Permalänk
Medlem

Speldator för 13.000. Extra koll

Så nu har jag hamnat i banorna att jag ska köpa en ny speldator.

Så att, jag skulle vilja veta vad ni tycker om det som jag har plockat fram på Inet.

Om ni har några anvisningar på vad jag kan byta ut för att förbättra den. Säg gärna till!

Min budget ligger på ungefär 14.000 ifall ni känner för att mixtra till lite.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

6gb ram funkar inte, du ska ha 2 eller 4 stickor till ditt system.

Visa signatur

[Intel Core i5 2500K][Nvidia GTX 760]

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att inte 3 stickor fungerar då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbenu:

Hur kommer det sig att inte 3 stickor fungerar då?

Det fungerar om man vill ha det så, men eftersom det är 2 st minneskontroller i ett amdsystem så är det bäst optimerat för 2 eller 4 stickor.

Permalänk
Medlem

Aha, tack så mycket! Men allt annat verkar helt okej?

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbenu:

Aha, tack så mycket! Men allt annat verkar helt okej?

Ser bra ut, finns det någon särskild anledning till att du inte väljet Gigabyte GTX 460? Den presterar bättre då den är klockad lite från fabrik och kostar lika mycket.

Annars vet du att fractal design släpper sitt nya chassi nu i augusti va?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Ser bra ut, finns det någon särskild anledning till att du inte väljet Gigabyte GTX 460? Den presterar bättre då den är klockad lite från fabrik och kostar lika mycket.

Annars vet du att fractal design släpper sitt nya chassi nu i augusti va?

Jag läste någonstans att Asus moderkort och Gigabyte's grafikkort inte vill arbeta så bra tillsammans, har ingen riktig källa på det. Läste det någonstans som sagt.

Och angående chassit så bryr jag mig inte så mycket. Jag tycker att det där chassit var fint och prisvärt så varför inte liksom!

Permalänk
Antielefant
Skrivet av abbenu:

Jag läste någonstans att Asus moderkort och Gigabyte's grafikkort inte vill arbeta så bra tillsammans, har ingen riktig källa på det. Läste det någonstans som sagt.

Och angående chassit så bryr jag mig inte så mycket. Jag tycker att det där chassit var fint och prisvärt så varför inte liksom!

Jag dementerar härmed ovanstående påstående, dock är Gigabytes grafikkort inte lämpade för SLI då de inte är kapslade.
EVGA, Gainward, Leadtek, Point of View, Sparkle och Zotac kör kapslade kylare, man bör satsa på de märkena om man ska köra SLI.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Jag dementerar härmed ovanstående påstående, dock är Gigabytes grafikkort inte lämpade för SLI då de inte är kapslade.
EVGA, Leadtek, Point of View, Sparkle och Zotac kör kapslade kylare, man bör satsa på de märkena om man ska köra SLI.

Vad menas med kapslade om jag får fråga?

Permalänk
Antielefant

Att du har ett skal runt hela eller delar av grafikkortet vilket tvingar luften att gå ut ur datorn genom grafikkortets ventilationshål, eller i alla fall bort från grafikkort och moderkort.

Öppen kylare:

Kapslad kylare:

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Angående minnerna. Vore Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR DHX - Inet.se ett bra köp istället för dom andra?

Tack för bilderna förresten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Jag dementerar härmed ovanstående påstående, dock är Gigabytes grafikkort inte lämpade för SLI då de inte är kapslade.
EVGA, Gainward, Leadtek, Point of View, Sparkle och Zotac kör kapslade kylare, man bör satsa på de märkena om man ska köra SLI.

Du kan dementera så mycket du vill men faktum är att jag har två i just sli.
Fungerar ypperligt, dock är det ca 3-4 cm mellan korten på mitt moderkort.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Du kan dementera så mycket du vill men faktum är att jag har två i just sli.
Fungerar ypperligt, dock är det ca 3-4 cm mellan korten på mitt moderkort.

Men du hade haft bättre kylning med kapslade!!!

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Du kan dementera så mycket du vill men faktum är att jag har två i just sli.
Fungerar ypperligt, dock är det ca 3-4 cm mellan korten på mitt moderkort.

Han dementerar att ett moderkort från Asus samt ett grafikkort från Gigabyte inte skulle fungera bra tillsammans...

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arginj:

Han dementerar att ett moderkort från Asus samt ett grafikkort från Gigabyte inte skulle fungera bra tillsammans...

Jag dementerar hans kunskaper om ordet dementerar tror jag.

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk
Antielefant
Skrivet av bbx8:

Jag dementerar hans kunskaper om ordet dementerar tror jag.

Dementera = påstå att ett uttalande inte stämmer.

Det stämmer inte att Gigabytekort inte fungerar på ett Asus moderkort, vilket TS sa, så jag dementerar det.
Men jag förklarade också orsaken till varför Gigabytekort inte rekommenderas till SLI.

Att du sen fått det att fungera är inget jag är särskilt förvånad över - självklart kommer det att fungera! - men deras kylning är varken designad för eller lämplig för en SLI-rigg.

Mina EVGA-kort skickar ut all sin varmluft ur chassit utan hjälpande chassifläktar, vilket är varför du med dina öppna Gigabytekort behöver betydligt bättre chassiventilation (och därmed ett öppnare = inte lika tyst chassi) än exempelvis jag med mina helkapslade EVGA.

Jag skulle inte vilja prova Gigabytekorten i ett p183, dock skulle nog ett p193 klara det då det har en utanpåmonterad fläkt i sidan just för såna idiotiska SLI-kombinationer.

Och innan nån ens kommer på idén - nej, ett Define R2 kommer inte ens i närheten av hur tyst ett p183 är. Viss skillnad i kvalitet mellan Antec och Fractal, men självklart är Antec dyrare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Skulle dom här minnerna vara någon att trycka i med alltsammans? Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz DOMINATOR DHX - Inet.se

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på ett gtx 480 istället för två 460 i sli, just av anledningen att du kan uppgradera i framtiden. Tycker även du ska ha med en aftermarket-kylare, t.ex. noctua dh14 samt köra på FDs 1000 W nätdel(om du går för två gtx 480 i framtiden, annars kan du behålla det nätagg du har nu). Du kan även köra på en 1055t istället för 1090t BE för att spara lite pengar..

Permalänk
Medlem

Hur mycket mer prestanda får jag av ett GTX480 istället för två 460?

Permalänk
Skrivet av abbenu:

Hur mycket mer prestanda får jag av ett GTX480 istället för två 460?

du kommer att få sämre prestanda med ett 480 än två 460-kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av PiggeVonKnorr:

du kommer att få sämre prestanda med ett 480 än två 460-kort

Men möjligheten att uppgradera med ytterliggare ett gtx 480 finns och köra i sli vilket ger betydligt bättre prestanda än två 460. Med 460 i sli är du fast där och måste byta båda korten när du vill uppgradera din dator.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen!
Nu har jag fixat till det lite. Så det får bli såhär tror jag.

Helvete, glömde nättagg

Glömt
Permalänk
Medlem

Ta en 1055t istället så får du plats med nätdel i budgeten!

Permalänk
Medlem

Jag bytte ut lite saker, så till slut gick det in.