Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

självklart inte alla:P
att lägga ner träningen eller dra ner på den bara för att det är semester,jul,lov,whatever är rent vansinne.det går så fort att förlora det man har kämpat för att få under mycket lång period.

Kan bara instämma om det, s.k. "periodare" finns det också gott om (känner fler periodare än seriösa tränande). Vilket slöseri med tid och energi...semester är ju perfekt då man borde ha lättare att planera in sin träning och ge 110%. För de som tycker att man inte kan träna under sin semester just därför att det är semester, då håller man inne med en felaktig inställning. Det är ju underbart att träna

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Sen är det ju inte heller alla som stannar i närheten av ett gym när de har semester, men jag förstår poängen.

Just nu är det ganska tråkigt på gymmet eftersom ventilationen är askass och det är så jävla varmt. Hoppas att det fixas snart. I övrigt köttas det på.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk

Skaffade ett par hantlar igår. Förhållandevis tunga i förhållande till mig då jag är riktigt spinkig ;).
Är medveten om att gymma är det "riktiga" om man vill börja träna, men hade tänkt börja med det till hösten. Så tänkte bara testa lite med hantlar nu och se om man känner nåt.

Vad bör man köra om man kör hemma nån halvtimme varannan dag, eller nån timme eller vad som nu är effektivast utan att hålla på hela dagen?
Står lite övningar på kartongen, men vettifan hehe ^^. Mestadels biceps, triceps, "det runt nacken", och bröst vad jag kan se.
Iaf, ni som kan det där. Finns det nåt vettigt schema man kan lägga upp med hantlar nu under sommaren eller?
Jag har aldrig tränat så är helt ny på detta. Vad som helst måste ju vara bättre än inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generalkyckling:

Skaffade ett par hantlar igår. Förhållandevis tunga i förhållande till mig då jag är riktigt spinkig ;).
Är medveten om att gymma är det "riktiga" om man vill börja träna, men hade tänkt börja med det till hösten. Så tänkte bara testa lite med hantlar nu och se om man känner nåt.

Vad bör man köra om man kör hemma nån halvtimme varannan dag, eller nån timme eller vad som nu är effektivast utan att hålla på hela dagen?
Står lite övningar på kartongen, men vettifan hehe ^^. Mestadels biceps, triceps, "det runt nacken", och bröst vad jag kan se.
Iaf, ni som kan det där. Finns det nåt vettigt schema man kan lägga upp med hantlar nu under sommaren eller?
Jag har aldrig tränat så är helt ny på detta. Vad som helst måste ju vara bättre än inget

var precis så jag började min tränings karriär.
köpte billiga stänger och hantlar på rusta samt skaffade en hemma gjord bänk.
testade mej fram i dom övningar som jag redan visste om,biceps curl,french dips,flyers,bänkpress osv,använde min kreativitet rätt så flitigt också,expermiterade med övningar och vikter.
sen kom jag i kontakt med kolozzeum där jag lärde mej ett och annat innom övningar.

försök skaffa en bänk också,då kan du ju köra lite bröst övningar också,sen är det bara att testa dej fram,tills du känner att det tar bra och tills du fått in vanan.
tips och tricks hittar du på kolozzeum.com

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Avstängd

Håller på med träningsprogrammet P90X. Och kan säga det är riktigt sjukt bra olika träningspass för hela kroppen! Man får resultat redan efter en vecka Hade bara 2-magruter innan, nu har jag 4st :D!!! Bröstmusklerna är stenhårda och man ser 'kulturerna' av dom biceps och triceps ploppar fram som krokusar på våren :P.

P90X workout rekommenderas varmt!

