Ska jag köpa Mac eller PC? (enda tråden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoYoghurt:

För er som är så Pro PC, kan ni presentera en bättre lösning än den jag har i dagsläget om jag skulle vilja återgå till Windows/PC?

Mac Mini
Ljudnivå under 18db, precis som Mac Mini
Strömförbrukning under 15W vid idle

Skulle även vid ett byte till Windows behöva byta ut dessa program, några tips?
Mailplane.app
Textmate.app
Coda.app

Jag skiter i spel, Photoshop eller hurvida jag kan uppgradera datorn eller inte.

Som sagt så passar PC en del, Mac andra.

Men ni som är så Pro Mac kan väl då ge mig en lösning som har likvärdig prestanda som min dator i sign. Och som kostar under 8000 kr.

Dessutom måste jag kunna köra:

Autodesk AliasStudio
CATIA v5r19
En hel del spel

utan en massa krångel. Jag skiter i virushot då jag utan några som helst bekymmer skyddar mig mot sådant ändå.

Nej, jag tänkte väl det. Kan inte alla bara inse att vissa operativsystem passar till vissa ändamål och vissa personer, andra inte. Världen är inte enbart svart eller vit, den är inte ens både svart och vit, hela gråskalan är med.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Choffe:

Som sagt så passar PC en del, Mac andra.

Men ni som är så Pro Mac kan väl då ge mig en lösning som har likvärdig prestanda som min dator i sign. Och som kostar under 8000 kr.

Dessutom måste jag kunna köra:

Autodesk AliasStudio
CATIA v5r19
En hel del spel

utan en massa krångel. Jag skiter i virushot då jag utan några som helst bekymmer skyddar mig mot sådant ändå.

Nej, jag tänkte väl det. Kan inte alla bara inse att vissa operativsystem passar till vissa ändamål och vissa personer, andra inte. Världen är inte enbart svart eller vit, den är inte ens både svart och vit, hela gråskalan är med.

Jag är inte Pro Mac, jag äger själv än PC som andradator, men precis som du säger så passar olika datorer olika människor.
Men enligt de som anser att PC passar för alla och att de som kör Mac är hjärndöda så ville jag bara ha ett förslag om hur jag kunde byta ut min Mac Mini, då PC alltid är bättre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoYoghurt:

Jag är inte Pro Mac, jag äger själv än PC som andradator, men precis som du säger så passar olika datorer olika människor.
Men enligt de som anser att PC passar för alla och att de som kör Mac är hjärndöda så ville jag bara ha ett förslag om hur jag kunde byta ut min Mac Mini, då PC alltid är bättre...

Människor som inte ser längre än dit näsan räcker är det bara att ignorera, ingen idé att ens försöka, de är så uppe i sin egen övertygelse att de aldrig kommer erkänna att de har fel. Vi andra kan ju köpa det som är bäst för tillfället, jag längtar tills Macbook Pro 13" får Core iX-processorer, då blir det ett köp direkt!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk

Erfarenheten talar ;)

Ok, några tankar från en van PC, Mac, Sun mm användare sedan tidigt 80-tal.

Inget fel på endera valet för bärbar, jag har en liten Vaio på 0,8 kg som klarar Win 7 proff och en Macbook Pro som trippelbootar Ubuntu / OS X / Win 7 vart jag än går. Dessutom har jag en Clevo som mest står. Både Vaion och Clevon var klart dyrare än Macen. Slutar ändå med att jag mest använder min iPad, främst då Citrix-klienten är snabbast där.

Dell skulle jag inte ta i med tång. Skräp. Vi har så hög felprocent på de lättare dellburkarna att vi helt gått tillbaka till Lenovo (som inte heller är direkt billigare än bärbara mac:ar).

