Problem med internet, Vista

Permalänk

Problem med internet, Vista

Helt utan förvarning slutade internet fungera på min laptop, jag kommer åt nätverket, och de datorer som använder det har inga problem.

Vad som verkligen saltar i såret är att jag kan komma åt det via linux som jag dualbootar på laptopen.
Det är bara när jag bootar med Vista som det inte fungerar.

Försöker jag diagnosticera problemet får jag felmeddelandet

"Det går inte att kommunicera med Primär DNS-server(xxx.xxx.xxx.xxx)."
"Ett ping-kommande skickades till fjärrvärden men inget svar erhölls."

Samt ett par värdelösa förslag från Windows.

Ytterligt tacksam för all hjälp som kan ges, jag har suttit här sedan 13:15 utan resultat.

Permalänk
Medlem

Tjenare ! Kan du dra en Print Screen med övel hela skärmen med nätverks- och delningscenter uppe och posta den, så ska jag försöka hjälpa dig.

Visa signatur

Låda: Chieftec Aegis Midi. Prolle: intel core 2 E6750 2,67. Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2. Hårddiskar: WDC 320 gb, Samsung Spinpoint 1TB. Grafik: GeCube HD3870x2 1gb.
Såld!

Permalänk

Skärmdump:

Imageshack - skjutmig.jpg

Ledsen att det tog sådan tid behövde föra över bilden till en annan dator :/

Permalänk
Medlem

Tjenare! Ursäkta mig också, va ute o sprang en stund. Du kan ju börja med att stänga av hamachi och göra så att det försvinner ur listan.

Visa signatur

Låda: Chieftec Aegis Midi. Prolle: intel core 2 E6750 2,67. Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2. Hårddiskar: WDC 320 gb, Samsung Spinpoint 1TB. Grafik: GeCube HD3870x2 1gb.
Såld!

Permalänk

Gjort, ingen skillnad

Avinstallerade och startade om.

Permalänk
Medlem

Okej, gå in på Internet och delningcenter > Visa Status > Information och dra en print screen eller skriv av värdena, helst print screen.

Visa signatur

Såld!

Permalänk

Skärmdump, hoppas det är vad du menade :S

Imageshack - skjutmig2.jpg

Permalänk
Medlem

Haha, bra försök ! Nej, du ska trycka på knappen Information i rutan "Status för Anslutning till Lokalt nätverk". I den rutan kanske det står något som kan hjälpa till.

Visa signatur

Såld!

Permalänk

Okej här kommer två till, självklart gick det inte att göra rutan större, hoppas du ser
Innehåller saker jag inte borde visa men jag är så desperat efter 10timmar att jag inte bryr mig

borttagna

Permalänk
Inaktiv

Testa att stänga av tjänsten "Wireless Zero Configuration" eller "WLAN Autoconfig" under Tjänster under Administrativa Verktyg.

Permalänk
Medlem

Okej, för mig är det ingen fara. Men ta bort länkarna nu så att ingen onödig kommer åt dem. Okej. Här kommer mitt bästa förslag till lösning, för du har väl en vanlig bredbandsrouter?

Nätverks och delningscenter > Visa status > Egenskaper > Markera Internet Protocol Version 6 i listan ... > Tryck på Egenskaper > Markera sedan "Erhåll automatiskt" på båda ställena. > Klicka på "OK" . Gör sedan likadant med Internet Protocol 4 som finns i samma lista, i båda flikarna som finns i det fönstret. Allt ska stå på "Automatiskt"

Om jag skrivit för outförligt, fråga gärna. Men följ steg för steg,

Visa signatur

Såld!

Permalänk

Stoppade tjänsten WLAN AutoConfig, ingen skillnad vad jag kunde märka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacobjulin:

Stoppade tjänsten WLAN AutoConfig, ingen skillnad vad jag kunde märka

Det är för att du kör trådat.

Visa signatur

Såld!

Permalänk

Både IPv6 och IPv4 erhåller automatiskt sedan tidigare. Dubbelcheckade nu, ingen skillnad.

Permalänk
Skrivet av R_awd:

Det är för att du kör trådat.

Ah, sant

Permalänk
Medlem

Har du provat att gå in i routern?

Visa signatur

Såld!

Permalänk

Nej, men tvekar starkt på att det är routern. Sitter på min stationära och skriver just nu, dessutom har jag en polare som inte haft några problem 2meter ifrån mig. Dessutom fungerade internet på laptopen igår, och på linux fungerar det. :S

Permalänk
Medlem

Hmm.... Busigt problem, prova att skicka ett printscreen från samma ruta på din stationära. Så får jag se vad de korrekta värdena är.

Visa signatur

Såld!

Permalänk

Värsta jag varit med om, brukar klubba mig fram igenom sådant här med lite våld och google, men den här gången är jag helt borta.

Andra datorn kör XP så det är inte riktigt samma fönster :S

tog bort urlen

Permalänk
Medlem

Känns som det är din IP-adress som inte gillas av värden till internet, har aldrig sysslat med ett sånt konstigt nätverk som du har haha! De nätverken jag har alltid använt 192.168.1.1 som värd. Du har ditt modem och switch i samma dosa va? Det verkar som att den värden (Tele2) du ansluter till på något sätt blockerar ditt specifika ip. Prova att stänga av modemet och routern en stund, dra ur din dator ur routern. Starta upp routern igen och sedan väntar du tills imorgon med att sätta i laptopen. Du kan då hoppas att du får en ny IP som fungerar, man kan ju alltid hoppas. Du kanske har surfat för mycket /b/ på senaste?

Visa signatur

Såld!

Permalänk

Hmm så du tror att tele2 har "lackat" på mig och stängt min IP?

Permalänk

Mitt nätverk är lite knasigt eftersom jag pluggar i gbg och bor i lägenhet nära skolan.

Permalänk
Medlem

Haha, nejdå, bara trollar lite. Men det ligger någonting i det jag säger, eftersom att enbart din dator har blivit nekad åtkomst till värden och därmed till internet. Skulle tro att det är nått mystiskt där, ring och kolla med dem imn . Eftersom att du ansluter direkt till en extern värd någonstans, och inte till din router som i sin tur ansluter till en extern värd så är det möjligen där problemet är. Så vänta på ny ip, och om inte det funkar, ring och kolla. Nu ska jag dra mej, hoppas att jag hjälpte dej lite i vart fall. Hör av dig imn kväll om det fortfarande inte funkar!

Visa signatur

Såld!

Permalänk
Medlem

Åhå! Det kan vara svaret, känner en polare som bor i STS, där de blir bannande om de tankar för mycket. Är detta fallet ?

Visa signatur

Såld!

Permalänk

Tack för all hjälp, testar imorgon, annars ringer jag väll.

Permalänk
Medlem

Goda tider! Håller tummarna.

Visa signatur

Såld!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacobjulin:

Hmm så du tror att tele2 har "lackat" på mig och stängt min IP?

återkom gärna med svar då jag får tele2 LAN om 1 vecka !

Mvh E

Visa signatur

8700k @5.2ghz

Permalänk

Gah, kom på att det knappast är lösningen med tanke på att linux (på samma dator) har internet. Börjar leta igen...

Permalänk

Happ, ringde tele2. De skjöt ner mig totalt, pekade på windows, ev linux.

Kom precis på att jag fick en updatering på 100-120MB på linux precis innan mitt nät dog i vista, kan det vara relaterat?
Jag frågade runt på ett linuxforum men de sa att linux inte ska ha någon inverkan på mitt windows.

Tacksam för vidare hjälp! :<