Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem

Windows domination

Skrivet av Yaroze:

Hur vet du det när det inte ens har varit släppt i ett år?

W7 är typ en bantad och lappad version av Vista

Skrivet av SWEDISH Bear:

Det jag inte förstår med Mac är att har aldrig hört talas om någon riktig fördel med det. Det enda jag har hört är att de är snyggare, mer användarvänliga och man får sämre prestanda per krona. Men jag har aldrig hört talas om några exklusiva program som inte har finns till windows.

Snyggare? Är inte så ytlig.
Mer användarvänlig? Har inga problem med windows, dessutom så finns google.
Sämre prestanda per krona? Jag bygger hellre en egen dator med exakt de delarna som jag tycker är bäst.
Sedan så har ju ju spel också som är en dealbreaker.

Så sant. Mac använder har så desperata och ytliga argument som inte går att jämföra med.

Skrivet av martin681:

Detta är fan sjukt vad pc/mac folk är arroganta och naiva lär er att bli ordentliga hybrid användare så slipper man dessa diskussioner vilket som är bättre/sämre jävla idioter! jakobg om du vill ha en pc laptop köp det om du vill ha en mac köp det. Prova det du vill ha och det som känns bäst ta det.

Palla vara hybrid, lättare att vara expert på ett operativsystem. Hade aldrig orkar sätta mig in i en macs krumelur aktiga os xD

Skrivet av m1n1h0p:

Tror att det beror på att folk har suttit med dåliga billiga pc-datorer hela sitt liv <7000kr-elgiganten-datorer med winxp och bytte nu till en 15000kr- macbook pro med OS X och tror att "det finns ingen som helt seriöst kan tycka att mac är sämre än PC". De har inte testat ett OS som är nyare än winXP och heller inte använt en dator för 15000kr, så när de uppgraderar och väljer en mac så jämför de macen med det de haft innan (dvs kassa grejer).

What he said. Den PC du får för 15000kr får du knappast någon Mac för... Jo en sådan där liten sak som man kan surfa på. xD

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Håller inte med dig om mycket men tänkte bara göra detta utdrag.
Växer användarskaran så är det klart att det bidrar till fler virus. Det gäller ju samma sak med programmen.
Med 1000 program, så kanske 5 är skit.
Med 100000 program, så kanske 500 är skit. Dock tycker jag det är bra med valmöjlighet och att det finns mängder att välja på.

Om Mac skulle haft större kaka av marknaden så skulle garanterat fler virus komma.
Var det inte Mac en hackare kom in i snabbast?

Men ska jag vara ärlig så är jag sugen på en Mac mini. Det som får mig att avstå är dock en del användare. Tänk om man blir som en av dem? Och ja, jag har använt mac.

Var kommer diskussionen om virus ifrån? Vi diskuterade programutbud.

Dina antaganden är inte direkt relevanta. Att det är bra med valmöjlighet tycker jag med, det har dock inget med vad vi diskuterade att göra.

Om du är rädd att bli personlighetsförändrad av att du införskaffar en Mac bör du nog avstå och råda bot på andra problem först.

Skrivet av fratey:

PC är fortfarande inget operativsystem.

Skitsnack. Om jag får en Kernel Panic i OS X kan det betyda exakt vad som helst. Om jag får en blåskärm i Windows står det exakt vad som är fel - till exempel om jag får ett STOP 0x0000osv7B är oddsen ganska stora att jag i BIOS har ställt in AHCI utan drivrutiner.

Har aldrig skrivit PC skulle innebära att det var ett operativsystem heller. Men kanske borde ha skrivit Windows ändå.

Windows specificerar vad det är som har felat, inte många fall varför det har felat (Exempelvis IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL, som både kan innebära att du har fysiska minnesfel eller att du har installerat en dålig uppsättning drivrutiner). Sen är knappast majoriteten av problem som uppstår relaterade till kernel panics på Macar. Det finns en uppsjö andra problem som kan uppstå som _inte_ orsakar kernel panics eller bluescreen. Du pratar extremfall, inte direkt svårt att vinna någon diskussion då inte, då det alltid finns argument för och emot.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Var kommer diskussionen om virus ifrån? Vi diskuterade programutbud.

