Problem med fractal design silent series 120mm 15dB

Permalänk
Medlem

Problem med fractal design silent series 120mm 15dB

Ja då var det så här att jag nyligen byggt färdigt min nya dator. Jag har en fractal design silent series 120mm 15dB fläkt i chassit men problemet är att den inte är tyst. Den låter så utav helvette och en riktigt bra bit över 15dB. Vad kan vara problemet?

Permalänk
Medlem

beror på hur det låter,
"knäppande" ljud? eller är det mer ett konstant vinande?
fractals 120mm är ju extremt tysta OM det är den äldre versionen som går i max 1400rpm, nyare versionerna som t.ex följer med R3 chassit går ju snabbare för att kunna få användning av den medföljande fläktkontrollen

Visa signatur

Fractal design R2 | Asus p5q deluxe | Intel Core 2 Quad 9650 @ 4ghz | 4x 2gb Corsair 1066mhz ddr2 | Gigabyte gtx 560ti SoC | raid0 - 2x Intel X-25 M G2 80gb

Permalänk
Medlem

Kan vara chassit som är felet, testa skruva bort fläktarna och se om dom fortfarande låter.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Visade sig vara processor kylaren faktiskt. Kör en amd phenom II 955 med original kylare. Vad kan det bero på då?

Permalänk

Amd stock kylare låter som fan

Permalänk
Medlem

Jepp, tror enda sättet att få tyst på burken är att byta CPU-kylare.

Vad har du för grafikkort förresten? Är det tyst
En grundregel är ju att det högsta ljudet oftast till stor del dränker ut de andra ljuden. Tystar du ner CPU-kylaren, så finns risken att du märker att grafikkortet gör ifrån sig nästan lika mycket oväsen, men du har inte märkt det förut

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7
A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag anser inte Fractal Designs fläktar är tysta på 12V men för att de ska vara de mest högljudda komponenterna så måste dina övriga delar vara tystare vilket jag inte misstänker att så fallet är.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Kör ett asus eah5770 1gb som är tyst och bra, det är bara kylaren som låter så högt men får väl helt enkelt byta kylaren. Nån som har ett bra tips på en?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Kör ett asus eah5770 1gb som är tyst och bra, det är bara kylaren som låter så högt men får väl helt enkelt byta kylaren. Nån som har ett bra tips på en?

Dessvärre har tillverkarna snålat väldigt mycket på designen på HD5750/HD5770 då alla modeller som är av referensmått är för korta för att de bra kylarna ska passa. Du kan välja mellan att köpa en Accelero S1 eller liknande och klippa bort en del av flänsen och möjligen böja heatpipes eller så kan du köpa en av de få kylare som finns som faktiskt passar, Thermalright V2, Thermalright HR-03-Rev A eller Accelero L2. HR-03 revA är utan tvekan bäst men kostar en ganska betydlig slant.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Det var alltså cpu kylaren jag menade, sorry för att jag var otydlig Så har du ett bra tips på cpu kylare också?

Permalänk

En sån här kan funka (passar din sockel): Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se

Finns fler där, om du vill ha en dyrare eller en större kylare. kolla så den passar din sockel bara.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

En sån här kan funka (passar din sockel): Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se

Finns fler där, om du vill ha en dyrare eller en större kylare. kolla så den passar din sockel bara.

om han köper en sådan får han även byta fläkt. orginal fläkten på den låter som en jumbojet vid 2k rpm. jag har en sådan kylning men har satt dit 2st scythe GT 1150rpm i PnP.
har även 2x 120 i fronten, 1 120 i sidan, 1 120 bak och 1 140 i taket alla av märket scythe, vilket ger en väldigt bra luft genomströmning och håller mina komponenter kalla.
cpu 955be@3.75ghz håller 54 grader i load, 2x 5770 som dock är stock håller sig på 58grader i load.
Och dessutom är datorn väldigt tyst.

