Permalänk
Inaktiv

Lite skvaller, i Augusti kommer två nya versioner av G73, en ny version i 12.990 kronors klassen samt en i 19.990 kronors klassen.
Specifikationer släpps 12'e Juli.

Permalänk

Så då ska jag avboka min då?
Det gör jag ju bara om det kommer en bättre (prestanda mässigt) men om jag kollar på priset så verkar det ju inte helt troligt.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk

Ska bli mkt intressant att se vad det är för gpu i 13k varianten, gissar fö på i5 och 1600x900 skärm. Hoppas på 5850/70, msi måste ju få lite konkurrens.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thereal_twisted:

Ska bli mkt intressant att se vad det är för gpu i 13k varianten, gissar fö på i5 och 1600x900 skärm. Hoppas på 5850/70, msi måste ju få lite konkurrens.

grafiken kommer vara desamma, 5870 på alla.
i5 på 13k varianten är en bra gissning

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shooto Great:

Så då ska jag avboka min då?
Det gör jag ju bara om det kommer en bättre (prestanda mässigt) men om jag kollar på priset så verkar det ju inte helt troligt.

nej, G73JH-TZ054Z kommer ha den snabbast processorn fortfarande med i7 820QM.
Alla har samma grafik.

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

grafiken kommer vara desamma, 5870 på alla.
i5 på 13k varianten är en bra gissning

Woohoo, lite välbehövlig konkurrens för MSI. Misstänker att detta kommer bli nya storsäljaren bland spel-laptops, om inga otrevliga överraskningar dyker upp i spec. Men det har jag svårt att tro, samma kylsystem osv. så är det ju en given succe.

Permalänk

Tack Asus.David

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem

Betyder det att det blir switchable gfx med i5 processorn? Då kanske det går att flytta datorn och ha den igång samtidigt utan att batteriet försvinner?

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk

Jag funderar starkt på att köpa G73jh, mest för filmredigering i full hd och i övrigt normal användning.
Borde inte vara något problem med denna va?=)
Ser att alla säljer samma konfig. på prisjakt. Kan man ändra t.ex. ram eller hdd vid beställning om det skulle vara aktuellt?
Nästa sändning den 4 Juli. Tänk om man visste vad den nya för 20k. innehöll för spec. Säkert 3d som är ointressant för mig men känns ändå som man vill veta före man beställer den "gamla"...

Permalänk
Skrivet av Shepherd71:

Jag funderar starkt på att köpa G73jh, mest för filmredigering i full hd och i övrigt normal användning.
Borde inte vara något problem med denna va?=)
Ser att alla säljer samma konfig. på prisjakt. Kan man ändra t.ex. ram eller hdd vid beställning om det skulle vara aktuellt?
Nästa sändning den 4 Juli. Tänk om man visste vad den nya för 20k. innehöll för spec. Säkert 3d som är ointressant för mig men känns ändå som man vill veta före man beställer den "gamla"...

Skulle tippa på att 20k modellen får i7 720qm eller förhoppningsvis den nyare i7 740qm. FullHD panel och 5870m är väl ganska givet.

Till filmredigering behövs väl inget värsting grafikkort? Det finns tex. sony vaios(gt330m) med fullHD och i7 740qm, bluray, 8gb ram, osv. för 17-18k

Permalänk

Jo men känns som Asus är värd de extra kronorna...=).
Man lever ju bara en gång... Varför snåla.
Vad skiljer egentligen 720, 820 resp. i7 740qm?

Permalänk

Skillnaden är att klockfrekvensen, 720 1,6ghz(2,8 turboboost, 6mb cache), 740 1,73ghz(2,93 turboboost, 6mb cache), 820 1,73ghz(3,06 turboboost och 8mb cache)

Skulle tro att 740 kommer ersätta 720, och 820 kommer ersättas av 840.

Som jag ser det så finns det absolut ingen anledning att ha en 820, den är marginellt snabbare men kostar mkt mkt mer än 720.

