Asus UL30VT, Asus Eee PC 1215N eller tredje alternativ?

Permalänk
Medlem

Då är ju den här datorn helt perfekt för dig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Divrayo:

Jag har min 1215n i handen, och det är två stycken (blå) USB 3.0 portar på sidan.

intressant för de borde vara USB 2.0 på dem som säljs i Norden. Om de är Ok med dig, skulle du kunna PM'a mig ditt serienummer så ska jag ta reda på om de faktiskt så är att Asus Sverige har fått fel information och de faktiskt är USB3.0 som gäller. Jag kan tracka serienumret mot fabrik.

Eller om någon annan fått sin kanske ni kan skriva till mig om de är USB 3.0 (blå portar) på eran.

Permalänk
Medlem

hmm, var på jme i malmö idag. Fanns inga USB3.0 på den där iaf. :/

Permalänk

Hmm... så med andra ord kan man inte vara säker på att det är USB 3.0 på alla ställen på nätet?

Permalänk

Någon som vet om det går att ploppa in en 4gb ram minne istället för 2 som finns med?
Vad skulle det kosta tror ni? Om man gör det själv.

Visa signatur

i5 2500k, 1x nvidia 560, 1 tb, 4gb ram, benq 24 tum

Permalänk
Skrivet av Ninjagrisen:

Någon som vet om det går att ploppa in en 4gb ram minne istället för 2 som finns med?
Vad skulle det kosta tror ni? Om man gör det själv.

Gjorde en snabb sökning på prisjakt.se och där ploppar DDR3 SO-DIMM minnena på 4Gb upp mellan 800-1200 för de billigaste.

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är ju bara om funkar.
Ang USB är jag nyfiken hur det kan komma sig att de finns olika versioner ute. Komplett kanske är ett säkert kort?

PS. Det står på en tidig engelsk preview att "the final versions will offer 2xUSB 3.0 slots". Kanske är det så att det finns tidiga och sena exemplar ute i butikerna. DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

intressant för de borde vara USB 2.0 på dem som säljs i Norden. Om de är Ok med dig, skulle du kunna PM'a mig ditt serienummer så ska jag ta reda på om de faktiskt så är att Asus Sverige har fått fel information och de faktiskt är USB3.0 som gäller. Jag kan tracka serienumret mot fabrik.

Eller om någon annan fått sin kanske ni kan skriva till mig om de är USB 3.0 (blå portar) på eran.

Är ASUS Norden snåla eller?

Varför väljer ni att ha USB 2 istället för USB 3 när det är en av de saker många har sett fram emot med den här datorn. Då borde ni allafall ha ett något lägre rekommenderat pris.

Permalänk
Medlem

Ni som har fått tag i datorn, vad har den för "Experience index" i Win7, per del och sammanfattning?
//Oscar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Benedict:

Är ASUS Norden snåla eller?

Varför väljer ni att ha USB 2 istället för USB 3 när det är en av de saker många har sett fram emot med den här datorn. Då borde ni allafall ha ett något lägre rekommenderat pris.

snåla...njä skulle jag inte påstå...försöker ha så prisaggressiva datorer som möjligt. anledningen till att de är USB2 är ju för att få ned priset då alla inte utnyttjar USB3 ännu.

Permalänk
Medlem

Leveransinstallationen av Windows 7 Home Professional x86

Processor: 3,5
Memory: 4,9
Graphics: 3,3
Gaming graphics: 4,4
Primary hard disk: 5,8

Inga USB 3.0 portar, vilket jag hade trott. Det är synd inte minst för att den även saknar gigabit-ethernet och därmed saknar snabbare möjlighet att överföra filer.

Sitter å letar lite smått efter något USB 2.0 NIC som klarar mer än 100-mbit men det verkar dåligt med det.

Annars är maskinen riktigt trevlig. Vänsterknappen som fått dåligt betyg i reviews är dock riktigt skum. Den låter och kräver att man trycker ner den en bra bit mer än normalt för att det ska räknas som ett klick. Som tur är går det ju att klicka på plattan.

Permalänk
Medlem

Så jävla lustigt att de är osäkert om det är usb 3.0 eller inte. Blir typ irriterad då jag funderar på att köpa en. Vet att Komplett har en del utländska leverantörer så kanske är därför de fått några med usb 3.0, om det nu är så att de är något specifikt för Sverige? Och om de är så är det ju riktigt kasst!

