Vad är det som gjort att alla hatar Sverigedemokraterna? Lista på deras misstag?

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Mitt senaste inlägg var inte riktat till dig utan mer svar på den mer generella fråga i trådens rubrik.
Orsaken till varför SD är rasistisk är för att bakom deras nyfunna retorik härskar fortfarande samma tanke. Om du läser vad för typ av människosyn Jimpan har så är det ganska tydligt att han är rasist. Och ja, man är rasist i Sverige utan att för den delen behöva stycka upp människan i olika raser i och med att i Sverige finns det bara en människoras. Det är alltså inte som i bla US där man kan dela in människan i 1/32 dels afrikan).

Exakt vad är rasism för dig, börja undra vilken definition du använder.

Citat:

Och återigen kommer du med sakfel som kan göra många förbannade. Och nej. Det är inte min uppgift att rätta dem för jag har ingen som helst vilja att fixa till dina argument då jag vet att inte en kommer ändra på sin verklighetsuppfattning iom denna tråd.

edit. måste rätta till några av dem.
nej, Sverige har aldrig varit homogent. Vare sig det handlar om etnisk eller kulturell homogenitet.
nej, nationalism har inte varit en positiv faktor Jugoslavien.
nej, Sverige som världfärdstat orsakades inte av etnisk homogenitet
ja, det är kvinnofientligt att bedriva en politik där man aktivt särskiljer kvinnan och mannen.

Aldrig 100% men betydligt mer homogent än idag. Ifs under ett längre tidsperspektiv med domäner i baltstaterna, finland & norge så är det en annan sak. Möjligen en modern bildning säg runt 1900-talet. Det jag talade om var att pga. olika grupper önskade rätten till själv bestämmande i kombination att de var placerade i ett land kunde vara en del orsak till situationen på balkan. Jag sa aldrig att den var kärnan, jag spekulerade i om att det kan varit bidragande och om ett mångkulturellt samhälle skulle kunna uppnå samma välfärd. Poängen var om det finns en enande faktor i ett land om det då är lättare att driva igenom beslut om att man ska värna om varandra.

Citat:

edit2.
ju mer jag läser av dit citat ju läskigare blir det. förlåt men det du skrev är nästan hämtat från ett tänk där folkslag existerar, de ska hållas ifrån varandra och folket kan enbart känna för sitt eget folk och sitt eget land. Där ett icke homogent folk är svagt och slåss lätt i spillror...

Nja lite hårddraget kan jag hålla med om. Saken handlar mer om att det behöver finnas en enande faktor i ett land, inte att detta skulle vara direkt kopplat till vilket folkgrupp man tillhör. Fast frågan är hur stabilt ett land är som är delat i flera olika grupper, tänker på länder som Österrike-Ungern, Jugoslavien, Sovjet. Undrar vilket land som är mest benäget att dela upp sig i mindre delar Indien eller Kina.

EDIT: Och inte att förglömma, Belgien.

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

@Vattenfall
Du vet att det är ok att bygga kyrkor i muslimska demokratier. Sverige är en demokrati så då borde det inte vara ett problem att bygga religiösa samlingsplatser. Eller?
Det är ju suveränt med individer i samhället som behärskar olika språk.
Problemen i förorterna är likartade oberoende på hur ett lands befolkning ser ut. Menar du verkligen att i länder, där befolkningen är etnisk homogen och i samma skick som den svenska, är fattiga förorter trevligare än de svenska?

Så Albanien och två till? Säger inte att de inte ska bygga moskéer utan hur de finansiera bygget. Fast förorterna handlade om arbetslöshet och om att det lär vara problematiskt att förändra förorterna när man hela tiden fyller på med fler. Det börjar aldrig rulla utan när någon lyckas komma ut så fylls det direkt på men nya.

File:2010 Freedom House world map.svg - Wikipedia, the free encyclopedia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

Aldrig 100% men betydligt mer homogent än idag. Ifs under ett längre tidsperspektiv med domäner i baltstaterna, finland & norge så är det en annan sak. Möjligen en modern bildning säg runt 1900-talet. Det jag talade om var att pga. olika grupper önskade rätten till själv bestämmande i kombination att de var placerade i ett land kunde vara en del orsak till situationen på balkan. Jag sa aldrig att den var kärnan, jag spekulerade i om att det kan varit bidragande och om ett mångkulturellt samhälle skulle kunna uppnå samma välfärd. Poängen var om det finns en enande faktor i ett land om det då är lättare att driva igenom beslut om att man ska värna om varandra.

Nja lite hårddraget kan jag hålla med om. Saken handlar mer om att det behöver finnas en enande faktor i ett land, inte att detta skulle vara direkt kopplat till vilket folkgrupp man tillhör. Fast frågan är hur stabilt ett land är som är delat i flera olika grupper, tänker på länder som Österrike-Ungern, Jugoslavien, Sovjet. Undrar vilket land som är mest benäget att dela upp sig i mindre delar Indien eller Kina.

Det är lite det som är problemet med nationalister. De ser att lösningen på samhällets problem ligger i att ena ett homogent folk till något så abstrakt som ett fosterland. Tyvärr så är det en hel snurrig lösning som saknar en förankring till verkligheten.

Menar du verkligen att upplösningen av forna stater beror på att det inte fanns en enad folkgrupp som styrde? MEnar du nu att Kina eller Indien är länder med särskild homogenitet?

Min syn på rasism är följande.

Citat:

Den världsberömde Carl von Linné klassificerade inte bara in djur och växter i system utan även människor. Han var den förste som kallade människan för Homo Sapiens och delade in denne i ett
hierarkiskt system baserat på hudfärg med de vita överst. Den vita människan (H. Europaeus) beskrevs som intelligent och företagsam medan den svarte (H. afer) var trögtänkt och lat. Linnés lärungar spred systemet under sina upptäcktsfärder, särskilt i Afrika,där befolkningen beskrevs som synnerligen underlägsen (Fryer, 1984:166; Lindquist, 1997:34). Rasismen var lika spridd inom vetenskapen i Sverige som i övriga Europa. Inom kulturlivet spreds svenska äventyrares och missionärers berättelser om imperialistiska äventyr i ”mörkaste Afrika”. I och med folkskolans införande 1842 fick alla svenskar rasismen inpräntad i sig. Läroböckernas bild av Afrika skulle i mer än ett århundrade vara påfallande enhetlig. Afrikanen beskrevs som en särskild, biologiskt och socialt underlägsen varelse, en vilde ständigt benägen att råka i strid med andra vildar och utan någon egen historia.

http://www.sweden.gov.se/download/bcbc2913.pdf?major=1&minor=...

Dock så används en annan retorik och negern har exempelvis ersatts med muslimen.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Det är lite det som är problemet med nationalister. De ser att lösningen på samhällets problem ligger i att ena ett homogent folk till något så abstrakt som ett fosterland. Tyvärr så är det en hel snurrig lösning som saknar en förankring till verkligheten.

Menar du verkligen att upplösningen av forna stater beror på att det inte fanns en enad folkgrupp som styrde? MEnar du nu att Kina eller Indien är länder med särskild homogenitet?

Min syn på rasism är följande.

http://www.sweden.gov.se/download/bcbc2913.pdf?major=1&minor=...

Dock så används en annan retorik och negern har exempelvis ersatts med muslimen.

Och innan det var det arbetaren och innan det var det bönder och innan det var det drängar osv .

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Det är lite det som är problemet med nationalister. De ser att lösningen på samhällets problem ligger i att ena ett homogent folk till något så abstrakt som ett fosterland. Tyvärr så är det en hel snurrig lösning som saknar en förankring till verkligheten.

Menar du verkligen att upplösningen av forna stater beror på att det inte fanns en enad folkgrupp som styrde? MEnar du nu att Kina eller Indien är länder med särskild homogenitet?

Ja, att säga att en stat endast ska utgöras av blonda och blåögda kan jag hålla med om är extremt. Det jag snarare vill påstå är att en nation är svår att hålla samman om det kulturellt inte finns en enande faktor. Ett annat exempel som inte grundar sig på etniskt är inbördeskriget i Spanien.

Kina är homogent då Han kineser utgör 90% av befolkningen, sedan är de ifs starkt åtskilda då deras dialekter av madarin är så vitt skilda att folk från norr och söder inte alltid förstår varandra.

Inte att staterna i sig kollapsade utan att de splittrades, då de olika grupperna önskade självbestämmande. Tror inte att Kosovo hade brutit sig ut hur Serbien om serber utgjort majoriteten av befolkningen i området. Eller att de andra delrepublikerna i Jugoslavien hade brutit sig ut om serberna utgjort majoriteten i samtliga republiker.

Ett annat kanske mer aktuellt exempel är Lettland där många ryssar flyttande in under Sovjet tiden, denna grupp gavs inte medborgarskap för letterna var nog medvetna att detta skulle försvåra deras statsbildning. Frågan är vad som nu kommer ske när fler av dessa ryssar får medborgarskap, förutsatt att dessa ökar något procentuellt av befolkningen samt att en majoritet förespråkar att landet sammanfogas med Ryssland. Var ett intressant avsnitt i Godmorgon världen ang. detta fenomen Ryssar med stöd - Godmorgon, världen! | Sveriges Radio .

Allt grundar sig på nationalstaten, frågan är vad som kommer ske när dessa stater luckras upp mer och mer. Exakt vad har nationalstaten inneburit för nationer? Kommer innebörden bli att olika grupper får värna om sig själva, som skråna tidigare. För om nationerna upplöses borde också styrelseskiket i landet upplösas. Sedan kanske det finns någon typ av mer övergripande styrandeskick men denna borde väl grunda sig på minsta gemensamma nämnare för de befolkningar som de styr över.

Citat:

Min syn på rasism är följande.

http://www.sweden.gov.se/download/bcbc2913.pdf?major=1&minor=...

Dock så används en annan retorik och negern har exempelvis ersatts med muslimen.

Så den definitionen där rasism är när man påstår att en ras är lägre ställd. Men att påstå att Sverige skulle anpassas eller förändras om Sverige mottog 10 miljoner araber är väl knappast rasism. Endast ett påpekande att hur ett land är kulturellt grundar sig i hur befolkningen ser ut. Samma fenomen uppkommer om det kommer vare sig det är tyskar, kineser, indier, finnar eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

Ja, att säga att en stat endast ska utgöras av blonda och blåögda kan jag hålla med om är extremt. Det jag snarare vill påstå är att en nation är svår att hålla samman om det kulturellt inte finns en enande faktor. Ett annat exempel som inte grundar sig på etniskt är inbördeskriget i Spanien.

