Knep för att hålla hjärnan igång

Permalänk
Medlem

Knep för att hålla hjärnan igång

Tjo.

Det ligger till som så att jag har 3 extremt tunga arbetsdagar framför mig. Exakt vad jag ska göra spelar mindre roll, men på grund av en lite väl tight deadline kommer jag förmodligen inte att lämna det kontor jag just nu sitter på under hela den här tiden, och kommer måsta sitta betydligt många fler timmar än vad min kropp kommer vilja att jag ska göra.
Allt jobb utförs framför en datorskärm och kräver koncentration och problemlösning, något som ofta blir svårare och svårare ju tröttare man är.

Är det någon som har några tips på vad man kan göra för att hålla hjärnan igång när ögonlocken börjar bli tunga och man finner sig själv stirrandes in i skärmen utan att fatta vad man håller på med?

Jag brukar ofta bara ställa mig upp, gå några varv i kontoret och tänka igenom vad jag gör för tillfället och bara komma på nästa steg, nästa musklick, och sedan sätta mig och jobba. Då brukar man kicka igång en liten stund och klara av att jobba en liten stund till.

Vad brukar du göra? Eller om du inte sitter i sånna sitsar allt för ofta, har du något förslag på andra grejer man kan testa?

Att tänka "jag loggar in på facebook och tar en 3-minuterspaus" brukar vara rent förödande, man glömmer totalt vad man höll på med och tappar ännu mer fart.

Permalänk
Medlem

Ät mat! Frukt och några chokladbitar är bra. Undvik kinamatsbuffé!

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Precis som Ilja sa så är det intaget av energi som krävs. I alla fall för min del så kan det göra skillnaden på dag och natt när man ska göra en hårdsatsning, jag dricker mycket vatten i mängder (smaksatt på lite olika vis) i kombination med mat, frukt ,choklad (i den prioriteringsordningen)

Matpaus anser jag är hyfsat viktigt men det gäller att passa in den när man känner att man inte presterar på top längre (aldrig avbryta flowet ) och därför är det viktigt med frukt/godis vid datorn som man kan äta utan att avbryta.

Beroende på vad jag har för uppgift så kopplar jag bort internet ifall det går genom att dra ur kontakten ur väggen, för precis som du säger är en 5 min på fejjantur = 20 mins förlorad arbetstid, jag förstår knappt hur det blir så men så är det för mig i alla fall.

Jag har en tendens till att gå ifrån datorn och lägga mig i soffan, helt utan att kolla på teven eller liknande och bara slappna av och fundera på nästa problem, troligtvis är det ungefär samma tendens som du har till att gå några vändor men jag tycker det är skönare att sträcka ut mig i soffan eller på golvet (problem förekommer dock ifall det är för tidigt på morgonen då jag får tendenser till att somna in istället vilket är ganska förödande för arbetstempot).

Sen finns det för mig en gyllene regel. Aldrig sluta medan man har flyt på grund av att klockan blivit mycket eller någonting annat, men det omvända gäller med; sluta alltid när flytet försvinner. Att göra ett dåligt arbete som måste korrigeras är nästan alltid värdelöst. Då är det bättre att få sin sömn/mat/toalettbesök etc...

Hm, det var väl typ det jag kommit fram till när det gäller hanterande av dessa situationer. (Av någon anledning hamnar jag alltid i dem oavsett vad jag håller på med )

Good luck & have fun!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Det här är det ultimata att fråga SweCs nattskift verkligen. Nu är det ju bara eliten som ger dig tips så det är bara att suga åt dig! Jag tankar mig full med koffein och trallar med i dödsmetal, sen kan jag hålla på i X antal dygn men att landa efter det är omständigt minst sagt. Personligen föredrar jag i det fallet den finska metoden, ädelbrännvin och fyra öl. Sen är man en människa igen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Har kört en liten kraftansträngning nu, är väl inte helt nöjd med resultatet än, men det känns nog bra för tillfället. En snabb genomgång imorgon så fixar jag säkert det sista i ett nafs. Sen är det bara tre gånger så mycket kvar.

