Objektiva åsikter tack! [Iphone vs. Android]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

HD2 kör Windows Mobile 6.5 så det är ingen bra jämförelse.

Eftersom min poäng var att operativet betyder mer än hårdvaran så är det en mycket bra jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky:

Fast skämt åsido, det där är en två år gammal mobil. Det är ingen som ens försöker uppdatera en androidmobil efter två år. OS:et har ju inte ens funnits i handeln så länge. Apple ska snarare ha en eloge för att de försöker stödja en gammal produkt, även om det blev helt fel i det här fallet.

Edit: Kinnunen - Flash funkar i begränsad omfattning från och med android 2.2.

Åldern på mobilen spelar ingen roll då hårdvaran inte har utvecklas så små mycket på de senaste 6 åren, Har själv en HTC touch cruise som är runt 5-6 år gammal och gissa vad den kör just det Android 2.2

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Vi hade en kund inne idag som "Jag ska ha en desire!". Han hade testat en iPhone och en Desire samtidigt och för honom var valet solklart. Det var en iPhone 4.

Jag är väldigt pro-Android och anti-iPhone, så du får ingenting objektivt från mig. Men jag kan säga att jag aldrig har varit så nöjd med en telefon som min Hero, och den är ändå ett år gammal.

Skulle jag skaffat en telefon idag så hade nog snarare valet stått mellan Galaxy S och Desire (förutom att tillgången på Desire fortfarande är dålig, tyvärr).

Permalänk
Medlem

Är du pro-Android/pro-iPhone, bra för dig. Det viktigaste är att du är nöjd med ditt val av telefon. I mitt fall dumpade jag min gamla Hero till fördel för iPhone och är mer nöjd än någonsin. Smaken är delad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av usb:

Är du pro-Android/pro-iPhone, bra för dig. Det viktigaste är att du är nöjd med ditt val av telefon. I mitt fall dumpade jag min gamla Hero till fördel för iPhone och är mer nöjd än någonsin. Smaken är delad.

Om du svarade på mitt inlägg så nej, jag är (som jag skrev) anti-iPhone...

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Om du svarade på mitt inlägg så nej, jag är (som jag skrev) anti-iPhone...

Jag gissar på att han menade generellt sett, alltså är du pro-android eller pro-iphone...

Jag håller med. De har båda sina för och nackdelar, vad som väger mest är upp till en själv. Personligen gillar helheten som iPhone erbjuder.

Förövrigt, varför svarar du ens på detta inlägg om du inte anser dig kunna ge ett objektivt svar? Att du har stöt på en kund som föredrog Desire framför iPhone 4 är inte mycket till hjälp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jag gissar på att han menade generellt sett, alltså är du pro-android eller pro-iphone...

Precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Jag håller med. De har båda sina för och nackdelar, vad som väger mest är upp till en själv. Personligen gillar helheten som iPhone erbjuder.

Förövrigt, varför svarar du ens på detta inlägg om du inte anser dig kunna ge ett objektivt svar? Att du har stöt på en kund som föredrog Desire framför iPhone 4 är inte mycket till hjälp...

Som redan nämnts så är det enda objektiva man kan få ut ur en sån här diskussion vad de har för specar och vad de klarar av. Det går inte att vara helt objektiv som användare. Därför skrev jag i den här tråden.

Tyckte att mitt inlägg (för en gångs skull) inte var särskilt fanboyigt utan jag relaterade mest till vad mina erfarenheter är utifrån de användare jag stött på som provat båda systemen. Och det är många av våra kunder som väljer Andriod framför iPhone när de testat båda. Har personligen inte varit med om någon som gjort tvärtom.

Permalänk
Medlem

Jag har läst en del om Galaxyn och det verkar som att Samsung är väldigt måna om att släppa nya patchar för att fixa de barnsjukdomar som telefonen haft sen release, just för att den skall bli bättre än iPhone 4.

