SweClockers drop!

Telia har gjort det igen! :O

Permalänk
Medlem

Telia har gjort det igen! :O

Hej!

Har precis flyttat in i nya huset. Farsan ringde Telia ca en månad innan flytten och meddelade detta och sa att vi skulle ha exakt samma internet och fast telefoni som innan bara på en ny adress. Internet gick inte då vi hade 6-24 eller vad dom kallar det. Vi skulle bara kunna få upp till 8. Ingen större förlust då vi bara hade 6 mitt inne i stan innan.

I alla fall, vi tar över huset på en fredag och jag sätter i modemet och routern etc. i första jacket så att man ska kunna surfa lite på kvällen. Men till min förvåning, inget internet... Ringer deras support som är både otrevlig och verkar tycka att jag är rolig då han skrattar åt mig då och då. Han säger att Skanova ska göra en långtidsmätning och att de har fram tills onsdagen på sig. Dessutom verkade de ha glömt att vi inte ska betala för 24 då vi bara kan få 8 för det stod 24 i deras system.

Onsdagen kommer och vi har internet. Allt funkar bra förutom att jag varken har täckning eller kabel till min stuga. Inte deras fel men ändå Vaknar nu på torsdagen och får höra att internet inte funkar. Kollar modemet och ser att vi inte har kontakt med telestationen.

Suck... Farsan ringer supporten då jag inte känner för att bli hånad igen. Det visar sig att idioterna rent ut sagt på Telia har flyttat tillbaka internet till våran gamla adress igen p.g.a "fel i systemen". Farsan ber dem snällt att flytta tillbaka det igen. Då får han till svar att jag visst det kan de göra men inte förens 8 augusti

Vad i helvete håller de på med? Vi ska ju självklart inte betala för tiden vi inte har internet men hur svårt kan det va? Dom måste ju göra detta hundratals gånger varje år då folk flyttar. Är det praktikanter eller sommarjobbare som håller i detta nu?

Tänkte bara om det var någon annan här som har varit med om något liknande och hur det löste sig.

MVH

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

Fan va surt, men telia är bara en relik från gamla sverige. Bara att byta till ett riktigt bolag om ni kan. Håll inte på att vänta på att de ska "lösa" problemen, byt direkt till ett företag med koll.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig lyckats flytta utan att detta uppstår i någon variant. Snabbaste det gått är fem veckor efter flytt, det spelar ingen roll att man föranmäler, dubbelkollar och ligger på. Internetleverantörer är helt enkelt väldigt dåliga på just att leverera internet. Dom kommer garanterat fakturera dig under tiden också, så räknar dom av sen när stilleståndstiden är klar (om dom inte missar det också vilket dom oftast gör). Bitter? Jag? Nejdå...

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Härom veckan hade vi varken telefon eller internet. Var bara tvärdött. Vi låg på ordentligt, så nu får vi ersättning för det i vilket fall. Det är ju alltid något. Från Telia då alltså.

Permalänk

Blir aldrig förvånad när det gäller Felia, mitt internet kan bara lägga ner ibland.

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av traeskapa:

Härom veckan hade vi varken telefon eller internet. Var bara tvärdött. Vi låg på ordentligt, så nu får vi ersättning för det i vilket fall. Det är ju alltid något. Från Telia då alltså.

Det sa telia till oss med, att vi skulle få ersättning för att vårt internet och telefoni var nere i 2v. Istället lade dem till ytterliggare ett tv-abonnemang på vår räkning, med kanaler som dessutom ingår i vårt Viasat Guld-paket.

Permalänk

Felia som vanligt.. går aldrig få kontakt med rätt personer utan bara studenter som jobbar extra... jag kommer hoppa telia sen när mitt kontrakts tiden är ute.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Felia som vanligt.. går aldrig få kontakt med rätt personer utan bara studenter som jobbar extra... jag kommer hoppa telia sen när mitt kontrakts tiden är ute.

Finns knappt folk som jobbar i supporten hos Telia längre, blir vidarekopplad till en dator bara.

"Tryck 1 om du har problem. - Tryck 2 om du hatar Telia som ISP över allt annat." osv.

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte hur man lyckas klanta till det och flytta tillbaka ett bredband igen, det är ju helt klart en miss, men att det tar tid att flytta det igen (som det faktiskt då blir även om det är Telias eget fel att det måste göras) är ju inget som ändras oavsett vems fel det är att det måste göras. Det är ju inget att göra någonting åt utan bara att kräva ersättning för.

Jag förstår inte hur folk tror att det på något magiskt sätt ska gå att flytta en bredbandsinstallation ögonblickligen. Det är ju inte direkt som att det magiskt följer med en osynlig sladd mellan där man bor och den leverantör man har. Detta måste ut och och först kopplas ur innan det sen kan kopplas in, och har man analog telefon måste det fixas först. Lägger man sen till detta att Skanova äger hela nätet och att de i praktiken gör som de själva vill utan förklaringar och utan att någon kan göra någonting åt det så kommer det att ta tid.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Oj vilka klagomål på Telia. Hade själv Telia hemma hos morsan och det var verkligen INGA fel alls. Bra nedladdningshastigheter, låg kanske nere max 1 dag per år. Bra ping i spel och supporten var det inga fel på då..

Bor just nu hos farsan där vi har glocalnet och ett modem pajade (bara dog) och VI är de som måste betala ett nytt om nu inte vi teckar 12 månader nytt. Men har 1.2 / 2.4 mbit (haft 2.2 ett tag.. mena bara under en dag så sjönk d och fixade sig aldrig)

Så då hade jag tänkt skaffa allting från telia - telefoni, tv och bredband.. Men nu när jag hör alla dessa klagomål - vad ska jag satsa på då? Vill inte ha glocalnet, billigt och kasst. 40-50 ping i spel t.ex mot med telia 10-20

Vill som sagt ha det relativt billigt, stort TV utbud osv.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Bahnhof är bra, har jag hört. Bredbandsbolaget har jag också hört mycket bra saker om. Vet iofs inte hur deras täckning är, var man kan få dem och så.

Har Glocalnet själv, 8/1, funkat bra hittills. Ligger rätt så nära utlovade kapaciteten på linan.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Oj vilka klagomål på Telia. Hade själv Telia hemma hos morsan och det var verkligen INGA fel alls. Bra nedladdningshastigheter, låg kanske nere max 1 dag per år. Bra ping i spel och supporten var det inga fel på då..

Bor just nu hos farsan där vi har glocalnet och ett modem pajade (bara dog) och VI är de som måste betala ett nytt om nu inte vi teckar 12 månader nytt. Men har 1.2 / 2.4 mbit (haft 2.2 ett tag.. mena bara under en dag så sjönk d och fixade sig aldrig)

Så då hade jag tänkt skaffa allting från telia - telefoni, tv och bredband.. Men nu när jag hör alla dessa klagomål - vad ska jag satsa på då? Vill inte ha glocalnet, billigt och kasst. 40-50 ping i spel t.ex mot med telia 10-20

Vill som sagt ha det relativt billigt, stort TV utbud osv.

Bahnhof, BB2, SkyNET och Blixtvik är i särklass bäst, till humana priser. Har Telia 12-24Mbit/s just nu, under bästa förhållanden får jag ut 5-6Mbit/s, och bor ca. 500m från stationen. Blir härligt att byta från Telia sen. Enda dem i princip är bra på är täckningen för det mobila nätet.

Permalänk
Skrivet av TAG9217:

Det sa telia till oss med, att vi skulle få ersättning för att vårt internet och telefoni var nere i 2v. Istället lade dem till ytterliggare ett tv-abonnemang på vår räkning, med kanaler som dessutom ingår i vårt Viasat Guld-paket.