Kina är homogent då Han kineser utgör 90% av befolkningen, sedan är de ifs starkt åtskilda då deras dialekter av madarin är så vitt skilda att folk från norr och söder inte alltid förstår varandra.

Inte att staterna i sig kollapsade utan att de splittrades, då de olika grupperna önskade självbestämmande. Tror inte att Kosovo hade brutit sig ut hur Serbien om serber utgjort majoriteten av befolkningen i området. Eller att de andra delrepublikerna i Jugoslavien hade brutit sig ut om serberna utgjort majoriteten i samtliga republiker.

Ett annat kanske mer aktuellt exempel är Lettland där många ryssar flyttande in under Sovjet tiden, denna grupp gavs inte medborgarskap för letterna var nog medvetna att detta skulle försvåra deras statsbildning. Frågan är vad som nu kommer ske när fler av dessa ryssar får medborgarskap, förutsatt att dessa ökar något procentuellt av befolkningen samt att en majoritet förespråkar att landet sammanfogas med Ryssland. Var ett intressant avsnitt i Godmorgon världen ang. detta fenomen Ryssar med stöd - Godmorgon, världen! | Sveriges Radio .

Allt grundar sig på nationalstaten, frågan är vad som kommer ske när dessa stater luckras upp mer och mer. Exakt vad har nationalstaten inneburit för nationer? Kommer innebörden bli att olika grupper får värna om sig själva, som skråna tidigare. För om nationerna upplöses borde också styrelseskiket i landet upplösas. Sedan kanske det finns någon typ av mer övergripande styrandeskick men denna borde väl grunda sig på minsta gemensamma nämnare för de befolkningar som de styr över.

Så den definitionen där rasism är när man påstår att en ras är lägre ställd. Men att påstå att Sverige skulle anpassas eller förändras om Sverige mottog 10 miljoner araber är väl knappast rasism. Endast ett påpekande att hur ett land är kulturellt grundar sig i hur befolkningen ser ut. Samma fenomen uppkommer om det kommer vare sig det är tyskar, kineser, indier, finnar eller liknande.

Kulturellt enande faktor? Vad skulle det vara i så fall?

Kinas befolkning består till 90% av hankineser. Så dessa människor är alltså ett homogent folkslag som har levt lyckliga i alla sina dagar? Om så inte är fallet vad säger det om din ide om att ett homogent folk (jag säger inte att hankinserna är ett homogent folkslag utan jag går efter din tankebana) är basen för ett tryggt samhälle.

Varför splittrades staterna? Och hur kommer det sig att människor som tidigare hade levt grannar började hata varandra?

Vad som händer när nationalstaten sakta förlorar sin kraft ser vi redan. Unioner mellan tidigare länder skapas. Risken för krig mellan dessa minskar och samhället blir mer produktivt.

Min tanke om rasism är att de tidigare föreställningarna, om att ras går att definieras via biologiska hierarkier, lever kvar men har ersatts med andre generationens invandrare, muslim mfl. Istället för att peka på negern och säga "titta en apa" (90 talet) så pekar rasisten på samma människa och utropar "titta en invandrare" (00 talet). Samma fenomen med samma värderingar bakom sig, men i annan retorisk tappning.

Och ja. Eftersom SD tydligen vill misskreditera "invandraren" för att vara blodtörstiga våldtäktsmän som enbart är en samhällsbelastning så är skiten ett rasistiskt parti. Deras lösning på samhällsproblematiken är att minska invandringen. Deras verklighetsuppfattning och politiska dagordning är rasistiskt.

edit: tack för länken. ska lyssna på den

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Kulturellt enande faktor? Vad skulle det vara i så fall?

Gmensamma värderingar, liknande syn på hur en nation ska se ut. Saker som ibland sammanfaller med etniska linjer men inte nödvändigtvis.

Citat:

Kinas befolkning består till 90% av hankineser. Så dessa människor är alltså ett homogent folkslag som har levt lyckliga i alla sina dagar? Om så inte är fallet vad säger det om din ide om att ett homogent folk (jag säger inte att hankinserna är ett homogent folkslag utan jag går efter din tankebana) är basen för ett tryggt samhälle.

Nja kina varit enat sen innan 1000-talet, men problemet har funnits i att det har funnits en härskande elit och hur dessa har behandlat sina understår. Inte säker på exakt hur kinas interna historia ha sett ut, de har blivit angripna utifrån men det är en annan sak. Fast en intern strid var nationalisterna (nuvarande Taiwan) och kommunisterna (mainland).

Citat:

Varför splittrades staterna? Och hur kommer det sig att människor som tidigare hade levt grannar började hata varandra?

Varför blir folk ovänner? Olika människor har olika föreställningar om hur saker ska ske, när dessa föreställningar når kritiska punkter på uppkommer stridheter. Serberna och albanerna i serbien var möjligen oftast vänner men när en seperation från serbien uppkom så stridgheter. Genrellt sätt, vet att denna konflikt går betydligt lägre tillbaka.

Citat:

Vad som händer när nationalstaten sakta förlorar sin kraft ser vi redan. Unioner mellan tidigare länder skapas. Risken för krig mellan dessa minskar och samhället blir mer produktivt.

Fast frågan är hur hållbara dessa unioner är på sikt och dessutom så talar vi inte om grannländer. Jag ser inga problem med att Sverige ha godförbindelse med sina grannländer, nordiska rådet är ett utmärkt exempel. Utan vad konsekvenserna blir om man låter stora folkgrupper invandra från vitt skilda kulturer och dessa får möjlighet att bygga upp parallell samhällen. Dessutom sett ur historiskt perspektiv så har väl endast totalitära unioner kunna upprätt hålla en miljö liknande nationalstaterna. Andra är vagt sammanfogade och utgår snarare från minsta gensama nämnare.

Citat:

Min tanke om rasism är att de tidigare föreställningarna, om att ras går att definieras via biologiska hierarkier, lever kvar men har ersatts med andre generationens invandrare, muslim mfl. Istället för att peka på negern och säga "titta en apa" (90 talet) så pekar rasisten på samma människa och utropar "titta en invandrare" (00 talet). Samma fenomen med samma värderingar bakom sig, men i annan retorisk tappning.

Och ja. Eftersom SD tydligen vill misskreditera "invandraren" för att vara blodtörstiga våldtäktsmän som enbart är en samhällsbelastning så är skiten ett rasistiskt parti. Deras lösning på samhällsproblematiken är att minska invandringen. Deras verklighetsuppfattning och politiska dagordning är rasistiskt.

Beror väl i vilken mening man lägger begreppet invandrare eller muslim, politiker brukar väl också tala i dessa termer. Det är knappast rasism att fråga var någon kommer ifrån.

Fast att påstå att t.ex. araber som grupp är överrepresenterade i kriminalitet knappast rasitiskt det är endast att påpeka fakta. Och att minska invandringen skulle sannolikt minska problematiken. Att säga att allt beror på klass tror jag inte heller är helt sant för då borde vi också sett att östasiater var lika överrepresenterade som araber.

Liknande exempel som i förorterna, problemet lär knappast lösas som Sverige konstant mottager fler för varje gång någon flyttar från dessa områden så kommer nya. Dagens invandringspolitik fungerar inte, sett i relation till folkmängd tar Sverige imot enormt många. Uppenbarligen betydligt fler än vad som kan tas in i samhället.

Att säga att alla invandrare begår brott eller det endast är de som begår brott är en annan sak. Att säga att varje invandrare är en belastning är också fel, men att säga att invandringen som helhet är en annan sak. Att konstant slänga ur sig epitet som rasist är att förhindra en saklig samhällsdebatt.

Araber är inte ett helt korrekt snarare människor från Nordafrika, men denna region befolkas av araber.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

Gmensamma värderingar, liknande syn på hur en nation ska se ut. Saker som ibland sammanfaller med etniska linjer men inte nödvändigtvis.
Nja kina varit enat sen innan 1000-talet, men problemet har funnits i att det har funnits en härskande elit och hur dessa har behandlat sina understår. Inte säker på exakt hur kinas interna historia ha sett ut, de har blivit angripna utifrån men det är en annan sak. Fast en intern strid var nationalisterna (nuvarande Taiwan) och kommunisterna (mainland).
Varför blir folk ovänner? Olika människor har olika föreställningar om hur saker ska ske, när dessa föreställningar når kritiska punkter på uppkommer stridheter. Serberna och albanerna i serbien var möjligen oftast vänner men när en seperation från serbien uppkom så stridgheter. Genrellt sätt, vet att denna konflikt går betydligt lägre tillbaka.

Fast frågan är hur hållbara dessa unioner är på sikt och dessutom så talar vi inte om grannländer. Jag ser inga problem med att Sverige ha godförbindelse med sina grannländer, nordiska rådet är ett utmärkt exempel. Utan vad konsekvenserna blir om man låter stora folkgrupper invandra från vitt skilda kulturer och dessa får möjlighet att bygga upp parallell samhällen. Dessutom sett ur historiskt perspektiv så har väl endast totalitära unioner kunna upprätt hålla en miljö liknande nationalstaterna. Andra är vagt sammanfogade och utgår snarare från minsta gensama nämnare.

Beror väl i vilken mening man lägger begreppet invandrare eller muslim, politiker brukar väl också tala i dessa termer. Det är knappast rasism att fråga var någon kommer ifrån.

Fast att påstå att t.ex. araber som grupp är överrepresenterade i kriminalitet knappast rasitiskt det är endast att påpeka fakta. Och att minska invandringen skulle sannolikt minska problematiken. Att säga att allt beror på klass tror jag inte heller är helt sant för då borde vi också sett att östasiater var lika överrepresenterade som araber.

Liknande exempel som i förorterna, problemet lär knappast lösas som Sverige konstant mottager fler för varje gång någon flyttar från dessa områden så kommer nya. Dagens invandringspolitik fungerar inte, sett i relation till folkmängd tar Sverige imot enormt många. Uppenbarligen betydligt fler än vad som kan tas in i samhället.