En Macbook pro är en affärsmodell, ingen konsumentmodell som plockats upp från hyllan på SIBA eller OnOff. Märken som Toshiba, Lenovo och Apple riktar sig till affärskunder eller till det kundskikt som inte är så priskänsliga. Betyder det att de alltid är bättre? Nej, jag ägde en Opel som rullade i tre år utan ett enda fel, medan min BMV klarade lite över en månad innan det blev verkstaden. Pris och märke är aldrig någon garanti. Sen ÄR jag fånig, men jag trivs inte med illasittande kostym från Kappahl, lika lite som jag trivs med en Dell. Märkesnörd? Javisst. Om du trivs med Casio på armen, med kläder från H&M och med en elgiganten-laptop under armen så var glad, du får mycket för pengarna trots att kvalitén inte alltid är den bästa. Överlåt åt märkesnördar att köpa Rolex, måttsydd kostym och Lenovo.

Apple går alltid i bräschen för nya gränssnitt, ny formgivning och nya användningsområden. Är det viktigt för dig att få uppleva det innan övriga bolag kopierat och i vissa fall förbättrat konceptet så köp mac. Det tog några år, men med win 7 har MS faktiskt gjort en riktigt bra OS X kopia för den vanlige användaren. Vi som verkligen använder oss av OS X mer kraftfulla verktyg och säkerhet är trots allt rätt få, och Office och Solitair fungerar bra på vilket OS som helst.

Spel är det snart ingen som spelar på varken Mac eller PC, så det argumentet kan du bortse från.

Visa signatur

i7 6700K // 16 GB Crucial DDR4-2133 // GeForce GTX TITAN X // ASUStek Z170-P // ROG PG278Q // HTC Vive

Permalänk
Skrivet av Crown_Sthlm:

Ok, några tankar från en van PC, Mac, Sun mm användare sedan tidigt 80-tal.

Inget fel på endera valet för bärbar, jag har en liten Vaio på 0,8 kg som klarar Win 7 proff och en Macbook Pro som trippelbootar Ubuntu / OS X / Win 7 vart jag än går. Dessutom har jag en Clevo som mest står. Både Vaion och Clevon var klart dyrare än Macen. Slutar ändå med att jag mest använder min iPad, främst då Citrix-klienten är snabbast där.

Dell skulle jag inte ta i med tång. Skräp. Vi har så hög felprocent på de lättare dellburkarna att vi helt gått tillbaka till Lenovo (som inte heller är direkt billigare än bärbara mac:ar).

En Macbook pro är en affärsmodell, ingen konsumentmodell som plockats upp från hyllan på SIBA eller OnOff. Märken som Toshiba, Lenovo och Apple riktar sig till affärskunder eller till det kundskikt som inte är så priskänsliga. Betyder det att de alltid är bättre? Nej, jag ägde en Opel som rullade i tre år utan ett enda fel, medan min BMV klarade lite över en månad innan det blev verkstaden. Pris och märke är aldrig någon garanti. Sen ÄR jag fånig, men jag trivs inte med illasittande kostym från Kappahl, lika lite som jag trivs med en Dell. Märkesnörd? Javisst. Om du trivs med Casio på armen, med kläder från H&M och med en elgiganten-laptop under armen så var glad, du får mycket för pengarna trots att kvalitén inte alltid är den bästa. Överlåt åt märkesnördar att köpa Rolex, måttsydd kostym och Lenovo.

Apple går alltid i bräschen för nya gränssnitt, ny formgivning och nya användningsområden. Är det viktigt för dig att få uppleva det innan övriga bolag kopierat och i vissa fall förbättrat konceptet så köp mac. Det tog några år, men med win 7 har MS faktiskt gjort en riktigt bra OS X kopia för den vanlige användaren. Vi som verkligen använder oss av OS X mer kraftfulla verktyg och säkerhet är trots allt rätt få, och Office och Solitair fungerar bra på vilket OS som helst.

Spel är det snart ingen som spelar på varken Mac eller PC, så det argumentet kan du bortse från.

Hihi, nu fick jag en nostalgikick när jag såg min gamla spel PC i signaturen Länge sedan jag postade här.

