Kantutjämning i Starcraft II

Permalänk
Medlem

Spelet är ju knappast gjort för pajasar som majoriteten av användarna här verkar vara.

När koreanen rampar upp 400 APM tror jag inte han bryr sig speciellt mycket om huruvida AA är påslaget eller ej.

Spelets primära mål? - E-sport.
Att Starcraft var det största E-sportspelet i över 8 år är mer än något annat ett stort långfinger till världens övriga speltillverkare.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kyroz:

Spelet är ju knappast gjort för pajasar som majoriteten av användarna här verkar vara.

När koreanen rampar upp 400 APM tror jag inte han bryr sig speciellt mycket om huruvida AA är påslaget eller ej.

Spelets primära mål? - E-sport.
Att Starcraft var det största E-sportspelet i över 8 år är mer än något annat ett stort långfinger till världens övriga speltillverkare.

"Pajasar" är en lite olycklig formulering. Oavsett hur stort spelet är inom e-sport liras det även för enspelar-upplevelsen, och där har bra grafik en framträdande roll enligt många.

Sedan att Herr Korean skiter fullständigt i hur grafiken ser ut tror jag med, precis som han struntar i vilken grafikmotor som används och vilken DirectX-version som gäller. På SweClockers finns dock intresse även för dessa saker.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

"Pajasar" är en lite olycklig formulering. Oavsett hur stort spelet är inom e-sport liras det även för enspelar-upplevelsen, och där har bra grafik en framträdande roll enligt många.

Sedan att Herr Korean skiter fullständigt i hur grafiken ser ut tror jag med, precis som han struntar i vilken grafikmotor som används och vilken DirectX-version som gäller. På SweClockers finns dock intresse även för dessa saker.

Min poäng var att fokus är felriktat - läser man kommentarerna här får man nästan ett "storm i ett vattenglas"-intryck när det gäller avsaknaden av 'native' AA. Det är, minst sagt, petitesser för ett så snabbt spel som Starcraft som till råga på allt är ett RTS.

Lite som att recensera en Lamborghini som familjebil och klaga på att det är dåligt med lastutrymme och plats för barnstolar - du kan säkert spänna fast ungen i framsätet men inte fan var bilen konstruerad med detta i åtanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyroz:

Min poäng var att fokus är felriktat - läser man kommentarerna här får man nästan ett "storm i ett vattenglas"-intryck när det gäller avsaknaden av 'native' AA. Det är, minst sagt, petitesser för ett så snabbt spel som Starcraft som till råga på allt är ett RTS.

Lite som att recensera en Lamborghini som familjebil och klaga på att det är dåligt med lastutrymme och plats för barnstolar - du kan säkert spänna fast ungen i framsätet men inte fan var bilen konstruerad med detta i åtanke.

Bingo!

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Kyroz:

Min poäng var att fokus är felriktat - läser man kommentarerna här får man nästan ett "storm i ett vattenglas"-intryck när det gäller avsaknaden av 'native' AA. Det är, minst sagt, petitesser för ett så snabbt spel som Starcraft som till råga på allt är ett RTS.

Lite som att recensera en Lamborghini som familjebil och klaga på att det är dåligt med lastutrymme och plats för barnstolar - du kan säkert spänna fast ungen i framsätet men inte fan var bilen konstruerad med detta i åtanke.

Jag håller fortfarande inte med riktigt, men man behöver ju inte alltid vara överrens.

För mig personligen är enspelarläget en betydligt viktigare del av spelet då jag inte gillar den "hetsiga" tävlingsformen som finns i multiplayer. Med andra ord, mer slipad grafik i framför allt mellansekvenser skulle gör det lättare för mig att leva mig in i miljön. Att de som bara satsar på multiplayer ser saken annorlunda är väl dock rätt givet.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag håller fortfarande inte med riktigt, men man behöver ju inte alltid vara överrens.

För mig personligen är enspelarläget en betydligt viktigare del av spelet då jag inte gillar den "hetsiga" tävlingsformen som finns i multiplayer. Med andra ord, mer slipad grafik i framför allt mellansekvenser skulle gör det lättare för mig att leva mig in i miljön. Att de som bara satsar på multiplayer ser saken annorlunda är väl dock rätt givet.

Jadu, mellansekvenserna skulle faktiskt kunnat vara lite snyggare där håller jag absolut med. Det är ju, trots allt, meningen att man ska sitta och titta på dem

Edit: Skulle aldrig bli några intressanta diskussioner om folk alltid höll med varandra och varenda forum var en stor ryggdunkarklubb.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

"Pajasar" är en lite olycklig formulering. Oavsett hur stort spelet är inom e-sport liras det även för enspelar-upplevelsen, och där har bra grafik en framträdande roll enligt många.