Har käkat lite mackor och det har funkat hyffsat bra. Ogillar egentligen att dricka kaffe när klockan börjar närma sig 3, eftersom att det känns som att det finns en risk att jag tappar flowet och slutar jobba, men ändå inte kan somna och få välbehövlig sömn, men det fick bli någon extra kopp ändå.

Tror inte jag får så mycket mer vettigt gjort inatt, så det är nog dags att bädda till soffan här på kontoret och få sig lite shut-eye. Måste ändå upp kl 09 imorgon och köra ett likadant pass till.

Permalänk
Medlem

*Gymnastik. Res dig upp och gå till toaletten när du är nödig osv osv. Detta är basic och något du redan greppat, fortsätt så, men mer.
*Håll dig på glatt humör, tänk positiva tankar. Tänk aldrig på något misslyckande för det finns inte för att du är positiv och glad och helt jävla osårbar.
*När du ska sova, se till att verkligen klocka din sömnrytm. Sov aldrig 6 timmar om din sömnrytm är 4 timmar. Sov då hellre i pass om 4 timmar i taget. Lämna aldrig arbetet nedpackat, se till att ha möjlighet starta så fort du slår upp ögonen.
*Om du har möjlighet, slå av mobilen och förstör/krasha IRC-klienten. Låt bli pr0n. Facebook måste dö, men det har du redan förstått.
*Be alla som stör dig att dra åt helvete, på ett humoristiskt sätt så du håller dig på gott humör.
*Lämna aldrig verkligheten med tankar kvar i huvudet, finns inget så störande som en flickvän som har cravings på sex och blir sur på en för att man ska jobba. Be henne dra åt helvete, se punkt ovan.
*Ta bara droger om du behöver.
*Ändra ljusstyrkan på skärmen, chocka ögonen eller låt dem arbeta.
*Använd fel hand ibland så hjärnan får något roligt att göra. Eller skriv något baklänges. Gör detta när det handalr om mer triviala uppgifter som inte kräver så mycket koncentration.
*Ät friska och vattniga saker, ät inte mycket åt gången, ät var 3e timma eller efter egen naturlig rytm om du känner till den.
*Ät inte vid skärmen, det blir kladdig.
*Skada dig själv när det krisar så pass att chefen står bakom dig och knopar en snara av vävtape. Hugg dig själv i armen med en passare. Det skall blöda och svida som bara den. Gnugga in med salt. Känn dig odödlig.
*Lägg dig när du är halvtrött, vakna tidigare och var uppe längre nästa dag.
*Skrik och rage lite då och då när det går bra eller dålig.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Daddys tips:

Powernaps:
Ta en 5-10 minuter där du släpper allt och sover. Dessa är guld värda när man har för lite sömn. Dessutom så vilar du ögonen, i synnerhet när du sitter framför en dator så länge.

Pauser:
Att koncentrera sig och ta till sig information i mer än 45min är svårt för många, ta därför en bensträckare på nån minut eller två med jämna mellanrum.

Rörelse:
Stretching och träning är riktigt bra. Dels får du röra på dig och dels kommer du kicka igång cirkulationen. Gör några armhävningar och det kommer hålla dig pigg en stund till. Du slipper dessutom många belastningsskador som uppkommer pga långvarig arbete i samma ställning.

Koffein:
Behöver man säga mer?

Vatten:
Drick inte enbart koffeinhaltiga drycker, utan även vatten. Lätt att glömma bort vattnet när man jobbar.Många drycker som innehåller koffein är vätskedrivande och fyller man inte på depåerna kommer man slutligen få besvär i form av koncentrationssvårigheter, huvudvärk etc.
2-3l/dag är ett bra riktmått, rör man på sig ska man dessutom ha mer.

Druvsocker:
Brainfood. Finns som tabletter eller i, BINGO, frukt.

Planering:
Ha en plan fastställd för dig, då är det lättare att komma på rätt spår igen när koncentrationen tryter.

Permalänk
Avstängd

Kvalitativ sömn är fan det viktigaste.

Skrivet av CSM101:

Många drycker som innehåller koffein är vätskedrivande

Är inte det där en myt?

Jo men se på fan.