Att säga att alla invandrare begår brott eller det endast är de som begår brott är en annan sak. Att säga att varje invandrare är en belastning är också fel, men att säga att invandringen som helhet är en annan sak. Att konstant slänga ur sig epitet som rasist är att förhindra en saklig samhällsdebatt.

Araber är inte ett helt korrekt snarare människor från Nordafrika, men denna region befolkas av araber.

Sakfel på sakfel. Skriver du enbart för att provocera eller vad sjutton handlar det om. Jag tänker inte besvara dina tankar om nationers uppbrott eller huruvida kineserna är ett homogent folk eller inte.

Så vad menar du "med liknande syn på hur en nation ska se ut"? Att människor som har invandrat till Sverige besitter helt andra värderingar? Vilka värderingar är det i så fall du skriver om?
Bygga upp parallell samhällen? Vad menar du med det? Är det den sedvanliga rädslan för det okända som spökar igen? Om du kollar på historian så har det alltid funnits kuffiga typer som har varit ett hot mot majoritetssamhället. Och vi vet ju hur det går till när sedvanligt harmoniska människor piskas upp till en argsint pöbel som vill ha en get att skylla på. Inte så snyggt, inte så roligt och inte särskilt produktivt.

Att minska invandringen är inte en lösning på problematiken. Att minska fattigdom är fan i mig ett enklare sätt att lösa kriminalitet. Sen kanske överrepresentationen i brottsstatistiken beror på att det dömande väsendet i Sverige helt klart är väldigt missriktat. Du kan läsa om hur det ser ut om du googlar : Det blågula glashuset: strukturell diskriminering i Sverige, Racialisation in police stop and search practice- the norwegian case, Är rättvisan rättvis? tio perspektiv på diskriminering av etniska och religiösa minoriteter inom rättssystemet och Polisingripanden vid eget bruk av narkotika: särbehandlas personer med utländsk bakgrund?
Rolig läsning om hur statistik påverkar annan statistik.

Du vet om det här slitna mantrat "utan invandringen stannar Sverige". Det ligger någonting i det. Tror du att förorterna i andra länder, som har begränsat sin invandring, blivit bättre? Tror du att förorterna (i stadsmiljöerna) här i Sverige var roliga och fridfulla innan den sk massinvandringen kom till?

edit; Du kan inte på något sätt känna av att SD är ett rasistiskt parti? Det finns liksom inte? Och att groda på groda hoppar ur partiet genom informella och formella strömningar är helt enkelt pga av enskilda medlemmar? Du ser inte problemen i den nationalromantisk sörja som kallas SDs partiprogram.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Sakfel på sakfel. Skriver du enbart för att provocera eller vad sjutton handlar det om. Jag tänker inte besvara dina tankar om nationers uppbrott eller huruvida kineserna är ett homogent folk eller inte.

Varför inte ha en diskussion i vad konsekvenserna blir när nationerna upplöses. Fast jag är fortfarande nyfiken på om du tror Kosovo hade brutit sig ur Serbien om majoritetsbefolkningen varit serber och inte albaner. Vad anses du om radioklippet som jag länkade till.

Citat:

Så vad menar du "med liknande syn på hur en nation ska se ut"? Att människor som har invandrat till Sverige besitter helt andra värderingar? Vilka värderingar är det i så fall du skriver om?

Det är väl knappast orimiligt att människor från olika världsdelar har olika uppfattningar om hur ett samhälle ska se ut.

Citat:

Bygga upp parallell samhällen? Vad menar du med det? Är det den sedvanliga rädslan för det okända som spökar igen? Om du kollar på historian så har det alltid funnits kuffiga typer som har varit ett hot mot majoritetssamhället. Och vi vet ju hur det går till när sedvanligt harmoniska människor piskas upp till en argsint pöbel som vill ha en get att skylla på. Inte så snyggt, inte så roligt och inte särskilt produktivt.

Skolar där endast en viss grupp går, eller områden när endast en grupp bor. När annonser sker på andra språk som en majoritet av befolkningen förstår så är det väl rimligt att det finns tendenser till ett parallet samhälle. Av samma anledning som livetsord, plymnotbröderna och liknande sekt rörelse bygger upp parallella samhällen. Detta funkar säkert sålänge det är en liten del av befolkningen men när den befolkningen ökar så kommer deras inflytande också att öka vilket kommer påverka hela samhället. Om Sverige bestämmer sig att ta emot 10 miljoner kineser och ge samtliga rösträtt, tror du att det svenska samhället skulle förändras?

Citat:

Att minska invandringen är inte en lösning på problematiken. Att minska fattigdom är fan i mig ett enklare sätt att lösa kriminalitet. Sen kanske överrepresentationen i brottsstatistiken beror på att det dömande väsendet i Sverige helt klart är väldigt missriktat. Du kan läsa om hur det ser ut om du googlar : Det blågula glashuset: strukturell diskriminering i Sverige, Racialisation in police stop and search practice- the norwegian case, Är rättvisan rättvis? tio perspektiv på diskriminering av etniska och religiösa minoriteter inom rättssystemet och Polisingripanden vid eget bruk av narkotika: särbehandlas personer med utländsk bakgrund?
Rolig läsning om hur statistik påverkar annan statistik.

Du tror möjligen det är problematiskt att lösa fattigdomen om Sverige har en invandring av lågutbildad arbetskraft, att det kanske svårt att få dessa i sysselsättning då antalet yrken som har låga utbildningskrav är få och att det är under hård konkurrens om de fåtal platserna. Du menar att hela anledningen till att just vissa etniska grupper är så kraftigt överrepresenterade i brott endast bero på diskriminering.

Är rättvisan rättvis?: tio ... - Google Books
Undrar om jag missuppfattar något på sidan 12, syftas det på att rättväsendet agerar hårdare när det är svenskar som är misstänkta?

Citat:

Du vet om det här slitna mantrat "utan invandringen stannar Sverige". Det ligger någonting i det. Tror du att förorterna i andra länder, som har begränsat sin invandring, blivit bättre? Tror du att förorterna (i stadsmiljöerna) här i Sverige var roliga och fridfulla innan den sk massinvandringen kom till?

Du menar samma mantra som att invandringen är en vinst etc? Visst Sverige är i behov av viss invandring, men jag har lite svårt att se hur en invandring där genomsnittet för att få ett arbete är sju år skulle vara gynnsam. Det skulle vara intressant och se hur situationen ser ut i Finland eller Australien hur utbrett kriminalitet är etc. Tror inte förorterna var idylliska områden innan invandring, men jag tror att det har blivit värre. För innan kunde väl räddningstjänsen köra in i områden utan poliseskort.

Citat:

edit; Du kan inte på något sätt känna av att SD är ett rasistiskt parti? Det finns liksom inte? Och att groda på groda hoppar ur partiet genom informella och formella strömningar är helt enkelt pga av enskilda medlemmar? Du ser inte problemen i den nationalromantisk sörja som kallas SDs partiprogram.

Visst finns det xenofoba element i SDs partiprogram, som adoptering av barn utanför västvärlden. Saken är följande det finns inget annat parti i Svenska riksdagen som en vill diskutera om den nuvarande invandringen har för konsekvenser. Varför Sverige ska ha så hög invandring medan våra skandinaviska grannar minskar sin invandring. Ser du det som rimligt att Sverige tog emot fler irakier än USA och Kanada tillsammans eller 40% av vad EU tog emot. tror jag har nämnt tidigare, att om SD varit mer som framskrittspartiet i Norge hade de sannolikt kunnat bli mycket större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

Varför inte ha en diskussion i vad konsekvenserna blir när nationerna upplöses. Fast jag är fortfarande nyfiken på om du tror Kosovo hade brutit sig ur Serbien om majoritetsbefolkningen varit serber och inte albaner. Vad anses du om radioklippet som jag länkade till.
Det är väl knappast orimiligt att människor från olika världsdelar har olika uppfattningar om hur ett samhälle ska se ut.
Skolar där endast en viss grupp går, eller områden när endast en grupp bor. När annonser sker på andra språk som en majoritet av befolkningen förstår så är det väl rimligt att det finns tendenser till ett parallet samhälle. Av samma anledning som livetsord, plymnotbröderna och liknande sekt rörelse bygger upp parallella samhällen. Detta funkar säkert sålänge det är en liten del av befolkningen men när den befolkningen ökar så kommer deras inflytande också att öka vilket kommer påverka hela samhället. Om Sverige bestämmer sig att ta emot 10 miljoner kineser och ge samtliga rösträtt, tror du att det svenska samhället skulle förändras?

Du tror möjligen det är problematiskt att lösa fattigdomen om Sverige har en invandring av lågutbildad arbetskraft, att det kanske svårt att få dessa i sysselsättning då antalet yrken som har låga utbildningskrav är få och att det är under hård konkurrens om de fåtal platserna. Du menar att hela anledningen till att just vissa etniska grupper är så kraftigt överrepresenterade i brott endast bero på diskriminering.

Är rättvisan rättvis?: tio ... - Google Books
Undrar om jag missuppfattar något på sidan 12, syftas det på att rättväsendet agerar hårdare när det är svenskar som är misstänkta?
Du menar samma mantra som att invandringen är en vinst etc? Visst Sverige är i behov av viss invandring, men jag har lite svårt att se hur en invandring där genomsnittet för att få ett arbete är sju år skulle vara gynnsam. Det skulle vara intressant och se hur situationen ser ut i Finland eller Australien hur utbrett kriminalitet är etc. Tror inte förorterna var idylliska områden innan invandring, men jag tror att det har blivit värre. För innan kunde väl räddningstjänsen köra in i områden utan poliseskort.

Visst finns det xenofoba element i SDs partiprogram, som adoptering av barn utanför västvärlden. Saken är följande det finns inget annat parti i Svenska riksdagen som en vill diskutera om den nuvarande invandringen har för konsekvenser. Varför Sverige ska ha så hög invandring medan våra skandinaviska grannar minskar sin invandring. Ser du det som rimligt att Sverige tog emot fler irakier än USA och Kanada tillsammans eller 40% av vad EU tog emot. tror jag har nämnt tidigare, att om SD varit mer som framskrittspartiet i Norge hade de sannolikt kunnat bli mycket större.