Sedan att Herr Korean skiter fullständigt i hur grafiken ser ut tror jag med, precis som han struntar i vilken grafikmotor som används och vilken DirectX-version som gäller. På SweClockers finns dock intresse även för dessa saker.

Tack!

För de som lägger över 15tkr på en spelrigg kanske man vill att de nya liren uutnyttjar prestandan som finns eller att man faktiskt har möjligheten att uttnyttja den och få en vackrare bild att titta på.

Satt nyss och häpnade över hur vattnet ser ut i JC2 t.ex, mmm...

Permalänk
Medlem

Tycker det är dåligt av sweclockers att testa på beta drivrutiner.

Testen måste köras om när drivrutinerna lanserats. Först då kan det bli en vettig test. Om Ati eller nVidia står som vinnare bryr jag mig inte om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StMandel:

Tycker det är dåligt av sweclockers att testa på beta drivrutiner.

Testen måste köras om när drivrutinerna lanserats. Först då kan det bli en vettig test. Om Ati eller nVidia står som vinnare bryr jag mig inte om.

Orsaken till varför det är betadrivers för AMD/ATI är för att det inte går att få kantutjämning i SC2 med de vanliga drivrutinerna.
Detta för att AMD/ATI har "typ" en lista med spel där det tillåts.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk

Tycker det allafall är löjligt att dom ger dålig credit till blizzard för att dom inte bygger in något som inte märks. Lägg pengarna på annats i spelet istället som tydligt märks.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av ficklampa:

Det Mockasin försöker säga är ju att sweclockers är en sida för datorentusiaster, och således är datorprestandan högre än hos de som t ex sitter och surfar på Aftonbladet. Jag tror knappast Berit 99 år sitter här och pixelpeepar på screenshots där man testar prestandaskillnader på olika grafikkort (även vilken tillverkare klarar uppgiften bäst. Alltså inte hur fet burk man måste ha) med och utan kantutjämning.... Visst, kanske drar lite över en kam och säkert kanske det finns nån Pontus 19 som bara spelar CS och skiter fullständigt i vad han har i datorn som surfar på sweclockers också.

Eftersom inte 100% av Sveriges befolkning sitter på sweclockers, eller spelar StarCraft 2 för den delen, så är anser jag att testet är legitimt. Är ju som sagt helt ointressant för Berit 99 som surfar Aftonbladet vad man får för fps i SC2 med 2x AA.. Testet är ju ändå för swecs läsare och inte för de andra som inte läser.

Självklart varierar prestandan hos läsarna här, men att säga att utrustningen är omöjlig att äga för gemene man är ingen sanning. Vet inte hur många i5 och i7-maskiner jag sålt på senaste i butiken där jag jobbar. Självklart säljs det ju random phenom/c2d-datorer också, men oftast för hemmabruk och inte till entusiaster.

Ja, jag håller med. Skall vara tydlig så att jag får fram vad jag försöker få sagt.

Sweclockers läsare vet jag inte mycket om, men jag *tror* att spelintresserade (och med det sagt folk som är intresserade av spelen till datorer och inte nödvändigtvis datorhårdvara, bara om deras system kan spela spelet) läser en sån här artikel och jag tycker den kunde ha gjorts aningen fylligare med ett referenssystem, eller i varje fall presentera hur testet är utfört så att jag kan replikera det och posta det här i forumet för alla oss som har en Intel E8X00 och Radeon 4870 512 Mbit (vilket jag tror fortfarande är en vanlig setup). I varje fall är jag mäkta intresserad av att jämföra. Varför är jag så intresserad av det? Jag tror inte jag är ensam om att fundera på uppgraderingar just för SC2 från förra generationens intel och AMD för den delen. Jag har inte sett något sådant test än (förutom ett i betan) som visar några resultat för E8X00 serien så, återigen, därför hade håller jag med om Bassebaba att detta test kunde varit intressantare.

Och för att vara övertydlig: Jag förstår att det här är ett test av Radeon 5870 och GTX 480 och inget annat vilket jag som sagt tycker är synd av ovanstående skäl.

EDIT - Heh, har det alltid stått i artikeln att kameran var låst till silver ^^ Wops.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

SweClockers, synd att ni inte filma d hela oxå.

