SC 2 på macbook 2 GHz, 4GB RAM, 9400M?

Permalänk

SC 2 på macbook 2 GHz, 4GB RAM, 9400M?

Hejsan, sitter på en macbook 13" Intel core duo 2 GHz, 4GB RAM, NVIDIA GeForce 9400M. Är väl under systemkraven om jag förstått saken rätt men det kanske funkar ändå? Någon som har provat?

Permalänk
Medlem

Att spela på en Mac känns rätt meningslöst.
Men din CPU hamnar en bit under system kraven. SC2 är jävligt tungt på CPUn. Dom rekomenderar minst 2.4GHz.
Å ena sidan det är PC kraven.. för dom skriver rätt flummigt bara intel CPU krav för macs.

Men antar du borde klara minimum då. Men räckna inte med att köra i speciellt höga settings.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Till på köpet är det buggar i både nvidias drivrutiner och starcraft som sabbar prestandan i OS X.
Jag har kört lite på min MB med 2.4Ghz, 2gb ram och geforce 320m och det funkar bra, men med allt på low.
Har du bootcamp och windows installerat så ska det flyta rätt mycket bättre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Brorsan har testat det, dock med windows 7.

Han kör på typ lägsta nästan, går ju att spela men det är ju inget kanonflyt.

har har 2,4ghz modellen dessutom.

Visa signatur

I9 12900K|Asus Prime Z690-P WIFI D4|Noctua NH-D14|Samsung 850 1000gb|Asus RTX 3080 TUF|HyperX Fury 3600mhz CL17 32GB|EVGA Supernova 850w|Corsair 650D|Acer XB270HU

Permalänk

Ok tack för infon, verkar som att SC får vänta lite tills jag skaffat ny dator.

Permalänk

I OSX är det inte spelbart, men som sagt så funkar det ganska bra i windows 7 med allt på low.

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk

Funkar skitbra i OSX också med allt på low med samma dator, höjer man inställningarna så funkar det inte alls dock!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Till på köpet är det buggar i både nvidias drivrutiner och starcraft som sabbar prestandan i OS X.
Jag har kört lite på min MB med 2.4Ghz, 2gb ram och geforce 320m och det funkar bra, men med allt på low.
Har du bootcamp och windows installerat så ska det flyta rätt mycket bättre.

Ajdå... Jag spelar på min 2,26 Ghz, 4Gb ram och 9400M. Kör allt på low och det funkar, men är det alltså som du säger är det ju lite tråkigt. Finns det något besked på om eller när en fix kommer?

Permalänk
Skrivet av raxor:

Ajdå... Jag spelar på min 2,26 Ghz, 4Gb ram och 9400M. Kör allt på low och det funkar, men är det alltså som du säger är det ju lite tråkigt. Finns det något besked på om eller när en fix kommer?

Detta kan nog göra susen (får man hoppas): Apple Seeds 'Snow Leopard Graphics Update' to Developers - Mac Forums

Är i beta nu – tar väl några veckor eller nån månad innan det släpps.

Kan säga att jag tycker det går helt OK på min Mhack (som jag kallar min Hackitnosh) med Mac OS X 10.6.4, Core i7 på 2,66 GHz, 6 GB RAM och Radeon HD 4890. Så himla mycket sämre än i Windows 7 på samma dator tycker jag inte det går.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

fungerar jätte bra så länge du vill köra på low, så inte värt att vänta på nya dator..

dessutom så är det lättare att spela på low, inte lika mycket effekter och krimskrams som stör (tycker jag)

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Antielefant
Skrivet av star-affinity:

Detta kan nog göra susen (får man hoppas): Apple Seeds 'Snow Leopard Graphics Update' to Developers - Mac Forums

Är i beta nu – tar väl några veckor eller nån månad innan det släpps.

Kan säga att jag tycker det går helt OK på min Mhack (som jag kallar min Hackitnosh) med Mac OS X 10.6.4, Core i7 på 2,66 GHz, 6 GB RAM och Radeon HD 4890. Så himla mycket sämre än i Windows 7 på samma dator tycker jag inte det går.