Permalänk

Ok, tack.
Får hoppas att Asus David kan läcka lite mer info om kommande G73 framöver.

Permalänk
Skrivet av Shepherd71:

Ok, tack.
Får hoppas att Asus David kan läcka lite mer info om kommande G73 framöver.

Annars är inte denna fel om du ändå inte ska spela, bluray, fullHD, 740qm osv.

Egenskaper för Sony Vaio VPC-F12S1E

Permalänk

Ja den var fin. Snygg också. Lite väl liten hdd bara

Permalänk

Du, kolla denna ist, samma som den jag länkade ovan fast ingen bluray-brännare("bara" läsare) och "bara" 6gb ram. Under 15k. För dom 5k du sparar jämfört med en g73 för 20k kan du ju köpa en extern 2tb e-sata disk och en ssd att stoppa i datorn typ.

Sony Vaio VPC-F12S1E - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om Asus modellen för i5 versionen kommer vara densamma som G73JH-TY042V som finns i tyskland?

Permalänk
Skrivet av Nimuel:

Är det någon som vet om Asus modellen för i5 versionen kommer vara densamma som G73JH-TY042V som finns i tyskland?

Asus vet nog.. Men ja sannolikt blir det exakt den, enda skillnaden jag kan tänka mig är om dom kör på en i5 450m cpu istället men den har exakt samma klockfrekvens så det spelar ingen roll.

Permalänk
Medlem

Hej, jag funderar på att köpa G73JH.
Har några frågor.

1. Kan man uppdatera GPU drivisarna ifrån amd.com, eller har asus lagt in en begränsning där?
2. Är cpu överclockningsbar i bios?
3. Är det samma bios på modellerna? Jag vill kunna ha möjligheten att byta cpu. detta trotts att garantin ej gäller.
4. Vill installera en SSD, följer det med recovery skivor för windows med i kartonen, eller måste man bränna ut partitionen.
5. Slutligen. . här kommer den att finnas i handeln? Egenskaper för Asus G73JH-TY171V

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Permalänk
Skrivet av jacke_72@hotmail:

Hej, jag funderar på att köpa G73JH.
Har några frågor.

1. Kan man uppdatera GPU drivisarna ifrån amd.com, eller har asus lagt in en begränsning där?
2. Är cpu överclockningsbar i bios?
3. Är det samma bios på modellerna? Jag vill kunna ha möjligheten att byta cpu. detta trotts att garantin ej gäller.
4. Vill installera en SSD, följer det med recovery skivor för windows med i kartonen, eller måste man bränna ut partitionen.
5. Slutligen. . här kommer den att finnas i handeln? Egenskaper för Asus G73JH-TY171V

1. Bara att ladda ner från amd.com

2. Nej det är jag ganska säker på att den inte är, väldigt få laptops har den möjligheten från bios.

3. Vet ej om det är samma bios, men ja du kan byta till en quad cpu.

4. Vet ej, men det finns två hårddiskplatser så du kan fortfarande ha kvar HDD'n+SSD

5. Vet inte säkert, men full spec. släpps 12juli.

Shepherd71: Ja det är gddr5

Permalänk
Medlem

Tack thereal_twisted för svaren.

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

1. Bara att ladda ner från amd.com

2. Nej det är jag ganska säker på att den inte är, väldigt få laptops har den möjligheten från bios.

3. Vet ej om det är samma bios, men ja du kan byta till en quad cpu.

4. Vet ej, men det finns två hårddiskplatser så du kan fortfarande ha kvar HDD'n+SSD

5. Vet inte säkert, men full spec. släpps 12juli.

Shepherd71: Ja det är gddr5

En undran angående drivrutinerna till grafikkortet. På forumen i Notebookreview.com är det många som väntar på att det ska komma uppdateringar från Asus och att de drivrutiner som kommer direkt från ATI inte funkar något vidare. Hur är det egentligen? Kommer Asus att ge ut nya eller ska man ladda ner från ATI:s hemsida. Någon som uppdaterat och i så fall, fungerar det utan problem?