Visa signatur

Ju mera digitaliserad & högteknologiskt vår omgivning blir,
desto mera önskar man sig något handfast & jordnära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

AA framtvingat genom drivrutinen är en halvlösning. AA genom applikationen har betydligt mindre negativ påverkan på fps.

Samma som ovan: AA direkt i spelet hade inte smärtat så mycket. Det handlar inte om att man ska behöva ta en 30-50% minskning av FPS - för så är det inte i spel där AA implementerats ordentligt. Att Blizzard väljer att släppa ett spel med budget på flera hundra miljoner utan AA 2010 är dåligt. Det är inte till hjälp för någon.

Här ger jag mig direkt, är inte påläst men trodde att det inte skulle skilja såpass extremmycket.
Får ta och kolla lite benchmarks på spel som har inbyggd AA.

Sen så vill jag bara tillägga att jag inte på nått sätt tycker att det är rätt, jag bara söker lite förklaringar till varför dom gjort som dom gjort.
Själv får jag playstation-1 feelings varje gång jag ser ett lir utan AA nuförtiden.

Skrivet av Dance:

Tippar att hade de kört testet på en "standarddator" så hade folk gnällt på att resultaten inte gått att lita på för att CPU:n flaskade. Genom att köra på en monsterrigg så garanterar man att det bara är själva grafikkorten som sätter gränsen för AA-prestanda och det var ju de testet gällde, inte hur väl/illa SC2 fungerar med AA på en stardardrigg.

Absolut, inte en dum anfallsvinkel men dom kunde ju även haft med ett mid-range system.

Skrivet av DellaK:

Jag hävdar att vad folk på forumet har inte är representativt för vad de flesta sitter på för datorer i Sverige och att inlägg 1 därför har en legitim invändning mot testet. Det hade varit intressant att ha med ett mid end system som referens för testet - vilket man inte har. Vilket förståss leder mig tillbaka till min första fråga:

Skrivet av ficklampa:

Kanske dags att läsa folks signaturer då. i5 och i7 är inte speciellt ovanligt här på forumet....

Det är ju precis detta jag är inne på, den stora massan.
Visst, "här på forumet" finns det massor i5/i7... Men hur många procent av Sveriges befolkning tror du Swec står för?
Sen så missar du ju nog även den dyraste biten, skulle tro att det som är mest ovanligt är high-end graffekorten, jag känner iaf inte någon som gått och köpt ett 5kkr kort..

Sist men inte minst så missade du ju helt vad jag skrev angående cpu:erna, det ovanliga är nog inte i5/i7 idag, utan just överklocken. Klockar du en 2,8 till 3,8 så har du ju ökat hastigheten med mer än 1/3.

Jag står fortfarande fast vid att det är rätt ointressant att se hur en rigg som kanske 5% av alla användare överlag sitter på presterar.

Tittar du här:
Steam Hardware Survey

Klickar du på Intel cpu speed så ser du att endast 3% av användarna av steam ligger på över 3,3 ghz.
ATI Radeon HD 5800 Series 2.82%
GTX 480 har dom inte ens enskilda siffror på utan det hamnar väl under "other"

Nu kanske inte steam är det bästa, eftersom det antagligen är bra mkt CS-folk som klarar sig på gamla riggar, men hur som helst, bästa siffrorna jag tror man kan få tag på, och det visar ju på att mina teorier är spot-on!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Med 4x kantutjämning var resultaten ganska lika, 5870 hade till och med bättre lägsta-FPS... Så storstryk fick det väl ändå inte?

Snacka om att greppa efter halmstrån. "Bäst på att vara sämst" är inte direkt någonting att skryta med. Kolla istället snittet, där 5870 låg långt efter med och utan kantutjämning.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Aa är väl inte så viktigt i starcraft II. Men att ett RTS-spel (som kräver en hel del cpu-kraft vad jag har förstått) som släpps 2010, och som har utvecklats i sjukt många år, inte kan utnyttja mer än 2 kärnor på en processor är för mig obegripligt och bara lathet av tillverkarna. Ett nytt spel som dessutom är processorhungrigt SKA stödja minst quadcores.

Ni som skriver att starcraft är ett E-sport spel som ska spelas seriöst och därför inte behöver AA, vad har ni att säga om att det inte ens kan dra nytta av en quad? Ska man tävla så vill man ju att det ska flyta så snabbt som möjligt.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Snacka om att greppa efter halmstrån. "Bäst på att vara sämst" är inte direkt någonting att skryta med. Kolla istället snittet, där 5870 låg långt efter med och utan kantutjämning.