Visa signatur

Dator 1: Chassie: Phanteks Enthoo Evolv X Moderkort: Asus Rog Strix B650E-F Gaming Cpu: AMD Ryzen 7800x3d Gpu: Rtx 4090 Minne: 32gb Corsair VengeanceKylning:Custom loop, Ekwb med 2x 360 radiator Lagring:För mycket ssd´s PSU: Corsair hx 1200

Dator 2: Chassie: Lian li O11 Dynamic mini Moderkort: Asus Prime B660 Cpu: Intel 12600k Gpu: Radeon 7900GRE Minne: 64 Corsair VengeanceKylning:Custom loopLagring:2tb Samsung 990pro PSU: Corsair SF750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Det var alltså cpu kylaren jag menade, sorry för att jag var otydlig Så har du ett bra tips på cpu kylare också?

Rekommenderar denna;

Cooler Master Hyper 212 Plus - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare

Kör den själv, bra och billig. Du får dock dra ner RPM:n lite med Speedfan eller BIOS, eller sätta på någon av dina fläktar (eller två).

Idle:ar i rumstemp på 45% fan speed och går aldrig 40 vid vanlig belastning (45 med orthos eller liknande)

edit: försent

Permalänk
Skrivet av Gloremir:

om han köper en sådan får han även byta fläkt. orginal fläkten på den låter som en jumbojet vid 2k rpm. jag har en sådan kylning men har satt dit 2st scythe GT 1150rpm i PnP.
har även 2x 120 i fronten, 1 120 i sidan, 1 120 bak och 1 140 i taket alla av märket scythe, vilket ger en väldigt bra luft genomströmning och håller mina komponenter kalla.
cpu 955be@3.75ghz håller 54 grader i load, 2x 5770 som dock är stock håller sig på 58grader i load.
Och dessutom är datorn väldigt tyst.

Kör en 6000+ på stock kylning, den är nästan knäpptyst och går knappt över 50 grader.
Så jag har bara lästa att många som rekommenderar den och att många tycker den är jätte bra(har tänkt skaffa en sådan med, men tycker de är onödigt just nu).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm

Permalänk
Medlem

Det går inte bara att byta ut själva fläkten på kylaren då?

Permalänk
Skrivet av Mike.a:

Kör en 6000+ på stock kylning, den är nästan knäpptyst och går knappt över 50 grader.
Så jag har bara lästa att många som rekommenderar den och att många tycker den är jätte bra(har tänkt skaffa en sådan med, men tycker de är onödigt just nu).

Skrivet av trolljägaren:

Det går inte bara att byta ut själva fläkten på kylaren då?

På din original kylare? Tror inte det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mike.a:

På din original kylare? Tror inte det.

Ser den ut såhär så kan man nog byta bara fläkten:
AMD's Phenom II X4 955 processor - The Tech Report - Page 1
... men jag tror inte det är värt besväret:
-kylaren är för ineffektiv
-fläkten är för liten och för ovanlig storlek för att hitta en bättre ersättare som löser problemet.

... så om cpukylaren låter som 17 tror jag det är läge att byta den...
Å andra sidan: vad har trådskaparen för chassi? Om inte lådan ger möjlighet till vettig ventilation så kommer även en bra cpu-kylare att låta.

Visa signatur

9800X3D | RTX 3080 | 64GB DDR5 | 1+2+2TB M.2 | MSI B850 Tomahawk | RM1000x | NZXT H7

Permalänk
Skrivet av Roger W:

-fläkten är för liten och för ovanlig storlek för att hitta en bättre ersättare som löser problemet.

Å andra sidan: vad har trådskaparen för chassi? Om inte lådan ger möjlighet till vettig ventilation så kommer även en bra cpu-kylare att låta.

De är ju sämre design på den fläkten än på min stock kylare ju.

Min ser ut så här:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jo det är så den ser ut, jag har ett Antec sonata III mid tower. WEBHALLEN.com - Antec Chassi Sonata III Mid Tower - Svart (500w)

Men tack för hjälpen får väl gå och köpa en cooler master 212 plus.

Permalänk
Medlem

Så har kirrat cooler master 212 plus nu och det blev en stor skillnad! Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Ja då var det så här att jag nyligen byggt färdigt min nya dator. Jag har en fractal design silent series 120mm 15dB fläkt i chassit men problemet är att den inte är tyst. Den låter så utav helvette och en riktigt bra bit över 15dB. Vad kan vara problemet?