Dina antaganden är inte direkt relevanta. Att det är bra med valmöjlighet tycker jag med, det har dock inget med vad vi diskuterade att göra.

Om du är rädd att bli personlighetsförändrad av att du införskaffar en Mac bör du nog avstå och råda bot på andra problem först.

Jag skildrade lite av det de pratas om i tråden.

Varför är inte mina antaganden relevanta? Argumentera istället.

Jag har ju sett personlighetsförändringar hos somliga som gått över till andra sidan. Vet dock inte vilka problem jag ska råda problem på när jag inte har några? Personangrepp (det hållet det pekar åt) kan vi försöka vara utan. För fram argument istället.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag skildrade lite av det de pratas om i tråden.

Varför är inte mina antaganden relevanta? Argumentera istället.

Jag har ju sett personlighetsförändringar hos somliga som gått över till andra sidan. Vet dock inte vilka problem jag ska råda problem på när jag inte har några? Personangrepp (det hållet det pekar åt) kan vi försöka vara utan. För fram argument istället.

Att hitta på egna siffror och argumentera utifrån dem kan jag med göra, det var just det jag syftade på.

För att förklara vad jag menade ursprungligen:
Att programutbudet är betydligt större till windows än till OSX anser jag man kan se från 2 sidor. Antingen ser man till rena siffror där det garanterat finns fler program i antal till windows. Däremot anser jag att de program man kan tänkas behöva finns till OSX (till 99% iallafall), och därför blir det ingen begränsning som det framställdes som. Sålänge det finns program som täcker de behov man kan tänkas ha tycker jag inte man kan påstå att bara för antalet program till OSX är mindre än till Win, att det skulle vara en nackdel för OSX.

Snarare så att när man väl har efarenhet av något annat så har man möjlighet att se saker från andra perspektiv. Tror inte det handlar om "personlighetsförändringar", då har man nog misstolkat det hela. Det var så jag menade, inte menat som personligt påhopp, snarare sarkasm för att poängtera att det inte är det de handlar om.

Jag liksom fler är nog bara trötta på folk som uttalar sig efter att inte ha egen erfarenhet mer än att ha använt datorerna på Siba eller Elgiganten som mest, eller vägrar se saker från annat än ett hårdvaruperspektiv. Det handlar inte om att jämföra hårdvara rakt av Apple vs PC, för där vet alla att du får snabbare komponenter för samma pengar för en PC. Poängen är att du betalar mer för att alla delar är mer genomtänkta och tillbehör likt magsafe, att magneten är perfekt avvägd till att lyfta precis under lyftkraften som behövs för att bära upp datorn.

Att man kan tycka man betalar väldigt mycket extra för detta är helt subjektivt. Det är upp till en att värdesätta. Men att bara _direkt_ dra slutsatsen att det _är_ skitdyrt för att man får sämre hårdvara för pengarna visar att man inte sett det från flera vinklar eller förstått konceptet. Om man sedan efter det inte känner att man vill lägga mer pengar på det övriga (dvs annat än ren hårdvara) så fine, det är upp till var och en.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Att hitta på egna siffror och argumentera utifrån dem kan jag med göra, det var just det jag syftade på.

För att förklara vad jag menade ursprungligen:
Att programutbudet är betydligt större till windows än till OSX anser jag man kan se från 2 sidor. Antingen ser man till rena siffror där det garanterat finns fler program i antal till windows. Däremot anser jag att de program man kan tänkas behöva finns till OSX (till 99% iallafall), och därför blir det ingen begränsning som det framställdes som. Sålänge det finns program som täcker de behov man kan tänkas ha tycker jag inte man kan påstå att bara för antalet program till OSX är mindre än till Win, att det skulle vara en nackdel för OSX.