Han menade att HD5870 hade bättre lägsta fps, alltså att gtx480 ibland hade sämre fps än vad hd5870 någonsin kom ner till. Detta är ju definitivt till hd5870s fördel. Hd5870 har alltså en stabilare fps.

Men ja, gtx480 är ett betydligt bättre kort som spelar i en helt annan prisklass (HD5970) och bör därför egentligen inte jämföras som ett alternativ till hd5870.

Men ska jag vara ärlig så är enligt mig lägsta fpsen det viktigaste. Hellre har ett kort som ligger på 80fps i genomsnitt och ibland droppar till 60fps (aldrig under), än att ha ett kort som ligger på 100fps i genomsnitt, ibland kommer upp till 200, men lika ofta droppar ner till 30fps och då ger upphov till lagg. Nu är det inte så överdrivet men ni fattar vad jag menar? Lägsta fpsen är ju den man märker av så att säga. Detta brukar dock nvidias fermi vara bättre på, så fattar inte vad som skedde i detta testet.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

inte kan utnyttja mer än 2 kärnor på en processor är för mig obegripligt och bara lathet av tillverkarna. Ett nytt spel som dessutom är processorhungrigt SKA stödja minst quadcores.

Jasså, du är själv utvecklare märker jag?

Något av det svåraste att göra idag är just att skriva program som stöder multipla kärnor/trådar, just eftersom det gamla singletrådade tänket måste göras om från grunden.

Här har du lite läsning, om än gammal från 2006, bör ju finnas lite nytt om man orkar leta.

Valve goes multicore

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jasså, du är själv utvecklare märker jag?

Något av det svåraste att göra idag är just att skriva program som stöder multipla kärnor/trådar, just eftersom det gamla singletrådade tänket måste göras om från grunden.

Här har du lite läsning, om än gammal från 2006, bör ju finnas lite nytt om man orkar leta.

Valve goes multicore

Är det inte lika svårt att göra 4 trådar av 2 trådar, som att göra 2 trådar av 1 tråd? Känns som det första steget borde vara svårare till och med. Jag menar att ifall de ändå haft tid att fixa dualcore-stöd så borde de kunna fixa quad-stöd med. Med tanke på hur lång tid de haft på sig med spelet med så..

Flera nya fps-spel, som för det första inte är i lika stort behov av quad-stöd, och som har utvecklats under betydligt kortare tid, har ju till och med quad-stöd. Så att man som utvecklare har 10 år(?) på sig att göra ett processorhungrigt RTS-spel och väljer att inte lägga in stöd för quads, när de flesta andra gör det, är riktigt sjukt.

Detta + att de skitit i AA (Alla stora spel bör ha det, även om det inte är nödvändigt), ger mig känslan av att de vara varit lata

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Han menade att HD5870 hade bättre lägsta fps, alltså att gtx480 ibland hade sämre fps än vad hd5870 någonsin kom ner till. Detta är ju definitivt till hd5870s fördel. Hd5870 har alltså en stabilare fps.

Men ja, gtx480 är ett betydligt bättre kort som spelar i en helt annan prisklass (HD5970) och bör därför egentligen inte jämföras som ett alternativ till hd5870.

Men ska jag vara ärlig så är enligt mig lägsta fpsen det viktigaste. Hellre har ett kort som ligger på 80fps i genomsnitt och ibland droppar till 60fps (aldrig under), än att ha ett kort som ligger på 100fps i genomsnitt, ibland kommer upp till 200, men lika ofta droppar ner till 30fps och då ger upphov till lagg. Nu är det inte så överdrivet men ni fattar vad jag menar? Lägsta fpsen är ju den man märker av så att säga. Detta brukar dock nvidias fermi vara bättre på, så fattar inte vad som skedde i detta testet.

Om kortet droppar till 30fps ofta som drar det ned snittet. Ligger 480 på ett högt snitt så innebär det att lägstanivån nås sällan. Samtidigt innebär det att 5870 får sitt betydligt lägre snitt för att det mer ofta än sällan når sin lägstanivå.

480 ligger för övrigt i samma prisklass som 5870. Att det skiljer runt 500kr som mest mellan de billigaste alternativen är irrelevant när prisskillnad mot nästa ATI-kort är betydligt högre än så.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker det är fantastiskt att ett specifikt spel kan generera ett behov av en artikel som denna.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaZman:

Snacka om att greppa efter halmstrån. "Bäst på att vara sämst" är inte direkt någonting att skryta med. Kolla istället snittet, där 5870 låg långt efter med och utan kantutjämning.

