SweClockers drop!

Problem med Gefore 8600 GTS - Monitor going to sleep

Permalänk

Problem med Gefore 8600 GTS - Monitor going to sleep

Ja som topic lyder, Kör med ett ATI Radeon HD 3400 och vill byta till mitt Gefore 86oo GTS. Jag har provat allting känns det som , provat 2 olika moderkort, det är uteslutet att det är moderkortet med andra ord, provat 2 olika skärmar, uteslutet. Provat byta plats på alla ram minnen och köra med endast 1 och 2 och så vidare. provat resetat BIOS, uppdaterat BIOS, provat ändra alla Energisparfunktioner och stänga av alla "sleep, Hybrid sleep, viloläge och att Monitorn aldrig ska stängas av"

det är INTE nätaggretatet heller då jag kört samma nätagg i tidigare dator med kortet och det fungerat felfritt.

Jag har nu bytt till ett nytt moderkort och samma sak återstår, Monitor going to sleep. alla fläktar snurrar som det ska, grafikkortsfläkten snurrar, Grafikkortet får all ström via kablarna. Datorn bootar, men Monitor going to sleep, ser inte ENS BIOS POST SCREEN. Det ENDA som är kvar i hårdvara från tidigare dator är CPU´n, men inte kan det väl va den som orsakar det? Det är en AMD X2 4450e prolle.

Jag funderar lite på om det kan vara så att Kortet är klockat på nåt sätt och om det går att reseta det på själva kortet eller nåt? Eller om jag ska ändra PCIE klockningen i BIOS? den är för närvarande på 100Mhz,

Detta är så frustrerande har hållt på i en vecka nu med detta och läst precis nästan alla trådar om liknande problem på nätet..

Tack på förhand!

Permalänk

Det enda du inte misstänker är tydligen grafikkortet...
Får du någonsin bild på någon av grafikkortets två (3) utgångar ?
Har du sett eller ändrat på hur BIOS prioriterar det interna (Onboard) och extra (PCIE) grafikkortet ?

Om du låter skärmen vara kopplad till moderkortets grafik och i BIOS väljer interna grafiken (Onboard...) som primära utgången.
Nu bör du få igång Windows och se i Enhetshanteraren att ett extra bildskärmskort finns monterat.
(Man kan installera nVidia drivrutin till kortet men inte köra ATI och nVidia samtidigt i Windows.)

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Det är inget fel på grafikkortet, det fungerar i en annan dator.

Japp har satt PCI-e som första i bios.

Jag har även använt Onboard video samtidigt som gefore 8600 suttit i PCI-express. Dock syns varken grafikkortet i Enhetshanteraren eller hittas av datorn, trots att strömkablar är i och grafikkortsfläkten snurrar...

Permalänk
Medlem

Har du testat att avinstallera Drivisarna till ATI-Kortet??

Detta kan ställa till så att inte ens kortet hittas?

Andra nick Cybermunk.

Visa signatur

SYS: >>BIG RIG>>AMD Sempron 2800+, 1024MB ASUS K8N-VM integrerat Nforce 6100 Soundblaster Live 5.1 >>LAPTOP1>> AMD Athlon 64 X2 Mobile TK-57 2048 DDR2 Radeon X1200 >>LAPTOP2>> Intel P 166 MMX 32 MB ram 2,1 GB HDD

Permalänk
Avstängd

kan mycket väl vara din cpu som gett upp.

har träffat på det i mina dagar som dator reparatör..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk

CPU som gett upp? Jag kör med den just nu utan några problem som helst så tror knappast det.

Permalänk
Skrivet av Morphe:

Har du testat att avinstallera Drivisarna till ATI-Kortet??

Detta kan ställa till så att inte ens kortet hittas?

Andra nick Cybermunk.

men suck...klart jag har