Den svåraste repset jag har stött på är Diamant armhävningar Sjukt härligt att känna musklerna 'sprängas'

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

"Man får resultat redan efter en vecka"
nej,det kan jag redan säga här och nu,det får man inte;)
det du märker av är troligtvis pumpen,nått annat har jag väldigt svårt att tro.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av mangemani:

var precis så jag började min tränings karriär.
köpte billiga stänger och hantlar på rusta samt skaffade en hemma gjord bänk.
testade mej fram i dom övningar som jag redan visste om,biceps curl,french dips,flyers,bänkpress osv,använde min kreativitet rätt så flitigt också,expermiterade med övningar och vikter.
sen kom jag i kontakt med kolozzeum där jag lärde mej ett och annat innom övningar.

försök skaffa en bänk också,då kan du ju köra lite bröst övningar också,sen är det bara att testa dej fram,tills du känner att det tar bra och tills du fått in vanan.
tips och tricks hittar du på kolozzeum.com

Tack för tipset. Ska kolla den sidan!
Kom precis hem efter ett par dagar hos en kompis och testade ett par vanliga övningar nu. I början kändes det lite "Vadfan, detta är ju inget", men tog inte långt tid för armarna att kännas som marmelad. Sjukt längesen man känt så. Jävligt gött, ska verkligen försöka komma igång lite nu, så man vågar börja gymma till hösten. Hade gjort mig gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mangemani:

"Man får resultat redan efter en vecka"
nej,det kan jag redan säga här och nu,det får man inte;)
det du märker av är troligtvis pumpen,nått annat har jag väldigt svårt att tro.

Jag är ett levande bevis Jag kan se magrutorna idag när jag flexar, och det kunde jag knappt se den 30'e Juni när jag började P90X träningen :D. Visst det är säkert en del 'pump', Jag ser även större ut i muskelmassan. Jag kör med proteinintag Gold weight 100% kanske jag skulle tillagt tidigare :P.

Fast det med magrutorna kan vara att jag har gått ner i vikt (4KG) xD...

Har två frågor till dig om du vill svara på dem. -Du verkar kunna detta med träning- :).

Frågor:

*Jag har tränat mina biceps nu ganska rejält och som följd får jag såklart träningsvärk. Är det ok att träna biceps lika hårt när man har träningsvärk? Är det inte risk att få skada eller nåt annat olyckligt? Detta gäller övriga kroppen med.

*Vilket proteinintag rekommenderar du om inte Gold wight 100% är nåt vidare bra? Eller är det en smaksak när det kommer till proteinintag?.

//Peter.

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Vad har ni att säga om min lilla "diet".

Går upp 06, åker till jobbet.
Äter ingenting (ibland eventuellt ett äpple eller en banan runt 8-tiden) fram till 11.15.
Lunchlåda med ganska kalorisnål och nyttig mat, normal portion (för mig).
Det blir också några "kaffe med mjölk" från kaffeautomaten under dagen.
Jobbar på till 15-16 och åker hem, väntar till omkring 17 och äter en likadan lunchlåda till.
På kvällen c:a 2 timmar innan sängdags dricker jag en quick diet-shake (~130kcal) (byts nån gång ut mot müsli och mjölk).
2-3 gånger i veckan går jag till gymmet. (På 5 pass kör jag ett benpass, två armar/axlar och två bröst/rygg)

Rent teoretiskt är det nog ganska dåligt. Kroppen går väl in i något "svält-mode" när jag inte fått mat på 14h (över natten) och 5-6h (efter lunch).
Men jag kör på för att få i mig mindre kalorier under kanske två månader.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Kan bara instämma om det, s.k. "periodare" finns det också gott om (känner fler periodare än seriösa tränande). Vilket slöseri med tid och energi...semester är ju perfekt då man borde ha lättare att planera in sin träning och ge 110%. För de som tycker att man inte kan träna under sin semester just därför att det är semester, då håller man inne med en felaktig inställning. Det är ju underbart att träna

Fast det är ju bättre att vara periodare än att inte göra nånting alls. Man tappar inte supermycket i kondis av att hålla upp en 2 veckor eller så. Jag har full förståelse för folk som håller upp i samband med semestern, speciellt om den är förlagd i ett främmande land.
Ni menar kanske mer seriös träning som att bygga muskler? Jag tänker på motionsträning.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Vad har ni att säga om min lilla "diet".

en massa text.

Vad har du för mål med din diet?
Vad väger du i dagsläget?
Vad arbetar du med?
Äter du något efter träningen?

