Tja
Sitter på en sprillans ny burk som jag byggt själv med ett Gigabyte GA-P55-USB3 moderkort och core i5 760 samt corsair 1600mhz cas8 4gb.
Nu är det såhär att jag tycker att processorn blir lite väl varm, jag har stock kylaren btw, och när jag kör prime95 så når två kärnor 70-72grader och i idle när den är i strömsparläge= enligt cpu-z 1,2ghz (133*9 istället för 133*21) så ligger den runt 35-40grader. Är detta ok eller har inte kylpastan hunnit sätta sig ännu(har endast haft i gång den några timmar)?
Sen för att få mina minnen i 1600 så har jag förstått att jag måste sätta detta manuellt i bios och har testat det men då måste? jag även överklocka processorn = bclk:160 = minnen i 1600mhz. Detta funkar men processorn blir galet varm. har även testat att sänka multipliern så den blir 160*18=2880mhz men nästan samma grader som med multipliern på 20(3,2ghz). Körde prime95 och efter 2-3min över 90grader, känndes inte riktigt bra.
Jag antar att om jag köper en annan kylare så kommer graderna sjunka men jag trodde faktiskt att jag utan problem skulle kunna köra i 3,2ghz med standardkylaren. Jag vill ju gärna köra minnena i rätt hastighet. en fråga till
Någon som vet vad max temp på 760n är innan det blir farligt?
Wow mitt första inlägg blev ganska långt
/Mik
Spelnyheter från FZ
Copyright © 1999–2025 Geeks AB. Allt innehåll tillhör Geeks AB.
Citering är tillåten om källan anges.