Leka med ett ATI Radeon 5850 :)

Permalänk
Avstängd

Blev ett nytt 5870 för min del, så jag får väl Leka med det ifall ljudnivån stör mig, hehe

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fuseblaster:

Tack för dina snygga bilder! Funderar på att bygga ett helt vattenkylt system och lyckas inte hitta vattenkylt kort i handeln (OK det finns i teorin men lyckas inte hitta i lager) så jag funderar på att "kopiera" din snygga lösning. För att lossa referenskylaren och hela skalet - behövde du borra något eller var det bara att skruva? Risk att jag fegar om jag måste ta fram borren...

Bara till att skruva...väldigt smidigt och enkelt

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VonHarald:

Jo jag läste det men jag kan inte se det utan att ta ur grafik kortet.. men jag har iallf ett gigabyte kort det ser exakt ut som det på bilden.. tänkte bara om det var skilde från program

Det som är viktigt är att du tittar efter "AMD" stämpeln vid PCIe kontakten. Om den är där så ska du kunna voltmodda via software.

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Avstängd
Skrivet av facedark:

Blev ett nytt 5870 för min del, så jag får väl Leka med det ifall ljudnivån stör mig, hehe

Låt oss gärna veta om hur högt du kommer med den

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0nnie:

----------------------------------------
Maximala klockfrekfenser
Efter att ha testat under större delar av dagen kom jag slutligen upp i 1050 core/5180 minne@1.3v
Detta är förstås inget jag tänker köra dagligen utan jag var mest nyfiken på att se var kortet hade sin övre gräns. Högre Mhz kräver nu ganska mycket mer spänning vilket börjar bli riskabelt utan mer kylning på VRM's.
---------------------------------------

Jag har alltså testat upp till 1,35v bara för att se men detta gav knappt några Mhz mot slutet...det enda man fick var väldigt varma VRM's på köpet (dvs 120 grader i Furmark)

Jag kommer bara upp i 990 ish med 1.35 i volt =(

Förutom med 3dmark dock där har jag benchat i 1024

Edit: För er som är sugna på att överklocka ordentligen / byta kylare på 5850 kan jag verkligen rekommendera Scythe Musashi: Scythe Musashi VGA Cooler - Inet.se

Säker ljudnivån nått rejält och med klocken som står i min sign får jag ca 75-80c på båda min kort och det med fläktarna på 50%.
Känns välidgt pirsvärt att överklocka långt över hur ett 5870 presterar + att det är mycket tystare
Edit2: Just ja glömde säga att använding av orginal vram kylning är ett måste! Dock inga större problem att modifiera kylare så den passar

Sorry om jag sabbar din tråd lite Riktigt trevlig läsning och önskar jag hade ork att bencha och så ordentligt.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Kul tråd, eftersom ja själv har beställt ett 5850:D

Visa signatur

FRACTAL DESIGN R3|| GIGABYTE GA- Z68X-UD3H|| INTEL 2500K ||GIGABYTE R9 290 WF||OCZ PRO 700W|| CORSAIR H60|| CORSAIR 8GB VENGEANCE 1600MHZ || SAMSUNG spintpoint f3 || CORSAIR SSD 120gb || SAMSUNG dvd || OS win7|| DELL U2311H"
MEDIADATOR:INTEL I3 540|| ASUS P7H55-M LX P55 || HD5450 || DDR3 2GB || FINLUX 47"

Permalänk

när du ändå kostat på dig ett ordentligt kylblock till gpu tycker jag du ska försöka fixa nått till volt regulatorn så att den inte blir mycket varmare än gpu typ.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Var köpte du vattenblocket till GPU:n? Funderar på att göra något liknande
Edit: Såg precis att du skrivit det på sida 1

Permalänk
Medlem

Hej,

jag har ett XFX Radeon HD5850 1GB + Aliens vs Predator - Inet.se och som ni kanske ser och vet har det ingen voltregulator... Men jag undrar bara hur långt jag kan klocka den utan att riskera något?

Mvh.

Permalänk
Medlem

Du kan klocka det tills drivrutinerna kraschar, vad jag har förstått så kan du inte ha sönder kortet om du inte ändrar volten, jag har samma kort fast black edition som inte är referens modell, jag kör det i 880 / 1270 och det har funkat länge nu.

Men jag har ett problem som många verkar kunna få, och det är att kortet kraschar när jag kollar på flash filmer, så jag klockar ner när jag inte spelar .

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Ok, tack. Spelar det för roll vilken drivrutin man har? (Har 10.4)
Ska man klocka upp steg för steg eller ska man ta direkt upp?

