*GUIDE* Aktivera låsta kärnor (PhenomII x2 550/x3 720)

Permalänk

ja de står så men en är låst, går den låsa upp?

Permalänk
Medlem

Vad innebär det för risker att göra detta?

Visa signatur

Bättre att vara skum än dum!

Permalänk
Medlem

Har du otur så startar inte inte datorn upp, men då kan du testa med lite högre volt, eller ändra tillbaks till X3 igen, så funkar den som innan.

Skrivet av SkumTyp:

Vad innebär det för risker att göra detta?

Permalänk
Medlem

Jag skaffade en 550BE idag och satte ACC på all cores och unleach mode på. I systemegenskaper står CPU som x4 nu men den har bara 3 kärnor upplåsta?

I bios om jag tar manual/per core så kan jag välja att sätta av och på core ända upp till 6 vilket verkar konstigt.

Hur gör jag för att försöka låsa upp den 4e kärnan eller är det ingen idé att försöka?

Permalänk
Medlem

Tjoho! Jag testade detta med att låsa upp den sista kärnan på min 720, Kör med H50 som kylning. Med stockkylning funkar allt felfritt
Jag lyckades låsa upp kärnan och starta Prime95 och lät den nöta på i 8 timmar, felfritt
Problemet kommer här --> När jag startar er spel, Bad Company 2 är det bästa exemplet, det visas fullt me lagspikes och allt blinkar, så får man spela i några minuter innan spelet stängs av, händer likadant när jag ska bencha Mafia II... har testat att underklocka lite grann men ingen större framgång.

Fel på min H50 kom jag till och med på själv att det är xD men jag tycker ändå att det är lite konstigt då båda kylarna klockar lika bra på X3... dock kör jag inte med Push and Pull :S hur stor skillnad gör det? Någon annan som kör en 720 med H50? känns än så länge som bortslösade pengar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaKaTroi:

Tjoho! Jag testade detta med att låsa upp den sista kärnan på min 720, Kör med H50 som kylning. Med stockkylning funkar allt felfritt
Jag lyckades låsa upp kärnan och starta Prime95 och lät den nöta på i 8 timmar, felfritt
Problemet kommer här --> När jag startar er spel, Bad Company 2 är det bästa exemplet, det visas fullt me lagspikes och allt blinkar, så får man spela i några minuter innan spelet stängs av, händer likadant när jag ska bencha Mafia II... har testat att underklocka lite grann men ingen större framgång.

Fel på min H50 kom jag till och med på själv att det är xD men jag tycker ändå att det är lite konstigt då båda kylarna klockar lika bra på X3... dock kör jag inte med Push and Pull :S hur stor skillnad gör det? Någon annan som kör en 720 med H50? känns än så länge som bortslösade pengar...

har du instalerat grafikkortsdrivrutinerna? annars kan de vara så att sista kärnan är "instabil" brove och höja vcoren dock inte helst över 1,40v

Permalänk
Medlem

[QUOTE="aberwyn;10313124"]Jag skaffade en 550BE idag och satte ACC på all cores och unleach mode på. I systemegenskaper står CPU som x4 nu men den har bara 3 kärnor upplåsta?

I bios om jag tar manual/per core så kan jag välja att sätta av och på core ända upp till 6 vilket verkar konstigt.

Hur gör jag för att försöka låsa upp den 4e kärnan eller är det ingen idé att försöka?[/Q

börja med att höja vcoren max 1,40v om de inte funka pröva flasha bioset

Permalänk
Medlem

Okej ska pröva det. Verkar som de är lite ostabilt på stock volten även för 3 cores för fick ett unleashed mode failed efter en omstart och 12 timmar av benchmarkande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aberwyn:

Okej ska pröva det. Verkar som de är lite ostabilt på stock volten även för 3 cores för fick ett unleashed mode failed efter en omstart och 12 timmar av benchmarkande.

ok men då ska du absolut höja vcoren som förut helst inte över 1,40v om du måste över så max 1,55v om datorn ska stå på 24/7 men hål dig helst runt 1,40v . om det ändå inte funka kan du flasha bioset och ladda hem det nyaste

Permalänk
Medlem

Listan på moderkorten i första posten känns lite old. Hittar inget av de gigabyte korten på inet? Tips vilka moderkort som funkar bäst idag?

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem

Det behövs inget speciellt dyrt moderkort utan alla funkar som har sydbrygga 710 eller högre.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Det behövs inget speciellt dyrt moderkort utan alla funkar som har sydbrygga 710 eller högre.