Tycker det låter ruskigt lite och börjar du inte stoppa i dig mer, annars kommer du som du säger hamna i
"svält-mode". Dvs kroppen kommer "äta" dina egna muskler först, vilket jag gissar inte är ditt mål med dieten.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddeman:

Håller på med träningsprogrammet P90X. Och kan säga det är riktigt sjukt bra olika träningspass för hela kroppen! Man får resultat redan efter en vecka Hade bara 2-magruter innan, nu har jag 4st :D!!! Bröstmusklerna är stenhårda och man ser 'kulturerna' av dom biceps och triceps ploppar fram som krokusar på våren :P.

P90X workout rekommenderas varmt!

Den svåraste repset jag har stött på är Diamant armhävningar Sjukt härligt att känna musklerna 'sprängas'

Ska börja med det efter min utlandsresa! Fyfan vad jag längtar efter det! Ska bli härligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frantic:

Vad har du för mål med din diet?
Vad väger du i dagsläget?
Vad arbetar du med?
Äter du något efter träningen?

Tycker det låter ruskigt lite och börjar du inte stoppa i dig mer, annars kommer du som du säger hamna i
"svält-mode". Dvs kroppen kommer "äta" dina egna muskler först, vilket jag gissar inte är ditt mål med dieten.

Väger 73-74kg. Har väl vägt mellan min nuvarande vikt och 77kg de senaste 4 åren. Vägde mer för 2 år sen och då var jag också mer seriös på gymmet/åt mycket. (177 cm lång).

Har ett relativt stillasittande jobb, monterar ihop små grejer kan man beskriva det som. Rör inte mig jättemycket.

Har som mål att tappa lite vikt, kanske 3 kg på 2 mån. Bör ju gå utan att tappa så mycket muskler om man gör rätt. Problemet är att jag inte har tålamod eller motivation tillräckligt för att göra på ett vettigt sätt.
Äter jag mycket lite under dagen får jag sämre aptit på kvällen och har lättare för att låta bli småätning etc.
Tror jag får i mig ca 17-18 hundra kcal, 1500 från de två målen och resten från nån frukt, kaffe, shakes.
Vissa helgdagar kan jag bryta mot detta totalt och äta uppåt 2500 kcal :(.

Tränar inte direkt för att bygga utan som motion och för att jag tycker det är grymt skoj. Är ganska nöjd med min muskelmassa och kan tänka mig att offra lite för att bli mer lean. När jag nått nivån jag vill kommer jag börja äta normalt och förhoppningsvis kunna öka på gymmet.

Efter gymmet tar jag en sån här quick diet, den innehåller bla 20g protein. Tajmar träningen så det inte är allt för långt till sängdags när jag kommer hem.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

*Bump*

Hur går det med träningen sweclockare? Själv är jag glad att jag verkar kunna bänkpressa ordentligt efter att ha slagit i nyckelbenet för cirka 1,5 månader sen

Permalänk
Medlem

Har brottats med en virusinfektion större delen av sommaren som släppte först för en vecka sen. Har precis börjat köra igen. Inte kul att behöva gå ner i vikt på alla övningar :'(, gått ner en del i vikt också. Det mest irriterade är att jag precis hade kommit över en platå när jag blev sjuk.

Nu tar jag nya tag med högt proteinintag + kreatin för o få lite extra effekt i början.

Permalänk
Medlem

I samband med ny termin och flytt blir det nytt gymkort. Sommaren har varit bedrövlig vad gäller alla former av träning... förutom den man får av att slita som ett djur på jobbet då. Är nog klenare och tjockare nu än på bra länge.

Permalänk
Medlem

Jag har (som vanligt) dragit på mig någon typ av skada i båda axlarna samtidigt (förmodligen rotatorcuffen) och kan därför inte köra något som involverar armarna. Blir dock mycket ben nu, vilket behövs. Har annars kört på bra under semestern.

Visa signatur

"Nightcrawl tipsar om Kvinnofängelset, som alternativ till den kan jag rekommendera att du istället skär av stora kroppspulsådern på dig själv och lägger dig ner och dör en utdragen, smärtsam död. Kan garantera att det är roligare än att se 700 avsnitt av den serien." -Loaded

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samus:

Jag har (som vanligt) dragit på mig någon typ av skada i båda axlarna samtidigt (förmodligen rotatorcuffen) och kan därför inte köra något som involverar armarna. Blir dock mycket ben nu, vilket behövs. Har annars kört på bra under semestern.

