Permalänk
Antielefant

Jo, då har du ju dubbla kylningen jämfört med mitt chassi (2 120mm Nexus som inblås, övre och undre buren, 2 120mm Nexus som utblås, taket och bak)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Jo, då har du ju dubbla kylningen jämfört med mitt chassi (2 120mm Nexus som inblås, övre och undre buren, 2 120mm Nexus som utblås, taket och bak)

Ja nu gäller det bara att få tag i två kort med EE från Alina. Förhoppningsvis kan dem få tag på 2st till samma pris eller liiiite mer än vad jag redan betalt för mina gigabyte. Annars får jag hoppas dem kan returnera mina pengar så får jag köpa det från komplett.

Permalänk
Medlem

Hur skulle Asus M4N98TD EVO SLI fungera med SLI, fungerar Gigabyte korten eller får man köra med refrensdesignen?

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Medlem

Kan ju öppna en tråd i grafikkorts delen av forumet om detta problem.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ett stycke Asus P6TD Deluxe beställt. Förhoppningsvis löser detta mina värmeproblem!!

Kom nyss hem från jobbet så bilder på skiten får vänta, kommer med dem ikväll. Jag håller tråden uppdaterad så får vi se om det extra utrymmet kommer lösa mina problem. Borde få hem moderkortet imorgon :-)!

Permalänk
Medlem

Här ser ni korten och hur tajt det blir om det inte finns en extra slot mellan korten:

Tips: UNDVIK detta med alla kort som inte har god kylning för SLI/Crossfire-konfigurationer.

Ledsen för dålig kvalité. Bordslampa+iphone

Permalänk
Medlem

Hm, vad tror ni om att jag placerar en av mina inre 120mm-fläktar på utsidan av chassit, bakom expansionslottarna som extra utsug så att säga? För att få bort lite varmluft. Eller det kanske inte kommer ha någon effekt alls? Någon som prövat?

Permalänk
Medlem

Ser att du har psu fläkten uppåt ,vilket knappast hjälper till. Finns det inte hål på undersidan för att ha den nedåt ? den ska nämligen vara vänd nedåt då man vill få ut all varmluft man kan! Testa det också så kanske du får ner tempsen en aning.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurai:

Ser att du har psu fläkten uppåt ,vilket knappast hjälper till. Finns det inte hål på undersidan för att ha den nedåt ? den ska nämligen vara vänd nedåt då man vill få ut all varmluft man kan! Testa det också så kanske du får ner tempsen en aning.

Hur menar du? Varför skulle det sänka temperaturerna om jag vände PSUn? Den suger ju ut varmluften. Och jo, jag kan vända på den. Har 1-1.5cm standoffs från chassigolvet typ i gummi.

Permalänk
Medlem

Jaha jag har alltid fått för mig att den blåser ut varmluft när man har en "botten/topp" monterad fläkt. Men jag kanske är helt ute och cyklar

Okej jag var ute och cycklade, den suger visst in i fläkten och blåser ut det i bak som du säger >< fan jag har alltid trott att det varit tvärt om ><

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kurai:

Jaha jag har alltid fått för mig att den blåser ut varmluft när man har en "botten/topp" monterad fläkt. Men jag kanske är helt ute och cyklar

Okej jag var ute och cycklade, den suger visst in i fläkten och blåser ut det i bak som du säger >< fan jag har alltid trott att det varit tvärt om ><

Därför man använder nätaget som chassiventilation också så behöver man inte ha mer chassifläktar än nödvändigt. Totalt meningslöst oftast med chassin där agget drar luft utifrån då man förlorar den möjligheten. Bra nätdelar kan leverera sin effekt kontinuerligt med rumstemperaturer på 50C så som corsairs dyrare modeller alltså inte CX400 modellen den klarar dock 40C samma sak gäller silverstons "budget" modeller men även deras dyrare klarar 50C så gör inget att det är ljummet i lådan det klarar aggen av fint och kan ge sin effekt 24/7. Billigare agg utlovar bara sin effekt upp till 25C. Står inget så är det garanterat 25C mer eller mindre. Bara kolla på lådan man fick agget i.
Så som jag ser det ett bra agg så kan det hjälpa till med chassikylningen med för bästa kylning/ljudnivå ballans.