Permalänk
Skrivet av Asus.David:

snåla...njä skulle jag inte påstå...försöker ha så prisaggressiva datorer som möjligt. anledningen till att de är USB2 är ju för att få ned priset då alla inte utnyttjar USB3 ännu.

Ett dåligt argument. Att alla inte använder USB 3.0 beror helt enkelt på det inte har funnits någon hårdvara att använda det till. Men runt hörnet väntar en mängd hårddisktillverkare som använder USB 3.0.
Jag citerar NordicHardware (2010-01-06):
”Alla lagringstillverkare värda namnet på CES verkar vara förberedda för den nya USB 3.0-standarden. Köper man dator under 2010 ska det utan tvekan vara med USB 3.0-stöd från fabrik då lagringstillverkare satsar stenhårt på det nya gränssnittet”.
Köp inte den här Netbooken (1215N) du kommer att känna dig lurad. Asus går ut med vilseledande marknadsföring och försöker sälja en strippad version till oss ”dumma” nordbor. Medan engelsmän och amerikanare kommer att få den riktiga versionen (USB 3.0. Bluetooth 3.0, enligt Asus egna specifikationer) i September. Vad jag kan se på förhandsbeställningarna beträffande priset så kommer den skarpa versionen av 1215N att kosta ca: 5000 kr, dvs lika mycket som fattigmansversionen som vi nordbor erbjuds. Skäms ASUS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkabout:

Ett dåligt argument. Att alla inte använder USB 3.0 beror helt enkelt på det inte har funnits någon hårdvara att använda det till. Men runt hörnet väntar en mängd hårddisktillverkare som använder USB 3.0.
Jag citerar NordicHardware (2010-01-06):
”Alla lagringstillverkare värda namnet på CES verkar vara förberedda för den nya USB 3.0-standarden. Köper man dator under 2010 ska det utan tvekan vara med USB 3.0-stöd från fabrik då lagringstillverkare satsar stenhårt på det nya gränssnittet”.
Köp inte den här Netbooken (1215N) du kommer att känna dig lurad. Asus går ut med vilseledande marknadsföring och försöker sälja en strippad version till oss ”dumma” nordbor. Medan engelsmän och amerikanare kommer att få den riktiga versionen (USB 3.0. Bluetooth 3.0, enligt Asus egna specifikationer) i September. Vad jag kan se på förhandsbeställningarna beträffande priset så kommer den skarpa versionen av 1215N att kosta ca: 5000 kr, dvs lika mycket som fattigmansversionen som vi nordbor erbjuds. Skäms ASUS!

Så du menar alltså att det kommer en skarp version i september, även till oss? Håller med om att det är riktigt tvivelaktigt marknadsfört av Asus. Och det finns ingen godtycklig ursäkt till att inte integrera den "nya" usb standarden.

Vad är tex anledningen till att den här fått usb 3.0 enligt dustin men inte enligt exempelvis Webbhallen? ASUS EEE PC 1201HA 1.33 2GB/250 12.1" W7HP SILVER - Snygg netbook med HD-LED skärm och upp till 7,5-timmars batteritid! - Produktinformation

WEBHALLEN.com - Asus 1201HA-SIV025M - Atom Z520 / 2GB / 250GB / 12.1" TFT / BT / Win7 HP - Silver

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skocke:

Så du menar alltså att det kommer en skarp version i september, även till oss? Håller med om att det är riktigt tvivelaktigt marknadsfört av Asus. Och det finns ingen godtycklig ursäkt till att inte integrera den "nya" usb standarden.

Vad är tex anledningen till att den här fått usb 3.0 enligt dustin men inte enligt exempelvis Webbhallen? ASUS EEE PC 1201HA 1.33 2GB/250 12.1" W7HP SILVER - Snygg netbook med HD-LED skärm och upp till 7,5-timmars batteritid! - Produktinformation

WEBHALLEN.com - Asus 1201HA-SIV025M - Atom Z520 / 2GB / 250GB / 12.1" TFT / BT / Win7 HP - Silver

alla dessa borde vara USB2.0...därför jag skulle vilja ha ett serienummer från någon som fått USB3.0 så man kan tracka mot fabrik. Kan u vara så att de har blivigt fel i produktion och de tillverkats med USB3.0 men Modell namnet och priset i sverige är satt för USB2.0

Permalänk
Medlem

På asus sida står det att det ska vara 2 st usb 3.0 (optional) och 1 st usb 2.0.

