och ta en sånhär.

Egenskaper för Toshiba Satellite A500-12W

Du får ganska mycket prestanda för dom extra pengarna du lägger på den, och det är en toshiba. Vilket innebär bra kvalité.

Permalänk
Medlem

Hej. Höjde min budget med en tusenlapp och hittade denna datorn:
HP DV6-2134EO - Mini PC - Bärbara datorer - Datorer - Datorer & Kringutrustning - ONOFF

Den verkar ju riktigt bra, och grafikkortet verkar hyfsat. Vad sägs? Är detta ett bra köp för mina ändamål? Nån som vet ngt om batteritiden på datorn? 3.5h i full belastning? Verkligen?

Permalänk

Toshiba datorn som thereal_twisted rekommenderade är bättre än hp:n pga, processorn och kvaliten:
http://www.sweclockers.com/nyhet/10145-asus-bast-hp-samst-i-k...

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Skrivet av kr0xx:

Hej. Höjde min budget med en tusenlapp och hittade denna datorn:
HP DV6-2134EO - Mini PC - Bärbara datorer - Datorer - Datorer & Kringutrustning - ONOFF

Den verkar ju riktigt bra, och grafikkortet verkar hyfsat. Vad sägs? Är detta ett bra köp för mina ändamål? Nån som vet ngt om batteritiden på datorn? 3.5h i full belastning? Verkligen?

Nooo inte hp'n!! Speciellt inte med den cpu'n, toshiban är mycket bättre och har mkt snabbare cpu. Battritiderna som dom anger stämmer inte alltid med verkligheten, brukar va ganska kryddade

Permalänk
Medlem

Är CPUn så dålig? Märker man stor skillnad vid spelade? Det är ju exakt samma grafikkort. Så det enda som egentligen skiljer är CPUn.

Sen så har HPn bluetooth och större hårddisk... Känns som det inte är så stor skillnad.. Om inte toshiban är "bättre byggd" då.

Permalänk

Ja, det är stor skillnad på cpu. dv6'or med amd cpu's går väldigt varma dessutom. Hp har allra sämst kvalité av alla dom stora tillverkarna faktiskt, medans toshiba är bland dom bättre.

En sån bluetooth mini usb dongel kan du köpa för typ 199:-

Permalänk
Medlem

Okej... Processorn är bättre på den andra... Det jag menar är om det är värt så mycket att jag får 250GB mindre hårddisk, och ingen bluetooth (dongel tar upp en USB-plats).

Är det som natt och dag med processorn, eller ligger skillnaden ändå inte allt för långt ifrån? Kommer Toshiban t.ex. klara av vissa spel som inte HPn kommer klara av, eller kommer de vara ungefär likvärdiga (eventuellt att Toshiban får någon/några enstaka mer FPS)?

Det där med värme osv. spelar inte så stor roll, så länge datorn inte går sönder. Får ju troligen garanti.

Permalänk

Kortfattat, ta thosiban Många hp dv6 som gått sönder just pga värmen. Har en hp dv6 själv med t6500 och 4650m, den har aldrig krånglat det minsta. Men då har jag undervoltat cpu och kör med kylplatta, utan kylplattan och undervoltningen så gick det ok att spela på den om det inte var allt för varmt. Nu tex har jag 38*c på cpu(kör chrome med 4 flikar, och lite andra små progam).

Toshibans cpu är på på 2.53ghz, och hpn's på 2,1ghz. Hpn's amd cpu har ungefär samma prestanda som toshibans om den skulle gå i 1,8ghz. Dessutom drar intel cpu's mindre ström, dvs. svalare dator och bättre batteritid. Det kommer absolut märkas i spel eftersom skillnaden är såpass stor.

Kort å gott, Toshiban!

Permalänk
Medlem

Är inte denna bra? Fujitsu Pi3560
Den har jag funderat på. Fast jag kan dock heller inget om bärbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dentist:

Är inte denna bra? Fujitsu Pi3560
Den har jag funderat på. Fast jag kan dock heller inget om bärbara.

Enligt specsen verkar den bra. Vad jag vet är GT240m bättre än 4650m (GT240m är väl bara lite sämre än 5650m?). Dock är ju prollen sämre än den i Toshiban ochkså vet jag inte hur bra Fujitsu är som tillverkare.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk

Gt240m är sämre än 4650m, i 3dmark06 kan gt240m mäta sig med 4650m, i speltester så ligger dock 4650m före med 5-10fps.

Jämför själv:

Notebookcheck: AMD ATI Mobility Radeon HD 4650

Notebookcheck: NVIDIA GeForce GT 240M

Oroa dig inte för att HDD är mindre, den går att byta till en större om det skulle behövas. cpu/gpu osv går inte att byta i efterhand Finns även utmärkta externa HDD's om man behöver extra lagring.