Orsaken till kosvokriget hade sin grund i ett nationalistiskt tänk. Och ändå väljer du att använda det som ett exempel...
Radioklippet behandlade ett typiskt fenomen sprungen ur fattigdom. Det sista ordet beskrev det hela väl -"confusing". Och vad vill du ha sagt med radioklippet? Att Sverige kan hamna i samma situation som Lettland?

Vad är det för världsåskådning du pratar om? Var nu tydlig istället för skriva så svepande och abstrakt. Vad är det för hemskt som invandringen bidrar med som tydligen inte är förenligt med den svenska?

Så allting ska vara på svenskt sätt här i Sverige? Kan du vänligen förklara mig hur det ska vara i så fall eftersom du verkar gilla tanken om en monokultur. Och visst är det trist när det finns annonser på engelska. Min stackars farmor kan ju inte läsa det. Men ändå så ser jag inte problemet i det hela.

Läs inte selektivt nu. Om du ska citera boken så får du gott ta dig lite mer tid och läsa allting. Citera stycken är inte så gångbart. Och visst kan boken ta upp det du funderade över. Verkligheten är komplex och jobbig att förstå. Inga enkla lösningar där ute.

Öhm. Jag hoppas att du inte har missat att genomsnittsinvandraren är mer välutbildad än genomsnittssvennen. Du vet att befolkningen skulle minska utan invandringen (4/10 är från utomeuropeiska länder i skrivande stund btw ) och det är bara att höra med en demograf om vad de tycker om länder med minskad befolkning. Skicka en fråga till livia.olah@sociology.su.se om du har lust att få en drös lästips.

Som vanligt är det invandrarens fel enligt dig. Du tror att det har blivit värre? Vad grundar du din tro på? Förorten i storstäderna har varit fyllda med problem sedan de byggdes. Gissa vilka som var en del av problemet då. Finnarna som precis hade invandrat. Några år senare så är det fortfarande invandraren. Ser du ett mönster...Skärpning. Samhället har blivit våldsammare och hårdare ja. Skyller du verkligen det på invandringen?

xenofoba eleme...vad dåva? Kall det hela med sitt rätta namn är du snäll.

Vet du. Länder med begränsad invandring har samma socioekonomiska problem som Sverige. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Orsaken till kosvokriget hade sin grund i ett nationalistiskt tänk. Och ändå väljer du att använda det som ett exempel...
Radioklippet behandlade ett typiskt fenomen sprungen ur fattigdom. Det sista ordet beskrev det hela väl -"confusing". Och vad vill du ha sagt med radioklippet? Att Sverige kan hamna i samma situation som Lettland?

Krigen om balkan handlade om nationalism men också möjligheten till självbestämmande, samma princip som i forna östblocket. Olika grupper har olika saker de önskar genomdriva, hur ett samhälle ska vara. En nation eller union kan försöka tillgodose de olika gruppernas behov men sannolikt kommer någon grupp känna sig förfördelad. Tror att grunden eller åtminstone delar av den i balkan krigen var att serberna ansåg sig har offrats sig för de andra grupperna, medan de andra ansåg att serberna hade roffat åt sig allt. Samma sak kan ses i EU där Sverige som ett litet land (befolkningsmässigt) har lite inflytande och därmed måste foga sig efter vad de stora länderna i EU önskar.

Det jag försöker påpeka är att nationer eller unioner blir instabila om det finns flera olika grupper som önskar olika saker, förutsatt att de olika grupperna är jämnbördiga. Om en grupp utgör en överväldigande majoritet av befolkningen så har det mindre betydelse för andra små grupper kan leva självständigt men inte påverka styrandet av landet. Alltså deras önskemål saknar den förankring vilket möjliggör förändring.

Det som radioklippet lite handlar om Lettland gav inte ryssarna medborgarskap pga vetskapen att dessa sannolikt hellre skulle vilja vara en del av Ryssland, eller de sina. Samma anledning varför Israel aldrig frivilligt kommer ge de araberna som flydde under självständighetskriget medborgarskap eller snarare deras ättlingar. För i samma stund som det ske kommer Israel upphöra som judisk stat och sälla sig till de många arabiska staterna.

Citat:

Vad är det för världsåskådning du pratar om? Var nu tydlig istället för skriva så svepande och abstrakt. Vad är det för hemskt som invandringen bidrar med som tydligen inte är förenligt med den svenska?

Jag skulle säga alla möjligen med undantag från grannländerna, då givet att en befolkningsgrupperna är tillräckligt stora. För olika kulturer har väl olika uppfattningar om vad straff är t.ex., om du önskar exempel så är väl omskärelse ett sådant exempel. Accepterat i vissa kulturer men inte i den svenska, eller att det finns 100 sharia domstolar i England. Detta är möjligen hållbar sålänge de är i en minoritet men när befolkningen ökar så ökar också det demokratiska inflytandet. Dessutom så har jag redan specificerat grupper i förra posten och jag använde aldrig begreppet världsåskådningar.

Ett annat exempel skulle kunna vara hur vänsterpartiet jämnfört med folkpartiets ideal samhälle. Om det hypotetiskt hade varit så att vänsterpartiet hade ökat kraftigt och inte pga. att befolkningen blev mer vänster utan att Sverige mottog miljoner invandrare från Sovjet. Ett land formas från hur demografin ter sig.

Citat:

Så allting ska vara på svenskt sätt här i Sverige? Kan du vänligen förklara mig hur det ska vara i så fall eftersom du verkar gilla tanken om en monokultur. Och visst är det trist när det finns annonser på engelska. Min stackars farmor kan ju inte läsa det. Men ändå så ser jag inte problemet i det hela.

Inte svenskt men samhället bör villa på det att sedan samhället omformas med tiden är inte märkligt, engelskan har kommit med anglosaxiska staternas inflytande på Sverige, inte för att det flyttat in store mängder engelsmän till Sverige. Alltså ett samspel mellan befolkningen och inkommande influenser.

Citat:

Läs inte selektivt nu. Om du ska citera boken så får du gott ta dig lite mer tid och läsa allting. Citera stycken är inte så gångbart. Och visst kan boken ta upp det du funderade över. Verkligheten är komplex och jobbig att förstå. Inga enkla lösningar där ute.

Naturligtvis är världen komplex men man bör inte frånse olika fakta för att de är obekväma. Fast frågan är fortfarande om jag misstolkade det som stod. Jag har lite kunskap sveriges historia så om du oroat dig för SD i riksdagen bör du kanske också ha oroat dig för S och deras i delar nazistinfluerande politik fram på 70-talet.

Citat:

Öhm. Jag hoppas att du inte har missat att genomsnittsinvandraren är mer välutbildad än genomsnittssvennen. Du vet att befolkningen skulle minska utan invandringen (4/10 är från utomeuropeiska länder i skrivande stund btw ) och det är bara att höra med en demograf om vad de tycker om länder med minskad befolkning. Skicka en fråga till livia.olah@sociology.su.se om du har lust att få en drös lästips.

Tror jag kommenterade något liknande tidigare, att det må säkert vara sant om gäststudenterna inkluderas. Visst jag har inget emot att Sverige har invandring av högutbildadarbetskraft som landet är ibehov av. Fast nu är det knappast det som sakerna handlar om, men önskar du att Sverige för en restriktiv invandring och endast ger uppehållstillstånd till nämnda arbetskraft så är jag med på det. Syftar du på att invandrarna som bor i förorterna är högutbildad, varför ser man då inte deras barn på universiteten i stor skala?

Fast jag är lite oförstående till varför det skulle hjälpa Sverige ta ta emot arbetskraft som landet inte är ibehov av. Det hjälper inte landet om befolkningen ökar men att det endast generera fler socialbidragstagare. Din argumentation håller inte, du argumenterar för en fri invandring med argumenten för en restriktiv invandring liknande t.ex. Australien.

Försten har väl Sveriges befolkning minskat tidigare, om du önskar en hållbar planet så lär knappast en konstant ökning av den mänskliga populationen vara hållbart.

Citat:

Som vanligt är det invandrarens fel enligt dig. Du tror att det har blivit värre? Vad grundar du din tro på? Förorten i storstäderna har varit fyllda med problem sedan de byggdes. Gissa vilka som var en del av problemet då. Finnarna som precis hade invandrat. Några år senare så är det fortfarande invandraren. Ser du ett mönster...Skärpning. Samhället har blivit våldsammare och hårdare ja. Skyller du verkligen det på invandringen?

Fast de problem som ses i förorterna idag, fanns väl knappast på samma sätt när det var arbetskraft som bodde där. Jag är inte säker men jag tror att inte upplopp skedde då. Du talar om att se mönster, du kanske borde se att en av anledningarna till förorterna ser ut som de gör är att det inte finns sysselsättning för alla och detta hjälps inte av den nuvarande invandringen.

Citat:

xenofoba eleme...vad dåva? Kall det hela med sitt rätta namn är du snäll.

Vet du. Länder med begränsad invandring har samma socioekonomiska problem som Sverige. Rätta mig om jag har fel.

Fast hittills har väl SD inte påstått att andra etniska grupper är genetiskt underlägsna den svenska, för det är väl ändå det som syftas med rasism. Främlingsfientliga eller xenofoba är ett mer passande uttryck på vissa delar av deras politik. Något som jag undrar är om finland har samma våldtäktstatistik då detta har varit i ropet. Om deras finanser har lika stor förluster som Sverige. Hade inte de 20-60 miljarder invandringen kostar årligen kunnat spenderas bättre inom andra områden?

Undrar fortfarande om du ansåg det rimligt med andel av irakier som Sverige mottog.
Samt om du tror att en invandring av 10 miljoner kineser under en 10års period skulle ha någon påverkan på Sverige.

I vilket fall bör du väl välkomna SD i riksdagen då de möjligen vill få utredningar som andra partier inte skulle önska.

edit. intressant artikel/ debatt inlägg
Tystad debatt skapar SD:s framgång | Brännpunkt | SvD

Permalänk
Entusiast
Skrivet av astrob0y:

Nordiska Rikspartiet.
http://sverigedemokraterna.se/files/2010/07/Sverigedemokrater...

Det finns lustigt nog många snarlika formuleringar i de två olika partiprogrammen. Eller är det bara tröttheten som spökar?

