Missa inte Amazon Primedays i Dagens fynd

Hur kraftig nätdel behöver jag?

Permalänk
Medlem

Hur kraftig nätdel behöver jag?

Tjenare!
Håller just nu på att byta ut min slöa P4:a 1.8 ghz mot en dator jag håller på att bygga. Pga studentekonomi har det inte blivit speciellt kraftiga saker, köper någon del i månaden.. Det som finns nu är:

- Moderkort: Asus M2N-SLI Deluxe socket am2
- Processor: AMD Athlon 64 x2 3600+ am2 med original fläkt
- Internminne: Vitesta ddr2-533 512mb (kommer köpas till minst 1gb innan start)
- Hårddisk: Seagate Cheetah 15k rpm 36gb + Maxtor 500gb sata
- Grafikkort: Geforce 7600gt
- Optisk enhet: Samsung DVD-brännare 16x + floppy såklart
- Ljudkort: Soundblaster Live! 5.1
- Extra usb ingångar i fronten (noname chassi) och Linksys rangebooster wlan kort kommer också stoppas in i burken.

Då till frågan: Hur kraftigt bör mitt nätagg vara? Känns väldigt onödigt att behöva vänta typ två månader till och köpa ett corsair på 750 watt eller något, vill bara kunna köra grejerna som sitter i nu stabilt och köpa kraftigare sedan när jag har råd, vet att det går att köra sli på moderkortet men det är inget jag tänker göra nu.
Vilka märken bör jag satsa på? Förutom typ Corsair och Antec. Finns det något lite billigare märke som man kan få tag i en bra nätdel ifrån eller ska jag ändå vänta typ ett par månader till och satsa på ett "riktigt" nätaggreget som inte smäller i näven på en när man kopplar in strömmen?
Det enda krav jag har är förutom att det ska orka driva komponenterna utan problem är att det måste finnas sata-kontakter och självklart p4 kontakt. Kan ett Delta DPS-400 duga?

Tack på förhand

Visa signatur

66 datorer, 57 tv-spel... inget sönderslaget ännu. Vad hände med tonårens förbrukningsådra?! 🙊

Permalänk
Hedersmedlem

kolla på FSP och be-quiet, du behöver inte mer än 300W, men det beror på hur mycket nya delar som kommer. Mer än 400W kommer du nog inte behöva med tanke på vad du verkar ha för ekonomi.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: FD Define R4 White | Kylning: Noctua NH-D14 | Cpu: AMD Ryzen 5 5600x | Gpu: ASUS Dual Radeon™ RX 6700 XT STD Edition 12gb | Ram: Corsair 16gb ddr4 | Mobo: Asus ROG Strix b550-f Gaming | PSU: Corsair RM750X | Skärm: Acer XB240H | OS: Windows 11 64bit | SSD: Samsung 850
Mobil: Iphone 12 Pro

Permalänk
Medlem

Den riggen drar inte ens 200W så ett bra 300W nätagg räcker bra ocg väl men med tanke på att de är sällsynta så köp ett Corsair CX400, Fractal Design Integra 400 eller FSP på 400W. Ett bra 400W nätagg räcker till de flesta datorer med ett grafikkort bortsett från de mest strömhungriga.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

corsair cs400 räcker gott o väl

har ett du kan få köpa ifall du e intresserad

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, Hur mycket effekt behöver jag till ett GTX260?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ah sorry, kompis som skrev han ville bara ha snabbt svar

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Pjära:
Va??? Är det trådskaparens rubriken i länken som förvirrar dig???

Tryck på länken och kolla bilden i fesen inlägg och sidan han rekommenderar. GTX260 vill ha 336W. Jag hittade flera tester via google.