Haha, vi ska få pengarna avdragna på räkningen. Får se hur det går, men om de misslyckas så lär helvetet bryta lös.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belga:

Nu vet jag inte hur man lyckas klanta till det och flytta tillbaka ett bredband igen, det är ju helt klart en miss, men att det tar tid att flytta det igen (som det faktiskt då blir även om det är Telias eget fel att det måste göras) är ju inget som ändras oavsett vems fel det är att det måste göras. Det är ju inget att göra någonting åt utan bara att kräva ersättning för.

Jag förstår inte hur folk tror att det på något magiskt sätt ska gå att flytta en bredbandsinstallation ögonblickligen. Det är ju inte direkt som att det magiskt följer med en osynlig sladd mellan där man bor och den leverantör man har. Detta måste ut och och först kopplas ur innan det sen kan kopplas in, och har man analog telefon måste det fixas först. Lägger man sen till detta att Skanova äger hela nätet och att de i praktiken gör som de själva vill utan förklaringar och utan att någon kan göra någonting åt det så kommer det att ta tid.

Telia kan göra expressbeställning och få det fixat på under 24h. Själva inkopplingen i telestation tar max fem minuter (beroende på hur stor stationen är). In- och urkoppling sker givetvis under samma tillfälle.

Det är en kostnadsfråga från Telias sida att lägga er sist i kö på en snigelbeställning, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Nja pingen kan man inte klaga på hos telia, men gammelgubben i huset vägrar uppgradera från 0.25 mbit får dock 10 ping i svensk cs server

Permalänk
Skrivet av Werdes:

Nja pingen kan man inte klaga på hos telia, men gammelgubben i huset vägrar uppgradera från 0.25 mbit får dock 10 ping i svensk cs server

Var glad för det!! när jag hade 0.25 så låg jag på 6-7ping konstant när jag fick 2mbit ökade den till ca 20. när jag fick 8mbit ligger jag närmare 60-70 utan större problem!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JJ:

Telia kan göra expressbeställning och få det fixat på under 24h. Själva inkopplingen i telestation tar max fem minuter (beroende på hur stor stationen är). In- och urkoppling sker givetvis under samma tillfälle.

Det är en kostnadsfråga från Telias sida att lägga er sist i kö på en snigelbeställning, tyvärr.

Ja det går att göra expressbeställningar. Men det många inte heller inser är att vi med de priser vi har på bredband i detta land är väldigt bortskämda. Jag menar en expressinkoppling när bredbandet kostar 200kr/mån kommer ju ta år att tjäna in för en leverantör, och det är då under förutsättning att man inte flyttar igen, eftersom det då måste göras flera gånger.

För den nivå av service som folk förväntar sig i många fall så skulle priserna behöva vara de dubbla, om inte mer. Men det är det ju ingen som vill, utan istället så är det "såååå fruktansvärt dåligt" att det tar tid istället.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Har nästan inga nertider alls med telia. Fungerar alldeles utmärkt för mig.

En kul grej vi kan testa,
om ni kör ping SUNET - SUNET [NS4 version] i kommandotolken, vad pingar ni?

Jag pingar konstant 5

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
Proxmox: Ett gäng Intel NUC Gen 8:or
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Fan va surt, men telia är bara en relik från gamla sverige. Bara att byta till ett riktigt bolag om ni kan. Håll inte på att vänta på att de ska "lösa" problemen, byt direkt till ett företag med koll.

"riktigt bolag", säger du...nämn ETT riktigt bolag som tillhandahåller tjänster som Telia gör....och fungerar felfritt. Jag har testat det mesta och inget kommer ens i närheten av Telia's stabilitet och support. Bredbandsbolaget är ett skämt, stadsnät är det jävligaste att hålla på med, oavsett operatör och dongel-tjänster vill jag inte ens gå in på...

Så säg mig, kan du nämna ett bolag som är klanderfritt?

Permalänk
Medlem

Personligen kan jag inte nämna ett bolag som är klanderfritt. Jag förstår att det tar tid att göra vissa saker, inget konstigt med det. Min erfarenhet från ISP:er när man flyttar är dock att man ohjälpligt får känslan av att det är första gången de gör detta. Jag har ALDRIG varit med om att jag fått ett beskedm det tar tre veckor, det går tyvärr inte fortare, sen tar det tre veckor och sedan är det klart. Det är ALLTID en rad märkliga fenomen och missförstånd som inträffar. Sist kollade jag upp allt, vilken hastighet jag kunde få, att det fanns ledigt i närmaste basstation etc. Hjälpte det? Nope, såklart inte. Efter en månad av nästan dagliga påringningar utan ett klart besked om vart problemet låg fick jag tillslut beskedet att dom inte kunde leverera till min adress.
Jag har lärt mig min läxa och nästa gång jag flyttar så kommer jag att säga upp mitt befintliga abonnemang till flytten och teckna ett nytt på den nya. Det går ofelbart mycket snabbare då resurserna uppenbarligen läggs på nya kunder istället för befintliga.

Argumentet att alla är dåliga är inte ett argument som gör någon bra.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

har jobbat inom branchen och kan säga att telia har i särklass bästa och snabbaste supporten.
själva flytten görs av skanova och inte telia.
alltid fått ett bra bemötande så länge man inte ringer och har massa attityd och är otrevlig.
en av mina alla flyttar var jag utan breddbandet i 3 dagar eller liknande och fick då 3 månaders
gratis breddband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feddy:

har jobbat inom branchen och kan säga att telia har i särklass bästa och snabbaste supporten.
själva flytten görs av skanova och inte telia.
alltid fått ett bra bemötande så länge man inte ringer och har massa attityd och är otrevlig.
en av mina alla flyttar var jag utan breddbandet i 3 dagar eller liknande och fick då 3 månaders
gratis breddband.

Jag har under de 16 år som gått sedan jag ringde till Telia första gången aldrig, utan undantag, fått tala med någon inom 40 minuter. De man sen fått tala med har heller inte kunnat svara på väldigt grundläggande frågor. Skulle aldrig heller få för mig att kalla dem bra eller snabba.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem

Feddy, jag jobbar inom branchen och kan säga att Telia har en i särklass "snabb men inkompetent" support. T.o.m. folk som jobbar på Telia själva säger att dom lugnar kunder med pengar, inte genom att lösa problem..
Men det kan ju vara så att den helt enkelt är stor (och utspridd geografiskt) att det är svårt att hålla en jämn nivå. Jfr: Comhem.

Men sedan tillbaka till tråden.
Det allra allra allra vanligaste som orsakar fel vid flytt av adsl är antingen..
...att den som bott där innan ej har sagt upp/flyttat sitt abonnemang. Då måste man vänta ut det.
...eller att den som flyttar dit inte fått sitt telefonnummer flyttat än, då måste man vänta ut det.

I båda fallen så 'flyttas det tillbaka' (flyttas aldrig alls) till den gamla adressen. I båda fallen är det heller inte operatörens fel utan det är som Feddy säger, oftast skanova som gör det och operatörerna har ungefär samma makt över detta som du har över ett brev på posten. Du lägger det på lådan, får på sin höjd ett trackingnummer, och hamnar det i kina för att posten är sämst är det inte mycket man kan göra åt det förrän någon vecka senare när brevet är tillbaka..

En expressinstallation går säkert att ordna, vilket kommer kosta över 10kkr. Ser du att operatören med en månadsavgift på 300kr har marginaler i spannet 0-150kr så tar det ungefär tio år innan de ens börjar gå med vinst på den anslutningen igen. Förutsatt att du inte flyttar eller byter operatör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Bahnhof, BB2, SkyNET och Blixtvik är i särklass bäst, till humana priser. Har Telia 12-24Mbit/s just nu, under bästa förhållanden får jag ut 5-6Mbit/s, och bor ca. 500m från stationen. Blir härligt att byta från Telia sen. Enda dem i princip är bra på är täckningen för det mobila nätet.

Ehh, varför inte byta till 6-8 Mbit/s istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ehh, varför inte byta till 6-8 Mbit/s istället?

Kostar 30kr mindre och abonnemanget hos Telia går ut nu i sommar ändå, så blir Bahnhof 100/10 sen ;).