Snarare så att när man väl har efarenhet av något annat så har man möjlighet att se saker från andra perspektiv. Tror inte det handlar om "personlighetsförändringar", då har man nog misstolkat det hela. Det var så jag menade, inte menat som personligt påhopp, snarare sarkasm för att poängtera att det inte är det de handlar om.

Jag liksom fler är nog bara trötta på folk som uttalar sig efter att inte ha egen erfarenhet mer än att ha använt datorerna på Siba eller Elgiganten som mest, eller vägrar se saker från annat än ett hårdvaruperspektiv. Det handlar inte om att jämföra hårdvara rakt av Apple vs PC, för där vet alla att du får snabbare komponenter för samma pengar för en PC. Poängen är att du betalar mer för att alla delar är mer genomtänkta och tillbehör likt magsafe, att magneten är perfekt avvägd till att lyfta precis under lyftkraften som behövs för att bära upp datorn.

Att man kan tycka man betalar väldigt mycket extra för detta är helt subjektivt. Det är upp till en att värdesätta. Men att bara _direkt_ dra slutsatsen att det _är_ skitdyrt för att man får sämre hårdvara för pengarna visar att man inte sett det från flera vinklar eller förstått konceptet. Om man sedan efter det inte känner att man vill lägga mer pengar på det övriga (dvs annat än ren hårdvara) så fine, det är upp till var och en.

Men det var inte siffrorna det handlade om. Det var bara för att försöka förklara. Utan att med lite program så leder det till lite skräpprogram. Med många program -> mycket skräp.
Bara att titta på app store t.ex (även om de sållar bort en hel del).
Samma sak är det ju gällandes virus (och jag vet att du inte tog upp det).

Men du sa ju nyss att du tycke varfrihet var bra? Då är det bra att kunna välja bland 10 program istället för 3 och välja det man själv tycker är bäst?

Jag har testat båda delarna men många har fått en "jag är bättre än dig" attityd. Förstår inte varför dock? Varför ska man hålla på så? Att kalla det erfarenhet är väl att ta i.

Jag kritiserar inte någon som väljer en Apple-produkt men när man ska "skryta" om det och klanka ner på andra alternativ så blir jag bara trött (nu pratar jag inte om dig). Varför ska man snacka skit om andra produkter man inte testat bara för att få sitt val att framstå som bättre? För att man själv inte är nöjd och försöker få för sig att man gjort rätt val? Skulle någon kunna förklara?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 4TB nvme SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| BMW R1300GS 2025

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Om något är det felvänt - Apple är någonstans i mitten när det kommer till felande datorer, trots företagets mycket högre priser.

Den mest sunda livsstilen!

Man behöver inte ha kvalité bara för att man marknadsför sig/ligger i premium klassen. Det jag menar är bara att man får jämföra med övriga premium modeller/märken, då dessa konsumenter oftast har högre krav på sin produkt. Och tro inte att jag är någon mactaliban, jag äger inte ens en mac. Utan jag sitter vid min win7 burk och är ganska nöjd faktiskt

Så sant, så sant

Permalänk
Skrivet av fratey:

Du tycker det. Däremot har jag inte sett någon Mac för under femtio tusen utan SSD som startar Photoshop lika snabbt som min niotusenkronorsdator.

Min mbp med 256 GB ssd och 8gb ram kostade c:a 30000:- och drar igång photoshop cs4 med några plugins på rätt precis tre sekunder. Även om jag har 10+ program igång. Det har jag faktiskt inte sett nån win-maskin klara av - inte ens vara i närheten av, faktiskt, oavsett windows-version. Vad har du för hårdvara i din maskin?

