Problem med ATI Radeon 4870

Permalänk
Medlem

Problem med ATI Radeon 4870

Nybörjarpost:

Har stora problem med min grafik. Totalfrysningar och uthopp till windows både när jag kör grafiktunga spel och när jag streamar vido ute i windows (7).

Jobbat och läst på ordentligt om detta utan att kunna lösa det. Initialt gick GPU tempen upp ganska högt så jag trodde länge det var problemet. Med fläkten maxad, gpun nedklockad till clock:750 mem:900 så har ändå frysningarna förekommit om än midre frekvent. När den arbetar hårt har jag i nuläget omkring 68-72 C.

Ska erkänna att kortet också var ordentligt igendammat och har gått bättre efter storstädning men ändå hängningar (exempelvis när frun tittar på morden i midsummer på svt play). Även i låga temperaturer (idle temp kring 50C).

Strömtillförseln ligger på 620W och jag tror och hoppas att det är tillräckligt.

Ska jag satsa på kyla till GPUn, CPUn eller båda? Borde jag lägga pengarna på nu PSU istället?

Kortet :ATI Radeon PowerColor HD 4870
Processor: AMD phenom x4 2.6ghz

Tacksam för alla svar.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad heter nätagget? För att det är 620 säger väldigt lite om du tex har ACE

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jo det är faktiskt ett ACE Raw Deal 620 plus. Omdömen om Ace Raw Deal Plus 620W

Läste lite om det och märker att det skattas kring motsvarande 480W vilket rimligen är i underkant för 4870 eller?

Ge gärna förslag på prisvärda nätagg som skulle passa bättre.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/artikel/6900306/fractal-design-tesla-650w...

Bra och prisvärd.

Ett riktigt säkert kort är även att ta någon i corsairs serie från 450 och upp, lite dyrare lite bättre.

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem

Tack för den! Ser bra ut. Hoppas bara den inte har några dolda mörka hemligheter

Man hade ju trott att 620W betydde just det och inte något annat. Öppnade burken dock och mycket riktigt 480W. 620 är Peak vad det nu innebär...

Har förstått att Corsair är lite deluxe aggregat. Priset säger så iaf. Känns dock väl saftigt att punga ut över tusenlappen.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

I ACE fall, betyder det mer att nätagregatet brinner upp vid 480W och tar resten av datorn med sig.

Finns många fina trådar om nätaggregat här på sweclockers. Nätaggregat är inte bara en dum låda som ger ström.

Det som man kan kolla lite extra när man köper ett nätagg är hur mycket amp det kan leverera på 12V linan (linorna) + att det har bra skydd för kortslutningar och överbelastning.

Varför jag rekommenderar Corsair är bland annat, deras lågt satta watt som i verkligheten är bra mycket mer. Tex. deras 450 wattare som ska kunna leverera 33A på 12v linan kan i verkligheten leverera 40A+

Visa signatur

MSI 890FXA-GD70 -l- AMD Phenom II X6 1055T~3.75GHz -l- 4GB (2x2GB) DDR3 Corsair XMS3 -l- Sparkle GeForce GTX 470~CC 721MHz MC 1750MHz

Permalänk
Medlem

Du kan få köpa mitt Corsair VX 450. Stabilt agg som klarar det mesta... Säljes pga övergång till Crossfire. Har kört bla ett 4870 + en massa annat junk helt utan problem. Är nog det bästa agget jag har ägt.

PM'a för intresse.

CORSAIR VX 450W ATX12V 2.2 / EPS12V - Avancerat miljö-aggregat för PC-entusiaster - Produktinformation

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, B550-I, 64GB 3600MHz, SF750, 34”
#2: 5700X3D, 4070 Ti Super, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem

Ok mina ögon ät numera öppna för Ace of sweden. Något för Sverker i Plus om han inte var pensionerad kanske.

Tror ändå jag lutar mot ett köp av Fractal design Tesla 650.
Gjorde ju mkt bra ifrån sig på sweclockers test också:
http://www.sweclockers.com/recension/6233-nataggregat-i-mella...