Tycker nog att det är du som greppar efter halmstrån. 480 korten är bättre är 5870 men bara marginelt
och i de högre upplösningarna har 5870 både högre min frames och varierar mindre vilket borde medföra
ett jämnare flyt. Om man i stället jämför mot 5970 blir 480 kortet fullständigt utklassat som man kan se i testet hos Xbit labs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

480 korten är bättre är 5870 men bara marginelt och i de högre upplösningarna har 5870 både högre min frames och varierar mindre vilket borde medföra
ett jämnare flyt.

480 har en mer varierande kurva, ja. Men det når sällan en lägstanivå som ligger under 5870s snitt. Under hela testets gång, alla tre upplösningar, nås en nivå under detta snitt runt 4 gånger.

"Ett jämnare flyt"-resonemanget var precis vad jag syftade på i mitt första inlägg. Att desperat försvara kortet till den milda grad att man säger att det är bättre för att det håller en lägre nivå jämnt, hela vägen genom testet.

Om ett kort ligger i 100-120fps och ett annat ligger i 30fps blankt, aldrig under och aldrig över. Då skulle jag fortfarande välja det första kortet, oavsett om det står ATI eller Nvidia på det.

Jämförelsen med 5970 kan vänta tills Nvidia slänger ihop två 480 och kallar det "Geforce 1337 490xtreme gamer fatal1ty monster" eller vad de nu skulle välja (eftersom det inte kommer att nå fram så påpekar jag redan nu att namnet är en känga till de onödigt långa namn ATI slänger på sina kort).

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Jämförelsen med 5970 kan vänta tills Nvidia slänger ihop två 480 och kallar det "Geforce 1337 490xtreme gamer fatal1ty monster" eller vad de nu skulle välja (eftersom det inte kommer att nå fram så påpekar jag redan nu att namnet är en känga till de onödigt långa namn ATI slänger på sina kort).

Varför kan man inte jämföra hd5970 med gtx480?? Bara för att hd5970 ha två gpuer? Spelar ju ingen roll som helst. Det är fortfarande ETT kort, som inte kostar som TVÅ kort och som dessutom spöar gtx480.

Enligt din logik så kan man inte jämföra hd5870 med gtx480 eftersom de har olika många stream-processorer i sig. Om tillverkaren väljer att slänga in 6000 streamprocessorer på en gpu, eller om de väljer att lägga 3000st på 2 gpuer och sätta dem på samma kort spelar ju ingen roll, det är så de valt att göra och det är resultatet, prestandan, och priset som räknas.

Gtx 480 är ju en enorm och snabb gpu som slukar mycket ström och avger mycket värme, det är så nvidia valt att göra. De kan därför inte sätta två såna på ett kort utan att det blir problem.
Hd5870 är en mindre, effektivare och svalare gpu som inte är riktigt lika snabb. Dock är drar den så lite att det går att köra två stycken av dem på samma kort. Det är så Amd valt att göra, och det funkar mycket bra.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Varför kan man inte jämföra hd5970 med gtx480?? Bara för att hd5970 ha två gpuer?

Ja, för att det är en helt annan typ av kort i en helt annan prisklass. 480 ligger i samma prisklass som 5870 (varför dessa jämförs även i detta testet).

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av RaZman:

Ja, för att det är en helt annan typ av kort i en helt annan prisklass. 480 ligger i samma prisklass som 5870 (varför dessa jämförs även i detta testet).

Ett annat skäl är att det är enklare att göra en personlig uppskattning om var prestandan hamnar med andra grafikkort i samma serie. Dvs. härleda 5870 -> 5850 -> 5830. Kopplingen 5970 -> 58xx är betydligt mer komplex.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RaZman:

480 har en mer varierande kurva, ja. Men det når sällan en lägstanivå som ligger under 5870s snitt. Under hela testets gång, alla tre upplösningar, nås en nivå under detta snitt runt 4 gånger.

"Ett jämnare flyt"-resonemanget var precis vad jag syftade på i mitt första inlägg. Att desperat försvara kortet till den milda grad att man säger att det är bättre för att det håller en lägre nivå jämnt, hela vägen genom testet.

Om ett kort ligger i 100-120fps och ett annat ligger i 30fps blankt, aldrig under och aldrig över. Då skulle jag fortfarande välja det första kortet, oavsett om det står ATI eller Nvidia på det.