Te och kaffe inte vätskedrivande - DN.se

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Kallt vatten i ansiktet då och då. frisk luft. Håll igång blodcicrulationen. Drick vatten, the, kaffe, "jolt". Och har du ADHD så ta din medecin

Permalänk
Medlem

Jajävlar vilken dag.

Igår kom jag i säng runt kl 04. Blev väckt runt 09:30 av att några kollegor kommer in på kontoret. Kliver upp, och inom 5 minuter sitter jag i dagens första möte. Har inte ens hunnit få mig en kopp kaffe.
Totalt full rulle hela dagen, har jobbat på två, ibland tre datorer paralellt och knappt hunnit tänka.

Nu gick den sista kollegan från kontoret (det är bara jag som är inblandad i just den här delen av projektet). Ska bygga lite renderingsköer, sen får jag ~2h att bara slappa, käka middag och tare lugnt. Kanske smyger in en powernap.
När renderingarna är klara är det bara att börja på nästa del.

Många bra tips! Tackar för det! Sitter och dricker nån redbull-kopia nu och försöker ladda lite batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Jajävlar vilken dag.

Igår kom jag i säng runt kl 04. Blev väckt runt 09:30 av att några kollegor kommer in på kontoret. Kliver upp, och inom 5 minuter sitter jag i dagens första möte. Har inte ens hunnit få mig en kopp kaffe.
Totalt full rulle hela dagen, har jobbat på två, ibland tre datorer paralellt och knappt hunnit tänka.

Nu gick den sista kollegan från kontoret (det är bara jag som är inblandad i just den här delen av projektet). Ska bygga lite renderingsköer, sen får jag ~2h att bara slappa, käka middag och tare lugnt. Kanske smyger in en powernap.
När renderingarna är klara är det bara att börja på nästa del.

Många bra tips! Tackar för det! Sitter och dricker nån redbull-kopia nu och försöker ladda lite batterier.

Får du betalt för detta eller har herrn varit lat och gör allt i sista minuten?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Får du betalt för detta eller har herrn varit lat och gör allt i sista minuten?

Givetvis får jag betalt. Det är inte jag som varit lat, tror väl egentligen ingen varit lat, men saker har halkat efter och saker har inte levererats till mig när de kanske borde ha gjorts det.

Men såhär är det i princip alltid i min branch, på något sätt blir det alltid stressigt som fan i slutet. Just nu är det väl kanske stressigare än normalt, men jag har varit med om värre också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Kvalitativ sömn är fan det viktigaste.

Är inte det där en myt?

Jo men se på fan.

Te och kaffe inte vätskedrivande - DN.se

Lite fel ute var jag, det erkänner jag.

Men.

Jag skrev koffeininnehållande drycker, dvs inte bara kaffe och te.
Dessutom visade studien att det räcker med en kaffekonsumtion på 4-7koppar kaffe för att den diuretiska effekten ska bli reell.
Så jag hade även lite rätt med uttalandet
Caffeine: Is it dehydrating or not? - MayoClinic.com

Permalänk
Medlem

1. ut i friska luften och gå en runda håller oftast humöret på topp
2. inte för mycket godis och läsk. bättre att dricka apelsinjuice och äta frukt.
3 ät ordentliga måltider.
4. bordsfläktar och surrande datorer blir man trött i huvudet av.
5. kopierar bara vad Mikael_Berglund skrev:
Aldrig sluta medan man har flyt på grund av att klockan blivit mycket eller någonting annat, men det omvända gäller med; sluta alltid när flytet försvinner.

Permalänk
Medlem

Inatt flyter det faktiskt på riktigt fint. Fick mig en 20-minuters tupplur mellan 21:40 och 22:00, vet inte om det är därför, men jag har inte haft några som helst problem att hålla mig på topp hittils.
Igår satt jag och käkade kakor halva natten, det var nog inte så bra idé. Känns som att jag fick lite sockertoppar och dalar av det, som fuckade upp flowet rejält.

Nu blir det nog inte så jättemycket mer inatt, hoppas komma isäng för kl 3. Har ett möte imorgon kl 8, och får jag 5h sömn känns det hur lungt som helst.

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips är regelbundna pauser. Ta 10-15 minuter varje timme där du gör något helt annat - kan vara armhävningar, smörgåsfixande eller en kort promenad, huvudsaken är pausen - och tänk på att ta ordentlig lunch-/middagspaus (inget 2-timmars pass, men 30-40 minuter i vart fall). Tänk sedan på sömnen om det handlar om mer än ett dygn. Det du tror dig tjäna in på ett par timmars kapad sömn förlorar du ofta väldigt lätt i effektivitet.

Tänk tillbaka på det schema du troligen hade i grundskolan ... Det var inte utan anledning lektionerna var 40-50 minuter långa med hyfsat regelbundna lunchraster. Precis som CSM101 skrev så är det en väldigt liten del av befolkningen som klarar att hålla fokus uppe längre än 40-45 minuter. Återigen - det du vinner i tid på att hoppa över dessa små pauser förlorar du högst sannolikt i effektivitet.

Kan inte heller rekommendera att sitta och småäta under hela den tid du sitter mer arbetet. Ta en frukt, smörgås eller vad det nu kan vara varannan timme eller så istället. Precis som hapone beskrev det så leder småätandet bara till att det blir svårare att hålla koncentrationen uppe.

Edit: Jo just det, en sak till ... När du tar dessa pauser, skriv upp lite snabba nyckelord på ett papper så att du vet var du lämnade arbetet, annars kommer du bara att spendera halva nästa pass på att försöka komma ihåg vad det var du hade i åtanke innan rasten.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Lite fel ute var jag, det erkänner jag.

Men.

Jag skrev koffeininnehållande drycker, dvs inte bara kaffe och te.
Dessutom visade studien att det räcker med en kaffekonsumtion på 4-7koppar kaffe för att den diuretiska effekten ska bli reell.
Så jag hade även lite rätt med uttalandet
Caffeine: Is it dehydrating or not? - MayoClinic.com

Nu vet inte jag var ni har för koffeinhaltiga drycker uppe i Sibirien, men här i söder brukar koffeininnehållet på redbull och annat skit ligga på ungefär samma som vanligt kaffe, om inte lägre.

Koffeintabletter gillar jag. Finns billigt på nätet, 200 mg på ett smack. Överdosera INTE!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Naton:

2. inte för mycket godis och läsk. bättre att dricka apelsinjuice och äta frukt.

Exakt vad är skillnaden på att äta och dricka socker, och att äta och dricka socker?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Exakt vad är skillnaden på att äta och dricka socker, och att äta och dricka socker?

din kladdiga chokladkaka kräver en mun cola som lätt blir två och BOOOOOMMM din blodsockernivå seglar bland pilgrimsfalk och dyker ner i ungefär samma hastighet efter någon timme

jag har svårt att se mig själv ersätta det med 3 sura äpplen och ett glas apelsinjuice och bara få ta hissen upp och ner till tionde våningen

Permalänk
Medlem

Den här tråden blir nästan lite som en dagbok för mig känner jag.

Imorse blir jag väckt av telefonen kl 08:30 (mötet jag nämnde igår natt blev tydligen inställt).
Projektledaren ringer i panik, ingen av gårdagens renderingar fungerar, och inspelningen börjar idag. (Kanske ska förtydliga, det är alltså tv-grafik jag håller på med).

Det visar sig att formatet de bett om, ett ovanligt format man inte ofta måste handskas med, (Avid DNxHD), inte fungerade som det skulle. Tydligen har de inte uppdaterat till senaste codecet, och av någon anledning är codecet inte bakåtkompatibelt, så det vi renderade i senaste versionen kunde inte de spela upp.
Härligt med sånna överraskningar, eller hur?
Happ, upp som ett spjut och försöka konvertera om allt. Samtidigt om jag sitter med det får jag veta att de visst ville ha separata alpha-pass, inte inbakad i klippen. Det var nyheter för mig. Dock ingen större fara på taket, går rätt fort att dra ut sånna.

Givetvis hänger sig en av datorerna, och ljudet hänger inte med som det ska på en annan rendering, bara för att göra det lite extra spännande. Men men, allt löste sig, precis som det alltid gör när det verkligen måste lösa sig.