Jag kollade på dustin i torsdags 12/8 och då stod det att det var 3st usb 2.0, antar att de bara har bytt rubrik till usb 3.0, rätt eller fel?

Edit: ser nu att det var fel modell jag trodde du syftade på 1215n modellen.

Permalänk
Skrivet av walkabout:

Medan engelsmän och amerikanare kommer att få den riktiga versionen (USB 3.0. Bluetooth 3.0, enligt Asus egna specifikationer) i September.

Menar du att Bluetoothen också är skippad??

Permalänk
Medlem
Skrivet av salicaceae:

Menar du att Bluetoothen också är skippad??

Tror inte han menar skippad, snarare kanske BT 2.1 :).

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Hedersmedlem

Min gissning är att det kommer att vara 3.0 i den slutgiltiga versionen om det nu inte är något larvig undantag för nordenmarknaden. Annars tycker jag fortfarande att ca 5000kr är OK för en bärbar på ca 1,5kg, processor med två kärnor, hyfsad grafik och HDMI. Oavsett det är USB 3.0 eller 2.0. Kommer nog invänta med min order som ligger och väntar hos Dustin. Har varit i kontakt med Komplett som skulle kolla upp saker och återkomma i nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

alla dessa borde vara USB2.0...därför jag skulle vilja ha ett serienummer från någon som fått USB3.0 så man kan tracka mot fabrik. Kan u vara så att de har blivigt fel i produktion och de tillverkats med USB3.0 men Modell namnet och priset i sverige är satt för USB2.0

Så, vad gör man när man formaterat om netbooken och inser att det inte finns några drivrutiner att hämta på asus.com, ingen medföljande restore skiva eller utförlig specifikation på vad det är för komponenter i maskinen?

Manualen säger åt en att starta utan Boot Booster och klicka på F9 vilket förstås inte funkar när återställningspartitionen inte längre finns.

Permalänk
Skrivet av magixts:

Så, vad gör man när man formaterat om netbooken och inser att det inte finns några drivrutiner att hämta på asus.com, ingen medföljande restore skiva eller utförlig specifikation på vad det är för komponenter i maskinen?

Manualen säger åt en att starta utan Boot Booster och klicka på F9 vilket förstås inte funkar när återställningspartitionen inte längre finns.

Drivrutinerna borde väl Windows 7 själv hitta fatt på? Och nu säger du att "jag har ju ingen cd att installera windows med", varpå jag svarar "du har en legal W7-nyckel så du skulle ju kunna dra ner versionen från nätet och installera den".

Eller hur funkar det? I och med att licensnyckeln säkerligen är en OEM, funkar det då att uppge den vid en installation om man använder något annat än en OEM-skiva/iso?

Permalänk
Medlem

Windows hittar inte drivrutinerna, antar att hårdvaran är för ny. Även om man skulle kunna leta fram de flesta drivrutiner så återstår dock problemet med de saknade Asus programvaror och specialdrivrutiner som man vill ha. T.ex. för Ion 2, manuell kontroll av Nvidia Optimus och Hdmi mm.

Behöver drivrutiner/programvara från Asus (varför finns det inte att tanka?) eller alternativt om någon här som också har en 1215N och kan göra en image utav restore partitionen och lägga upp skicka.

Permalänk
Skrivet av magixts:

Windows hittar inte drivrutinerna, antar att hårdvaran är för ny. Även om man skulle kunna leta fram de flesta drivrutiner så återstår dock problemet med de saknade Asus programvaror och specialdrivrutiner som man vill ha. T.ex. för Ion 2, manuell kontroll av Nvidia Optimus och Hdmi mm.

Behöver drivrutiner/programvara från Asus (varför finns det inte att tanka?) eller alternativt om någon här som också har en 1215N och kan göra en image utav restore partitionen och lägga upp skicka.

Hmmm, där ser man. Tack för varningen. Mina planer med min framtida 1215N var att partionera upp hårddisken och sen ominstallera rubbet. Kan ju bli lite knepigt med 0 drivrutiner. Asus har ju bara manualen att dra ner märkte jag innan...