¤ Senaste firmware förbättrar GPSen avsevärt samt försöker fixa de buggar som vissa användare upplevt gällande lagg (black screens)
¤ Androids nästa stora versionsuppdatering skall släppas till Galaxyn som nästan fördubblar telefonens hastighet (minns inte arbetsnamnet på den nya versionen)

Folk säger att iPhones Retina skärm är bättre än Samsungens SuperAMOLED och tänker man antal pixlar stämmer det visserligen. Men färgåtergivningen är mycket bättre på Galaxyn samt att det går att se vad som händer på skärmen i direkt solljus till skillnad från iPhonen.

Även om det stämmer att det finns många fler apps till iPhone så märker man att företag ser att Android växer så det knakar och det dröjer säkert inte länge till innan apps utbudet blir bättre än vad det är idag. Sen är friheten att kunna anpassa en Androidtelefon efter sina behov så mycket skönare (som flera redan nämnt).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Folk säger att iPhones Retina skärm är bättre än Samsungens SuperAMOLED och tänker man antal pixlar stämmer det visserligen. Men färgåtergivningen är mycket bättre på Galaxyn samt att det går att se vad som händer på skärmen i direkt solljus till skillnad från iPhonen.

Trodde det var tvärt om jag!

Apple Iphone 4: Håller för hajpen - IDG.se

"Vi upplever inte riktigt samma färgdjup som oled-skärmarna hos konkurrenterna, men det är inte långt ifrån. Skärmen i Iphone 4 går dessutom någorlunda bra att använda i solljus till skillnad från oled-varianterna."

Rätt okej artikel om skärmarna (ser ingen skillnad på skärmarna i solljus faktiskt):

iPhone 4 Retina Display vs. Galaxy S Super AMOLED... fight! (updated) -- Engadget

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Trodde det var tvärt om jag!

Apple Iphone 4: Håller för hajpen - IDG.se

"Vi upplever inte riktigt samma färgdjup som oled-skärmarna hos konkurrenterna, men det är inte långt ifrån. Skärmen i Iphone 4 går dessutom någorlunda bra att använda i solljus till skillnad från oled-varianterna."

Rätt okej artikel om skärmarna (ser ingen skillnad på skärmarna i solljus faktiskt):

iPhone 4 Retina Display vs. Galaxy S Super AMOLED... fight! (updated) -- Engadget

Jag tänkte på detta otroligt uförliga test

Å andra sidan ser jag nu att jag måste läst detta någon annanstans plus att jag vid samma tillfälle kollade på flera Youtube fillmer om jämförelser mellan iPhone 4 och Galaxy S så tyvärr kan jag inte hänvisa till en specifik källa.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

Som redan nämnts så är det enda objektiva man kan få ut ur en sån här diskussion vad de har för specar och vad de klarar av. Det går inte att vara helt objektiv som användare. Därför skrev jag i den här tråden.

Man kan ju lyfta fram olika för och nackdelar med saker som inte direkt rör hårdvaruspec så som:

* Appstore vs Market
* Kontrollerad mjuk-/hårdvara vs fri mjuk-/hårdvara.

Vad man tycker är bäst är subjektivt men om man lyfter fram båda så kan ju folk själva bilda sin åsikt.

Skrivet av darkmoon:

Tyckte att mitt inlägg (för en gångs skull) inte var särskilt fanboyigt utan jag relaterade mest till vad mina erfarenheter är utifrån de användare jag stött på som provat båda systemen. Och det är många av våra kunder som väljer Andriod framför iPhone när de testat båda. Har personligen inte varit med om någon som gjort tvärtom.

Det här ser jag dock ingen poäng med. Jag kan kontra med att de på mitt jobb som fick en Nexus One när google hade konferans i Stockholm och som tidigare körde iPhones nu gjort sig av med sina N1 i förmån för iPhone 4. Och flera andra här på SweC har ju gått från Android till iPhone. Men hjälper det någon som står i valet mellan en androidmobil och en iPhone...nä, inte direkt.

Permalänk
Medlem

Skulle nog vilka säga att iPhone är lite vassare idag. Visst inte på allt men många upplever helhetsintrycket som ganska trevligt och väljer därför denna telefon. Speciellt enkelheten tror jag många går igång på. Sen att den är otroligt överhypad är ju en annan sak.
Men ja som sagt. Tittar man idag så väljer flest iPhone. Om ett halvår tror jag Android har kommit ikapp och ganska troligt kört om. Finns mycket på internet om Androids extrema uppgång och såklart så följer ju även företagen med och på så vis kommer dom ikapp även i appar snart.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXizoR:

Japp Apple vägrar samarbete med Adobe av någon anledning.