Detta borde alltså funka?
Gigabyte GA-870A-UD3 - Inet.se

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem

Tja, ska beställa nya datordelar och undrar bara om man ska chansa på en "AMD Phenom2 X2 555" eller gå på det säkra och beställa ett "AMD Athlon2 X4 635"?

Piclair.com - Share what you see! är det jag tänkte beställa.

Undrar också om man ska köpa med en processorfläkt om man går på phenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonnegbg:

Tja, ska beställa nya datordelar och undrar bara om man ska chansa på en "AMD Phenom2 X2 555" eller gå på det säkra och beställa ett "AMD Athlon2 X4 635"?

Piclair.com - Share what you see! är det jag tänkte beställa.

Undrar också om man ska köpa med en processorfläkt om man går på phenom.

Jag tänkte mig nått liknande:

ser nu att jag har två kylpasta, men annars? Vet inte om 460 är overkill på en sådan processor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TnadeN:

Jag tänkte mig nått liknande:
http://i80.photobucket.com/albums/j200/Tnaden/Untitled-5.png

ser nu att jag har två kylpasta, men annars? Vet inte om 460 är overkill på en sådan processor?

Jo det är såhär att jag har en ganska strikt budget på 5500kr, och jag har kommit fram till;

Piclair.com - Share what you see!

Min fråga är bara om man ska våga chansa på en tvåkärning processor

Permalänk
Avstängd

Hej lägg till ASUS M4A89 GTD PRO för den funkar med X4 med phenom 2 550 BE Mvh.

Visa signatur

Moderkort Asus crosshair V formula 990FX|Shassi Antec twelve hundred|Nätagg XFX 750W 80+ silver|Processor AMD phenom2 x4 970 BE 4.1|Cpu kylare Corsair hydro H80|ram minnen Corsair VENGEANCE 8GB 1600 DDR3|Grafikkort XFX HD 6970 2GB|Grafikkortkylare ARCTIC COOLING ACCELERO XTREME| SSD Corsair force F60|Hårddisk WD green caviar 1TB|Bildskärm ACER G245H LCD HDMI| W7 ultimate 64| Razer Imperator BF3 edition|Ljudkort Asus xonar D2|

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har aktiverat de två sista kärnorna på min Phenom 550 BE, MEN, när jag ska boota in i Windows (har Windows 7 64-bit) så kommer bara uppstarts loggan, flaggan, och sen bootar datorn om, har provat att höja volten på processorn upp till 1.4, stängt av Cool´n Quiet men datorn vägrar boota in i Windows iaf, har även provat att stänga av kärna 3, samt kärna 4 medans de övriga tre vart igång, men fortfarande stopp, har läst guiden och hela tråden, men har jag missat något mer?

Har Gigabyte MA 770-UD3 med senaste BIOS-Betan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Hej,

Jag har aktiverat de två sista kärnorna på min Phenom 550 BE, MEN, när jag ska boota in i Windows (har Windows 7 64-bit) så kommer bara uppstarts loggan, flaggan, och sen bootar datorn om, har provat att höja volten på processorn upp till 1.4, stängt av Cool´n Quiet men datorn vägrar boota in i Windows iaf, har även provat att stänga av kärna 3, samt kärna 4 medans de övriga tre vart igång, men fortfarande stopp, har läst guiden och hela tråden, men har jag missat något mer?

Har Gigabyte MA 770-UD3 med senaste BIOS-Betan!

OKEJ dä kan det helt enkelt vara så att dina 2 sista kärnor inte är stabila låter som du bara får köra men med 2 kärnor du kan testa gå lite över 1,40 volt men MAX! 1,55v

Permalänk
Medlem

Ja, jag gissar på det, det har inget med operativsystem val att göra? Att det exempelvis har med 32 eller 64 bitars att göra?
Att gå över 1.4 i volt vågar jag inte, provade dock att öka multiplern när jag kör den som vanligt, alltså med 2 kärnor, och utan att röra volt då klockar den fint och är stabil.

Otur då mao. Så många som lyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palenque:

Ja, jag gissar på det, det har inget med operativsystem val att göra? Att det exempelvis har med 32 eller 64 bitars att göra?
Att gå över 1.4 i volt vågar jag inte, provade dock att öka multiplern när jag kör den som vanligt, alltså med 2 kärnor, och utan att röra volt då klockar den fint och är stabil.