Permalänk
Avstängd

Hej! med MSI afterburner kan du visst använda dig av både klocken och att ändra vcore för graffet. Ändra bara ett text dokument inne på C hårddisken på MSI afterburner installations mapp. Alltså en CFG fil. Mvh

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Hmmm, laddade ner AMD GPU clock tool och klockade över 775/1025. Först hade jag typ 820/1100, märkte lite högre FPS i bc2, men dock kan jag väl inte veta det själv, men i alla fall så tog jag ner den till stock clocks för att se FPSen. Sen klockade jag först från 725/1000 till 775/1025, sen tog jag små 10MHz steg ända upp till 800/1050, sen ville jag fort ha tillbaka de gamla clocksen så jag tog direkt upp till 820/1080 (eller något) och nät jag tryckte ''Set Clocks'' då fick hela skärmen blå gråa linjer och någon fläkt (antagligen GPUns) gick på högvarv... Har hört om VPU recovery, trodde att det hände men ingenting hände så jag fick stänga av på start kanppen (tyvärr) och har nu startat i felsäkert läge för säkerhets skull och VPU recovery har nog gjort sitt för det är stock clocks...

Men vadå, klockar inte mitt kort högre eller måste man ta små steg?

EDIT; Är furmark något stabilitets test för GPUer eller? Pushar det GPUn till 100%? Klarar min kylning det?
Off Topic, sorry: Kan jag med stockkylare på CPUn köra stress test eller kommer något grillas? Provade IBT och tempen gick upp till 70 på några sekunder...

Mvh

Permalänk
Medlem

man måste inte ta små clocks, man gör det för att hitta mer exakt vart gränsen går. det behöver inte ha berott på dina clocks att det blev så där, men ta lite under det du hade och testa stegra och se om du får samma resultat.

kolla tempsen bara när du testar, håll grafikkortet under 120, och processorn under iallfall 90 så ska du klara dig bra.

dock är dom tempsen på gränsen för att kunna ställa till med nått, eventuellt korta livet på komponenterna vid långvarit bruk.

edit: när jag tänker efter så fick jag samma resultat av dig nån gång i början, att jag testade en clock som borde funkat, men det kraschade, har dock inte hänt igen.

Visa signatur

Asrock X58 Extreme III - Core i7 930@45º~idle stock med Corshair H50 - Fractal Design 650W Tesla - XFX HD5850 BE CF - Corsair 4GB 1600CL8

Permalänk
Medlem

Okej, tack. Men asså när de linjerna kommer, känns inte bra att stänga av datorn på start knappen...

Ok, jag kollade tempsen och %-load när BFBC2 var igång och när GPUn låg på 90-100% load låg tempen runt 78 grader och CPUn låg +-80% load och runt 66 grader på de 4 kärnorna.

Förresten, klarar mitt nätagg detta? Dator 2 i sig, ett Cougar CM 550W med +80 Bronze.

Mvh och tack för allt!

Permalänk
Entusiast

Lyckades ta upp mitt ganska så rejält utan att pillra med volten. 900/1200 stabilt... under 70 grader i full load i över 30 minuter, dock med fläkten på 70-75%. Testat tyngre spel under längre perioder och ännu inte ett enda problem. Det gjorde att jag fattade beslutet om CF... så i övermorgon ploppar det ner lite saker hos mig, ett moderkort som stöder CF i 16x på båda, minnen till mobot samt ett till identiskt grafikkort

Var übernöjd med mitt gamla 8800GTS 512... men tror fan jag är med nöjd med detta kort

Permalänk
Medlem

När man väl tänker efter så flaskar 5850 min 750 i BC2, då GPUn låg på 100% och CPUn låg på kanske 60%, 72%, 83% och 50%. Det måste väl vara en flaskhals isåfall eller vill inte 750n lägga mer kraft på BC2?

Ännu mer offtopic: HTT, ger det en boost eller inte i BC2?

Mvh

Permalänk
Medlem

Härligt och utförligt test! Dock är 120c för vrm för mycket, de kommer ge konstiga fenomen om de blir mycket varmare än så.
Du tjänade alltså 9 fps mer i crysis warhead kanske inte det bästa motivet köpa vattenkylning för det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

ett 5850 räcker inte riktigt till för att maxxa bc2. själv drar jag på dx9 i det så flyter det kanon, och jag kan inte direkt säga att jag saknar nån effekt

och ditt nätagg räcker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av noggerr:

ett 5850 räcker inte riktigt till för att maxxa bc2. själv drar jag på dx9 i det så flyter det kanon, och jag kan inte direkt säga att jag saknar nån effekt

och ditt nätagg räcker.

Nä, det håller jag tyvärr med om...
Men på vilka frekvenser är 5850 på 5870s nivå? Är det 850/1200 eller mer?
Om jag får såna streck när jag överklockar, vad ska jag göra? Ska jag vänta tills datorn startas om eller ska jag stänga den?

Mvh

Permalänk
Medlem

jag kör på 880 / 1250 och jag presterar inte lika bra, jag kanske ligger 10-15% bakom ett 5870.

kan du knäppa en bild på strecken? När jag har för hög klock så får jag BSOD i kanske 15 sec, sen är jag tillbaka i spelet igen då drivrutinerna startat om sig självt.