Visa signatur

i7 6700K // 16 GB Crucial DDR4-2133 // GeForce GTX TITAN X // ASUStek Z170-P // ROG PG278Q // HTC Vive

Permalänk

Det är väl insidan som räknas om man ska va klychéig (och det ska man väl?). Med andra ord, köp en pc.
Mac = fina.
Pc = bra.
I alla fall min åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoYoghurt:

Mac Mini
Ljudnivå under 18db, precis som Mac Mini
Strömförbrukning under 15W vid idle

Att ställa dessa exakta krav är fel av samma anledningen att det är fel att kräva HD5970's och i7 980x:s från Apples ringhörna. Däremot kan man säkert komma upp i liknande specifikationer.

Skrivet av GoYoghurt:

Skulle även vid ett byte till Windows behöva byta ut dessa program, några tips?
Mailplane.app

Outlook 2010

Skrivet av GoYoghurt:

Textmate.app

Notepad++

Skrivet av GoYoghurt:

Valfritt - just Coda har jag inte hittat någon motsvarighet för, men jag har aldrig letat.

Skrivet av Crown_Sthlm:

Jag har alltid undrat vad Windows kopierat från OS X. Ingen tycks kunna svara på detta - det enda svaret jag fått är att "I OS X så kanske det fanns det som finns i nedre högra hörnet i Windows 7"

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoYoghurt:

Har inte hittat någon motsvarighet till Windows som är bättre! Jo det finns ett gäng andra editorer med text-highlighting men ingen i samma liga om man frågar mig.

Vissa älskar kodläget i Dreamweaver. Själv tycker jag DW erbjuder för mycket blingbling och designläget undvek jag pga. många orsaker. Så inget köp där från min sida.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crown_Sthlm:

Märkesnörd? Javisst. Om du trivs med Casio på armen, med kläder från H&M och med en elgiganten-laptop under armen så var glad, du får mycket för pengarna trots att kvalitén inte alltid är den bästa. Överlåt åt märkesnördar att köpa Rolex, måttsydd kostym och Lenovo.

Den där Rolex-liknelsen användes redan på första sidan i den här tråden & den var åt skogen redan då.
Jag har en Rolex på min arm & tycker inte att varken Mac(Pro) eller valfri PC ska få låna det epitetet
i någon jämförelse Mac/PC, det blir bara löjligt. Dator med livstidsgaranti? Nej, trodde inte det ..
Ska man använda armbandsursliknelser är det Casio mot Casio med rostfri boett. Skamligt annars.
I ligan Rolex spelar finns det inget kisel alls, bara kugghjul & sånt. No computing, comprende?

Skrivet av Crown_Sthlm:

Här tror jag att du är ute & cyklar ganska rejält, faktiskt. Fast man förstår iofs att du inte spelar så mycket.

Skrivet av fratey:

Jag har alltid undrat vad Windows kopierat från OS X. Ingen tycks kunna svara på detta - det enda svaret jag fått är att "I OS X så kanske det fanns det som finns i nedre högra hörnet i Windows 7"

Det undrar jag också.
När jag sitter vid en Mac känns det som när Windows var ungt & man egentligen fick mer gjort i DOS,
d.v.s. en Mac känns för mig som en Windows-dator med ett extra gränssnitt utanpå.

Permalänk
Medlem

Det är ju ingen av er som har fel eller rätt, inser ni inte det?

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Skrivet av fratey:

YouTube - Apple WWDC 2006-Windows Vista Copies Mac OS X

YouTube - Windows did not steal ideas from Mac OS X!

Men så har det alltid varit. Från det att Apple introducerade ikoner, fönster och mus så har microsoft några år senare introducerat samma funktioner. Inget konstigt med det, alla tillverkare kopierar konkurrenternas bästa funktioner i alla branscher.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att jag inte skulle ha någonting alls emot en mac för programmering eller webbdesign men det skulle isåfall krävas en ordentlig budget

Den erfarenheten jag haft med mac-datorer är endast då jag på högstadiet fick hålla på med programmet "Garage Band" (eller något liknande). Kändes väldigt lätthanterligt måste jag säga och sådant kan ju vara skönt i webbdesign till exempel.