Tycker inte att 450W känns riktigt tillräckligt. Har ju fått lite blodad tand nu också med all felsökning man har gjort. Kanske ska förbättra kylningen också och börja överklocka lite. Verkar kul. Vilket ger mest dock? Att överklocka CPUn eller GPUn? Det är ju spelprestandan som är mitt tyngsta last att dra helt klart.

Trådnamnet är fö missvisande. Borde heta "Ännu en nybörjare luras av ACE nätagg"

Permalänk
Medlem

Ett 4870 drar ju max 340W i full load, fast kanske är agget som har gjort sitt endå!

Permalänk
Medlem

Hmm. Nöjer mig kanske med Blomsters Corsair 450 då. Lite snål blir man allt under semestern. Om ingen här tror att det är rent dumsnålt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capicake:

Ett 4870 drar ju max 340W i full load, fast kanske är agget som har gjort sitt endå!

Nja, det stämmer inte. Ett 4870 drar inte 340W i full load, däremot gör det nämnda testsystemet det - alltså hela systemet inklusive 4870-kortet som dem testar.

Permalänk
Medlem

Corsair 450 ska iaf fungera bra enligt PSU finder på corsairs hemsida. Om jag inte överklockar både gpu OCH cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hawcan:

Corsair 450 ska iaf fungera bra enligt PSU finder på corsairs hemsida. Om jag inte överklockar både gpu OCH cpu.

Det kommer att fungera tokklockat också
Känner de som har kört corsairs 450w med ett 5970 kort och i7920 men kanske inte att rekommendera.
Livslängden och fläktljudet är nog inte så uppskattat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hawcan:

Nybörjarpost:

Har stora problem med min grafik. Totalfrysningar och uthopp till windows både när jag kör grafiktunga spel och när jag streamar vido ute i windows (7).

Jobbat och läst på ordentligt om detta utan att kunna lösa det. Initialt gick GPU tempen upp ganska högt så jag trodde länge det var problemet. Med fläkten maxad, gpun nedklockad till clock:750 mem:900 så har ändå frysningarna förekommit om än midre frekvent. När den arbetar hårt har jag i nuläget omkring 68-72 C.

Ska erkänna att kortet också var ordentligt igendammat och har gått bättre efter storstädning men ändå hängningar (exempelvis när frun tittar på morden i midsummer på svt play). Även i låga temperaturer (idle temp kring 50C).

Strömtillförseln ligger på 620W och jag tror och hoppas att det är tillräckligt.

Ska jag satsa på kyla till GPUn, CPUn eller båda? Borde jag lägga pengarna på nu PSU istället?

Kortet :ATI Radeon PowerColor HD 4870
Processor: AMD phenom x4 2.6ghz

Tacksam för alla svar.

hade ett 4870 innan och hade stora problem med det. frysningar, grafikproblem mm mm.

försökta med att kyla det, nytt moderkort osv osv. fungerade inte ändå. slutade med att jag köpte nytt.

Ett råd är att pröva kortet i en annan dator för att utesluta att det inte är kortet det är problem med.

Mvh

Permalänk
Medlem

Tackar för tipset.
Skulle ju kunna prova att låna ut det till någon bekant om Corsairen inte löser det. INNAN jag spenderar en massa på kylning osv. Problemet är ju att det ibland kan ta ganska lång tid innan problemet visar sig.

Permalänk
Medlem

Ok då är en Corsair 450W på plats (tack Blomster!) men mina misstankar riktas återigen mot kortet. Fick idag hem Starcraft 2 och under installationen (knappast hård 3D) fick jag en otäck hängning och var tvungen att reseta. En mikrosekund av ljudet som pågår tycks börja loopa under de här hängningarna och orsakar ett distortionsljud som kan vara riktigt skärande om det inträffar under livliga spel exempelvis.
Kylningen kan knappast vara en orsak då detta var ute i windows? Vanligast har dock alltid varit under spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du med senaste drivis nu också?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jo det gör jag. Ska pröva Driver sweeper och omintallera dem och se om det fungerar. Kanske inte är grafikkortet alls? Då hängningen kom ute i windows blir man ju lite konfunderad. Kanske ska göra en hel omformatering och installera om OSet.