Permalänk
Medlem

plexi sprack! vad göra?

gjorde ett blowhole i sidan igår och plexin sprack 5 cm från hålet som en spricka bara men det blev inte snyggt, kan man dälja det på nå vis?

Visa signatur

.:cpu:. core i7 6700K @ 4.0ghz .:mobo:. asus z170-pro .:ram:. 2x16gb .:gfx:. msi 1070 ventus .:hdd:. samsung m2 evo 1tb .:case:. nzxt .:psu:. silver power 850w
hobby reaperpedals.com

Permalänk
Avstängd

Borrade du i plexit? Då hade du inte tillräckligt stöd isf. Om du ska borra i plexi måste du ha skivan plant på en annan skiva, spån eller mdf eller liknande, bara det är plant.

Visa signatur

[size="1"][font="verdana"] <| Ateist och SAAB hatare |>
<| Metallic Lila Addtronics 7896A | 2x100GB Western + 120GB Western + 40GB Barracuda IV - Totalt: 360GB |>[/font][/size]

Permalänk
Medlem

Plexi är väldigt kännsligt, det kan spricka av tryck. Lexam är lite tåligare, det klarar en spik utan att man ska oroa sig.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Mm min lokale glasmästare sa att det inte var någon ide att börja borra i plexiglas då det väldigt ofta sprack. Så jag fick en stor bit lexan gratis istället

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lynxen
Mm min lokale glasmästare sa att det inte var någon ide att börja borra i plexiglas då det väldigt ofta sprack. Så jag fick en stor bit lexan gratis istället

Det går utmärkt att såga/borra/whatever i plexi.
Anledningen till att det skulle paja är för att man är ett klantarsel för det mesta.

Permalänk

det är svårt att borra i plexi, man ska ha bra stöd, och själv har jag kommit fram till att det inte alltid är bra att ha för vassa borrar som skär för "stora" skärvor utan kör med en slö jävel som sakta borrar upp ett hål, då slipper man div skriockor!

Permalänk

Jag tycker då inte det är svårt att borra i det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dark_luna
det är svårt att borra i plexi, man ska ha bra stöd, och själv har jag kommit fram till att det inte alltid är bra att ha för vassa borrar som skär för "stora" skärvor utan kör med en slö jävel som sakta borrar upp ett hål, då slipper man div skriockor!

Eller så kan man köra borret sakta och inte trycka nånting utan helt enkelt vara försiktig.

Visa signatur

Du jobbar inte på Proffice va?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GI_Joe
Eller så kan man köra borret sakta och inte trycka nånting utan helt enkelt vara försiktig.

sant, men det är svårt om man borrar med en hand driven borr! =o)

Permalänk
Medlem

Kom igen nu, hans fråga var hur man kunde fixa det, inte vilken teknik man ska använda

Visa signatur

Mer CO-OP åt folket!
...And justice for all!

Permalänk

lättase är väl att byta plexi och va lite försiktigare nästa gång!?

Permalänk
Medlem

man ska inte trycka.. Vidare så är det lättare med små än med stora borr.. borrade 3mm igår.. För en tid sedan borrade jag 12.5mm.. Det var ganska stor skillnad

Visa signatur

Living your life is a task so difficult it has never been attempted before.

Permalänk
Medlem

Re: plexi sprack! vad göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rudeez
gjorde ett blowhole i sidan igår och plexin sprack 5 cm från hålet som en spricka bara men det blev inte snyggt, kan man dälja det på nå vis?

Enklaste lösningen är nog att byta ut till ett nytt plexiglas.

Att tänka på när du borrar i plexiglas är att lägga den på ett plant underlag och gärna spänna fast den.
Absolut bäst är att använda pelarborr eller borrmaskin med stativ.
För det är annars lätt att det "hugger"

Plexiglas är gynnsamt att borra och gänga i och det är viktigt att använda vassa borr och högt varvtal, precis som i aluminium.
Men stå inte och vingla med en borrmaskin för då hugger det och då går glaset bara sönder. och borra absolut inte i glaset när det sitter i lådan.

Permalänk
Medlem

Jag borrade plexi med en träborr.. sån som är platt och skär som satan =).. det var visserligen 8mmplexi ... skulle ha hål för nipplarna i vattentanken.. men det vart perfekta hål..

Visa signatur