Nej de har återanvänt mycket. Tidningen Faktum har ett roligt spel på sin hemsida som heter Sverigedemokrat eller Nazist. Där får man två texter hämtade från diverse partiprogram och andra officiella dokument från SD och en rad rent nazistiska partier. Det är fascinerande hur lika de är.
Spelet finns här för den som är sugen:
Sverigedemokrat eller nazist?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vattenfall:

Att hemspråk ska vara en del av grundskolan ser jag som tveksamt, om föräldrar önska lära barnen utanför så visst. Med tanke på hur dåliga skolresultaten börja bli så borde det nog vara lämpligt om dessa medel kom till nytta på mer kritiska områden. Sedan borde studierna finnas på gymnasienivå. Att deras budget hade drag av glädjekalkyl tvivlar jag inte på, men de fick faktiskt inte någon extrem kritik av budget. Så det finns nog en del att spara och faktum är att ingen faktiskt vet vad invandringen i netto kostar talas om 20-60 miljader. Frågan är hur stor andel bidrag utgör, kan inte direkt kasta ut alla men det är fortfarande en information som skulle vara intressant att veta. Tror de ville dra in biståndet med 10 miljarder eller så.
Lång tråd, möjlighet att länka några? Att invandringen har för med sig vissa positiva saker är sannolikt, fast frågan är om dessa inte hade kommit utan Sveriges extrema invandringspolitik (jmf med andra länder i EU). Känns löjligt att argumentera för Sveriges nuvarande invandring med att det finns positiva element, förorterna är definitivt inte en av dem och det förbättras inte av en konstant tillströmning. Tror knappast Sverige skulle stanna i utvecklingen om den nuvarande invandringen upphörde, det finns mängder med japanska restauranger i Sverige men väldigt få japaner.
Om det inte finns någon tydligt kultur kan mångkulturen avskaffas direkt, naturligtvis finns det få som är direkt svenskt men det finns ett samspel mellan nya influenser och befolkningen. Vilket inte är samma som man massimpotera folkgrupp A och låter de bygga upp egna enklaver som parallel samhällen.
Saken är att det rapporteras men det verka inte göras speciellt mycket för att motverka det. Är säker på att det inte finns ex antal hundra människor på varje möte som vänsterpartiet har som gör allt för att förhindra att de når ut med sitt budskap.

Fast då gällde det inte detta valet. Saken är att SD befann sig över 4% medan de andra hade lägre än 1%, det var aldrig någon fråga om PP eller FI skulle komma in i riksdagen. Befinner man sig som SD konstant över 4% under en längre period bör man få medverka i någon eller några debatter då man var ett reellt alternativ.
Fast frågan var varför de accepterade synagogor och inte moskeer. Att den muslimska befolkningen är betydligt större och därmed har större inflyttande är en annan sak.
Fast saken är inte att alla direkt kommer bli galna fundamentalister som väntar på att skära halsen av närmaste dhimmi. Utan att denna typ av finansiering medför att Saudiarabien kan få inflyttande, och därmed radikalisera vissa personer något som säkert inte önskas. Om de nu inte har råd med en fullskallig moské varför inte helt enkelt bygga en mindre som de kan finansiera. Om de har problem med att finansiera så kanske stödet inte är så stort som de tror. Om du säger att de är en naturligt samlingsplats för muslimer kommer den inte då att öka segregationen.

Ja, det verkar dessa demonstranter ofta verka sakna bra argument från båda hållen.

Fast på gymnasienivå är det för sent. Vi tappar väldigt snabbt förmågan att lära oss nya språk och så att lägga pengarna redan tidigt är en bra mycket bättre investering. Att börja skära i skolan är ju inte heller rätt sätt att tackla en underfinansierad skola. Är det inte bättre att faktiskt ge skolan mer pengar istället? Eller ska vi kanske skära bort all språkundervisning förutom svenska och engelska? Tror det finns vettigare saker att spara pengar på i så fall. Till exempel börjar ju landets gymnasier få storhetsvansinne när det gäller konstiga program och menlösa kurser. 50 poäng klättring är väl kanske kul men skall det verkligen finansieras av oss? Ger det något vettigt som språk gör?

Släng dig inte med siffror om du inte tänker ge mig en källa för nu är du ute på tunn is. Att invandring skulle vara en ekonomisk belastning tror jag inte ett dugg på då de flesta arbetar och betalar skatt precis som vilken vanlig Svensson som helst. Vill du diskutera bidragsfusk så får du nog starta en ny tråd då det inte riktigt är kopplat till det här. För du antyder väl inte att alla invandrare är skattesmitare och snyltar på bidrag?

Istället för att länka till inlägg i tråden kan jag ge dig en rapport från FN som talar om de positiva effekterna av migration.
Reports | Global reports | HDR 2009 | Chapters | Human Development Reports (HDR) | United Nations Development Programme (UNDP)

Nej du har rätt. De flesta sushirestaurangerna här i stan drivs nog av Koreaner verkar det som.

Nej förorterna är ingen höjdare men det är än en gång sociala förhållanden mer än migration.

Nej det finns det inte vad jag vet heller men om du nu känner så starkt mot vänstern så är det väl inget som hindrar dig från att samla ihop dina vänner och demonstrera mot vänsterpartiet. Det är din rätt i ett demokratiskt samhälle med yttrandefrihet.

Opunionsundersäkningar säger inte mycket då de beror på var man frågar. Speciellt svårt är det när det handlar om så små intervall. Läs lite statistik så ser du det. Det är fortfarande inget konstigt att bunta ihop de största utmanarna. Nu när SD är inne kan de väl på debattera på samma nivå som V och KD om de nu vill. Innan valet var de dock inte med i riksdagen så varför skulle de behandlas som om de vore det?

Ja och det fanns tydliga tecken på islamofobi i den intervjun snarare än att det finns fler muslimer i Sverige redan. Kulturellt är vi lika långt ifrån båda.

Så det är fel av ett land att ge pengar för byggnader i ett annat? Jag ser inte alls problemet. De ville ha en moské för att träffas. Saudiarabien gav dem pengar och således löste de finansieringen själva. Eller du menar att det skulle vara ett helt privat projekt för att det skall vara legitimt? Typiskt exempel på hur de kommer och tar våra jobb och kostar oss massa pengar när de bygger stora byggnader på en öde tomt...

En samlingsplats behöver inte alls öka segregationen. De har redan sina samlingsplatser så på så sätt är det egentligen inget nytt. Mer att de får en trevligare lokal än de källare de i dagsläget hyr. Om inte annat kan det ge mer öppenhet för andra som vill besöka stället.

Jag tycker nog fortfarande att SD borde se till att riva alla svenska skolor utomlands och skriva den där ursäkten till Grekland, Spanien, Turkiet och de andra stora chartermålen som har blivit påtvingade vår kultur i så många år. För ska det vara importförbud så måste det ju även vara exportförbud.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fast på gymnasienivå är det för sent. Vi tappar väldigt snabbt förmågan att lära oss nya språk och så att lägga pengarna redan tidigt är en bra mycket bättre investering. Att börja skära i skolan är ju inte heller rätt sätt att tackla en underfinansierad skola. Är det inte bättre att faktiskt ge skolan mer pengar istället? Eller ska vi kanske skära bort all språkundervisning förutom svenska och engelska?

Om pengarna behövs för att istället öka matematikkunskaperna så ser jag inte det som orimligt att språkundervisningen skärsner till dessa två huvudspråk. Dessutom så är det fullt möjligt att anordna undervisningen utanför skolan, jag ser inte det som statens uppgift att tillhandahålla modersmålsundervisning för alla de olika etniska grupper som finns i Sverige.

Citat:

Tror det finns vettigare saker att spara pengar på i så fall. Till exempel börjar ju landets gymnasier få storhetsvansinne när det gäller konstiga program och menlösa kurser. 50 poäng klättring är väl kanske kul men skall det verkligen finansieras av oss? Ger det något vettigt som språk gör?

Klättring möjligen inte men idrott då de kommer samtliga elever tillgodo och inte enskilda grupper. Jag instämmer i att skolväsendet börja bli lite väl flummigt, finns naturligtvis flera utbildningar som är extremt seriösa. Men i ditt påstående, men om jag kommer ihåg rätt så vill SD att skolan ska bli statlig igen och inte styras av kommunerna. Skulle vara intressant vad hemspråksundervinsningen kostar.

Citat:

Släng dig inte med siffror om du inte tänker ge mig en källa för nu är du ute på tunn is. Att invandring skulle vara en ekonomisk belastning tror jag inte ett dugg på då de flesta arbetar och betalar skatt precis som vilken vanlig Svensson som helst. Vill du diskutera bidragsfusk så får du nog starta en ny tråd då det inte riktigt är kopplat till det här. För du antyder väl inte att alla invandrare är skattesmitare och snyltar på bidrag?

....
Realtid.se Samhälle - Professor: Invandringen kostar Sverige 40 miljarder om året
Utanförskapskarta, kolla din närmaste invandra täta förort....
http://www.folkpartiet.se/upload/28288/Utanf%C3%B6rskapets%20...
Partisk Ekonomiskt bistånd Fria Nyheter
Reinfeldt kopplar socialbidragskostnader till flyktingar - Ekot | Sveriges Radio
Vad kostar invandringen? | Brännpunkt | SvD

Finns massa, exakta kostanden är osäker då det inte finns någon rapport vad jag känner till. Dessutom tänk på all kritik som SDs budget fick, det var ingen som frågasatte att det var en nettoförlust. Finn källor som tydligt påvisar att invandringen är en nettovinst.

Citat:

Istället för att länka till inlägg i tråden kan jag ge dig en rapport från FN som talar om de positiva effekterna av migration.
Reports | Global reports | HDR 2009 | Chapters | Human Development Reports (HDR) | United Nations Development Programme (UNDP)

Nej rapporten säger att generellt skulle invandringen vara positiv, inte att så är fallet för sverige. Kolla sidan 38 ang. lågutbildad arbetskraft.

Citat:

Nej du har rätt. De flesta sushirestaurangerna här i stan drivs nog av Koreaner verkar det som.

Ah just det jag glömde de 100 000 koreanerna som invandrat till Sverige....

Citat:

Nej förorterna är ingen höjdare men det är än en gång sociala förhållanden mer än migration.

Och det finns inget samband mellan lågutbildad invandring och hög arbetslöshet i dessa områden?

Citat:

Nej det finns det inte vad jag vet heller men om du nu känner så starkt mot vänstern så är det väl inget som hindrar dig från att samla ihop dina vänner och demonstrera mot vänsterpartiet. Det är din rätt i ett demokratiskt samhälle med yttrandefrihet.