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Outlook 2010

Outloot 2010... Ursh. Hur kan folk rekommendera skitprogrammet? Programmet kan inte svara på mailinglists (Och nu menar jag på riktigt och inte deras retarded lösning som trasar sönder mailinglistan för alla andra). Den verkar defaulta till att göra sönder mailstandarden och lägga in massa html. Listan kan göras lång... Thunderbird är sjukt mycket bättre program tbh. Händer ibland att jag inte orkar svara på mail från Outlook användare just pga av deras program inte kan bete sig.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk

Oj, så mycket pajkastning åt båda håll. Jag gör ett försök att lägga fram det lite mer diplomatiskt:

Det som är säkert när du väljer mellan PC och Mac är att du gör en kompromiss. Det är det som är tjusningen med marknaden vi har idag och kompromissen föder naturligtvis en debatt. Vad är ett rimligt pris? Kan du tänka dig att få ett fint skal med sämre hårdvara? Byggkvalitet? Prestanda/kr? Vilka kompromisser är du beredd att ta?

Det som också är säkert är att båda alternativen är bra och att det i slutändan inte skiljer så mycket mellan produkterna.
Kruxet brukar vara att hålla sig till objektiv fakta och inte nappa på abstrakta personliga upplevelser som olika fanatikers upplevda "användarupplevelse", designmässiga åsikter och dylikt.

Marknaden är så pass personlig idag så identifiera dina behov och kör på det som tilltalar just dig bäst.

Visa signatur

Eclipse G500A | ASUS ROG Strix X670E-F | Ryzen 9 7950X3D w/ Arctic Liquid Freezer II 360 | RTX 4090 | Samsung Oddysey G95SC OLED | Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 4TB | 128GB Kingston DDR5 6000MHz CL36 FURY |

Permalänk
Medlem

Alla tar bara upp designen på mac datorerna men har ni tänkt på dess funktioner såsom den underbara strömsladden med magnet kontakt. det är detaljer som dessa som gör macen stark + ett mycket fint os...
tro mig magnet kontakter är guld två datorer har pajjat här hemma pga att hunden rusar iväg och fastnar i strömkabeln som ofta ligger mellan soffbordet och soffan..och ni som säger att windows inte kraschar längre kan ju gå hänga er. första gången jag startade upp mammas NYA dator med w7 x64 på så bluescreena skiten efter 20min(har hänt ca 2 ggr senare också), sen har ju min lenovo skoldator kraschat en gång gång, sen är ju program som hänger sig nästan mer regel än undantag... eller nja kanske inte men det händer fan ofta! syrran har en mac eftersom hon pluggar mediateknik på kth så jag har pillat lite med mac men tyvärr måste jag hålla mig till pc i framtiden då jag använder /kommer använda CAD/CAM program i utbildning och arbete:(:( men man måste ju välja ett os som passar Ändamålet ..

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

Alla tar bara upp designen på mac datorerna men har ni tänkt på dess funktioner såsom den underbara strömsladden med magnet kontakt. det är detaljer som dessa som gör macen stark + ett mycket fint os...

Jag anser inte att ett pris på 18 000 kronor istället för 7500 kronor täcker den där fina magnetkontakten.

Skrivet av jakbob:

och ni som säger att windows inte kraschar längre kan ju gå hänga er. första gången jag startade upp mammas NYA dator med w7 x64 på så bluescreena skiten efter 20min(har hänt ca 2 ggr senare också)

Grattis! Första gången jag använde Leopard så öppnades Dashboard vad jag än tryckte - vare sig det var musklick eller tangenter på tangentbordet.