Men jag har en mac för att jag behöver en *nix-terminal (bsd, då), win med visual studio, ett snabbt photoshop och mac os (framförallt webbläsare i mac os) i en och samma maskin. Finns mej veterligt bara mac som klarar det. Idag iallafall.

edit: Äsch, du skrev ju mac *utan* ssd. Sorry, my bad.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomas67lundberg:

Min mbp med 256 GB ssd och 8gb ram kostade c:a 30000:- och drar igång photoshop cs4 med några plugins på rätt precis tre sekunder. Även om jag har 10+ program igång. Det har jag faktiskt inte sett nån win-maskin klara av - inte ens vara i närheten av, faktiskt, oavsett windows-version. Vad har du för hårdvara i din maskin?

Men jag har en mac för att jag behöver en *nix-terminal (bsd, då), win med visual studio, ett snabbt photoshop och mac os (framförallt webbläsare i mac os) i en och samma maskin. Finns mej veterligt bara mac som klarar det. Idag iallafall.

Men om han köper till en SSD för 4-5000kr så har han ju en dator för 13-14000 som presterar som din?
Jag menar, inte ens min E8400 som jag hade i burken tidigare blev slö av att ha 10program igång utan det är HDD:n som begränsar.

Du kräver ju saker som är delar av Mac OS. Inte konstigt att det är bara det OS:et som klarar det?

Som om jag skulle säga att jag måste ha CMD och mig veterligen finns det bara Windows som klarar det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Men om han köper till en SSD för 4-5000kr så har han ju en dator för 13-14000 som presterar som din?
Jag menar, inte ens min E8400 som jag hade i burken tidigare blev slö av att ha 10program igång utan det är HDD:n som begränsar.

Fast med dom förutsättningarna jag skriver, så måste man ju köpa en ssd till win-burken OCH en mac. Det blir nog dyrare, tror jag. Och framförallt tyngre att kånka på
Dessutom upplever jag att Win blir trögare och trögare ju fler program som är igång - åtminstone de maskiner jag har haft, både c2d och i5/i7-burkar, både med Vista och Win7. Testade just på kul att öppna 20 program och sen dra igång photoshop alldeles nyss; 3,1 sek (föga vetenskapligt uppmätt med telefonens stoppur, föralldel). Kan försöka kolla på en PC med i7 processor och ssd vad motsvarande värde blir i helgen, om jag hinner och kommer ihåg.

Citat:

Du kräver ju saker som är delar av Mac OS. Inte konstigt att det är bara det OS:et som klarar det? Som om jag skulle säga att jag måste ha CMD och mig veterligen finns det bara Windows som klarar det.

Då är det ju bara att installera win på macen; Ta-daa - CMD - varsågod
Jag säjer ju bara varför jag har en mac - jag behöver både mac och win. Det klarar bara en mac av att köra. Finns inte en enda dell som klarar att göra det lagligt, problemfritt och stabilt. Hackintoshar är trevliga att leka med, men inte att jobba på.

Jag tycker det är ett rätt tungt argument att kunna köra OS X och Win på samma maskin.

Visa signatur

It´s-a me! Mario!

Permalänk
Medlem

Fast med dom förutsättningarna jag skriver, så måste man ju köpa en ssd till win-burken OCH en mac. Det blir nog dyrare, tror jag. Och framförallt tyngre att kånka på
Dessutom upplever jag att Win blir trögare och trögare ju fler program som är igång - åtminstone de maskiner jag har haft, både c2d och i5/i7-burkar, både med Vista och Win7. Testade just på kul att öppna 20 program och sen dra igång photoshop alldeles nyss; 3,1 sek (föga vetenskapligt uppmätt med telefonens stoppur, föralldel). Kan försöka kolla på en PC med i7 processor och ssd vad motsvarande värde blir i helgen, om jag hinner och kommer ihåg.

Jag säjer ju bara varför jag har en mac - jag behöver både mac och win. Det klarar bara en mac av att köra. Finns inte en enda dell som klarar att göra det lagligt, problemfritt och stabilt. Hackintoshar är trevliga att leka med, men inte att jobba på.

Jag tycker det är ett rätt tungt argument att kunna köra OS X och Win på samma maskin.