Fick höra av min kompis som är chef på Apple store att det beror på att Adobe är för dåligt byggt eller liknande. Den drar för mycket ström och processor. Det i sin tur ger en seg och instabil telefon. Apple vill göra ett eget adobe program men Adobe vill inte släppa och tvärtom att Adobe tycker det inte behövs att göra om programmet för Iphone.

Hurvida om allt stämmer till punkt och pricka får ni själva avgöra. Det var det svar han hade fått från Apple då det har/hade haglat in mail på just denna fråga.

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk

Jag skulle säga att båda operativsystemen har sina för- och nackdelar. De gör ungefär samma saker.

Det som faller avgörandet för min del är att iphone är såpass mycket dyrare - hur man än räknar så är iphone inte 60% bättre. (5k vs 8k).

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av larssa87:

Fick höra av min kompis som är chef på Apple store att det beror på att Adobe är för dåligt byggt eller liknande. Den drar för mycket ström och processor. Det i sin tur ger en seg och instabil telefon. Apple vill göra ett eget adobe program men Adobe vill inte släppa och tvärtom att Adobe tycker det inte behövs att göra om programmet för Iphone.

Hurvida om allt stämmer till punkt och pricka får ni själva avgöra. Det var det svar han hade fått från Apple då det har/hade haglat in mail på just denna fråga.

Gud, sluta prata om Adobe som ett program, säg bara Flash Player.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av fastforward:

Jag skulle säga att båda operativsystemen har sina för- och nackdelar. De gör ungefär samma saker.

Det som faller avgörandet för min del är att iphone är såpass mycket dyrare - hur man än räknar så är iphone inte 60% bättre. (5k vs 8k).

Iphone 4 - Comviq kontant 5899kr.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Fast då är ju iPhonen låst till Comviq så det är bara o inse att den är fruktansvärt dyr. Faktiskt JÄVLIGT överprisad för vad man får.

Och nej jag är sugen på en iPhone 4 själv så är ingen Android fanboy! Tycker bara att dom är fruktansvärt dyra. Bara titta på blocket på olåsta iPhone 4. Kostar ju fan upp till 12k!

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av club01:

Fast då är ju iPhonen låst till Comviq så det är bara o inse att den är fruktansvärt dyr. Faktiskt JÄVLIGT överprisad för vad man får.

Och nej jag är sugen på en iPhone 4 själv så är ingen Android fanboy! Tycker bara att dom är fruktansvärt dyra. Bara titta på blocket på olåsta iPhone 4. Kostar ju fan upp till 12k!

Jag inser ingenting faktiskt. På vilket sätt blir telefonen dyrare för att den är låst till Comviq?

Edit:
HTC Desire har ju sitt vanliga pris med Comviq kontant. Varför skulle det vara annorlunda med Iphone 4?
Tele2 - Webbutiken - Privat - HTC Desire Med Kontantkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkmoon:

"Objektivitet betecknar ett sakligt och opartiskt förhållningssätt inför något och har sin motsats i subjektivitet. Objektivitet är vanligen ett ideal i samband med undersökningar, eftersom resultatet i möjligaste mån förväntas vara oberoende av forskarens åsikter eller föreställningar. Objektivitet framhålls ofta även som ett grundläggande ideal vid journalistiskt arbete."

Objektivitet går självklart att få ut ur en sån här tråd, du hjälper dock inte till.
Du har inte personligen varit med om någon som testat båda och valt iPhone. Jag har varit med om båda, däremot fler som valt iPhone som jag sett.
Who cares? Han ber om objektivitet då borde han väl få det?

Ok mitt försök.