Skrivet av jakbob:

, sen har ju min lenovo skoldator kraschat en gång

En gång? Nej, men gud så hemskt.

Skrivet av jakbob:

sen är ju program som hänger sig nästan mer regel än undantag...

Du får det att låta som om du har en HP.

Skrivet av jakbob:

eller nja kanske inte men det händer fan ofta! syrran har en mac eftersom hon pluggar mediateknik på kth

Nej, hon har inte en Mac "eftersom" hon pluggar medieteknik. Hon har en Mac av helt andra skäl, då en Mac inte är ett krav för mediateknik (jag skulle snarare peka på motsatsen)

Skrivet av jakbob:

så jag har pillat lite med mac men tyvärr måste jag hålla mig till pc i framtiden då jag använder /kommer använda CAD/CAM program i utbildning och arbete:(:( men man måste ju välja ett os som passar Ändamålet ..

PC är inget OS.

Skrivet av Crown_Sthlm:

YouTube - Apple WWDC 2006-Windows Vista Copies Mac OS X

YouTube - Windows did not steal ideas from Mac OS X!

Men så har det alltid varit. Från det att Apple introducerade ikoner, fönster och mus så har microsoft några år senare introducerat samma funktioner. Inget konstigt med det, alla tillverkare kopierar konkurrenternas bästa funktioner i alla branscher.

Kan du summera? Jag gillar inte att kolla på fem minuter långa videos och försöka urskilja vad någon jöns i babyblå skjorta "säger".

Tvärtom skulle jag vilja att OS X började kopiera lite från Windows. Att klippa ut mappar vore till exempel något, jag tror bara jag kunnat det sen Windows 98 eller något...

Skrivet av dagle:

Outloot 2010... Ursh. Hur kan folk rekommendera skitprogrammet? Programmet kan inte svara på mailinglists (Och nu menar jag på riktigt och inte deras retarded lösning som trasar sönder mailinglistan för alla andra). Den verkar defaulta till att göra sönder mailstandarden och lägga in massa html. Listan kan göras lång... Thunderbird är sjukt mycket bättre program tbh. Händer ibland att jag inte orkar svara på mail från Outlook användare just pga av deras program inte kan bete sig.

Outlook är ett fantastiskt program. Jag har alltid använt andra klienter som Thunderbird mm innan, och nu bestämde jag mig för att pröva Outlook nu när jag skulle hantera flera inboxar i en. Det är verkligen helt underbart - det är stilrent, och framför allt är det sjukt snabbt och smidigt. Jag bryr mig inte om vad den defaultar till på någon annans dator, för den fungerar till exakt alla jag mailar med då ingen har klagat hittills. Plus, det känns så jäkla corporate.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

tro mig magnet kontakter är guld två datorer har pajjat här hemma pga att hunden rusar iväg och fastnar i strömkabeln som ofta ligger mellan soffbordet och soffan..och ni som säger att windows inte kraschar längre kan ju gå hänga er. första gången jag startade upp mammas NYA dator med w7 x64 på så bluescreena skiten efter 20min(har hänt ca 2 ggr senare också), sen har ju min lenovo skoldator kraschat en gång gång, sen är ju program som hänger sig nästan mer regel än undantag... eller nja kanske inte men det händer fan ofta! syrran har en mac eftersom hon pluggar mediateknik på kth så jag har pillat lite med mac men tyvärr måste jag hålla mig till pc i framtiden då jag använder /kommer använda CAD/CAM program i utbildning och arbete:(:( men man måste ju välja ett os som passar Ändamålet ..

Snälla, snälla, snälla du! Be din mamma lämna in datorn då det låter som ett väldigt klockrent fall av HÅRDVARU FEL! Jag blir trött på dessa påståenden! Tror du seriöst att det är Windows som det är fel på om det blir bluescreen?
Visst är det underligt, bluescreen fick jag senast när en av mina hårddiskar fick kluster fel, ska jag skylla då på Windows?!
Så gå och häng dig själv...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Skrivet av Strukt:

Det är ju ingen av er som har fel eller rätt, inser ni inte det?