Trögare?
Hmm, själv sitter jag med en AMD x64 6000+ x2 3ghz, 3gb i ram, 640gb sATA hdd 64mb cache, Radeon 4830 1gb, passivt kyld processor.
Hela denna vecka och förra jag har haft igång Adobe Dreamweaver cs5, Photoshop cs5, flash cs5, ibland Illustrator cs5, Filezilla ftp client, Spotify, uTorrent, Firefox, 2-3 utforskare, MSN, ibland även skype, steam och även till och från Starcraft 2 (när det var dags för en paus) samtidigt. Allt startade och fungerade lika snabbt dag efter dag, stund efter stund. Inte nog med det så spelar jag Starcraft 2 med högsta grafikinställningarna.
Som avslut så testar jag starta upp photoshop med alla dessa program igång förutom starcraft 2. Tiden blir 4.83 sekunder med mobilens timer.
Jag har ingen snabb värsting dator men den blir aldrig speciellt trög om jag inte arbetar med psd filer på en storlek av xxxmb. Normalt som jag alltid arbetar märker jag ingen skillnad och kan fortsätta arbeta i samma takt dag in, dag ut.

Nu, testar jag även köra raidelloskärpa på en bild med upplösningen 4500x3000px och max inställningar i photoshop. I samma veva testade jag hoppa medan program och går snabbt och fint, enda som tar en millisekund längre är photoshop själv som arbetar som en tok just nu. Testar öppna olika filer för olika program, laddar direkt utan paus eller hårt tänkande.
Jag känner inte att något är slöare, men visst, med 11 program igång så går det lite segare för photoshop och rendera bilden. Utan alla dessa program renderade photoshop samma bild på 94 sekunder. Med alla program igång, skiftande mellan alla program och testar även öppna filer i illustrator, flash och dreamweaver, 152 sekunder. Men mitt allmänna arbetsflöde har inte blivit trögare, går fortfarande lika snabbt och arbeta med andra program medan photoshop gör sitt.

Men! Jag kunde inte göra det här för några månader sedan, körde med en 400gb seagate 8mb cache sATA disk. Fy satan så trög och slö datorn var (lyckades t.om. avverka två stycken, första åkte tillbaka på garantin) till slut blev jag less för att det var självklart att hårddisken var flaskhalsen i systemet och köpte mig en ny hårddisk. Det var som natt och dag! allt flyter på så otroligt lätt och snabbt! Egentligen behöver jag ingen uppgradering av min dator på ett tag men ändå så vill jag också ha dem stora processorerna, SSD diskar och värsting grafikkort som alla andra har.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Jag har testat Mac stationär dator 1 gång på en skola och jag fattar absolut inte vad det är som är så jäkla bra med Mac som en del säger. Windows 7 är simpelt, rent, snyggt och logiskt. Det är inte Mac os enligt mig, mer krimskrams.
Laptopsen måste jag hålla med om att en del är snygg och tunna från mac men jag betalar inte det dubbla bara för det mot en PC, då allt fungerar mycket bra och smidigt och så får man råå prestandad i spel etc.

Dell förstår jag inte dock att du vill ha, de gör inga höjdar produkter längre.

Permalänk

Annars kan man ju installera mac os x på pc'n istället och få en mac pro fast med bättre prestanda till nästan halva priset. Bara att köra dual boot med chameleon så får man det bästa från två världar i sin stationära!