Jag har nån enstaka gång fått bluescreen eller fryst burk.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av noggerr:

jag kör på 880 / 1250 och jag presterar inte lika bra, jag kanske ligger 10-15% bakom ett 5870.

kan du knäppa en bild på strecken? När jag har för hög klock så får jag BSOD i kanske 15 sec, sen är jag tillbaka i spelet igen då drivrutinerna startat om sig självt.

Jag har nån enstaka gång fått bluescreen eller fryst burk.

Okej. :S

Med kamera? Jag hoppas bara inte det förstör datorn, från början ville jag inte pilla med något med klocks och sånt men har bara blivit mer och mer sugen och när jag såg denna tråd och det du pratade om blev jag orädd. ^^

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt vad det är som händer när det blir artefakter, jag har bara fått det på äldre grafikkort aldrig nu med så här nya.

Så jag vet faktiskt inte, du får nog googla lite och kolla om det är nån annan som lider av samma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av noggerr:

Jag vet inte riktigt vad det är som händer när det blir artefakter, jag har bara fått det på äldre grafikkort aldrig nu med så här nya.

Så jag vet faktiskt inte, du får nog googla lite och kolla om det är nån annan som lider av samma.

Hmmm, får väl vänta och se om någon svarar mig i denna tråden, verkar inte hitta något när jag söker... Jag kör den nu på 775/1025 i alla fall, får räcka.

Permalänk
Medlem

Mycket bra läsning! Imponerande överklock du har lyckats med Funderar just nu på om jag ska köra på likadant grafikkort som du har, Asus 5850 referens. Eller om jag ska köra på ett XFX 5870 som inte är referens. Det kostar 600kr mer. Det jag är mest orolig för är kylningen på ett icke-referens 5870 eftersom jag tänkt överklocka det. Vilket tror ni är bäst?

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5GHz • MSI Z68A-GD65 • Asus GTX 580 DirectCU ll 930/2100 1.125v • Corsair Vengeance 16GB • Kingston HyperX 120GB SSD • WD 1TB • Corsair H80 • Corsair HX 1050W • Cooler Master HAF X

Permalänk
Medlem

Jag skulle ge bort mitt 5850 mot ett 5870 vilken dag som helst. jag kör på 880 / 1250 och jag är långt ifrån polarens 5870 i allt.
vi snackar upp mot 15% mindre fps på mitt.

Visst man kan klocka ännu mer, kanske runt 1000 ... men hur säkert är det då ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, det blir nog ett XFX 5870 isåfall. Får hoppas det blir bra haha

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5GHz • MSI Z68A-GD65 • Asus GTX 580 DirectCU ll 930/2100 1.125v • Corsair Vengeance 16GB • Kingston HyperX 120GB SSD • WD 1TB • Corsair H80 • Corsair HX 1050W • Cooler Master HAF X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RageFace:

Mycket bra läsning! Imponerande överklock du har lyckats med Funderar just nu på om jag ska köra på likadant grafikkort som du har, Asus 5850 referens. Eller om jag ska köra på ett XFX 5870 som inte är referens. Det kostar 600kr mer. Det jag är mest orolig för är kylningen på ett icke-referens 5870 eftersom jag tänkt överklocka det. Vilket tror ni är bäst?

Det gäller att ha lite tur också men som regel går referenskorten väldigt högt. Svårt att avgöra om vad skulle vara bäst för dig. Personligen hade jag köpt 5850:n eftersom jag anser den kan ge mest för $ om man kan klocka den bra.

Är du osäker på det så köp 5870:n, du lär inte bli besviken utav den heller

Visa signatur

Mmmarabou

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0nnie:

Det gäller att ha lite tur också men som regel går referenskorten väldigt högt. Svårt att avgöra om vad skulle vara bäst för dig. Personligen hade jag köpt 5850:n eftersom jag anser den kan ge mest för $ om man kan klocka den bra.

Är du osäker på det så köp 5870:n, du lär inte bli besviken utav den heller

Jag är både med och mot dig här.

Fördelen, man kan klocka om man har som du säger "tur" och får en bra bräda, men hur som helst kan man klocka en del för korten går väldigt kallt. Du kommer komma nära ett 5870, men du kommer samtidigt få högre temperaturer, kanske närmare 100 med 1000i clock?

Nackdel: Hur länge håller kortet? kommer man kunna använda garantin om det brakar? Man får nästan samma prestanda med ett osäkert kort helt enkelt. man kan inte klocka så mycket utan att höja volten, och vill man spela tungt så måste man göra det.

Jag skulle vilken dag som helst välja gtx460 sli före nått annat. en billig lösning som är starkare än ett 5970 och ett sketet gtx480.

Visa signatur