Permalänk
Medlem

Projekt: "The Hatch"

Projekt: The Hatch innefattar igentligen ett flertal projekt, vissa större än andra. Jag kommer att dela upp projektet i tre "phases" där jag inleder med själva "The Hatch".

"The Hatch" är rummet jag nyligen har börjat renovera i min källare som ska bli en awesome chillar-lokal där jag och vänner kan mysa om dagarna. När jag fann rummet så var det i stort behov av omvårdnad. Väggarna var kexiga av all fukt som kom från ytterväggarna, golvet var fyllt med flyttkartonger och sopsäckar fyllda med skänkeskläder och diverse kursliteratur. I början tänkte jag mig inte rummet som ett renoveringsprojekt då jag bara hade tänkt att ha ett lan där nere och brydde mig inte om sunkigheterna. Det jag började med var att röja bort alla kartonger och säckar samt tvätta golv och väggar från skit. Det stog en oljecistern i ett av hörnen som tog upp offantligt stor plats av rummet som jag hade bett min fader att ta bort därifrån men han var tveksam p.ga. omkostnaderna.

Någon vecka efter lanet så sa min fader att han hade fått kontakt med ett företag som kunde ta bort oljetanken till ett väldigt bra pris, Det var här allting satte igång. Att ta bort själva tanken tog inte mer än 30 minuter och när den väl var borta så såg jag möjligheterna med rummet. Min far gick med på att göra en renovering som inte skulle vara allt för påkostad så budgeten kommer inte vara hög, fast kvalitén ska bibehållas hög. Kablar kommer gömmas bakom en träpanel som går längs hela ytterväggen. Ett PS3/Xbox360 Slim kommer införskaffas men jag är inte 100% på vilket som är bäst. Ljudanläggningen består av 2x80W Voigthorn (Golvhögtalare), 2xDenon 30W som datorhögtalare och ny förstärkare då min förra brann, vet dock inte vilken. Två datorer kommer att placeras i källarn under ett hemmagjort bord som kommer inkluderas i projektet, soffbord kommer att göras själv också. Rummet är inte uppvärmt så en spiskammin kommer installeras som man får elda med ved i.

*Phase 1* - Rummet
[X] = Gjort
[/] = I Verket
[?] = Planerar på att göra
[ ] = Ska inköpas / inte börjat

Ska Göras:
[X]Fräscha upp teglet
[X]Gräva brunn samt vattenledning
[X]Spackla väggar
[X]Fylla hål i golvet med betong
[ ]Måla resterande väggar
[ ]Dra El och Ethernet
[ ]Lägga Kakel
[ ]Sätta träpanel
[ ]Införskaffa Soffor (Läder)
[ ]Införskaffa och installera kamin
[ ]Installera diskbänk m. Kylskåp och Micro

Denna lista kommer fyllas på under tidens gång.

Rummet efter städning

som ni ser, äcklig färg och äckligt rum

Avloppsrör som ska gömmas, under ska Router/Nas plaseras

som ni ser är väggarna alldeles förstörda

lägg märke till jordgolvet

mera sunkig vägg, här ska diskbänken plaseras med ett litet kylskåp, frysen ska bort ofc.

anslutningar till skorstenen, här ska en kamin placeras

Såhär såg det ut när tanken var borta och jag började frigöra teglet från putsen på väggen.

Jag har kommit längre än så men jag måste få in bilderna på datorn! jag ska gå och arbeta nu så ni får förvänta er fler bilder komma inatt, detta projekt kommer hålla på ett tag så förvänta er mycket läsning och bildtittande!

Peace!

Edit: En hel del kringutrustning för datorer och TV kommer att införskaffas också! så tipsa om tangentbord, möss, hörlurar vad som helst! som sagt är detta lite av ett budgetbygge så om ni har något ni vill skänka/sälja billigt så är det bara att plinga!

Phase 2,3,4 kommer inkludera byggnation av datorerna (1 kommer vara en "scrapheap dator" den andra min maindator), soffbord, skrivbord. Om någon har M-ATX chassi/775 moderkot eller ddr2 minnen ni kan hjälpa projektet med så betalar jag en slant!

Uppdaterat
Permalänk
Medlem

Blir nog bra. Kul att se nått annat än datorer. Du får bygga hemma bio också. hehe.
Ska bli roligt här framöver för en annan också. Jag och tjejen flyttar till villa. Ska bli skönt att slippa alla jäv.. grannar. Ska bli gött att meka lite själv och göra såna här "jobb"

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Jo! bilderna är lite daskiga men dom blir bättre med tiden, dåligt med lyse :S. Kommer bli M-ATX mod ska du få se ^^ och en hel del gettoh.

Hemma-Bio blir det väll dock ingen projektor :/ men fint ska det bli!