Permalänk
Medlem

Har nu bytt ut moderkortet. Korten maxade 80/75 (kort1/kort2) i default, typ 25+ i mitt rum (riktigt varmt nu). Klockat till 800mhz core och dem når 93/90 respektive. Ganska varmt men givet att mitt rum är riktigt vamt så kan jag räkna med 5 grader lägre när det väl gäller, så det är super!

Testerna är gjorda i furmark.

Permalänk
Medlem

kan du inte höja fläktarnas varvtal i tex riva tuner? Satte min till max där en gång för skoj skull gör en del skillnad. Går ju att göra egna fläktprofiler med finns guider på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

kan du inte höja fläktarnas varvtal i tex riva tuner? Satte min till max där en gång för skoj skull gör en del skillnad. Går ju att göra egna fläktprofiler med finns guider på nätet.

Gjorde en fläktprofil nyss, dock maxar korten 70% av fläkten. Går ej att sätta dem på 100% om man inte ändrar bios.

Korten är nu på 86/84 i furmark vid 800/1600/1900. Helt okej temperaturer om du frågar mig! Med tanke på att furmark pressar korten dit ett spel aldrig kommer så är det bra resultat, speciellt med tanke på värmen i mitt rum.

Dock ökar temperaturerna lite i taget, ju längre jag låter testet passera. Det säger mig att varmluften inte fasas ut tillräckligt fort. Får se om jag finner någon lösning.

Permalänk
Medlem

Hum vet inte men testat Boinc med CUDA? Det får mina GTX260 att svettas FINT i dom regionerna med hehe.

Permalänk
Medlem

Hur som helst så funkar det nu (även om det går varmt). Fläktarna i chassit kanske inte flyttar/avlägsnar tillräckligt med luft, vad vet jag. Jag bryr mig inte så länge det iaf funkar på stock clocks :P!

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att sätta en 92 eller 120mm i sidan på chassit så rekommenderar jag det som utblås så du blir av med varmluften asap. Brukar ge bäst resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har du möjlighet att sätta en 92 eller 120mm i sidan på chassit så rekommenderar jag det som utblås så du blir av med varmluften asap. Brukar ge bäst resultat.

Har en 120mm i sidan som utsug, dock verkar det inte göra mycket nytta. Det är en klen Fractal Design 120mm så den flyttar inte särskilt mycket luft.

Permalänk
Medlem

Ligger i 88/87 grader på respektive kort nu, när jag t.o.m. kör default clocks. Detta i Furmark förstås. Den verkar hålla sig där någonstans. Hade fläktarna på kortet kunnat köra 100% hade det sjunkit en bra bit, men men. Inget spel pressar kortet så hårt som furmark så förhoppningsvis går det bra!

Permalänk
Medlem

ja du kan ju stänga av den i sidan och tejpa för hålet för att simulera avsaknaden av fläkten Sedan är det ju bara att testa blåsa vs suga ut luften och se vad som ger bäst resultat. Sedan om du har några dumma galler för sådana där dåligt perforerade så är det rätt gött att ta bort dom med och sätta vanlig galler där. Men jag tror det gör rätt go skillnad med 2st högprestanda kort med fläkt i sidan. Annars får man ofta problem med varmare CPU också när luften ska upp genom lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

ja du kan ju stänga av den i sidan och tejpa för hålet för att simulera avsaknaden av fläkten Sedan är det ju bara att testa blåsa vs suga ut luften och se vad som ger bäst resultat. Sedan om du har några dumma galler för sådana där dåligt perforerade så är det rätt gött att ta bort dom med och sätta vanlig galler där. Men jag tror det gör rätt go skillnad med 2st högprestanda kort med fläkt i sidan. Annars får man ofta problem med varmare CPU också när luften ska upp genom lådan.