Kör du nån specifik uppvärmning för rotatorcuffarna? Sen jag har börjat med 4st uppvärmningsövningar för rotatorcuffarna har mina axlar mått hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HMB:

Kör du nån specifik uppvärmning för rotatorcuffarna? Sen jag har börjat med 4st uppvärmningsövningar för rotatorcuffarna har mina axlar mått hur bra som helst.

Jag kör tre olika uppvärmningsövningar inför varje pass som involverar armarna, vilket har hjälp mig väldigt mycket.

Skadan uppkom dock inte på gymmet, men blev värre när jag körde rodd två dagar efter. Därför tar jag det piano i minst en vecka till.

EDIT: Nu blev det nästan syftningsfel. De tre övningarna är specifika för rotatorcuff, ja.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Det finns en ny studie som talar emot traditionella råd om träning.
PLoS ONE: Low-Load High Volume Resistance Exercise Stimulates Muscle Protein Synthesis More Than High-Load Low Volume Resistance Exercise in Young Men

De jämförde muskelsyntes i tre grupper av tränande där en körde reps med vikter som vägde 90% av vikten de klarade som mest tills musklerna inte orkade mer (alltså nära det man brukar rekommendera för vana gymmare), en annan körde reps med vikter på 30% av deras maxkapacitet tills musklerna inte orkade mer (dvs betydligt många fler reps) och den sista där man också körde 30% av maxkapacitet men då tre gånger så många reps som 90%-gruppen så att de utfört samma arbete i kg.
Att den sista, som inte körde tills musklerna gav vika, fick sämre resultat var inte oväntat. Men vad som var oväntat var att gruppen som körde reps med 30% av sin maxkapacitet hade likvärdig om inte bättre muskelsyntes än gruppen som körde med 90% av maxkapaciteten.

Jag bör nog stryka under att det här är en enda studie som inte var speciellt stor och att den tittade på värden som indikerar muskelsyntes, inte faktisk muskelökning över någon egentlig period.
Men intressant är den åtminstone.
Att typiska träningsråd oftast har svagt empiriskt stöd bakom sig om något är det dock ingen tvekan om. Så det är inte orimligt att tro att en hel del av det skulle kunna vara felaktigt.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte sååå långt ifrån gällande rön ändå.

Att lyfta tyngre vikter, färre gånger, är ju vanligtvis sådant som styrkelyftare sysslar med. Man tränar alltså med syftet att öka maxstyrkan, vilket lämpligen görs genom att just lyfta tungt. Att det här inte erbjuder bäst muskelhypertrofi är ingen nyhet.

Om man därefter väljer att kika på kroppsbyggare, så finns det helt annat tugg om rena "pump"-sets. Dvs. du lyfter en fjösvikt (i förhållande till ditt max) i slutet av passet för att kräma ur det absolut sista ur muskeln.

För gemene man brukar något mellanting rekommenderas. Set om 8-10 repetitioner. Inte tunga singlar, men inte heller tidskrävande högvolymträning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haricots:

PLoS ONE: Low-Load High Volume Resistance Exercise Stimulates Muscle Protein Synthesis More Than High-Load Low Volume Resistance Exercise in Young Men

De jämförde muskelsyntes i tre grupper av tränande där en körde reps med vikter som vägde 90% av vikten de klarade som mest tills musklerna inte orkade mer (alltså nära det man brukar rekommendera för vana gymmare), en annan körde reps med vikter på 30% av deras maxkapacitet tills musklerna inte orkade mer (dvs betydligt många fler reps) och den sista där man också körde 30% av maxkapacitet men då tre gånger så många reps som 90%-gruppen så att de utfört samma arbete i kg.
Att den sista, som inte körde tills musklerna gav vika, fick sämre resultat var inte oväntat. Men vad som var oväntat var att gruppen som körde reps med 30% av sin maxkapacitet hade likvärdig om inte bättre muskelsyntes än gruppen som körde med 90% av maxkapaciteten.

Jag bör nog stryka under att det här är en enda studie som inte var speciellt stor och att den tittade på värden som indikerar muskelsyntes, inte faktisk muskelökning över någon egentlig period.
Men intressant är den åtminstone.
Att typiska träningsråd oftast har svagt empiriskt stöd bakom sig om något är det dock ingen tvekan om. Så det är inte orimligt att tro att en hel del av det skulle kunna vara felaktigt.