Permalänk
Medlem

Ja, det är ju bra om fler undviker att göra samma tabbe. Det är ju inte precis ovanligt att folk med lite datorvana blåser alla förinstallerade datorer första de gör så jag tycker det är underligt att Asus inte greppat detta.

Läste i en tråd på Asus service forum om en dylik situation med en annan netbook modell där en person skrev att har man lyckats ta bort restore partitionen så är det enda man kan göra att skicka in datorn så att deras service tekniker kan återställa den. Hoppas det är ett skämt, annars är det ju nästintill värre än Creatives inga full driver-downloads (endast uppdateringar) period då man var tvungen att beställa eventuell borttappad drivrutin på cd.

Permalänk
Medlem

Klarar Asus EEE 1215N flash-HD eller vad man nu ska kalla det, dvs HD-filmer på exempelvis Youtube?

Funderar på exakt de två datorer som trådstartaren står emellan. Har en Samsung NC10 som egentligen fyller mina behov (används framförallt som "sovrums-tv" när jag ska sova) men där upplösningen på 1024x600 ställer till vissa bekymmer (går inte att lira Football Manager bl.a.). 1215N ser perfekt ut, men den får som sagt gärna klara av flash-HD.

Visa signatur

En av två halvor i spelpodcasten Gejma. 🎮

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft en bärbar men då man köper en bärbar med windows 7 får man alltså med en produktnyckel så att man kan ominstallera en ren version av Windows? Eller har dom tänkt att man ska köpa en ny nyckel om man vill göra det?

Permalänk
Skrivet av skocke:

Har aldrig haft en bärbar men då man köper en bärbar med windows 7 får man alltså med en produktnyckel så att man kan ominstallera en ren version av Windows? Eller har dom tänkt att man ska köpa en ny nyckel om man vill göra det?

Ja, det är iaf mina erfarenheter. Nyckeln brukar sitta på ett klistermärke på undersidan. Det har den gjort min dels min gamm'laptop köpt 2003 och min lilla Aspire One. Fast jag blev osäker häromdagen om det går att dra ner 1215Ns W7-version som är ren och använda nyckeln där eller om nyckeln bara funkar till en OEM-version, alltså den av exempelvis ASUS moddade versionen som lägger till alla skitprogram och annat junk.

Permalänk
Hedersmedlem

Min gissning är att det går bra med den nyckeln?

Permalänk
Skrivet av JvD:

Min gissning är att det går bra med den nyckeln?

Ja, det vore guld om det funkar!

1215N verkar gå åt som smör hur som helst. Väldigt många som på prisjakt.se har slut på den men som hade den i förra veckan =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Klarar Asus EEE 1215N flash-HD eller vad man nu ska kalla det, dvs HD-filmer på exempelvis Youtube?

Funderar på exakt de två datorer som trådstartaren står emellan. Har en Samsung NC10 som egentligen fyller mina behov (används framförallt som "sovrums-tv" när jag ska sova) men där upplösningen på 1024x600 ställer till vissa bekymmer (går inte att lira Football Manager bl.a.). 1215N ser perfekt ut, men den får som sagt gärna klara av flash-HD.

Testade lite snabbt i morse på min numera semi-funktionella 1215N och jag tycker det verkar funka okej. Var lite hackigt ibland i 1080p men kunde inte avgöra om det var videoströmmen eller ej. Efter en snabb sökning på google så tycks det som att Flash numera har stöd för hårdvaruaccelerering. Jag körde endast på Intel GMA kretsen då jag inte får tag i några fungerande drivrutiner för Ion 2 och den klarar att spela upp 720p men ej 1080p utan att det hackar.

Html 5 som kommer som alternativ till Flash har garanterat stöd för hårdvaruaccelerering i de stora browsersarna.

Angående licensnyckel till Windows så sitter den som tidigare angivet på en klisterlapp på undersidan av netbooken. Får man tag i en OEM-installationsskiva för Windows 7 Home Pro x86 så lär det inte vara något problem men det följer inte med datorn. Vet inte om det gick att göra en ren installation med restore partitionen men troligtvis inte utan man får all bloatware osv på köpet.