Fördelar Android:
Du slipper bli låst vid iTunes. Du kan göra simpla saker som att ladda hem en fil från en hemsida (nej det går inte i iPhone (!).
Du kan spela .flac musik (apple stödjer inte .flac av outgrundlig anledning och har sitt eget format istället .alac).
Flash stöd, prestanda verkar även lovande faktiskt.
Mycket "hyffsade" gratis apps.
Frihet att lätt ändra utseende på sitt OS med widgets etc istället för en förbestämd look, på gott och ont faktiskt. Alla vill kanske inte pilla på och föredrar statiskt utseende.
Sämre andrahandsvärde oavsett vilken Android lur du köper jämfört med en iPhone som folk konstigt nog betalar pengar för även om telefonen är 2 generationer gammal och lika många år gammal.

Nackdelar Android:
Ingen betal appstore i Sverige, mindre morot för utvecklare att satsa på Android appar jämfört med iPhone.
Ej lika slipat OS som IOS accelererade gränssnitt och snygga utvecklingsverktyg.
Blir lite grand av en nackdel för användaren att Androids appstore inte är lika kontrollerad, nu är det på gång ett försök att minska piratkopieringen genom en typ av online validering. Känns enligt mig lite som en dålig nödlösning men det är personlig åsikt.
Mycket blandade upplösningar och prestanda i alla Android vilket försvårar för utvecklarna.

Fördelar iPhone:
Allt som Apple valt att stödja i telefonen fungerar mycket bra.
Alla program i iPhone är snygga och allt känns genomarbetat och inte så oproffsigt som det ibland kan kännas i Android pga sämre utvecklingsverktyg, utvecklaren får programmera utseende själv ifall det ska se lika snyggt ut som standardprogrammen i iPhone.
Mycket bättre utbud av apps! nackdelen blir dock att man såklart bränner mer pengar i Appstore mot Android då.
Spel ! vill du spela så är det tyvärr än så länge walkover iPhone vs Android på den fronten. Ingen dealbreaker för mig men min flickvän skulle inte kunna leva med en Android pga det. Galaxy S har bättre grafik men däremot inte mycket till spel/program som drar nytta av det.
Skärmen! Faktiskt bästa skärmen på marknaden, en del vill dock ha större skärm.

Nackdelar iPhone:
Saknar grundläggande funktioner både i telefon delen och "smart phone" delen som:
Spara filer från webben (ffs?).
Gruppsms (!) Det är helt otroligt att fler inte klagar på reella problem som det här, en kompis som skickar väldigt mycket gruppsms skulle köpa en iPhone och när jag berättade att det inte gick så höll han på att svimma. Blev såklart en Android (HTC Hero) för honom istället. Fanns inte en tanke på att det inte gick på alla telefoner hos honom..
Låst till iTunes och Apples egna format på musik, film och ringsignaler. Försvårar för "avancerade användare" men underlättar för begränsade användare skulle man kunna säga.

Sidnotis: Jailbreak ! Fixar väldigt många nackdelar som iPhone har med Apples låsta linje. De enda jag själv inte lyckats lösa är .flac musik och flash. I övrigt löser jailbreak allt annat för att dra jämnt med Androids frihet, min personliga bedömning enbart då jag självklart kanske missat flera saker som jag inte använder själv som röststyrning och sådant.

Batterimässigt tror jag det är hugget som stucket Galaxy S mot iPhone 4. Har själv försökt hitta objektiva jämförelser men det är jättesvårt. Mycket pga att Galaxyn tydligen drar mycket ström när man surfar, pga skärmen drar mycket ström när den visar mycket vitt som det är när man surfar. iPhone 4 fick sämre batteri i en jämförelse jag läste på ett ställe och på ett annat så fick Galaxy S sämre.
Min slutsats är att dom borde vara ganska jämndåliga. Använder du telefonen mycket så tvivlar jag att batteriet ens håller en dag dessvärre.

Sen en annan nackdel är ju pajkastningen från båda läger som börjar bli extremt tröttsamt. Då jag själv har iPhone upplever jag Android ägarna som större pajkastare tack vare Aftonbladet och Familyguy etc.
Det har blivit inne att hata Apple och Steve Jobs.
Å andra sidan har de ju en poäng och det finns väldigt mycket fanboys i Apple lägret också. Folk som börjar grina för att de inte fått en iPhone 4 på lanseringen bör faktiskt söka rådgivning.

