En fråga... [Hur radera alla Thumbs.db?]

Permalänk

En fråga... [Hur radera alla Thumbs.db?]

Jag har flyttat över alla mina filer från min dator med Windows till min Mac nu, men i alla mappar finns det en "Thumbs.db"-fil.

Finns det något man kan skriva in i Terminalen som raderar alla Thumbs.db-filer?
Jobbigt att ta bort dem manuellt. De är för många.

Permalänk
Medlem

find . -name "Thumbs.db" -exec rm -rf {} \;

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

Och du är säker på att dessa filer inte har någon funktion?
Kanske en dryg fråga men du blir nog bra förbannad om något slutar fungera som det ska!

Visa signatur

<signatur>|| i7-930 || Asus P6X58D-E || 6GB Corsair xms3 || HD 6950 || Noctua NH-U12P SE2 || OCZ Revodrive 80GB || Samsung Spinpoint F3 500GB || EcoGreen F2 500GB || WD Blue 500GB || Corsair HX650W || Lian Li PC-v1020 || W7 Home Premium || Samsung SyncMaster EX2200||</signatur>

Permalänk

Det är bara onödiga Windows-filer!
"Thumbs.db files are stored in each directory that contains pictures or movies on Windows XP systems. The file is created locally among the images, however, preventing system wide use of the data and creating additional data load on removable devices.[1] Windows XP Media Center Edition also creates ehthumbs.db which holds previews of video files."

Movement: Tack, skall testa det.

Permalänk

Yeah, jag kom på att jag har en till fråga.

Varför får jag inte öppna mina filer i Finder genom att trycka på Enter?
Om jag trycker på Enter så får jag bara byta namn på filen.
Ska det vara såhär, eller är det jag som har råkat ställa in någon inställning? :s

Permalänk

Det är standard, vet inte om det går att ändra. cmd+o kan du använda för att öppna filer.

Permalänk

AH, då vet jag. Visste inte om det där med Cmd + O, tack.

Permalänk
Medlem

Eller CMD+nerpil. Det kan också användas för att gå ner i mappar. CMD+upp går upp ur mappen igen.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)