Kan inte säga det bättre själv!

Jag har en MBP 13", en netbook med W7 och några andra windows & linux -burkar. Valet av dator beror helt på vad man ska göra med den och vad man prioriterar, jag känner att ju äldre jag blir ju mer lutar det åt Apple-hållet. Då jag tycker att dom är stilrena, oslagbar byggkvalité och att prestandan är perfekt för min användning.

Skulle jag spela en massa spel (DirectX baserade) skulle jag utan tveka bygga mig en stationär PC, då man kommer undan mycket billigare då och kan välja komponenter som man själv vill..

Har skummat igenom tråden lite snabbt, lite kul att se att dom som säger att MacBook är "skit" är till 2/3 registrerade tidigast 2009...

Kriga på, kul läsning!

Visa signatur

..counting all the assholes in the room, well I'm defenitly not alone..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Jag anser inte att ett pris på 18 000 kronor istället för 7500 kronor täcker den där fina magnetkontakten.

Tydligen är det andra som anser att det är värt att betala mer för en Mac. Sen kan du gärna peka på en annan dator som är exakt likadan förutom magnetkontakten för 7500 kr, nu snackar vi batteritid, specifikationer, skärm, aluminiumchassi, kör OS X native utan problem osv. För enligt dig så var ju enda skillnaden magnetkontakten.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Använder Windows när jag spelar spel.
Använder min stationära Mac när jag jobbar, (snygg möbel också).
Använder min Macbook air när jag reser.

Skulle kunna använda windows till allt egentligen, men så är ju Mac löjligt snygga också, de gjorde i alluminium alltså.
Och Macbook air är ju för jävla smidig faktiskt.

Är dom värda priset? Ja, enligt mig. Nej, om man vill ha bang for the buck, so to speak.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pato:

Snälla, snälla, snälla du! Be din mamma lämna in datorn då det låter som ett väldigt klockrent fall av HÅRDVARU FEL! Jag blir trött på dessa påståenden! Tror du seriöst att det är Windows som det är fel på om det blir bluescreen?
Visst är det underligt, bluescreen fick jag senast när en av mina hårddiskar fick kluster fel, ska jag skylla då på Windows?!
Så gå och häng dig själv...

fast jag sitter på datorn nu och den funkar helt ok... inga problem med hårdvaran.. vet inte riktigt om jag skulle klassa typ 3 bluescreens på 1.5 år (går hela kvällarna nästan varje dag) som hårdvarufel sånt som händer, hur förklarar du program som inte svarar och måste avslutas då... vilket händer på alla windows burkar lite då och då... det kan du inte än förneka... sen äre ju inte bra jag som har fått blåskärm på skoldatorerna.. skulle gissa på att 10% av alla i min klass och pararellklassen (64st totalt) som råkat ut för detta sedan vi börjat skolan iår.. och då har vi lenovo maskiner som nog går loss på runt 20k /maskinen. tror skolan hade betalat strax under 30k per dator men det är ju med service osv också..kan ju också tillägga att iexplorer slutar svara lite då och då på samtliga 64 datorer.. vilket bevisar microsofts inkompetens.. synd bara att vi inte får installera andra webläsare

Visa signatur

-Corsair graphite 600T | intel i7 950 (kyld med EK 360 rad system) | EVGA GTX 460 SLI | ASUS Sabertooth x58 | 6gb Corsair xms3 @1600mhz | Corsair HX 750 | SteelSeries v6 v2 | Sennheiser HD558-