Måste bara fråga, hur fick du dit fläkten?

Köpte ett likadant idag men det går inte skruva dit den med skruvarna jag fick till fläkten, dem är för stora för chassiet.
Fick ju även gummiupphängningar med fläkten men de går heller inte trycka dit eftersom hålen i chassiet är för tok för små.

Hatar detta chassie, fick ju kapa bort en bit för att få dit dual slot grafikkort men det är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Måste bara fråga, hur fick du dit fläkten?

Köpte ett likadant idag men det går inte skruva dit den med skruvarna jag fick till fläkten, dem är för stora för chassiet.
Fick ju även gummiupphängningar med fläkten men de går heller inte trycka dit eftersom hålen i chassiet är för tok för små.

Hatar detta chassie, fick ju kapa bort en bit för att få dit dual slot grafikkort men det är en annan femma.

Uppenbar fråga: vad har du för chassi? Felet ligger kanske där, snarare än hos fläkten.

Är det ett Antec Sonata 3 månne? ... och försöker du sätta fläkten där på hårddiskracket, precis framför grafikkortet? Isåfall hänger det med 4 långa lite smalare skruvar till chassit för det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Uppenbar fråga: vad har du för chassi? Felet ligger kanske där, snarare än hos fläkten.

Är det ett Antec Sonata 3 månne? ... och försöker du sätta fläkten där på hårddiskracket, precis framför grafikkortet? Isåfall hänger det med 4 långa lite smalare skruvar till chassit för det.

Japp, glömde skriva att jag hade Antec Sonata 3 chassie.
Jag försöker sätta dit fläkten på hdd racket japp.

Jag såg att jag har 4 långa skruvar, men dessa är mindre än hålen.
Fick man till muttrar också? För dessa måste man väl ha i så fall för att spänna åt på andra sidan så att fläkten inte bara hänger i skruvarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Visade sig vara processor kylaren faktiskt. Kör en amd phenom II 955 med original kylare. Vad kan det bero på då?

Du kanske ska aktivera pwm styrningen i setupen?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

jag måste tyvärr säga att mina fractal fläktar har ett "tickande" ljud i sig :S är detta normalt? eller som #2 skrev "Knäppande" ljud.
dock vet ja inte om de är "nya" eller "gamla" fractal fläktarna :S Köpte datorn i mars i år (och fläktarna)

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Du kanske ska aktivera pwm styrningen i setupen?

Som jag skrev innan så köpte jag en cooler master 212 plus och den löste problemet!

DarkFuzi: Jag har inte satt en fläkt där men roger w verkar kunna lösa dina problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Jag såg att jag har 4 långa skruvar, men dessa är mindre än hålen.
Fick man till muttrar också? För dessa måste man väl ha i så fall för att spänna åt på andra sidan så att fläkten inte bara hänger i skruvarna.

Skruvarna är större än hålen i fläkten, så den kan tyvärr flexa lite, men gängorna ska passa skruvhålen i chassit!
Skruvar du åt tajt så borde den sitta stumt sen. Går det inte att skruva åt så tajt, leta upp ett par "brickor" (washers, vad heter det på svenska) och lägg emellan.

Manualen finns här:
http://www.antec.com/pdf/manuals/SonataIII_500_EN_manual.pdf
... men den är inte så tydlig i och för sig.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Skruvarna är större än hålen i fläkten, så den kan tyvärr flexa lite, men gängorna ska passa skruvhålen i chassit!
Skruvar du åt tajt så borde den sitta stumt sen. Går det inte att skruva åt så tajt, leta upp ett par "brickor" (washers, vad heter det på svenska) och lägg emellan.

Manualen finns här:
http://www.antec.com/pdf/manuals/SonataIII_500_EN_manual.pdf
... men den är inte så tydlig i och för sig.

Ja brickor heter de på svenska.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolljägaren:

Som jag skrev innan så köpte jag en cooler master 212 plus och den löste problemet!

Ja, men den har pwm styrning (4-pin) den med..

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Ja, men den har pwm styrning (4-pin) den med..

Jo men har inget problem eller något som stör för tillfället så då är det onödigt att ända på det. Tack ändå