Otur då mao. Så många som lyckats.

ledsen men då kmr du nog bara att kkunna köra me 2 kärnor nä 64 bit de du har är det bästa och det har inget me det och göra,

Permalänk

Heej :)

Gillar guiden grovt !

Men har stött på ett litet problem, låste upp kärnorna men nu när jag hade tänkt att köra ett stresstest i OCCT så kan inte OCCT känna av tempen varken CoreTemp eller SpeedFan kan det häller. Kunde se tempen innan jag låste upp kärnorna,va kan felet vara ? skulle vara jätte tacksam om jag kunde få hjälp.

Mitt moderkort är ett ASUS M4A785TD-M EVO och bios versionen är 0904 om det kan hjälpa något.

Mvh Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuuXidisH:

Gillar guiden grovt !

Men har stött på ett litet problem, låste upp kärnorna men nu när jag hade tänkt att köra ett stresstest i OCCT så kan inte OCCT känna av tempen varken CoreTemp eller SpeedFan kan det häller. Kunde se tempen innan jag låste upp kärnorna,va kan felet vara ? skulle vara jätte tacksam om jag kunde få hjälp.

Mitt moderkort är ett ASUS M4A785TD-M EVO och bios versionen är 0904 om det kan hjälpa något.

Mvh Max

Om du läser lite i tråden så är det vanligt att temp-sensorn går bort vid upplåsning. Vill du ha tillbaka den igen får du inaktivera kärnan/kärnorna igen.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Om du läser lite i tråden så är det vanligt att temp-sensorn går bort vid upplåsning. Vill du ha tillbaka den igen får du inaktivera kärnan/kärnorna igen.

Men hur ska man då kunna se om tempen blir hög när man kör stresstestet med dom olåsta kärnorna ?

Permalänk
Medlem

Hwinfo kan se tempen på processorn när den är upplåst även om de andra programmen inte kan det

Permalänk

Jag körde OCCT stresstest och HWinfos cpu temp. Körde stresstestet i cirka 10 min och kom upp i 58 grader vågade inte prova mer för jag visste inte om det var säkert. Vad ska man helst ligga under när man kör ett stresstest ?

Mvh Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh1ft:

Hwinfo kan se tempen på processorn när den är upplåst även om de andra programmen inte kan det

för mig funka inte ens Hwinfo :(:(

Permalänk
Medlem

Ännu en lyckad upplåsning
Data enligt CPU-Z 1.55
Orginal: AMD Phenom II x2 555BE (Callisto) Rev.C3 (tillverkad 2010 vecka 34) 16x200 = 3210,7Mhz 1,332v 854:-
Upplåst: AMD Phenom II x4 B55BE (Deneb) 17x200 = 3413,5Mhz 1,365v (motsvarar x4 965BE ca1400:-)

1 timme i OCCT Load: 47grader, Idle 32grader H50 S-Flex 1600rpm p/p, ASUS Crosshair IV Formula med Turbo Unlocker på.
Har även låst upp x2 550, x3 720BE mfl. med Gigabyte kort förut .
När jag tryckte i gång Turbo Unlocker så ökade multippeln till x17 och kan ibland visa x18 så torbo funkar på denna oxå och inte bara på x6 1090T.
Ska prova lite klockning om ett par dar. ska läsa in mig på denna processor i lite andra forum och reviews.
Ska låta den jobba lite avslappnat först för att kolla stabiliteten i lite olika program.

Överklockning: 18x200=3612Mhz 1,375v stabil OCCT 1 tim, 45grader load (CPU temp i Everest)
Prime95 45 min på 1,350v ökade igen och provar just nu på denna dator just nu.
Efter ca 98min: CPU 45grader, SB 38, NB 48, Moderkort 28 grader.
Funkar bra verkar det sig som

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag er mig på en X3 440 i slutet av veckan med DFI 790FXB-M2RS.
Får se vad det ger.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Jag er mig på en X3 440 i slutet av veckan med DFI 790FXB-M2RS.
Får se vad det ger.

Min x3 435 gick bara att låsa upp caschen på, 4:e kärnan klarade inte någonting.
Men det blev en Phenom II x3 iallafall.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Min x3 435 gick bara att låsa upp caschen på, 4:e kärnan klarade inte någonting.
Men det blev en Phenom II x3 iallafall.

Hur gör man för att bara låsa upp cachen?

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]