Sen när folk skriker om priset på någon av telefonerna, kolla gärna upp själv för tex Galaxy S säger många att den kostar 4200kr, men det priset är ifrån Tyskland med de nackdelar det innebär och iPhone sägs ofta kosta flera tusen kr mer än i verkligheten.
Byggkvalitet/utseende tänker jag inte kommentera, känns som en smaksak. Priset styrs väl såklart lite grand av material val även om det inte är många som tänker så. Jag har dock tyvärr inte hittat någon Android telefon som fallit mig i smaken designmässigt än, HTC Legend är enda men då är prestandan för låg jämte priset tycker jag.

Mitt försök till att vara "Objektiv".

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av club01:

Om du vill kan jag sätta ut några Android lurar på blocket för 20k.
Ber du snällt så kan jag sätta ut några för 50k också.

Vad har försök till ockerförsäljning att göra med något? Däremot kan man ju tom se det som en fördel. Andrahandsvärde tex ?

Min (telialåsta) iPhone 4 kostade 3995kr när jag tecknade 24mån telia, Galaxy S skulle kosta 1095kr mer.
Nu är det vid abbonemangs teckning, utan förhöjd avgift givetvis.
6395kr tar Telia för en utan abbonemang men telia låst. Priset för Galaxy S är också 6395kr.
Däremot finns ju HTC Desire för 4998kr på nätet som billigast och Galaxy S för 5349kr hos Elgiganten.

Några större skillnader kan jag faen inte tycka det är på priset att så pass många "gapar" om pris skillnaderna. Beroende på abbonemang och var/hur i Sverige man köper sin telefon skiljer det runt en tusing åt båda hållen. Vissa är iPhone billigare på och vissa sätt är Android billigare på.

Jag är ingen fanboy åt något håll, men varför ska det vara så svårt hålla sig till fakta ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Bra inlägg.

Trodde den här ovanligt bra tråden skulle dö skyttegravsdöden, men det där lyfte den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Mitt försök till att vara "Objektiv".

Det var ett riktigt bra inlägg ZyntaX Sånt som faktiskt kan hjälpa folk som inte bestämt sig för vilken platform de skall välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinnunen4321:

OT
fungerar java/flash på android tex HTC desire

"Adobe Flash 10.1 support is built in"

New features of FroYo summarized! - xda-developers

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: PowerColor RX 9070 XT Reaper | Ssd: Kingston Fury Renegade 500GB, Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitor: Dell Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

"...
Fördelar Android:
Du slipper bli låst vid iTunes. Du kan göra simpla saker som att ladda hem en fil från en hemsida (nej det går inte i iPhone (!).
Du kan spela .flac musik (apple stödjer inte .flac av outgrundlig anledning och har sitt eget format istället .alac).
Flash stöd, prestanda verkar även lovande faktiskt.
Mycket "hyffsade" gratis apps.
Frihet att lätt ändra utseende på sitt OS med widgets etc istället för en förbestämd look, på gott och ont faktiskt. Alla vill kanske inte pilla på och föredrar statiskt utseende.
Sämre andrahandsvärde oavsett vilken Android lur du köper jämfört med en iPhone som folk konstigt nog betalar pengar för även om telefonen är 2 generationer gammal och lika många år gammal.

Nackdelar Android:
Ingen betal appstore i Sverige, mindre morot för utvecklare att satsa på Android appar jämfört med iPhone.
Ej lika slipat OS som IOS accelererade gränssnitt och snygga utvecklingsverktyg.
Blir lite grand av en nackdel för användaren att Androids appstore inte är lika kontrollerad, nu är det på gång ett försök att minska piratkopieringen genom en typ av online validering. Känns enligt mig lite som en dålig nödlösning men det är personlig åsikt.
Mycket blandade upplösningar och prestanda i alla Android vilket försvårar för utvecklarna.

Fördelar iPhone:
Allt som Apple valt att stödja i telefonen fungerar mycket bra.
Alla program i iPhone är snygga och allt känns genomarbetat och inte så oproffsigt som det ibland kan kännas i Android pga sämre utvecklingsverktyg, utvecklaren får programmera utseende själv ifall det ska se lika snyggt ut som standardprogrammen i iPhone.
Mycket bättre utbud av apps! nackdelen blir dock att man såklart bränner mer pengar i Appstore mot Android då.
Spel ! vill du spela så är det tyvärr än så länge walkover iPhone vs Android på den fronten. Ingen dealbreaker för mig men min flickvän skulle inte kunna leva med en Android pga det. Galaxy S har bättre grafik men däremot inte mycket till spel/program som drar nytta av det.
Skärmen! Faktiskt bästa skärmen på marknaden, en del vill dock ha större skärm.