Senario, du håller ett möte där du vill nå ut med ditt budskap och jag ställer mig med ett par 100 vänner och blåser i vuvezelor samtidigt. Utnyttjar jag mig yttrandefrihet eller förhindrar jag din?

Jag är inte intresserad av att sabbotera andras möten, jag önskar att alla ska ha möjlighet att uttrycka sin åsikt utan att bli attackerade av vänsterfacisterna, förlåt demokratins väktare...
Uppmärksammad predikan - Studio Ett | Sveriges Radio

Citat:

Opunionsundersäkningar säger inte mycket då de beror på var man frågar. Speciellt svårt är det när det handlar om så små intervall. Läs lite statistik så ser du det. Det är fortfarande inget konstigt att bunta ihop de största utmanarna. Nu när SD är inne kan de väl på debattera på samma nivå som V och KD om de nu vill. Innan valet var de dock inte med i riksdagen så varför skulle de behandlas som om de vore det?

Det var inga problem när det gällde nydemokrati. Definiera små intervall. Status.st enbart SD
Valet 2010 | svt.se
Sedan aug 09 har SD befunnit sig över 4%

Citat:

Ja och det fanns tydliga tecken på islamofobi i den intervjun snarare än att det finns fler muslimer i Sverige redan. Kulturellt är vi lika långt ifrån båda.

Tveksam på ditt påstående. Vet inte hur det ser ut rent teologiskt men om vi talar om Ashkenazi så är det sannolikt betydligt närmare kulturellt då de också genomgått upplysningstiden vilket islam inte har gjort.

Citat:

Så det är fel av ett land att ge pengar för byggnader i ett annat? Jag ser inte alls problemet. De ville ha en moské för att träffas. Saudiarabien gav dem pengar och således löste de finansieringen själva. Eller du menar att det skulle vara ett helt privat projekt för att det skall vara legitimt? Typiskt exempel på hur de kommer och tar våra jobb och kostar oss massa pengar när de bygger stora byggnader på en öde tomt...

Vet du vad för ideologi som finns i Saudiarabien? Kolla upp wahhabism och salafism. Finns moskéer i Storbritannien där saudierna har inflytande, om du önskar att islam ska finnas i Sverige då bör du inte stödja detta land. Tror du att det var ren tillfällighet att majoriteten av attentatsmännen på 9/11 kom från Saudiarabien.

Citat:

En samlingsplats behöver inte alls öka segregationen. De har redan sina samlingsplatser så på så sätt är det egentligen inget nytt. Mer att de får en trevligare lokal än de källare de i dagsläget hyr. Om inte annat kan det ge mer öppenhet för andra som vill besöka stället.

Tanken var mer om en grupp sluter sig mer och isolera sig i större utsträckning så ökar segregationen. Tror ifs inte det kommer ha någon större inverkan varken positivt eller negativt.

Citat:

Jag tycker nog fortfarande att SD borde se till att riva alla svenska skolor utomlands och skriva den där ursäkten till Grekland, Spanien, Turkiet och de andra stora chartermålen som har blivit påtvingade vår kultur i så många år. För ska det vara importförbud så måste det ju även vara exportförbud.

Om barnen är permanentboende så håller jag med om att de inte ska gå i svenska skolor, är det under semester är det en annan sak. Då de inte är permanent boende och kommer lämna området, dessutom tror jag inte dessa svenska områden ha samma problem som de förorter vi har i Sverige, snarare något still med Vellinge.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det är min övertygelse att verkligt främlingsfientliga strömningar skulle minska om vår politiska och mediala elit vågade tala klarspråk om följande:

• Invandringens/asylmottagandets nettokostnader ligger på mellan 43 och 58 miljarder per år.

• Nästan ingen av de som söker asyl idag har några giltiga id-handlingar.

• Hälften av de asylsökande som får stanna saknar eller har endast kortare skolgång eller liten yrkeserfarenhet .

• Bara sju procent av alla asylsökande som fått permanent uppehållstillstånd de senaste 30 åren har flyktingstatus.

• Vi har en anhöriginvandring som är flera gånger så stor som asylinvandringen.

• Sverige har mellan 1990 och 2006 gått från tre till 156 utanförskapsområden, där i praktiken bara hälften av alla i arbetsför ålder har sysselsättning.

Tystad debatt skapar SD:s framgång | Brännpunkt | SvD

En intressant debattartikel, eller vad tycker ni?

Skrivet av CSM101:

Hur gynnar det nyanlända arbetare om avgifter för anställningarna minskas? Kommer de bli mindre diskriminerade då?

Lägre avgifter gör det mer lönt för företagen att anställa. De kan då inte vara lika "kräsna" (brist på bättre ord) och måste anställa invandrare för maximal omsättning. Med en större andel invandrare som har jobb kommer integrationen förbättras och diskrimineringen kommer minska.

Detta tror jag på iaf.

Skrivet av CSM101:

Och med pengar kan man skapa arbeten.

Är det hållbart i längden? Svenska staten och varven kommer upp i huvudet direkt, tillsammans med lite sovjetisk kommunism.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Tystad debatt skapar SD:s framgång | Brännpunkt | SvD

En intressant debattartikel, eller vad tycker ni?

Inga källor på de där siffrorna i debattartikeln.

Citat:

Lägre avgifter gör det mer lönt för företagen att anställa. De kan då inte vara lika "kräsna" (brist på bättre ord) och måste anställa invandrare för maximal omsättning. Med en större andel invandrare som har jobb kommer integrationen förbättras och diskrimineringen kommer minska.

Detta tror jag på iaf.

Jo, att jobb gynnar integration håller jag med om, men jag fattar inte varför man skulle anställa invandrare enkom för att arbetsgivaravgiften sänktes?
Vad är det som gör att man inte gör som nu och anställer en svensk istället?

Citat:

Är det hållbart i längden? Svenska staten och varven kommer upp i huvudet direkt, tillsammans med lite sovjetisk kommunism.

Ja?
Med ett starkapital kan man starta sig ett företagande (företag, jordbruk,odling eller vad som) som sen förhoppningsvis kommer bli självdrivande, ungefär som starta egetbidraget fast till en större grupp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

Om barnen är permanentboende så håller jag med om att de inte ska gå i svenska skolor, är det under semester är det en annan sak. Då de inte är permanent boende och kommer lämna området, dessutom tror jag inte dessa svenska områden ha samma problem som de förorter vi har i Sverige, snarare något still med Vellinge.

I beg to differ.

"2002 när Jävla vitskallar spelades in sökte sig många till just Fuengirola där det finns svenska kvarter med svenska kyrkor, svenska restauranger, svenska livsmedelsaffärer, svensk sjukvård, svenska tandläkarmottagningar och en stödgrupp för svenska alkoholister. - När jag bodde i Sverige var jag jätteirriterad på invandrare som inte lärde sig svenska. Nu är jag exakt likadan själv, jag kan inte ett ord spanska, säger Carola som är en av dom 25 000 svenskarna på Costa del Sol."
Jävla vitskallar! - Dokumentärredaktionen | Sveriges Radio

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Inga källor på de där siffrorna i debattartikeln.

Vet så man får ta det med en nypa salt. Men det intressanta var helheten, samt att om man diskuterar frågor rörande integrationen med fakta som bas så skulle antagligen främlingsfientligheten och hittepå-fakta dö ut väldigt snabbt.

Skrivet av CSM101:

Jo, att jobb gynnar integration håller jag med om, men jag fattar inte varför man skulle anställa invandrare enkom för att arbetsgivaravgiften sänktes?
Vad är det som gör att man inte gör som nu och anställer en svensk istället?

Om det är billigare att anställa = anställer fler. Eller tänker jag fel nu? Alliansen har ju varit inne på ett sånt förslag förut fast då endast för specifika grupper vilket jag anser är fel.

Efterfrågan på arbetskraft kommer göra att invandrare anställs i större utsträckning. Särskilt när svensken är så jävla slapp på att flytta till jobben.

Skrivet av CSM101:

Ja?
Med ett starkapital kan man starta sig ett företagande (företag, jordbruk,odling eller vad som) som sen förhoppningsvis kommer bli självdrivande, ungefär som starta egetbidraget fast till en större grupp.

Jaha du tänker så. Ja, att stödja företagande och dra ner på rent bistånd är något jag tror på. Tyvärr gör inte alla det men det finns hopp. COOP kör med en kampanj där fattiga jobbar sig ur fattigdomen. Bra initiativ!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Om det är billigare att anställa = anställer fler. Eller tänker jag fel nu? Alliansen har ju varit inne på ett sånt förslag förut fast då endast för specifika grupper vilket jag anser är fel.

Efterfrågan på arbetskraft kommer göra att invandrare anställs i större utsträckning. Särskilt när svensken är så jävla slapp på att flytta till jobben.

Men då det fortfarande finns gott om arbetslösa "svenskar" så är det väl inget som säger att antalet invandrare som anställs per automatik skulle öka med sänkt arbetsgivaravgift.

De som diskriminerar kommer ju fortsätta göra det oavsett hur hög arbetsgivaravgiften är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Det är också varför SD växer, bara dem som vill kritisera invandringsfrågan. Många andra politiker vill men vågar inte, då de kanske får en rasist stämpel rakt i pannan vilket kan påverkar hela partiet. I stället ska man framgå som en hjälte. Såklart försökte FP ta upp frågan men som sagt sved det i pannan på dem.

Detta är vad som livnär SD det har en enorm fråga helt själv och får sjukt mycket plats i media på grund av det.

Men SD har ju inte pratat ett dugg om invandringen. De har ju primärt pratat om andra saker, främst om vilka som ska samarbeta med dem efter valet och liknande frågor. Invandringsfrågan har knappast haft något utrymme.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Det är precis det som är grejen, de kommer bara växa ännu mer då frågan inte kommer tas upp till diskussion. Skulle något annat parti våga ta upp likande frågor hade SD smällt bort.

Ahh jag förstår. Vad smart! Man säger inget om frågan man vill bearbeta så kommer alla andra automatiskt ta upp frågan.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Japp precis så det är, vill ingen diskutera det då är det bästa man kan göra försöka samarbeta eller ta upp likande frågor. Annars så kommer nån försöka ta sig uppåt på stegen i detta fallet SD.