Permalänk
Medlem

Jaså, var det det du skulle ha grafikkortet till? Blir väldigt intressant att följa

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jepp!, jo hoppas på att det blir intressant, Glömde att skriva tema:

Temat kommer bli ganska rått: Mörkgrått kakel med en svart rand, Brunsvart träpanel, Vita väggar och Tegel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quba:

Jepp!, jo hoppas på att det blir intressant, Glömde att skriva tema:

Temat kommer bli ganska rått: Mörkgrått kakel med en svart rand, Brunsvart träpanel, Vita väggar och Tegel.

Ska du inte ta och göra ett IT-Café så kan jag komma och fika xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha jo! om jag får ihop ett tiotal datorer så visst,

BTW: Fler bilder kommer inom snar framtid (en timma eller två)

Permalänk

Detta kan bli intressant
Kul med renovering runtom datorn också
Lycka till !

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackgoat:

Detta kan bli intressant
Kul med renovering runtom datorn också
Lycka till !

//BG

Tack! Här kommer fler bilder om vad som har hänt:

El-ledningarna atm...

Snart klar med teglet!

Grävt upp brunnen som går till avloppet, ska ersättas med en ny samt bättre vattenledningar

20 tal... kul att gräva upp för att fylla igen :S tog mig en hel dag

Säkert tusentals råttor som väntar där nere

Rören dragna och inkopplade.

Fler bilder kommer! har nu fyllt igen hålen och spacklat väggar samt börjat med väggpanelen. Ska kanske dra ner internet ikväll!

Permalänk

Ja de finns lite å gö
Kämpa på!

//BG

Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Vill du verkligen ha en avlopps brunn i det rummet? Behöver ju komma in vatten då och då för att vatten låset ska fungera. När det torkar upp kommer det lukta apa därinne. Ananrs får du väl täcka över brunnen på nått sätt sålänge.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

Ser inte så värst kul ut Men sen när allt är klart kommer du vara stolt över dig själv

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Vill du verkligen ha en avlopps brunn i det rummet? Behöver ju komma in vatten då och då för att vatten låset ska fungera. När det torkar upp kommer det lukta apa därinne. Ananrs får du väl täcka över brunnen på nått sätt sålänge.

Under lanet var jag med om vad du beskriver, Men jag kommer ha ett minikök som jag får se till att använda ofta så jag slipper lukten, annars får jag täcka över brunnen ja! men annars är det praktiskt om man ska skura golv / dumpa vätskor att ha ett avlopp där

UTROP: Tips på förstärkare för 80Wattare @ 8ohm, lättdrivna jävlar! alt. beggat om någon har?
Sen diskution! PS3/Xbox360 SLim?

Permalänk
Medlem

Om du verkligen ska ha golvbrunn och avlopp i källaren med en massa datorer och elektronik så kontrollera att det inte kan komma in vatten bakvägen genom t.ex det kommunala dagvattnet eller liknande!
Vore bättre att täta och plugga igen de där gamla ledningarna, det blir bara problem i längden annars.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jo jag samtalade min far om detta och han sa att vi ska ha ett låsbart lock som är vattentätt så inga baktryck kan ske sålänge brunnen är stängd.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se slutresultatet

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Quba:

PS3/Xbox360 SLim?[/B]

Ska du spela mycket/något online? Om du ska det/vill ha möjligheten är PS3 bättre eftersom man måste betala för xbox live. Om du som du sa ska göra ett hemmabiosystem är ju PS3 nice eftersom den har bluray.
Det som talar för xbox är halo och att den har motion controler som inte ser ut som en leksak för barn (om du tycker kinect är prisvärt för 1500 pengar).
Har säkert glömt något viktigt eftersom jag inte har någon av konsollerna.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Kör på 360n om du inte ska kolla blueray och vice verca. Speciellt 360 om du ska spela online, live är mumma (nästan inga fjantiga kids typ).

Permalänk
Skrivet av el_genius:

Ska du spela mycket/något online? Om du ska det/vill ha möjligheten är PS3 bättre eftersom man måste betala för xbox live. Om du som du sa ska göra ett hemmabiosystem är ju PS3 nice eftersom den har bluray.
Det som talar för xbox är halo och att den har motion controler som inte ser ut som en leksak för barn (om du tycker kinect är prisvärt för 1500 pengar).
Har säkert glömt något viktigt eftersom jag inte har någon av konsollerna.

Xbox kontrollerna är 10 gånger skönare!

Sen finns det ju vissa spel till 360 som inte finns till ps3 och tvärtom.
Skulle rekommendera ett 360, men det är väl för att jag har ett själv

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem
Skrivet av A Sandberg:

Xbox kontrollerna är 10 gånger skönare!

Sen finns det ju vissa spel till 360 som inte finns till ps3 och tvärtom.
Skulle rekommendera ett 360, men det är väl för att jag har ett själv

Lutar åt 360 då det ska ha bättre grafik än Ps3, tycker samma sak med kontrollerna då jag får ont i tummarna av Ps3.