Hehe jo. Undra varför jag har så stora temperaturproblem dock. Har ett välventlierat chassi med kablarna dragna bakom moderkortsplåten. Det är som sagt ganska varmt i mitt rum, kanske därför (svettas just nu hehe). Jag tror det är så att jag har lite taskiga chassifläktar som inte flyttar tillräckligt med luft, men det är bara jag.

Permalänk
Medlem

Min dator i sign har en Noucta 120mm som utblås baktill @ 800rpm idle och 1200rpm max vid load, temperaturstyrt av mobot så krävs typ intel linpack eller nåt för att komma upp i max. I sidan har jag en nocuta 92mm @ 1000rpm som utblås. Det är allt. Den burken toppar 471W ur väggen. Har rumstemp i lådan trots ljudisolering under tex linpack och 350W ur väggen uppmätt. Så behövs inte SÅ mycket som man tror. Men hade ett MSI GTX260 med en sån kylare som dina GTX460 har. Det kortet krävde mer chassikylning än mina 2st GTX260 referenskort gör. hade en 120mm 1200rpm i sidan. Eller ja 900-1000rpm idle sedan drog mobot typ upp den till 1200 rpm 5 min efter man bootat för grafikkortet värmde upp lådan soppas att mobot reagerade och ökade varvet. Men det var alltid varmare i den lådan vid grafikkortet än den jag har i sign med 2st GTX260.
Så jag föredrar bara kylare numera som dumpar luften ur lådan.

Visst MSI kortet låg på 44C vid 655Mhz och referenskorten på 55C men å andra sidan MSI kortet lät mer än båda GTX260 referenskorten ihop. 44 eller 55 idel spelar ju igen roll liksom. MSI kortet klockade dock rätt nice så inte det. Inte exceptionellt men en 700Mhz i alla fall. Men då lät det attan med

Jag köpte för många år sedan en Multimeter på ELFA med PT-100 givare en temperatursensor. Mycket nyttigt verktyg för att mäta och dona i datorn inte b ara kolla spänningarna osv Perfekt för att tuna in kylbehovet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Min dator i sign har en Noucta 120mm som utblås baktill @ 800rpm idle och 1200rpm max vid load, temperaturstyrt av mobot så krävs typ intel linpack eller nåt för att komma upp i max. I sidan har jag en nocuta 92mm @ 1000rpm som utblås. Det är allt. Den burken toppar 471W ur väggen. Har rumstemp i lådan trots ljudisolering under tex linpack och 350W ur väggen uppmätt. Så behövs inte SÅ mycket som man tror. Men hade ett MSI GTX260 med en sån kylare som dina GTX460 har. Det kortet krävde mer chassikylning än mina 2st GTX260 referenskort gör. hade en 120mm 1200rpm i sidan. Eller ja 900-1000rpm idle sedan drog mobot typ upp den till 1200 rpm 5 min efter man bootat för grafikkortet värmde upp lådan soppas att mobot reagerade och ökade varvet. Men det var alltid varmare i den lådan vid grafikkortet än den jag har i sign med 2st GTX260.
Så jag föredrar bara kylare numera som dumpar luften ur lådan.

Visst MSI kortet låg på 44C vid 655Mhz och referenskorten på 55C men å andra sidan MSI kortet lät mer än båda GTX260 referenskorten ihop. 44 eller 55 idel spelar ju igen roll liksom. MSI kortet klockade dock rätt nice så inte det. Inte exceptionellt men en 700Mhz i alla fall. Men då lät det attan med

Jag köpte för många år sedan en Multimeter på ELFA med PT-100 givare en temperatursensor. Mycket nyttigt verktyg för att mäta och dona i datorn inte b ara kolla spänningarna osv Perfekt för att tuna in kylbehovet.

Jo får bli ett nytt chassi om några år för mig. Tror inte luftflödet i mitt antec 1200 är särskilt bra :p! Ger mig möjligtvis på vattenkylning och får alla mina problem lösta, en gång för alla (om jag nu plötsligt blir rik igen).

Permalänk
Medlem

Jag kommer satsa på EVGA's stock 1gb kort. De är inte så fasligt dyra och man kan nog klocka dom en del Såg att de fanns för 100 kr mer än vad Gigabytes kort kostar

Visa signatur

.