Permalänk
Medlem

Man betalar inte dubbelt upp för mac men lite mer men så är det med allt när det kommer till märken och design. Angående att det finns mer program till Windows ja det gör det och vad är resultat av det då? För det mesta tycker jag att mer programutbud drar jämt med att mängden skit ökar. Spela gör man inte lika bra på mac som man gör på pc men det var ju inte det som var frågan nu heller. Och angående att mac os skulle vara fyllt med mer krimskrams säger jag yeah right windows 7 är så fullt skit med massa onödigt tjafs att hälften vore nog i min mening. Största skillnaden är väl att oftast levereras pc laptops med bättre grafik kort än vad mac gör men utöver det skiljer det inte mycket. Begränsar man utbudet på program och hårdvara som mac gör det oftast att det blir stabilare. Kollar man priskillnad på Imac och stationär dator så är det inte så mycket skillnad prestanda vs krona heller bortsett från graffekort heller och skulle man bygga en pc med samma prestanda som låt säga en imac 27" skulle jag bli förvånad om det skiljde så mycket. Tystare överlag skulle jag vilja säga mindre kablar snyggare och bättre andrahands värde. Till och med deras stationära är ju nästan i bärbart kategorin. Dual boot är också nice. Visst kan man slänga in hackintosh på pc men tror knappast att det är lika smidigt som det är att lägga dual boot på en mac och lägga in windows.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Skrivet av Don_W:

Man betalar inte dubbelt upp för mac men lite mer men så är det med allt när det kommer till märken och design. Angående att det finns mer program till Windows ja det gör det och vad är resultat av det då? För det mesta tycker jag att mer programutbud drar jämt med att mängden skit ökar. Spela gör man inte lika bra på mac som man gör på pc men det var ju inte det som var frågan nu heller. Och angående att mac os skulle vara fyllt med mer krimskrams säger jag yeah right windows 7 är så fullt skit med massa onödigt tjafs att hälften vore nog i min mening. Största skillnaden är väl att oftast levereras pc laptops med bättre grafik kort än vad mac gör men utöver det skiljer det inte mycket. Begränsar man utbudet på program och hårdvara som mac gör det oftast att det blir stabilare. Kollar man priskillnad på Imac och stationär dator så är det inte så mycket skillnad prestanda vs krona heller bortsett från graffekort heller och skulle man bygga en pc med samma prestanda som låt säga en imac 27" skulle jag bli förvånad om det skiljde så mycket. Tystare överlag skulle jag vilja säga mindre kablar snyggare och bättre andrahands värde. Till och med deras stationära är ju nästan i bärbart kategorin. Dual boot är också nice. Visst kan man slänga in hackintosh på pc men tror knappast att det är lika smidigt som det är att lägga dual boot på en mac och lägga in windows.

Skitsnack!

+ snow leopard för 1700 och 1,5 timme av din tid = 12030

vs

Riktig no brainer egentligen

Permalänk
Medlem

Du glömde os och skärm där och om man då som jag skrev tog och jämnförde 27"

http://img830.imageshack.us/img830/3300/duglmde.png

Skrivet av oskarwernersson:

Skitsnack!

http://img6.imageshack.us/img6/8627/hackintosh.png

+ snow leopard för 1700 och 1,5 timme av din tid = 12030

vs

http://img638.imageshack.us/img638/743/macpro.png

Riktig no brainer egentligen

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Man ska inte förutsätta att alla sitter och kör pirat os och köra dator utan skärm spelar ingen roll hur snabb den är så lär du inte få mycket gjort

Visa signatur

Permalänk

skrev ju os! skärm ingår ej i mac pro.

Går inte att jämföra med imac eftersom man ej kan bygga något liknande själv. Det finns ju liknande modeller i pc väg men kan inte svara på hur bra eller dåliga dom är.

Permalänk

Har inte ens antydit att någon skulle använda sig av ett pirat-os. Skrev ju dit Snow Leopard 1700 under bilden eftersom Inet ej hade det hos sig

Permalänk
Medlem

I7 spu´n är ju ljusår från att vara jämnförbar mot den som sitter i mac pro så det gör ju jämnförelsen inte riktigt korrekt heller för den delen. då det är 8 kärnor (inte hyperthreading räknat samt högre cache med för den delen. Referensen jag lämna angående hitta en pc likvärdg imac 27 " mena jag inte allt i ett och samma skal för det är ju ganska uppenbart att det inte är vidare möjligt.

skrev ju os! skärm ingår ej i mac pro.

Går inte att jämföra med imac eftersom man ej kan bygga något liknande själv. Det finns ju liknande modeller i pc väg men kan inte svara på hur bra eller dåliga dom är.