Nackdelar iPhone:
Saknar grundläggande funktioner både i telefon delen och "smart phone" delen som:
Spara filer från webben (ffs?).
Gruppsms (!) Det är helt otroligt att fler inte klagar på reella problem som det här, en kompis som skickar väldigt mycket gruppsms skulle köpa en iPhone och när jag berättade att det inte gick så höll han på att svimma. Blev såklart en Android (HTC Hero) för honom istället. Fanns inte en tanke på att det inte gick på alla telefoner hos honom..
Låst till iTunes och Apples egna format på musik, film och ringsignaler. Försvårar för "avancerade användare" men underlättar för begränsade användare skulle man kunna säga.

Sidnotis: Jailbreak ! Fixar väldigt många nackdelar som iPhone har med Apples låsta linje. De enda jag själv inte lyckats lösa är .flac musik och flash. I övrigt löser jailbreak allt annat för att dra jämnt med Androids frihet, min personliga bedömning enbart då jag självklart kanske missat flera saker som jag inte använder själv som röststyrning och sådant.
... Mitt försök till att vara "Objektiv".

Mycket bra skrivet!, jag håller med om allt!
Tänkte låna samt kommentera lite av ditt inlägg!

Ännu mer nackdelar med Android:
- Att dom inte fått igång market här ännu (betalapps).
Detta är enkelt att gå runt men alla vet inte hur man gör.

- Varför får vi inte reda på någonting(!).
Google säger ingenting om när betalapps kommer och väntar man på en uppdatering till sitt gui så kan även leverantörerna vara sjukt tysta

(Nästa är en för och nackdel)
- Att det finns så många företag som släpper Android-telefoner. Fördelen är ju att man har mer godis att välja bland och dom konkurerar om priset. Nackdelen när alla ska köra på sitt gui (såsom htc-sense) är att man får vänta på de senaste uppdateringarna till Android, och det kan ta tid (detta kan det dock bli slut på from 3.0).

Ännu mer fördelar med Android:
- Widgets och Notificationbar!
Dessa två features underlättar enormt mycket för användaren

- Nu kom jag på en fördel till. När du köper en app i market har man möjligheten att ångra sitt köp. Hur besviken blir man inte annars om man slänger ut pengar på en app som sedan inte alls visar sig vara vad man trott.

Ännu mer fördelar med iPhone:
- Utbudet på appstore är faktiskt sjukt bra. Och själva appstore är mycket mer genomarbetat än vad market är.

(Nästa är en för och nackdel)
- Apple gör gärna allting själva och när dom väl lyckas, då är det verkligen 100%-igt!. Det blir snyggt, genomtänkt och enkelt Nackdelen när dom ska göra allting själva, tja ta t.ex pdf-läsaren, det slutade med ett enormt säkerhetshål.

- Enkelheten. Det är faktiskt så simpelt så att jag tom tror att min mor skulle klara av den. Detta gör att även mindre tekniska personer får chansen att leka runt med avancerad teknik
Är man istället en mer avancerad användare så går det alltid att jailbreaka för att låsa upp möjligheterna.

Ännu mer nackdelar med iPhone
(Innan jag börjar skriva de nackdelar jag upplevt på Iphone vill jag börja med att säga att jag inte själv äger någon Iphone så det jag skriver är det jag sett och hört själv från kompisars telefoner)

- Då Apple gärna vill sköta allt och göra allt själva på sitt sätt blir det en del konsekvenser för användarna såsom:
+ Du måste köra telefonen via iTunes
+ Den stödjer inte lika mycket
+ Dom kör sin egna ström-adapter när de flesta andra kör den blivande standarden (detta har dom dock blivit tvingade att ändra på snart)
...finns säkert mer

kommer inte på mer faktiskt men jag tänkte passa på att fråga i den här tråden hur det är med Java till iPhone då jag inte lyckat få något svar på det ännu, fungerar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

- Varför får vi inte reda på någonting(!).
Google säger ingenting om när betalapps kommer och väntar man på en uppdatering till sitt gui så kan även leverantörerna vara sjukt tysta

Verkar vara väldigt mycket hysch hysch från Googles sida. Betalmarket öppnades upp för sydkoreanerna i samband med lanseringen av SGS, utan någon som helst "förvarning".