Rätt ointressant artikel då de inte testar något mitt emellan. 90% av 1RM har aldrig varit känt för att bygga muskler bra, däremot styrka. Det är rätt allmänt vedertaget att runt 8-12 reps är bäst för att bygga volym, och man gör inte 8-12 reps så lätt på 90% av 1RM (enligt mig iallafall).

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte alls att studien är ointressant, tvärtom. Däremot så påverkar den väl inte gemene man speciellt mycket. Många blandar dessutom högreps/lågreps, vilket bör vara optimalt både för hypertrofi och syreupptagning.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Haricots:

Vilka är dom traditionella råden om träning menar du? Finns ju 10^421 olika råd om hur man ska träna.

Förövrigt är det inget nytt under solen egentligen. Högvolym bygger bättre än lågvolym. Finns ju en anledning till varför proffsen kör en hel del högvolym.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Vilka är dom traditionella råden om träning menar du? Finns ju 10^421 olika råd om hur man ska träna.

Förövrigt är det inget nytt under solen egentligen. Högvolym bygger bättre än lågvolym. Finns ju en anledning till varför proffsen kör en hel del högvolym.

vad innebär högvolym? mkt vikt lite reps eller lite vikt mkt reps?

sen så undrar jag om det är någon här som kör med glutamin i samband med träningen? och vad ni tycker om det?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Massor av set.

Glutamin kan vara positivt för immunförsvaret om man tränar hårt. Annars är det kasst, kroppen producerar det den behöver själv.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Massor av set.

Glutamin kan vara positivt för immunförsvaret om man tränar hårt. Annars är det kasst, kroppen producerar det den behöver själv.

vad innebär massor av set då? vet att det kan vara svårt att säga en exakt siffra, men inom vilken storleksram per muskel grupp pratar vi om?:)

just nu kör jag t ex framsida axlar 9 set triceps 6 set vader 4 på måndagar, bör jag öka mycket i set mängden då lr?

vad räknas som hård träning?:p

tack för svaret btw, var länge sen man skrev mycket i denna tråden.
och välkommen åter, hur gick lumpen?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Massor var bara ett ord taget ur luften. Rent säkert vet man väl bara egentligen att 3 set bygger bättre än 1 set. Men en hel del verkar peka på att mer volym är bättre. "Titta på proffsen" kan låter lite naivt, men lite sanning ligger i det, steroider eller ej.

Vill du ha lite inspiration för högvolymsträning kan du alltid läsa Ehrling Wahlgrens armprogram. Han förespråkade runt 20-30 set per muskel om jag inte minns helt fel, och han var knappast liten själv.

Tycker du om att träna med många set så visst, men träna för dina mål. Man kan bli stor och stark med både få och många set. Är en hel del annat som spelar roll också.

Inget vidare. Fick IG i lumpen faktiskt. Ifrågasatte för mycket. Har man en far som är officer och har varit i branchen i 30 år så har man ju lite krav på hur det ska vara.

Kom hem för ett litet tag sen efter att ha kört 46 set armar så ber om ursäkt om något är otydligt, är lite smått trött.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

man tränar tills man är slut,många eller få set kvittar,man går på känslan.
finns ju ingen som kan säga till en annan att han ska träna si och så många set och sen har han tränat hårt fastän han egentligen inte är slut eller är helt slut för flera set sedan.
som jag tidigare har nämt,skit i vad som funkar för andra,hitta det som funkar för er,man yrar bara omkring i mörkret om man försöker gå efter vad som har funkat för andra.
alla är olika.
kan även tilläga,det går inte att få ett komplett schema serverat på ett silverfat när det gäller träning.
som jag även har sagt,ett komplett schema som funkar för en själv,har man skapat efter år av erfarenhet utav träning..om ens schemat är klart då.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag håller inte med dig mange. Har man inte den erfarenheten du talar om är det mycket bättre att köra på ett färdigt schema som funkar för många, typ SL 5x5 om man gillar det. Att försöka skapa sitt egna specialiserade schema när man är relativt ny inom träningen är som dömt för att misslyckas.

Visa signatur