Du har inte samma problem som en faktisk Mac har dock, då en Mac har sämre processor, mindre minne och långt sämre grafikkort. Flaskningen blir fortfarande processorn, men en i7'a klarar det trots MacOS' tapp på 20-25% bara för att det saknar DirectX.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Detta kan nog göra susen (får man hoppas): Apple Seeds 'Snow Leopard Graphics Update' to Developers - Mac Forums

Är i beta nu – tar väl några veckor eller nån månad innan det släpps.

Kan säga att jag tycker det går helt OK på min Mhack (som jag kallar min Hackitnosh) med Mac OS X 10.6.4, Core i7 på 2,66 GHz, 6 GB RAM och Radeon HD 4890. Så himla mycket sämre än i Windows 7 på samma dator tycker jag inte det går.

Tråkigt att det inte fanns nån fix nu, men gött att det är på gång i alla fall:) Tack för infon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Du har inte samma problem som en faktisk Mac har dock, då en Mac har sämre processor, mindre minne och långt sämre grafikkort. Flaskningen blir fortfarande processorn, men en i7'a klarar det trots MacOS' tapp på 20-25% bara för att det saknar DirectX.

OSX tappar inte 20-25% pga att det saknar directx, det tappar på grund av buggiga drivrutiner, framförallt från nvidia. Och han hade ati-kort.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Json_81:

OSX tappar inte 20-25% pga att det saknar directx, det tappar på grund av buggiga drivrutiner, framförallt från nvidia. Och han hade ati-kort.

Ironiskt uttalande då det är Apple som jobbar på en fix för det, inte NVidia. Jag håller med om att det strular med NVidia och MacOS, dock var det allmän prestanda jag pratar om och samma sak gäller även om du har Intel- eller AMD-grafik.

Windows Vista/7 är bra mycket snabbare när det kommer till spel än Lucid Lynx eller Snow Leopard, och anledningen är att spel som släpps till MacOS eller Linux i praktiken alltid är kodade i och sedan porterade från Windowsmiljö. Därför får Mac konstant samma bekymmer som Windows har med konsolporteringar, usel optimering gentemot operativsystemet.

Att spelen dessutom ofta måste porteras från DirectX till OpenGL (vilket färre och färre spel faktiskt alls är gjorda för..) förbättrar inte situationen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ironiskt uttalande då det är Apple som jobbar på en fix för det, inte NVidia. Jag håller med om att det strular med NVidia och MacOS, dock var det allmän prestanda jag pratar om och samma sak gäller även om du har Intel- eller AMD-grafik.

Windows Vista/7 är bra mycket snabbare när det kommer till spel än Lucid Lynx eller Snow Leopard, och anledningen är att spel som släpps till MacOS eller Linux i praktiken alltid är kodade i och sedan porterade från Windowsmiljö. Därför får Mac konstant samma bekymmer som Windows har med konsolporteringar, usel optimering gentemot operativsystemet.

Att spelen dessutom ofta måste porteras från DirectX till OpenGL (vilket färre och färre spel faktiskt alls är gjorda för..) förbättrar inte situationen.

Du tror väl ändå inte apple gör drivrutinerna
Däremot lägger de in dem i 10.6.5 uppdateringen.

Och som du säger i slutet, det är ju inte OS X som är långsammare, det är dåligt kodade spel.
WoW t ex är i princip ingen skillnad mellan win, os x eller ens linux via wine.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Antielefant

Det är sant, men det är knappast något som kommer att förändras. Mac har en alldeles för liten del av marknaden för att det ens ska vara intressant att titta på nåt annat än möjligtvis en Win32-portering... och de flesta anser inte ens att den porteringen är värd investeringen.

De 20-25% jag pratar om är förresten skillnaden mellan äkta DX/Win32-miljö och DX/Win32 porterat till OGL/MacOS. Brukar landa ganska precis med den förlusten.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync