Ursprungligen inskrivet av Callem
Jag läste på forumet på www.a7vtroubleshooting.com att det skulle gå. Kolla speciellt på deras "Tweaking the A7V"-forum.
Detta verkar vara en bra tråd: http://www.a7vtroubleshooting.com/forum/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?...
Jag tror att man måste ha rev. 1.02 eller högre och minst BIOS 1008 för att kunna köra Palomino. T-bred vet jag som sagt inte om det fungerar.
För att få min XP1800+ att gå i full speed uppdaterade jag först BIOS från 1007FXD till 1011 (den senaste). Då bootar datorn snällt upp i jumper mode i 100*11.5=1150. Nästa steg är att låsa upp processorn för att kunna använda den maximala multiplikatorn som moderkortet kan leverera på 12.5X. Så här långt är det ganska enkelt och genom lite FSB-tweakning kom jag upp i 111*12.5=1388 MHz.
Nästa steg var lite lurigare. Genom att förbinda den öppna L10-bryggan och öppna den slutna L10-bryggan kan man få processorn att tolka alla multiplikatorer som 8X högre än det man ställer in och detta leder då till att man kan välja multiplikatorer ända upp till drygt 20X om man känner för det. (Detta gäller iaf för 1800+ jag vet inte hur det är med nyare processorer. Kolla på www.ocinside.de för mer info) Helt plötsligt gör det inte så mycket att man endast har 100MHz FSB
Kapningen av bryggan var inte så lätt och det görs helt klart på egen risk. Jag tog en vass kniv och karvade lite på CPUn och efter några försök lyckades det hyfsat. Jag tror dock att min upplåsning av L1-bryggorna inte blev så bra eftersom jag inte kan välja precis vilka multiplikatorer jag vill. Jag orkar dock inte göra om det igen.
För tillfället går CPUn i 104*16.5=1712 MHz @ standardspänning och den har varit asstabil. Enligt SANDRA har min CPU-prestanda ökat med ca 70% jämfört med min tidigare Duron 600@1000 men i 3DMark är ökningen endast ca 30% då mitt GF2MX inte hänger med för 5 öre. Nästa steg blir nog att köpa ett GF4 Ti4200 fast jag är rädd för att mitt 250W nätagg inte klarar det.
Jag är hur som helst nöjd med prestandaökningen genom min uppgradering för de förhållandevis små pengarna.