Speldator behöver tips och råd! budget ca 14k

Permalänk
Medlem

Speldator behöver tips och råd! budget ca 14k

Tjenare alla Sweclockers-medlemmar!

Jag har nu funderat, läst lite och kollat runt.
Har plockat ihop en kundvagn på inet, eftersom det börjar bli dax snart för datorköp.
bild: http://pici.se/pictures/FAHNDWxeX.jpg

Hur starkt nätagg behöver jag? (tror att det borde räcka)

Det ingår ju Symantec Internet Secirity med Moderkortet, men dock så vet jag inte hur lång licens som ingår.
Vad tror ni om kortet annars?
Eftersom jag inte har byggt någon dator tidigare så vore det bra om jag fick så mycket tips och argument som möjligt

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Medlem

Det räcker absolut, en möjlig justering är att köra ett Nvidia 460 istället.
Finns gratis antivirusprogram som är fullt dugliga: Avira, AVG free, avast!

Gigabyte gör bra moderkort.

Permalänk
Medlem

Japp, Det räcker mer än väl, Men byt grafikkortet mot ett GTX 460 Från Nvidia.

Visa signatur

Kanelbullar är goda.

Permalänk
Medlem

Ett annat alternativ med bra mycket mer spelprestanda.

Permalänk
Medlem

Ja det finns väl ganska bra gratis antivirusprogram, men norton är ju bäst och då får jag ju allt i ett, brandvägg antivirus m.m kostar bara 350 på inet annars vid datorköp.

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Medlem

5850 är väl bättre än Nvida gtx 460? Det skiljer ju inte så mycket i pris heller. Varför skulle AMD-paketet vara bättre? i5-760 presterar väl bättre? Iaf vad jag har läst :/

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaazZz:

5850 är väl bättre än Nvida gtx 460? Det skiljer ju inte så mycket i pris heller. Varför skulle AMD-paketet vara bättre? i5-760 presterar väl bättre? Iaf vad jag har läst :/

*HD5850 är 9-15 % bättre än GTX 460 och kostar 30 % mer. Alltså är GTX 460 långt mer prisvärt.
*AMD-paketet KROSSAR Intel-paketet eftersom det är två stycken GTX 460 i SLI. GTX 460 SLI är 10-20 % bättre än GTX 480. http://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_460_SLI/images/p...
*Skillnaden i spel i upplösningen 1920x1080 är minimal mellan processorer eftersom grafikkortet/grafikkorten sätter gränserna för hur många fps man kan få.

Permalänk
Medlem

Okeej men om jag inte har tänkt på att köra med dubbla grafikkort då? Är det bättre att satsa på gtx 460 alltså?

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Medlem

Är Nvida SLI och ATI Crossfire? vad är skillnaden?

Om det inte skulle ha varit 2 st GTX 460 i AMD-paketet då? skulle det ändå avrit bättre? 965 BE är väl bättre än 955 BE ?

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Medlem

Nvidias teknik för att sammankoppla grafikkort kallas SLI, AMD kallar sin teknik Crossfire. Skillnader finns det så klart, men allt de flesta behöver veta står här i början av mitt inlägg.

Eftersom i5 generellt är snabbare än Phenom II hade AMD-systemet jag visade med ett ensamt grafikkort inte haft några prestandamässiga fördelar. 965 är givetvis snabbare än 955. Max spelprestanda med överlägsen marginal i denna tråd hittar du i mitt AMD-system.

Permalänk
Medlem

Jag kan också ge ett försök:

Dock inget OS, men med OS blir det 15.000kr...

Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte riktigt... Varför kan man bara ha 1333 minnen med AMD? Vet inte riktigt vad jag ska ha nu.

Tror inte jag behöver dubbla grafikkort direkt, känns lite overkill

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaazZz:

Nu vet jag inte riktigt... Varför kan man bara ha 1333 minnen med AMD? Vet inte riktigt vad jag ska ha nu.

Tror inte jag behöver dubbla grafikkort direkt, känns lite overkill

Man kan ha 1600MHz på AMD. Köper man 1600MHz måste man ställa in så att de körs i det på både AMD- och Intel-plattformar eftersom minneskontrollen inte går högre än 1333MHz original. Anledningen till att jag väljer 1333MHz till AMD är för att BE kan överklockas via multipeln och inte kräver snabba minnen. Intel-processorer (K-varianter undantagna) måste överklockas via bussen vilket mer eller mindre kräver 1600MHz.

Alltså, oavsett om du köper AMD eller Intel kommer 1600MHz-minnen gå i 1333MHz tills du manuellt ändrar det i BIOS till 1600MHz.

Kanske att det är overkill med dubbla grafikkort för dina behov/krav. Men att köpa i5+HD5850 för nästan samma pris som Phenom II+2xGTX460 är väl inte helt lyckat?

Permalänk
Medlem

Ingen aning, jag trodde det så därför skapade jag en tråd för att få andras synpunkter

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markushj:

Jag kan också ge ett försök:

http://data.fuskbugg.se/skogsturken/-data.png

Dock inget OS, men med OS blir det 15.000kr...

Ditt paket var gansa dyrt tycker jag. Vill ha den skärmen, chassi & mus som jag hade i mitt paket också

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Medlem

Vad krävs för att man ska märka skillnad/behöva 2 st gtx 460 kort nu?

Visa signatur

MSI Gx740

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Korspostning är förbjudet enligt reglerna.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.