Nu har jag varvat ner lite och kan fortsätta där jag avslutade igår natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hapone:

Den här tråden blir nästan lite som en dagbok för mig känner jag.

Imorse blir jag väckt av telefonen kl 08:30 (mötet jag nämnde igår natt blev tydligen inställt).
Projektledaren ringer i panik, ingen av gårdagens renderingar fungerar, och inspelningen börjar idag. (Kanske ska förtydliga, det är alltså tv-grafik jag håller på med).

Det visar sig att formatet de bett om, ett ovanligt format man inte ofta måste handskas med, (Avid DNxHD), inte fungerade som det skulle. Tydligen har de inte uppdaterat till senaste codecet, och av någon anledning är codecet inte bakåtkompatibelt, så det vi renderade i senaste versionen kunde inte de spela upp.
Härligt med sånna överraskningar, eller hur?
Happ, upp som ett spjut och försöka konvertera om allt. Samtidigt om jag sitter med det får jag veta att de visst ville ha separata alpha-pass, inte inbakad i klippen. Det var nyheter för mig. Dock ingen större fara på taket, går rätt fort att dra ut sånna.

Givetvis hänger sig en av datorerna, och ljudet hänger inte med som det ska på en annan rendering, bara för att göra det lite extra spännande. Men men, allt löste sig, precis som det alltid gör när det verkligen måste lösa sig.

Nu har jag varvat ner lite och kan fortsätta där jag avslutade igår natt.

Hade det inte varit möjligt och enklare om de updaterade sina codecs då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Hade det inte varit möjligt och enklare om de updaterade sina codecs då?

Jo, det tycker jag också. Men jag misstänker att det inte är sådär superenkelt att uppdatera en hel maskinpark bara sådär, vettetusan vad de har för maskiner, men antar att det är speciella avidsystem som inte direkt rullar på windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Nu vet inte jag var ni har för koffeinhaltiga drycker uppe i Sibirien, men här i söder brukar koffeininnehållet på redbull och annat skit ligga på ungefär samma som vanligt kaffe, om inte lägre.

Svårt att läsa eller gör du dig bara dum nu?
Har jag skrivit att red bull inte har samma koffeinhalt som kaffe? Har jag ens nämnt red bull?

Jag skriver att det finns fler koffeinhaltiga drycker än the och kaffe.
Dricker man 4-7 koppar kafe om dagen så kommer den dehydrerande effekten att triggas igång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Svårt att läsa eller gör du dig bara dum nu?
Har jag skrivit att red bull inte har samma koffeinhalt som kaffe? Har jag ens nämnt red bull?

Jag skriver att det finns fler koffeinhaltiga drycker än the och kaffe.
Dricker man 4-7 koppar kafe om dagen så kommer den dehydrerande effekten att triggas igång.

Inte så dum. Men "red bull och annat skit" + "te och kaffe" = koffeinhaltiga drycker. A + B = C. U ghet it?

Och det stavas TE! TE TE [size="8"]TE!!!!![/size]

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Menar du thé?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cloudstone:

Menar du thé?

[size="9"]TE!!!!!!!!!!![/size]

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad håller du på med? Skärp dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Inte så dum. Men "red bull och annat skit" + "te och kaffe" = koffeinhaltiga drycker. A + B = C. U ghet it?

Jag snackar om generellt, då skiter jag i enskilda produkter.

Ska jag ta och räkna upp varenda jävla frukt som innehåller fruktos också eller?
get a grip dumbnuts.

Har du någon personlig vendetta mot thé? Moaha.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Jag snackar om generellt, då skiter jag i enskilda produkter.

Ska jag ta och räkna upp varenda jävla frukt som innehåller fruktos också eller?
get a grip dumbnuts.

Har du någon personlig vendetta mot thé? Moaha.

Puss.

Te och endast te. Punkt slut. Kan man inte det är man inte svensk.

Skrivet av hapone:

Vad håller du på med? Skärp dig.

Förlåt att jag sabbade din dagbok.

Visa signatur

Permalänk

Ett 20-minuters powernap! Varken mer eller mindre än 20 minuter!