Jämförelsen med 5970 kan vänta tills Nvidia slänger ihop två 480 och kallar det "Geforce 1337 490xtreme gamer fatal1ty monster" eller vad de nu skulle välja (eftersom det inte kommer att nå fram så påpekar jag redan nu att namnet är en känga till de onödigt långa namn ATI slänger på sina kort).

Vilket inte var fallet här eftersom 5870'n hade ett low på 46 och inte 30.
Man kan mycket väl jämföra 5970 mot 480 eftersom den relativa prisskilnaden mellan de korten är mindre
än mellan 5870 vs 480. Om korten sen har 1,2 eller fler GPU är ungefär lika intresant som om kortet har en conding med en glad hatt på sniskan ;), energiförbrukningen däremot ÄR av betydelse. 480 korten är totalt överhypade med sin urusla enerigförbrukning vilket är grunden till deras värmeproblem som medförde kravet på specielt värmetåliga komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon999:

Vilket inte var fallet här eftersom 5870'n hade ett low på 46 och inte 30.
Man kan mycket väl jämföra 5970 mot 480 eftersom den relativa prisskilnaden mellan de korten är mindre
än mellan 5870 vs 480.

5970 kostar drygt 1000kr mer än 480, medan 480 kostar drygt 500kr mer än 5870. Jämförelsen skall göras mellan 480 och 5870. Punkt.

För övrigt är strömförbrukningen hos 480 kraftigt uppblåst, snacka om att göra en höna av en fjäder. Swec test visar detta väldigt tydligt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jasså, du är själv utvecklare märker jag?

Något av det svåraste att göra idag är just att skriva program som stöder multipla kärnor/trådar, just eftersom det gamla singletrådade tänket måste göras om från grunden.

Här har du lite läsning, om än gammal från 2006, bör ju finnas lite nytt om man orkar leta.

Valve goes multicore

Så är det säkert. Men vi snackar Blizzard här, som borde ha hur god ekonomi som helst efter WoW och som har haft 12 år på sig att utveckla SC2 borde kanske ha ansträngt sig lite mer när det kommer till Quad core support, just eftersom spelet skriker efter processorkraft.

Det är fattigt. Ännu fattigare blir det när man läser att de spenderade 100 miljoner dolls för att producera spelet.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Är det inte lika svårt att göra 4 trådar av 2 trådar, som att göra 2 trådar av 1 tråd? Känns som det första steget borde vara svårare till och med. Jag menar att ifall de ändå haft tid att fixa dualcore-stöd så borde de kunna fixa quad-stöd med. Med tanke på hur lång tid de haft på sig med spelet med så..

Flera nya fps-spel, som för det första inte är i lika stort behov av quad-stöd, och som har utvecklats under betydligt kortare tid, har ju till och med quad-stöd. Så att man som utvecklare har 10 år(?) på sig att göra ett processorhungrigt RTS-spel och väljer att inte lägga in stöd för quads, när de flesta andra gör det, är riktigt sjukt.

Detta + att de skitit i AA (Alla stora spel bör ha det, även om det inte är nödvändigt), ger mig känslan av att de vara varit lata

Att spelet haft 10 år på sig är väl knappast en fördel när det gäller att impletera funktioner som kanske inte ens fanns från början. Ett nytt spel likt de du nämner med kort utveckling sitter ju redan på dagens dx osv. Medans ett spel som utvecklats i många år knappast efter 8 år skall skrivas om för att en handfull kanske vill ha lite aa till singleplayer.

Starcraft ärlixom inte gjort i cryengine eller frostbite.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

5970 kostar drygt 1000kr mer än 480, medan 480 kostar drygt 500kr mer än 5870. Jämförelsen skall göras mellan 480 och 5870. Punkt.

För övrigt är strömförbrukningen hos 480 kraftigt uppblåst, snacka om att göra en höna av en fjäder. Swec test visar detta väldigt tydligt.

Han snackar om den RELATIVA priskillnaden. Räkna på det själv. Gtx480 kostar ca 21% mer än hd5870. Medans hd5970 kostar 19% mer än gtx480. Man kan därför lika gärna jämföra gtx480 med hd5970 som med hd5870. Men 20% är en ganska stor skillnad, så jag skulle vilja säga att gtx480 inte ligger i någon av deras prisklass. Hd5870 ska ej jämföras med gtx480 på samma sätt som gtx480 ej ska jämföras med hd5970 - Priskillnaden är för stor

Annat var det ju när gtx480 kom. HD5970 var ju nästan dubbelt så bra men kostade endast någon hundring mer. Nvidia har rättat till detta nu, och nu måste amd följa med ner i priserna.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg