Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

Flyter grymt bra. Iofs bara lirat första 30 min in i spelet och testat men jag har medel runt 60fps med mina kort. Väldigt stabil fps den tiden jag spelade. Droppade typ max 15 fps. Finns väl mer krävande miljöer längre fram i spelet..

Skönt att höra, mina två ska väl komma någon gång nästa vecka förhoppningsvis, blir att klocka och bencha för fullt.

Har du hunnit testa hd-ljuden direkt via HDMI något då?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Skönt att höra, mina två ska väl komma någon gång nästa vecka förhoppningsvis, blir att klocka och bencha för fullt.

Har du hunnit testa hd-ljuden direkt via HDMI något då?

Nej, när jag kör HD ljud så kör jag bluray genom hemmabion.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk

Kommer det några flera Gigabyte kort?

I tisdags anlände Starcraft 2 och det visade sig rätt snabbt att det färdiga spelet var lite mer krävande än betan. Min 5 år gamla burk har gjort sitt. Nu när jag är på jakt efter en ny burk kom jag i kontakt med med GTX 400 serien och då 460 verkar mest intressant. Men efter att ha läst igenom alla 7 sidorna i denna tråd verkar det endast finnas ett val och det är Gigabyte kortet (Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC) om jag garanterat vill ha ett tyst kort.

Nu till min osäkerhet. Det verkar som det är tomt hos de flesta återleverantörer för just detta kort. Är det någon som vet om det över huvud taget kommer några fler kort eller har modellen utgått? Inköp ska ske senast i slutet av oktober så jag har ju tid...bara jag vet att det är påväg.

Permalänk
Medlem

"Holmen"
Jag kan verkligen rekomendera gainward gtx 460 "GLH" 1 gb varianten, Trots orginalklocken på 800 mhz är kortet extremt tyst, vet att komplett får hem fler i augusti och att de även har ett annat intressant på lager, EVGA superklocked 1gb finns på lager, antagligen är det ett bra kort oxå. Mitt gainward gjorde över 16000 poäng i vantage orginal, vet ej om det är ok med min setup. q9450, 6 gb ram.

Permalänk

Beställde precis 2st Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC från Inet.se - datorer, bärbara datorer, laptop, dator, datorkomponenter - Inet.se

Då mitt 8800GTS 640mb börjar kännas lite uttdaterat.

Återkommer med benchmark resultat etc så fort jag fått korten

Har dock inga pålaner på att klocka korten utan kommer att köra på standard frekvenser.

** EDIT **

Har kört 3d mark vantage nu efter att installerat korten

Vet ej om det där är bra resultat dock.

Kom på nu att jag forcade 4x AA och 16x AF via Nvidia kontrollpanelen också. Antar att det påverkar Slutresultatet också?

Visa signatur

Asus P6T X58 | Intel Core i7 920 | PNY Geforce 8800GTS 640mb | Corsair XMS3 DDR3 1600MH 6GB| SB Audigy 2 ZS |

Permalänk
Medlem

Tänkte testa att överklocka mitt Gigabyte 460 GTX 1GB OC. Vad är acceptabel temperatur under load?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanner:

Tänkte testa att överklocka mitt Gigabyte 460 GTX 1GB OC. Vad är acceptabel temperatur under load?

Kan inte svara för GTX460, men generellt klarar ju en GPU temperaturer upp mot 100° innan de börjar throttla. Är ju dock inte att rekommendera att ligga på den temperaturen hela tiden. Kan tänka mig att 70-80° som max är att sikta på.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Kan inte svara för GTX460, men generellt klarar ju en GPU temperaturer upp mot 100° innan de börjar throttla. Är ju dock inte att rekommendera att ligga på den temperaturen hela tiden. Kan tänka mig att 70-80° som max är att sikta på.

Efter att ha kört Furmark stability test i 20 min ligger GPUn på 76°C. Jag har då överklockat till
Core Clock: 750MHz (default: 715)
Shader Clock: 1500MHz (automatiskt bunden till Core Clock, default: 1430)
Memory Clock: 1830 (default: 1800)

Bör jag lämna memory clock ifred och endast höja core clock?

edit: Testade att höja core till 800MHz och sänka memory till default på 1800MHz och det verkar inte ha någon större effekt på temperaturen.

Permalänk
Medlem

får man fråga vad man ska ta. ett 460 som jag kan köra sli på inom en snar framtid. eller bara gå på ett 470 direkt?

Permalänk
Inaktiv

Definitivt 460

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanner:

Efter att ha kört Furmark stability test i 20 min ligger GPUn på 76°C. Jag har då överklockat till
Core Clock: 750MHz (default: 715)
Shader Clock: 1500MHz (automatiskt bunden till Core Clock, default: 1430)
Memory Clock: 1830 (default: 1800)

Bör jag lämna memory clock ifred och endast höja core clock?

edit: Testade att höja core till 800MHz och sänka memory till default på 1800MHz och det verkar inte ha någon större effekt på temperaturen.

Minnena ger absolut mest prestanda, testa själv i furmark höj minnena 100MHz eller 200MHz och se fpsen stiga. Själv gör båda mina gigabyte kort 4400MHz alltså 2200MHz.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Minnena ger absolut mest prestanda, testa själv i furmark höj minnena 100MHz eller 200MHz och se fpsen stiga. Själv gör båda mina gigabyte kort 4400MHz alltså 2200MHz.

Det beror helt på vad för program du kör. I Unigine Heaven till exempel gör minnesfrekvensen väldigt liten skillnad.

Permalänk
Medlem

Om man inte rör volten så är det relativt säkert att överklocka? Man märker artifakter etc innan något brinner upp? Kör på core:800MHz memory: 1900MHz för tillfället, märkte ingen märkbar temperaturskillnad när jag ökade minnet 100MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanner:

Om man inte rör volten så är det relativt säkert att överklocka? Man märker artifakter etc innan något brinner upp? Kör på core:800MHz memory: 1900MHz för tillfället, märkte ingen märkbar temperaturskillnad när jag ökade minnet 100MHz

Inget kommer brinna upp, om du nu inte har världens sämsta chassi fullt med damm. Dessutom kan du ju hålla koll på tempen bara. Sen finns det ju säkerhetsåtergärder inbyggt i kortet eller snarare i biosen som stänger av skärmen eller klockar ner kortet när det blir för varmt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är Gigabyte's 460 OC version bästa köpet just nu?

Fungerar det bra i SLI eller överhettar den speciella kylaren det ena kortet?

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Arginj:

Heh, per default jobbar ju fläkten på ett 460 för att hålla kortet vid 73~77 celsius.

Skrivet av NVidia:

The GTX400 Series has a maximum normal operating temperature of 105°C and by reference the cooling assembly is designed to keep the card at 75+/-3°C for an optimal noise/cooling ratio. Temperatures in excess of 105°C are considered unsafe for any prolonged period of time and will cause your card to throttle.
If the temperature of any measured component of the card exceeds 115°C, built in safety features will force an emergency shutdown of your system and prevent it from boot until the component is once again below 105°C.

Skrivet av alindvall:

Den är inte rekommenderad för SLI då den kräver mycket mer chassiventilation än en hel- eller halvkapslad kylare.

Helkapslade: EVGA, Zotac
Halvkapslade: Gainward, Inno3D, Leadtek, Point of View, Sparkle

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Kunde inte hålla mig, Mafia 2 är ju snart här så det fick bli ett Gigabyte GTX 460 OC från Inet

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Heh, per default jobbar ju fläkten på ett 460 för att hålla kortet vid 73~77 celsius.

Vilket är inom de ramar jag skrev, eller hur?

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Den överhettar om moderkortet inte har god marginal mellan PCI-E x16 platserna. Datorn i min signatur överhettar i Furmark, endast kort 1 dock. Mer info: http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/943132-nytt-moderko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaspersky 0_o:

Den överhettar om moderkortet inte har god marginal mellan PCI-E x16 platserna. Datorn i min signatur överhettar i Furmark, endast kort 1 dock. Mer info: http://www.sweclockers.com/forum/55-intel/943132-nytt-moderko...

Men med det här moderkortet: Asus M4N98TD EVO SLI. Kan man då ha en plats imellan?

Det stödjer ju x16 med två kort, men gäller det bara de två första? eller hur funkar det?

Vilka kort ska man köra på om de ska sitta tajt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Men med det här moderkortet: Asus M4N98TD EVO SLI. Kan man då ha en plats imellan?

Det stödjer ju x16 med två kort, men gäller det bara de två första? eller hur funkar det?

Vilka kort ska man köra på om de ska sitta tajt?

Jag vet ej hur det är med det kortet, men det funkar inte på mitt. Snacka med Asus support.

Ett Zotac eller EVGA som har fläkten längst bak.

Permalänk
Medlem

Tänkte beställa nu dator nu, men nu ser jag att de har satt en preliminär tid på 460 2Gb...

Komplett.se - Gainward GeForce GTX 460 2GB PhysX CUDA

Ska man kanske vänta?

Permalänk
Medlem

Jag vet ej hur det är med det kortet, men det funkar inte på mitt. Snacka med Asus support.

Ett Zotac eller EVGA som har fläkten längst bak.

Det som jag länkade etill har bara 2 PCI 16x totalt och de sitter en bra bit isär, så det ska nog gå bra!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JMH:

Tänkte beställa nu dator nu, men nu ser jag att de har satt en preliminär tid på 460 2Gb...

Komplett.se - Gainward GeForce GTX 460 2GB PhysX CUDA

Ska man kanske vänta?

Vad ska du använda för skärm samt upplösning? Det lär nog krävas rätt extrema skärmstorlekar/upplösningar innan man ser någon relevant skillnad i prestanda mellan 1GB och 2GB. 30"+ skulle jag tippa på.

Sen så är det ju upp till dig om du är villig att vänta i ungefär 1 månad eller om du vill ha ditt nya system innan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxarn:

Vad ska du använda för skärm samt upplösning? Det lär nog krävas rätt extrema skärmstorlekar/upplösningar innan man ser någon relevant skillnad i prestanda mellan 1GB och 2GB. 30"+ skulle jag tippa på.

Sen så är det ju upp till dig om du är villig att vänta i ungefär 1 månad eller om du vill ha ditt nya system innan dess.

Jag som har tänkt att köpa en SLI uppsättning av GTX 460. Är det värt för mig att vänta på 2GB versionerna? kommer ett par såna prestera avsevärt mkt bättre än två stycken med 1gb?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Gigabyte's 460 OC och ett corsair nätagg.
Riktigt nöjd med kortet, bara testat att klocka det till 800 och det gick hur lätt som hellst
Sen tyst är det med, nu störs ja inte av datorn som innan.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Det som jag länkade etill har bara 2 PCI 16x totalt och de sitter en bra bit isär, så det ska nog gå bra!

Absolut, så ser mitt nya ut också (fast en extra slot). Får hem det imorgon och då får vi se hur det går! Förhoppningsvis löser det värmeproblemen. Kan säga som såhär att i Vantage når kort 2 inte mer än 65C eller så, medan kort 1 går upp emot 85. Om båda når 65C vid Vantage o dryga 75-80C vid load är jag mycket nöjd.

Permalänk
Medlem

Absolut, så ser mitt nya ut också (fast en extra slot). Får hem det imorgon och då får vi se hur det går! Förhoppningsvis löser det värmeproblemen. Kan säga som såhär att i Vantage når kort 2 inte mer än 65C eller så, medan kort 1 går upp emot 85. Om båda når 65C vid Vantage o dryga 75-80C vid load är jag mycket nöjd.

det kommer dom att klara om ditt chassi kyler hyfsat. Många här som har Gigabytes 1Gb OC i sli ink mig själv och har inte sett nån dom klockat upp dom som klagat på höga temps. Har man lite plats så är det inga problem med öppna modeller som detta. Skulle kunna tänka mig att det är tvärtom istället då kortet släpper varmluften direkt istället för att samlas och värmas ännu mer för att sen gå över hela kortet och ut där bak.. Nu släpps den ut varsom och förhoppningsvis gör chassifläktarna sitt jobb och för ut luften.
Bara mina funderingar, ingen fakta. Men i mitt fall känns dessa kort väldigt svala för en så saftig OC. Så jävla nöjd. ^^ Lycka till med dina kort.

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman1:

det kommer dom att klara om ditt chassi kyler hyfsat. Många här som har Gigabytes 1Gb OC i sli ink mig själv och har inte sett nån dom klockat upp dom som klagat på höga temps. Har man lite plats så är det inga problem med öppna modeller som detta. Skulle kunna tänka mig att det är tvärtom istället då kortet släpper varmluften direkt istället för att samlas och värmas ännu mer för att sen gå över hela kortet och ut där bak.. Nu släpps den ut varsom och förhoppningsvis gör chassifläktarna sitt jobb och för ut luften.
Bara mina funderingar, ingen fakta. Men i mitt fall känns dessa kort väldigt svala för en så saftig OC. Så jävla nöjd. ^^ Lycka till med dina kort.

Har ett antec 1200 med 10 fläktar i sig för tillfället, tror det duger. Här är hur det ser ut just nu: #10272434

Läs igenom tråden för specifik beskrivning av mitt problem. Uppmärksamma gärna de som har tänkt köra sli om min tråd/mitt problem så de inte gör samma misstag.

Permalänk
Medlem

Har ett antec 1200 med 10 fläktar i sig för tillfället, tror det duger. Här är hur det ser ut just nu: #10272434

Läs igenom tråden för specifik beskrivning av mitt problem. Uppmärksamma gärna de som har tänkt köra sli om min tråd/mitt problem så de inte gör samma misstag.

Ok tråkigt när du har en sån bra dator i övrigt och få ett sånt problem.
Men jag kan säga att mitt kort P6T Deluxe V2 funkar kanon med dessa. Har utrymme så min slibrygga precis når fram till andra kortet. Typ 3-4 cm emellan. Kanske kan få tag på ett sånt begagnat för en 1000lapp eller något.
Bra tråd att tipsa andra. Känns ju surt när sånt händer. Frågan är om det hade varit så stor skillnad om du hade haft referenskylning? Förmodligen inte. Känns lite dåligt av asus att sätta 2 slots så nära när det är sliready.

Edit: Såg du beställt ett nytt. Hoppas det löser sig.

Visa signatur