Permalänk
Skrivet av Quba:

Lutar åt 360 då det ska ha bättre grafik än Ps3, tycker samma sak med kontrollerna då jag får ont i tummarna av Ps3.

Bra.
Hatar alla som säger att ps3 har mycket bättre grafik än 360 -.-
+ att ps3 kontrollerna inte väger någonting alls nästan. Blir som ingen känsla då

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Fler bilder kommer inom timmen!

Ska snart inleda bygget på Scrapheap-datorn där jag kommer göra ett scratchbygge till chassi! har jäkligt mycket MDF hemma och väldigt lite Alu, skulle hellre göra i aluminium. Bygget kommer vara så kompakt som möjligt och väldigt cleanT!

Aluminium eller MDF är frågan! Vad vill ni helst se?

Permalänk
Skrivet av Quba:

Fler bilder kommer inom timmen!

Ska snart inleda bygget på Scrapheap-datorn där jag kommer göra ett scratchbygge till chassi! har jäkligt mycket MDF hemma och väldigt lite Alu, skulle hellre göra i aluminium. Bygget kommer vara så kompakt som möjligt och väldigt cleanT!

Aluminium eller MDF är frågan! Vad vill ni helst se?

Aluminium skulle vara coolt om du hade tillgång till någon fräs eller skärare ^^
Jag vill nog helst se Aluminium vilket som.
Men du kan ju alltid göra två och börja med MDF som du har hemma

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Jag gör nog ett provosoriskt Chassi i MDF, men det ska inte vara sämre kvalité för det. Går Teknik m. Teknisk design (CAD) i gymnasiet så skolan har kontakter med fräsar osv. så blir väll in på terminen jag ska försöka göra ett riktigt bra projekt, men just nu fokuserar jag mest på att få färdigt källarn!

Permalänk
Skrivet av Quba:

Jag gör nog ett provosoriskt Chassi i MDF, men det ska inte vara sämre kvalité för det. Går Teknik m. Teknisk design (CAD) i gymnasiet så skolan har kontakter med fräsar osv. så blir väll in på terminen jag ska försöka göra ett riktigt bra projekt, men just nu fokuserar jag mest på att få färdigt källarn!

Aha ok.

Jag ska börja teknik programmet om.... 4 dar typ ^^

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Jasså, vad för slags?

*Edit* Nu kom fler bilder, Och kom ihåg att kommentera samt ge råd och dela med er om idéer!

Röret från vasken till brunnen, köttade upp golvet

fyller igen jordgolvet och tätar kring brunnen

Fyllt i med betong! nu ska det hällas flytspackel som ger en fin och slät yta som underlättar när jag ska lägga kakel.

Utan musik går det inte... en Acer AO 532 btw, riktigt fin när det kommer till batteri och "prestanda"

Satte upp "hattlister" i väggen med plugg och skruv, på dessa ska det fästas grova plankor med svartbrun olja, här kommer kablar dras också för t.ex. högtalare, internet och el.

Nästan färdigspacklat, innan var det riktigt grova hål i väggen. Väggen till vänster har jag spacklat helt i onödan då jag bestämde mig för att ta bort putsen och få fram teglet... bra mycket snyggare imo!

Börjat få fram teglet, ni kan även se anslutningshålen till skorstenen. Anslutningarna kommer lackas vita.

Mitt nya älsklingsverktyg, bra mycket manligare än era små dremlar..

Till "kompisdatorn" Asus Mobo + 2gb DDR-400Mhz och en p4@3,4 Ghz. Mobot ska bytas om jag hittar ett SLI-775 mobo då jag snart har 2x Nvidia 8600!

Avslutande bild: Nintendo Gamecube <3, har dock få spel , Så om ni har spel ni vill bli av med - PMa mig så kanske jag vill köpa dom!. De vita "kineskontrollerna" är köpta på Ginza för 59kr styck om någon undrar, fungerar faktiskt bra förutom att dom blir rätt så äckliga om man inte tvättar dom.

Peace! mer kommer imorn

Permalänk
Skrivet av Quba:

Jasså, vad för slags?

IT och systemdesign.

Kan fortfarande välja samhällsbyggnadsteknik, men eftersom jag vill lära mig programmering och webbdesign så blir det det första

Finns bara de två i Luleå. Finns det annat i Stockholm?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt kul att se hur det blir! Kommer självklart följa detta

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Jää, en riktigt "bygg-logg" intressant kul med lite omväxling än bara datorer!

Bra initiativ Full pott! ( beroende på resultat )

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för all bra kritik!, Bygget kommer självklart färdigställas och både jag och min far är väldigt måna om att få bra kvalité på bygget. Jag vill ha ett schysst rum och min far vill ha bra värde på huset. Dock så vräker vi inte pengar i onödan och vi har erfarenhet om hur man bygger snyggt och billigt! vet inte riktigt om man kan söka spons för ett sånt här projekt men skulle verkligen behövas när datordelen faller in då jag har lite lågt med cash, dock kommer det nog in med arbeterna..