Tar ingen upp problemen med invandring så kommer någon annan göra det i detta fallet tog sig SD in i riksdagen på grund av det. Svenssons och media har kört sin hatkampanj mot alla som ifrågasatt invandring och immigration, folkpartiet försökte ett par frågor med fick direkt en känga. Det är svenska folket själva, media och politikerna själva som lett SD till där dem är nu. Såklart vill media bara har uppmärksamhet.

Man måste få diskutera frågorna! Det får fan inte vara så här. Sen ska vänster extrema starta demonstationer och förstöra så mycket som möjligt för SD under hela deras val. Det ska skrivas skit i tidningar och vara ett jävla tjat om jämställdhet. Biskopar ska hylla demonstrationer mot demokratin och Politiker ska bete sig som dagisbarn.

Samarbeta eller ta upp liknande frågor och våga visa kritik, så kommer SD vara ett minne blott.

Nu är jag rätt säker på att det finns väldigt många som nog inser att det inte handlat om SDs invandringspolitik utan att de lyckats alldeles exceptionellt med att måla upp sig som offer. Så snart den leken är slut så kommer de inte finnas i riksdagen. SDs i invandringspolitik är verklighetsfrämmande och förvirrande. Den baserar sig på förlegade tankar och värderingar. Det är inte därför de är i riksdagen. Det är för att de lyckades få det att verka som att det är synd om dem.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CSM101:

Men då det fortfarande finns gott om arbetslösa "svenskar" så är det väl inget som säger att antalet invandrare som anställs per automatik skulle öka med sänkt arbetsgivaravgift.

De som diskriminerar kommer ju fortsätta göra det oavsett hur hög arbetsgivaravgiften är.

Nej inte direkt, men om fler ska anställas så innebär det även att någon invandrare får jobb här och där. Särskilt då om det är på mindre orter som behöver arbetskraft men har liten befolkning.

Diskrimineringen kommer alltid att finnas, vad som än görs. Jag tror inte på kvoteringar och diverse förmåner för specifika grupper. Det skapar bara mer diskriminering och förakt, ungefär som när man kvoterar in kvinnor idag ( "hon är här bara för att hon är kvoterad. Kvinnor kan ingenting"). Jag vill helt enkelt att man jobbar runt problemet. Få företagen att anställa fler människor. Till slut har dom inget val utan måste anställa invandrare. Det tillsammans med språkkrav kommer minska diskrimineringen på lång sikt.

Tror jag.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Man måste få diskutera frågorna! Det får fan inte vara så här. Sen ska vänster extrema starta demonstationer och förstöra så mycket som möjligt för SD under hela deras val. Det ska skrivas skit i tidningar och vara ett jävla tjat om jämställdhet. Biskopar ska hylla demonstrationer mot demokratin och Politiker ska bete sig som dagisbarn.

Samarbeta eller ta upp liknande frågor och våga visa kritik, så kommer SD vara ett minne blott.

Vilka frågor. Att vi tar in för många invandrare till landet? Att vi har socioekonomiska problem i landet?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Verkar som det kommit en rapport om kostnaden av invandringen i nederländerna, har inte funnit några officiella medias rapporteringar så ni får hålla tillgodo med denna mindre officiella och mer partiska sidan. Någon som har information om vad NYFER är för organisation?

Gates of Vienna: Calculating the Cost of Cultural Enrichment in the Netherlands
http://www.nyfer.nl/documents/rapportPVVdef.pdf (holländska)

Är inte säker på att detta är den korrekta översättningen, gjorde en snabb titt i Google translate och det verkar stämma.

Citat:

* Non-Western immigrants make greater use of public goods and contribute less on taxes and social security than the average resident of the Netherlands. The result therefore is a negative net contribution to public finances. When income and expenses over the course of a lifetime are calculated, each non-Western immigrant between 25 and 35 years of age costs the public sector between €40,000 and € 50,000 [$49,000 to $61,000]. At other ages, the cost are higher. This is the approximate cost of an ‘average’ non-Western immigrant with socio-economic characteristics that match those of the current population of non-Western immigrants.

* These costs are incurred because non-Western immigrants more likely than average to rely on disability benefits, unemployment, and social security benefits. They also make a greater use of [health] care, and in addition their overrepresentation in crime is causing extra costs. Equally important are greater expenditures on housing benefits. In contrast, they make less use of child care and of higher vocational and university education. Immigrants also often have an incomplete state pension [which builds up with 2% per year from the age of 15 until 65; immigrants who arrive when older than that will not be able to build up the full 100% — translator].

* The costs are highly dependent on (1) the age of entry, (2) socio-economic characteristics that determine the chances of employment, (3) the progress of integration, particularly as it effects participation in employment, and (4) the duration of stay, respective to the extent to which return migration takes place to the country of origin.

* For a complete assessment of the budgetary impact of immigration one should not only consider the net contribution of first-generation non-Western immigrants (the immigrants themselves), but also those of the second generation (the offspring of the first generation). The second generation of non-Western immigrants makes greater use of collective provisions and contributes less in taxes and social security premiums than the average citizen. Measured by their participation in the labor market (net participation rate), the second generation on average makes up 38% of the backlog generated by their parents in comparison with the average resident of the Netherlands.

* With an annual immigration of a net 25,000 non-Western immigrants and an annual increase of 25,000 descendants, the costs for the public sector are € 7.2 billion [circa $8.8 billion] per year (in 2008 euros). In this connection, it is again assumed that the use of public services and the contributions to taxes and premiums match those of the current population of non-Western immigrants, and that the second generation makes up 38% of the socio-economic backlog.

* When more immigrants to return to their country of origin (58% instead of the present 46%), for example because a higher proportion of immigrants consists of students or others who stay temporarily in the Netherlands, the public costs are reduced by € 0.5 billion [$0.6 billion]. When the chance of return migration is halved (to 23%), for example because there is more often a matter of family formation or family reunification, the cost for the public sector increases by €0.9 billion [$1 billion].

* An improved integration of second-generation non-Western immigrants reduces the costs for the public sector. When the second generation makes up the socio-economic backlog by 50% instead of the present 38%, that saves the Treasury structurally €0.6 billion [$0.97 billion] per year.

* The Netherlands has too long upheld the idea that immigrants would stay only temporarily in the Netherlands, and the impact of continued migration has been underestimated. There also is no selective admission policy, such as in many other countries. Additionally, the relatively extensive social services have contributed to unskilled or low skilled migrants coming to the Netherlands. Partly also because of this, the Netherlands — together with several other European countries — belongs to the group of countries where the employment participation of immigrants lags behind at a relatively high rate compared to that of the indigenous population. Consequently, the costs to the public sector are higher than in many other countries.

Permalänk
Medlem

haha.
YouTube - Debatt: Jimmie Åkesson (SD) mot Lars Ohly (V) (DEL 1/2)!

Nästan så att man kan misstänka att skrivande är lite vänstervriden

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vattenfall:

Om pengarna behövs för att istället öka matematikkunskaperna så ser jag inte det som orimligt att språkundervisningen skärsner till dessa två huvudspråk. Dessutom så är det fullt möjligt att anordna undervisningen utanför skolan, jag ser inte det som statens uppgift att tillhandahålla modersmålsundervisning för alla de olika etniska grupper som finns i Sverige.
Klättring möjligen inte men idrott då de kommer samtliga elever tillgodo och inte enskilda grupper. Jag instämmer i att skolväsendet börja bli lite väl flummigt, finns naturligtvis flera utbildningar som är extremt seriösa. Men i ditt påstående, men om jag kommer ihåg rätt så vill SD att skolan ska bli statlig igen och inte styras av kommunerna. Skulle vara intressant vad hemspråksundervinsningen kostar.

....
Realtid.se Samhälle - Professor: Invandringen kostar Sverige 40 miljarder om året
Utanförskapskarta, kolla din närmaste invandra täta förort....
http://www.folkpartiet.se/upload/28288/Utanf%C3%B6rskapets%20...
Partisk Ekonomiskt bistånd Fria Nyheter
Reinfeldt kopplar socialbidragskostnader till flyktingar - Ekot | Sveriges Radio
Vad kostar invandringen? | Brännpunkt | SvD

Finns massa, exakta kostanden är osäker då det inte finns någon rapport vad jag känner till. Dessutom tänk på all kritik som SDs budget fick, det var ingen som frågasatte att det var en nettoförlust. Finn källor som tydligt påvisar att invandringen är en nettovinst.
Nej rapporten säger att generellt skulle invandringen vara positiv, inte att så är fallet för sverige. Kolla sidan 38 ang. lågutbildad arbetskraft.
Ah just det jag glömde de 100 000 koreanerna som invandrat till Sverige....
Och det finns inget samband mellan lågutbildad invandring och hög arbetslöshet i dessa områden?

Senario, du håller ett möte där du vill nå ut med ditt budskap och jag ställer mig med ett par 100 vänner och blåser i vuvezelor samtidigt. Utnyttjar jag mig yttrandefrihet eller förhindrar jag din?

Jag är inte intresserad av att sabbotera andras möten, jag önskar att alla ska ha möjlighet att uttrycka sin åsikt utan att bli attackerade av vänsterfacisterna, förlåt demokratins väktare...
Uppmärksammad predikan - Studio Ett | Sveriges Radio
Det var inga problem när det gällde nydemokrati. Definiera små intervall. Status.st enbart SD
Valet 2010 | svt.se
Sedan aug 09 har SD befunnit sig över 4%
Tveksam på ditt påstående. Vet inte hur det ser ut rent teologiskt men om vi talar om Ashkenazi så är det sannolikt betydligt närmare kulturellt då de också genomgått upplysningstiden vilket islam inte har gjort.
Vet du vad för ideologi som finns i Saudiarabien? Kolla upp wahhabism och salafism. Finns moskéer i Storbritannien där saudierna har inflytande, om du önskar att islam ska finnas i Sverige då bör du inte stödja detta land. Tror du att det var ren tillfällighet att majoriteten av attentatsmännen på 9/11 kom från Saudiarabien.
Tanken var mer om en grupp sluter sig mer och isolera sig i större utsträckning så ökar segregationen. Tror ifs inte det kommer ha någon större inverkan varken positivt eller negativt.
Om barnen är permanentboende så håller jag med om att de inte ska gå i svenska skolor, är det under semester är det en annan sak. Då de inte är permanent boende och kommer lämna området, dessutom tror jag inte dessa svenska områden ha samma problem som de förorter vi har i Sverige, snarare något still med Vellinge.