/Daniel

Permalänk

Jag kör med drivrutiner direkt från ati, har dock inte en g73. Det är inte gamla inlägg du har sett? Stöd för mobila kort direkt från ati kom för inte så längesedan nämligen.

Flera på forumet som har g73, dom borde kunna svara på den frågan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shepherd71:

jo de är DDR5 grafikminnen

Permalänk

För de som är nyfikna på den billigare G73:an har multitronic lagt upp spec:sen. Ser bra ut för min del. Är ute efter en hyfsad speladator (jag lirar inte FPS) och behöver därför ingen i7 och för övrigt inte heller blueray. Det är visst bara 4 gig RAM, men det verkar vara utbyggbart till 8. Jag tror inte heller jag behöver win 7 Ultimate så home preimum blir perfekt.

Ser mkt bra ut för en mellanklassspelare som moi.

Permalänk
Skrivet av dacolonel:

För de som är nyfikna på den billigare G73:an har multitronic lagt upp spec:sen. Ser bra ut för min del. Är ute efter en hyfsad speladator (jag lirar inte FPS) och behöver därför ingen i7 och för övrigt inte heller blueray. Det är visst bara 4 gig RAM, men det verkar vara utbyggbart till 8. Jag tror inte heller jag behöver win 7 Ultimate så home preimum blir perfekt.

Ser mkt bra ut för en mellanklassspelare som moi.

Det finns även en version med 8gb ram och i7 720qm för 15,5k på prisjakt nu..

Permalänk

Har avbokat min Asus G 73 då den försäljaren inte kan leverera.Nu blir det Webbhallen istället..drygt att gå och vänta bara..

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av X200:

En undran angående drivrutinerna till grafikkortet. På forumen i Notebookreview.com är det många som väntar på att det ska komma uppdateringar från Asus och att de drivrutiner som kommer direkt från ATI inte funkar något vidare. Hur är det egentligen? Kommer Asus att ge ut nya eller ska man ladda ner från ATI:s hemsida. Någon som uppdaterat och i så fall, fungerar det utan problem?

/Daniel

Hej,

Stämmer att ATIs drivrutiner inte fungerar 100% till G73.
Många har försökt klura ut varför det inte fungerar helt klockrent och det verkar som att Asus vBios har lite andra specifikationer än övriga laptoptillverkare med samma grafikkort. KAN vara det som spökar, jag vet inte.

Om jag minns rätt har de flesta tillverkare med 5870m ett vBios som ger 0.95v medan Asus vBios ger 1,15v.

Några (erfarna) rävar på notebookreview.com säger att ATIs drivrutiner fungerar klockrent om man ändrar minnes- och klockfrekvenserna marginellt, typ 5hz... Kan ha med timings att göra. Jag kan inte säga något om det för jag har inte prövat.

Jag körde på ATIs catalyst 10.5 i tio dagar innan jag fick grå skärm upprepade gånger. Bytte då till Asus drivrutin och har sedan dess inte haft några problem.

Jag kan testa senaste 10.6 på söndag och köra med standardinställningar samt lite justering på hz och sedan meddela efter ett par dagar om intresse finns?

Visa signatur

Samsung Galaxy Note 10.1

Permalänk
Skrivet av eliaz:

Jag kan testa senaste 10.6 på söndag och köra med standardinställningar samt lite justering på hz och sedan meddela efter ett par dagar om intresse finns?

Ja tack,är lite nyfiken då jag för min idag alternativt på måndag.

Visa signatur

Gigabyte M32U , AMD Ryzen 9 5900X , ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC , Corsair iCUE 5000X RGB Midi Tower , ASUS ROG Strix X570-F GAMING , Corsair MP600 PRO 1TB M.2 , Samsung 860 EVO 4 TB , Corsair RM850x, 850W Vit PSU , Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz 32GB , Corsair iCUE H100i ELITE CAPELLIX White , Win 10