Skrivet av darkmoon:
Som redan nämnts så är det enda objektiva man kan få ut ur en sån här diskussion vad de har för specar och vad de klarar av. Det går inte att vara helt objektiv som användare. Därför skrev jag i den här tråden.
Tyckte att mitt inlägg (för en gångs skull) inte var särskilt fanboyigt utan jag relaterade mest till vad mina erfarenheter är utifrån de användare jag stött på som provat båda systemen. Och det är många av våra kunder som väljer Andriod framför iPhone när de testat båda. Har personligen inte varit med om någon som gjort tvärtom.
"Objektivitet betecknar ett sakligt och opartiskt förhållningssätt inför något och har sin motsats i subjektivitet. Objektivitet är vanligen ett ideal i samband med undersökningar, eftersom resultatet i möjligaste mån förväntas vara oberoende av forskarens åsikter eller föreställningar. Objektivitet framhålls ofta även som ett grundläggande ideal vid journalistiskt arbete."
Objektivitet går självklart att få ut ur en sån här tråd, du hjälper dock inte till.
Du har inte personligen varit med om någon som testat båda och valt iPhone. Jag har varit med om båda, däremot fler som valt iPhone som jag sett.
Who cares? Han ber om objektivitet då borde han väl få det?
Ok mitt försök.
Fördelar Android:
Du slipper bli låst vid iTunes. Du kan göra simpla saker som att ladda hem en fil från en hemsida (nej det går inte i iPhone (!).
Du kan spela .flac musik (apple stödjer inte .flac av outgrundlig anledning och har sitt eget format istället .alac).
Flash stöd, prestanda verkar även lovande faktiskt.
Mycket "hyffsade" gratis apps.
Frihet att lätt ändra utseende på sitt OS med widgets etc istället för en förbestämd look, på gott och ont faktiskt. Alla vill kanske inte pilla på och föredrar statiskt utseende.
Sämre andrahandsvärde oavsett vilken Android lur du köper jämfört med en iPhone som folk konstigt nog betalar pengar för även om telefonen är 2 generationer gammal och lika många år gammal.
Nackdelar Android:
Ingen betal appstore i Sverige, mindre morot för utvecklare att satsa på Android appar jämfört med iPhone.
Ej lika slipat OS som IOS accelererade gränssnitt och snygga utvecklingsverktyg.
Blir lite grand av en nackdel för användaren att Androids appstore inte är lika kontrollerad, nu är det på gång ett försök att minska piratkopieringen genom en typ av online validering. Känns enligt mig lite som en dålig nödlösning men det är personlig åsikt.
Mycket blandade upplösningar och prestanda i alla Android vilket försvårar för utvecklarna.
Fördelar iPhone:
Allt som Apple valt att stödja i telefonen fungerar mycket bra.
Alla program i iPhone är snygga och allt känns genomarbetat och inte så oproffsigt som det ibland kan kännas i Android pga sämre utvecklingsverktyg, utvecklaren får programmera utseende själv ifall det ska se lika snyggt ut som standardprogrammen i iPhone.
Mycket bättre utbud av apps! nackdelen blir dock att man såklart bränner mer pengar i Appstore mot Android då.
Spel ! vill du spela så är det tyvärr än så länge walkover iPhone vs Android på den fronten. Ingen dealbreaker för mig men min flickvän skulle inte kunna leva med en Android pga det. Galaxy S har bättre grafik men däremot inte mycket till spel/program som drar nytta av det.
Skärmen! Faktiskt bästa skärmen på marknaden, en del vill dock ha större skärm.
Nackdelar iPhone:
Saknar grundläggande funktioner både i telefon delen och "smart phone" delen som:
Spara filer från webben (ffs?).
Gruppsms (!) Det är helt otroligt att fler inte klagar på reella problem som det här, en kompis som skickar väldigt mycket gruppsms skulle köpa en iPhone och när jag berättade att det inte gick så höll han på att svimma. Blev såklart en Android (HTC Hero) för honom istället. Fanns inte en tanke på att det inte gick på alla telefoner hos honom..
Låst till iTunes och Apples egna format på musik, film och ringsignaler. Försvårar för "avancerade användare" men underlättar för begränsade användare skulle man kunna säga.
Sidnotis: Jailbreak ! Fixar väldigt många nackdelar som iPhone har med Apples låsta linje. De enda jag själv inte lyckats lösa är .flac musik och flash. I övrigt löser jailbreak allt annat för att dra jämnt med Androids frihet, min personliga bedömning enbart då jag självklart kanske missat flera saker som jag inte använder själv som röststyrning och sådant.
Batterimässigt tror jag det är hugget som stucket Galaxy S mot iPhone 4. Har själv försökt hitta objektiva jämförelser men det är jättesvårt. Mycket pga att Galaxyn tydligen drar mycket ström när man surfar, pga skärmen drar mycket ström när den visar mycket vitt som det är när man surfar. iPhone 4 fick sämre batteri i en jämförelse jag läste på ett ställe och på ett annat så fick Galaxy S sämre.
Min slutsats är att dom borde vara ganska jämndåliga. Använder du telefonen mycket så tvivlar jag att batteriet ens håller en dag dessvärre.
Sen en annan nackdel är ju pajkastningen från båda läger som börjar bli extremt tröttsamt. Då jag själv har iPhone upplever jag Android ägarna som större pajkastare tack vare Aftonbladet och Familyguy etc.
Det har blivit inne att hata Apple och Steve Jobs.
Å andra sidan har de ju en poäng och det finns väldigt mycket fanboys i Apple lägret också. Folk som börjar grina för att de inte fått en iPhone 4 på lanseringen bör faktiskt söka rådgivning.
Sen när folk skriker om priset på någon av telefonerna, kolla gärna upp själv för tex Galaxy S säger många att den kostar 4200kr, men det priset är ifrån Tyskland med de nackdelar det innebär och iPhone sägs ofta kosta flera tusen kr mer än i verkligheten.
Byggkvalitet/utseende tänker jag inte kommentera, känns som en smaksak. Priset styrs väl såklart lite grand av material val även om det inte är många som tänker så. Jag har dock tyvärr inte hittat någon Android telefon som fallit mig i smaken designmässigt än, HTC Legend är enda men då är prestandan för låg jämte priset tycker jag.
Mitt försök till att vara "Objektiv".