Synd för språk är något väldigt givande att utbilda i. Har skolan för lite pengar borde ju skolan få mer pengar istället för att man skär bort viktiga delar av den. Det finns betydligt bättre saker att skära ner på innan man ger sig på språkundervisningen.

Det skulle även vara intressant att ställa det mot vad det ger för avkastning. Flerspråkighet är extremt värdefullt, inte bara för individen utan för hela samhället.

"Debatten bör handla mer om migration som en positiv kraft i en allt mer globaliserad värld. Majoriteten av de människor som migrerar i världen gör det främst för att de vill söka sig en bättre ekonomisk framtid någon annanstans. Debatten i Sverige borde handla mer om hur vi kan dra nytta av denna kraft."

Från din artikel. Ska se om jag kan gräva fram Jan Ekbergs rapport. Tyvärr är journalister sämst i världen på det där med källhänvisningar vilket har stört mig mer än en gång. Hur svårt ska det vara att skriva in en fullständig källhänvisning i en liten fotnot så man slipper lägga flera timmar på att hitta skiten?

Tur att Google finns. Hur som helst kan jag rekommendera den fulla rapporten. Där ser man tydligt att professor Ekberg är positivt inställd till immigration. Han drar till exempel slutsatsen att det inte finns några ekonomiska skäl varken för eller emot fortsatt invandring. Dock har han bara räknat på skatter och sociala avgifter in minus kostnad för offentlig sektor så det är en liten del han har kollat på. SD har för övrigt som hobby att helt felcitera hans rapporter vilket är intressant. Du kan läsa lite själv om du är intresserad av att faktiskt läsa en källa istället för journalisters eller bloggares fria tolkningar.

http://www.eso.expertgrupp.se/Uploads/Documents/ESO%20rapport...

Det var bara en observation från de lokala Sushiställena.

Det finns ett samband mellan sociala förhållanden och låg utbildning och låg arbetslöshet, ja. Sen att invandrare har svårare att få jobb säger väl mer om vår främlingsfientlighet (som kan vara mer eller mindre medveten) än invandrares arbetsförmåga.

Fast det är en jävla skillnad på ett litet gäng extremister och en religiös byggnad för en av världens största religioner. Eller skall vi förbjuda alla McDonalds för att USA för ett olagligt krig i Irak? Kopplingen känns minst sagt krystad. Jag stödjer inte terrorism på något sätt. Jag är emot extremism och fundamentalism för det är det som är falrligt. Spelar ingen roll om fasaden är islam, katolicism, Freedom, kapitalism eller för den delen patriotism. Det är alla lika illa.

Så det är ok att exportera en kultur så länge man bara tillfälligt besöker landet trots att vår påverkan är konstant? Restauranger med menyer på felstavad svenska och inte en vettig grekisk maträtt så långt ögat når är ok så länge turisterna åker hem igen? Så du håller med om att Jimmie borde ta tag i de skador på främmande kultur som Sverige orsakat? Enligt Sveriedemokraternas syn på saken är ju alla främmande kulturer per definition av ondo. Alltså borde Jimmie verka för att de där svenska "kolonierna" försvinner.

Edit: Jag skall skicka artikeln till en vän från Holland nästa gång jag får syn på honom på MSN. Han borde veta vad det är för organisation eller åtminstone tyda wikipediaartikeln. Den var inte alltför läsbar efter google translate...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Synd för språk är något väldigt givande att utbilda i. Har skolan för lite pengar borde ju skolan få mer pengar istället för att man skär bort viktiga delar av den. Det finns betydligt bättre saker att skära ner på innan man ger sig på språkundervisningen.

Det skulle även vara intressant att ställa det mot vad det ger för avkastning. Flerspråkighet är extremt värdefullt, inte bara för individen utan för hela samhället.

Snarare så kan flerspråkighet vara till nytta, saken är att Sverige kan sannolikt tillgodose detta behov med en minimal invandring, eller endast selektiv arbetskraftinvandring.

Citat:

"Debatten bör handla mer om migration som en positiv kraft i en allt mer globaliserad värld. Majoriteten av de människor som migrerar i världen gör det främst för att de vill söka sig en bättre ekonomisk framtid någon annanstans. Debatten i Sverige borde handla mer om hur vi kan dra nytta av denna kraft."

Om detta nu ska vara fallet som du önskar så bör du förespråka en väldigt restriktiv arbetskraftinvandring. Sverige är inte i behov av lågutbildad arbetskraft, påpekade inte din FN rapport att stor andel av invandringen är just detta.

Citat:

Från din artikel. Ska se om jag kan gräva fram Jan Ekbergs rapport. Tyvärr är journalister sämst i världen på det där med källhänvisningar vilket har stört mig mer än en gång. Hur svårt ska det vara att skriva in en fullständig källhänvisning i en liten fotnot så man slipper lägga flera timmar på att hitta skiten?

Tur att Google finns. Hur som helst kan jag rekommendera den fulla rapporten. Där ser man tydligt att professor Ekberg är positivt inställd till immigration. Han drar till exempel slutsatsen att det inte finns några ekonomiska skäl varken för eller emot fortsatt invandring. Dock har han bara räknat på skatter och sociala avgifter in minus kostnad för offentlig sektor så det är en liten del han har kollat på. SD har för övrigt som hobby att helt felcitera hans rapporter vilket är intressant. Du kan läsa lite själv om du är intresserad av att faktiskt läsa en källa istället för journalisters eller bloggares fria tolkningar.

http://www.eso.expertgrupp.se/Uploads/Documents/ESO%20rapport...

Läste sammanfattningen.

Citat:

Under 1990-talet övergick nettointäkten till en nettokostnad, dvs. en inkomst-
omfördelning från infödda till invandrare. Vid mitten/slutet av 1990-talet uppgick årskostnaden för infödda netto till 1,5 till 2
procent av BNP.

Så ungefär 50 miljarder kronor per år, är detta en liten utgift och detta var i slutet av 90-talet jag har en känsla av att situationen inte förbättrats. Visst han säger att en "viss" förbättring har skett fast precisera inte en siffra. Dessutom lär den vara utraderad med finanskrisen.

Citat:

Det var bara en observation från de lokala Sushiställena.

Får ursäkta mitt tidigare tonfall men poäng var och är att Sverige har influerats av Japan likväl bor det inte många japaner eller koreaner i Sverige. Landet mottager influenser oberoende av invandringen.

Citat:

Det finns ett samband mellan sociala förhållanden och låg utbildning och låg arbetslöshet, ja. Sen att invandrare har svårare att få jobb säger väl mer om vår främlingsfientlighet (som kan vara mer eller mindre medveten) än invandrares arbetsförmåga.

Om nu främlingsfientligheten och rasism etc är ett sådant stort problem borde situationen inte varit värre under 60-70 talet? Svenskarna har blivit mer toleranta så det kanske har andra förklaringar. Tror jag sett rapporter från Kanada där invandrarnas inkomst jämnförs med infödda, det är inte araberna, afganerna eller somalierna som toppar listan det är östasiater.

Citat:

Fast det är en jävla skillnad på ett litet gäng extremister och en religiös byggnad för en av världens största religioner. Eller skall vi förbjuda alla McDonalds för att USA för ett olagligt krig i Irak? Kopplingen känns minst sagt krystad. Jag stödjer inte terrorism på något sätt. Jag är emot extremism och fundamentalism för det är det som är falrligt. Spelar ingen roll om fasaden är islam, katolicism, Freedom, kapitalism eller för den delen patriotism. Det är alla lika illa.

Det är inte ett fåtal extremister, det är den härskande religionen i det land som för muslimerna harbiriera deras två heligaste platser. Det är ett land som har ex antal miljarder i inkomst från olja, landet har världens största oljereserv. Pengar de spenderar för att sprida denna avart av islam. Jag motsätter mig finansieringen därför jag definitivt inte vill att deras tolkning ska få inflytande.

Citat:

Så det är ok att exportera en kultur så länge man bara tillfälligt besöker landet trots att vår påverkan är konstant? Restauranger med menyer på felstavad svenska och inte en vettig grekisk maträtt så långt ögat når är ok så länge turisterna åker hem igen? Så du håller med om att Jimmie borde ta tag i de skador på främmande kultur som Sverige orsakat? Enligt Sveriedemokraternas syn på saken är ju alla främmande kulturer per definition av ondo. Alltså borde Jimmie verka för att de där svenska "kolonierna" försvinner.

Fast SDs definition är väl att andra kulturer med tiden ska uppgå i den svenska. Jag är inte säker på att de anser att alla typer av resturanger som inte serverar svensk mat (hur nu detta definieras strikt) ska stängas. Turister kommer aldrig uppgå i den grekiska kulturen då de inte befinner sig där tillräckligt länge, alltså generationer. De medger att kulturen i ett land påverkas med tiden, men det är skillnad på influenser och att genom invandring införa nya kulturer.

Hela mitt scenario om de 10 miljoner kineserna är att om Sverige skulle få en sådan stor invandring skulle Sverige bli kinesiskt, Sverige har inte möjlighet att assimilera 10 miljoner kineser. Att Sverige influeras av influenser från Kina är en annan sak.

Citat:

Edit: Jag skall skicka artikeln till en vän från Holland nästa gång jag får syn på honom på MSN. Han borde veta vad det är för organisation eller åtminstone tyda wikipediaartikeln. Den var inte alltför läsbar efter google translate...

Är framförallt nyfiken vad det är för institut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vattenfall:

Det är inte ett fåtal extremister, det är den härskande religionen i det land som för muslimerna harbiriera deras två heligaste platser. Det är ett land som har ex antal miljarder i inkomst från olja, landet har världens största oljereserv. Pengar de spenderar för att sprida denna avart av islam. Jag motsätter mig finansieringen därför jag definitivt inte vill att deras tolkning ska få inflytande.

Och här är själva kärnan i vad du egentligen tycker; att åsiktsfrihet och religionsfrihet är något man ska motarbeta.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk

Varför röstade fler på SD i skåne än övriga sverige?

Visa signatur

CPU: E2500k 4.9ghz GPU: AMD 290x