Visa signatur

Permalänk

Det står ju klart och tydligt EN Xeon quad-core processor. Så du har fel där! Att Xeon processorn skulle vara ljusår från i7 för en vanlig användare är ju inte heller sant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Man betalar alltid mer för en Mac än vad det är värt i min mening. Du får aldrig den senaste tekniken i en Mac dator. Du har aldrig samma spel och grafik prestandard som i windows7. Windows 7 gör allt som Mac OS kan göra och mycket mer. Ifall Windows är så dåligt varför har massor mer människor PC? Varför gör företagen massvis med BRA programvara, spel etc till PC. Jag kan inte komma på något fel på Windows 7 som är nämnvärt, isåfall är det väl "Windows media center" som jag aldrig använder och inte ser som något användbart med.

Permalänk
Medlem

Fel av mig läste lite snabbt där=(

Det står ju klart och tydligt EN Xeon quad-core processor. Så du har fel där! Att Xeon processorn skulle vara ljusår från i7 för en vanlig användare är ju inte heller sant.

Visa signatur

Permalänk

Även om man sätter ihop något liknande en imac 27" som är kompatibel att göra en hackintosh av så blir det billigare fast med en bättre skärm. Så hur man än gör så blir det billigare att inte köpa Mac men om man ej är så teknisk, gillar deras design eller bara har mycket pengar och inte bryr sig så go for it!

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte jämföra en Mac Pro med ett ihop bygge! Det man får jämföra är ju liknande workstations från Dell/Hp m.m då kostnaden ökar med Xeon processorer, ECC minnen och att logikkortet/moderkortet är gjort för 2 cpu:s(är väl samma logikkort på alla eller? osäker) + tillverkaren ska ut lite vinst i och med en viss produktions kostnad.

Permalänk
Medlem

Allt går att väga upp och ner och fram och tillbaka. Gillar man pilla och mixtra (vilket jag själv inte ar nåt emot) så spelar det ju ingen roll vad man väljer. Prisskillnad jodå det är det. Men det är ju det på så mycket annat med. Man kan ju fråga sig varför köper man en audi framför en volkswagen. Varför köper man rostfria vitvaror när standard vita gör ett likabra jobb. Varför kostar vissa kläder så mycket mer än andra dom värmer lika bra. Allt är beroende på marknaden. Apple har inte hårdvaru mässigt dom hetaste sakerna men tillsammans med design och efterfrågan kan dom ta mer betalt av dom som är beredda för att betala för det lilla extra. Support och service ja den har man bara nytta av när det väl händer nåt men tryggheten i att ha en bra sådan kan för vissa värderas högt. Har du en fin bil så vill du nog därmed ha helförsäkring utifall att någon gud förbjud händer något så att du slipper stå där med skägget i brevlådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

QDB: Quote #918519

Säger väl allt om skillnaderna

Permalänk

Även om man sätter ihop något liknande en imac 27" som är kompatibel att göra en hackintosh av så blir det billigare fast med en bättre skärm. Så hur man än gör så blir det billigare att inte köpa Mac men om man ej är så teknisk, gillar deras design eller bara har mycket pengar och inte bryr sig så go for it!

Det handlar ju inte bara om prestanda eller pris. Utan att man får en helhetslösning. En 27" skärm med S-IPS är ju inte jättebillig heller för den delen

Jag vill inte ha en massa sladdar eller lösa delar. Jag vill ha en ruggigt snygg dator (som inte bara är rejält snabb), som inte ens hörs om jag ens lägger örat mot den. Jag vill ha en helhetslösning som fungerar och som jag njuter av att arbeta vid varje dag.

Oavsett hur mycket mer prestanda jag skulle få om jag plockade ihop det själv så skulle jag aldrig någonsin byta bort det mot min iMac. Jag vill kunna ha min dator ståendes i vardagsrummet.

