Diskhantering i windows 7

Permalänk
Medlem

Diskhantering i windows 7

Har en dator som kör windows 7 där jag partitionerat så att det finns två partitioner, den ena är liten och den andra är stor. Tänkte att den mindre skulle innehålla os + systemfiler, men by default så har spel osv också hamnat där. Denna partition är nu full och går inte att utöka utan speciella program. Undrar vad jag kan göra för att rätta till det här, om det kommer bli några problem om jag flyttar över alla filer? i sökvägar osv?

upptäckte den här failen lite sent eftersom det inte är min dator, kör själv xp och vill vara säker innan jag börjar mixtra

Permalänk
Antielefant

Spel brukar aldrig vara bekymmer att flytta mellan diskar, såvida de inte ligger i Steam's programmapp (suck).
Genvägar och systemlänkar uppdateras med den nya platsen när den upptäcker flytten.

Program kan vara känsligare, men hittills har jag inte stött på problem.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Åh, tack! Då ska jag testa att flytta programmappen till den större partitionen!

Permalänk

Om du vill flytta en katalog från en parttion till en annan partitionen kan du använda Junction Points...

Junction Points - save untold space on your SSD by lying to Windows - Rage3D Discussion Area

Med Junction Points ser det ut som att katalogen fortfarande ligger kvar på dess ordinarie plats men det enda som ligger där är en pekare till den nya platsen, i den nya platsen sparas sedan all data som ryms i katalogen. Det är en inbyggd funktion i NTFS så det enda som krävs är att du kör NTFS.

Permalänk
Medlem

Tack, men är inte intresserad av att flytta något till den mindre. Intressant läsning dock!

Permalänk
Medlem

Jag hittade för länge sedan ett enkelt program att ändra partitions storleken funkade prima gratis också.
Länk: Easeus Partition Master Home Edition - Free software downloads and software reviews - CNET Download.com

Permalänk
Skrivet av M4dd0x:

Tack, men är inte intresserad av att flytta något till den mindre. Intressant läsning dock!

Oops, det skulle givetvis vara "flytta till den större partitionen" i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fqvarfort:

Oops, det skulle givetvis vara "flytta till den större partitionen" i min post.

Okej haha, läste bara titeln och skummade! tack igen