Edit: Google verkar dessutom inte ha uppdaterat sin lista över de länder där betalmarket finns tillgänglig.

Permalänk
Skrivet av Fire_Ice:

Där ser man, riktigt bra pris. Kul att priserna är på väg neråt. Dock fortfarande en viss skillnad i pris.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Skrivet av tattis:

+ Dom kör sin egna ström-adapter när de flesta andra kör den blivande standarden (detta har dom dock blivit tvingade att ändra på snart)

Nej, Apple behöver inte ändra på något när det gäller sin laddare eller kontakten på iPhone då de redan uppfyller de krav som finns.

Se detta inlägg jag citerar.

Skrivet av BlackSmp:

Nej, nej och nej! Har ni överhuvudtaget läst PM:et? Det är laddaren som företagen har kommit överens om.

http://ec.europa.eu/enterprise/sectors/rtte/files/chargers/ch...

Där står det följande:

Notera:

Om laddaren har en fast sladd så ska denna avslutas med en Micro-B kontakt.

Om laddaren har en löstagbar sladd så ska anslutningen till laddaren vara Standard-A kontakt.

Hur ser Apples laddare ut? Den har lös sladd och ansluts med en Standard-A kontakt, så Apple uppfyller detta krav.

Sista kravet säger att det inte behöver vara en Micro-B kontakt i telefonen utan det är tillåtet med en adapter. Denna adapter kan vara kabeln i sig själv.

Och eftersom Apple kör med en lös kabel så är den nuvarande kabeln helt enligt kraven.

Så det kommer inte bli någon ändring på Apples kontakter. Det kommer att se likadant ut som nu.

Syftet med överenskommelsen är inte att alla telefoner ska ha samma anslutning. Det är att man ska kunna använda samma laddare till flera telefoner och att man ska kunna ladda med en USB laddare. Man har kommit överens om de elektriska egenskaperna för laddarna och i förlängningen ska vi också kunna köpa en ny telefon utan att köpa en laddare bundlad med telefonen.

Dvs, på samma sätt som att det numera inte följer med någon laddare till en Ipod.

Dock så kan jag mycket väl tänka mig att Apple kommer att komma med en adapter för Micro-B till 30-pinnars kontakten som de använder nu.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad**

Ser många väldigt bra inlägg i den här tråden, som lyfter sig upp från alla fanboys pajkastning, mycket bra! Blir nästan lite tårögd att jag bara var tvungen att ta bort så få inlägg i en potential krutdurk som den här tråden är. Fortsätt med detta!

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite osäker hur du kommer tolka detta, men det är något jag sett på nätet för ett tag sen..
Talar av egen erfarenhet då jag har både Desire och iPhone i fickan, detta är vad jag kommit fram till.

- iPhone jämfört med Android är som att köra rally med autopilot mot traditionell rally..

Du kör rally båda gånger, men avgör själv vilket som är bäst och roligast för dig.
Rättare sagt, båda telefoner har allt, men i Android kan du anpassa det mesta, finns inga gränser!
Däremot på iPhone har du samma sak (ungefär) men du är totalt låst till det du köper och kan inte göra din lur personlig utan har exakt samma sak som miljoner människor i världen..

Hoppas nu bara att du inte tolkar detta på fel sätt (eller någon annan för den delen) men försökte förklara et så enkelt och bra som möjligt. Lycka till me köpet!

Edit:

Citat:

The specs are the players – the phone is the team. You can always tell a star player. But the winning team isn’t always the one with the better players

- Samsung I9000 Galaxy S vs. Apple iPhone 4: Collision course - GSMArena.com

Visa signatur

HP Pavilion 17-e016eo = 17,3" + A10-5750M + 8650G/8670M + 8GB + 1000GB.