Permalänk

PC- uppgradera lite som du vill lite friare bättre billigare spel prestanda. MAC design design design, bättre mjukvara

Visa signatur

lådan: lian li lancool pc-k62 cpu : 2500k på den finns en h50. mobo: asus p8p67. Ram 2x4 corsair pc-16000. Gpu: gigabyte gtx 470 soc
psu: hx650 hdd: random Western digital caviar 250 gb+ 500 gb wd blue caviar
skärm: g2420hd

Permalänk
Skrivet av radaradam:

Det handlar ju inte bara om prestanda eller pris. Utan att man får en helhetslösning. En 27" skärm med S-IPS är ju inte jättebillig heller för den delen

Jag vill inte ha en massa sladdar eller lösa delar. Jag vill ha en ruggigt snygg dator (som inte bara är rejält snabb), som inte ens hörs om jag ens lägger örat mot den. Jag vill ha en helhetslösning som fungerar och som jag njuter av att arbeta vid varje dag.

Oavsett hur mycket mer prestanda jag skulle få om jag plockade ihop det själv så skulle jag aldrig någonsin byta bort det mot min iMac. Jag vill kunna ha min dator ståendes i vardagsrummet. http://pici.se/pictures/lEFUhMJPl.jpg

Jag är glad att du är nöjd! Jag personligen skulle aldrig överväga en imac eller mac pro. Det du betalar för i iMac är ju skärmen annars är ju prestandan inte särskilt imponerande. Jag älskar att kunna göra vad jag vill med datorn.. Vill jag ha ett nytt grafikkort så köper jag det och stoppar in utan problem.

Att kalla imac en helhetslösning är ju lite synd då prestandan i spel är värdelös. Dessutom blir det rejält med eftersläp på skärmen (om dom inte gjort om dom sedan förra generationen, hade en 24" på jobbet)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fog:

Har aldrig skrivit PC skulle innebära att det var ett operativsystem heller. Men kanske borde ha skrivit Windows ändå.

Ja.

Skrivet av fog:

Windows specificerar vad det är som har felat, inte många fall varför det har felat (Exempelvis IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL, som både kan innebära att du har fysiska minnesfel eller att du har installerat en dålig uppsättning drivrutiner).

Vilket är bättre än en grå skärm.

Skrivet av fog:

Du pratar extremfall, inte direkt svårt att vinna någon diskussion då inte, då det alltid finns argument för och emot.

Vad är extremfall i att Hanks här på forumet med sin 15" MBP kopplar in sin kamera och möts av en Kernel Panic?

Jag tror definitivt din dator kör om min vad gäller diskoperationer, men som sagt - 30 lax. c:

Dessutom upplever jag att Win blir trögare och trögare ju fler program som är igång

Jag vet, det kallas RAMminne och seg hårddisk. Min dator i fråga, utan SSD, klarar av Firefox med 20 flikar, Lightroom, Photoshop, foobar2000 med 25000 låtar, Chrome, fem-tio explorerfönster, Skype, Steam, MSN med 10 konversationer, två spel (säg, Team Fortress 2 och HoN om jag glömt att stänga ned HoN, vilket händer ofta), Rhinoceros 4, samt diverse bakgrundstjänster (everything, last.fm, daemon tools, tinygrab, gdi++, ultramon etc) utan att ens haka upp sig, så den erfarenhet du har med "seghet" har nog mer att göra med att datorn börjar lägga saker på det virtuella minnet.

Gör man en hackintosh med identiska komponenter kan du praktiskt taget installera från retailskivan, så, uh, jag kan inte riktigt hålla med.

Det är inget riktigt argument i debatter då det snarare beror på något Apple aktivt gör.

Skrivet av ErsdaHL06:

PC- uppgradera lite som du vill lite friare bättre billigare spel prestanda. MAC design design design, bättre mjukvara

Vad för mjukvara till Mac är bättre?

Skrivet av radaradam:

Jag vill kunna ha min dator ståendes i vardagsrummet

Själv föredrar jag att faktiskt kunna jobba på min dator.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.