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

fast jag sitter på datorn nu och den funkar helt ok... inga problem med hårdvaran.. vet inte riktigt om jag skulle klassa typ 3 bluescreens på 1.5 år (går hela kvällarna nästan varje dag) som hårdvarufel sånt som händer, hur förklarar du program som inte svarar och måste avslutas då... vilket händer på alla windows burkar lite då och då... det kan du inte än förneka... sen äre ju inte bra jag som har fått blåskärm på skoldatorerna.. skulle gissa på att 10% av alla i min klass och pararellklassen (64st totalt) som råkat ut för detta sedan vi börjat skolan iår.. och då har vi lenovo maskiner som nog går loss på runt 20k /maskinen. tror skolan hade betalat strax under 30k per dator men det är ju med service osv också..kan ju också tillägga att iexplorer slutar svara lite då och då på samtliga 64 datorer.. vilket bevisar microsofts inkompetens.. synd bara att vi inte får installera andra webläsare

Ja jag kan förneka det, varför händer det aldrig mig? Varken på min stationära, sambons HP bärbara (win 7 på båda) eller netbooken (win xp) ? Eller varför inte min gamla HP som jag ägde i två år, absolut bästa datorn jag någonsin ägt. Eller varför inte min mors stationära med XP, eller hennes bärbara med Win 7? Varför flyter alla dessa datorer på som en dator ska? Enda gången det felar är det hårdvaru eller drivrutinsfel och det har bara skett på min sambos bärbara och min stationära? Så, felen jag räknar upp har varit HPs och Seagates, ska jag då skylla på Windows för att det är något som går fel?

Däremot, min 18åriga systers och min 16åriga brors dator krånglar till och från och jag måste alltid fara dit och rätta till deras fel, konstigt nog så har dem alltid nå skumma program, spel, ect. som dem laddat ner från opålitlig källa. Virus är inte heller ovanligt...

Jag tror du ska ta och titta på lenovos datorer, inte på Windows operativsystem, även på evil user som är till största procentuella felen som åstadkommer vid datorproblem...

P.S. så har jag inga och har aldrig haft höga tankar om IBM/Lenovos datorer...

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pato:

Ja jag kan förneka det, varför händer det aldrig mig? Varken på min stationära, sambons HP bärbara (win 7 på båda) eller netbooken (win xp) ? Eller varför inte min gamla HP som jag ägde i två år, absolut bästa datorn jag någonsin ägt. Eller varför inte min mors stationära med XP, eller hennes bärbara med Win 7? Varför flyter alla dessa datorer på som en dator ska? Enda gången det felar är det hårdvaru eller drivrutinsfel och det har bara skett på min sambos bärbara och min stationära? Så, felen jag räknar upp har varit HPs och Seagates, ska jag då skylla på Windows för att det är något som går fel?

Däremot, min 18åriga systers och min 16åriga brors dator krånglar till och från och jag måste alltid fara dit och rätta till deras fel, konstigt nog så har dem alltid nå skumma program, spel, ect. som dem laddat ner från opålitlig källa. Virus är inte heller ovanligt...

Jag tror du ska ta och titta på lenovos datorer, inte på Windows operativsystem, även på evil user som är till största procentuella felen som åstadkommer vid datorproblem...

P.S. så har jag inga och har aldrig haft höga tankar om IBM/Lenovos datorer...

knepigt att du aldrig har upplevt ett program som kraschar:O, självklart har det sina förklaringar det har allt.. men det jag vill komma till är att när jag sitter vid systers mac laptop (varannan helg) så hänger sig aldrig något.. sen så kan jag ju knappast påstå att morsans dator är fylld med "skumma" program, finns typ bankens säkerhets program, sportify, messenger, office paketet, chrome, sketchup på den med andra ord används den till surf kolla mailen betala räkningar etc etc.. inga konstigheter där.. en rolig grej jag har att tillägga är att jag bara har upplevt bluescreens den senaste tiden då jag kommit i kontakt med win7:S säkert bara tillfälligheter men ändå..;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakbob:

knepigt att du aldrig har upplevt ett program som kraschar:O, självklart har det sina förklaringar det har allt.. men det jag vill komma till är att när jag sitter vid systers mac laptop (varannan helg) så hänger sig aldrig något.. sen så kan jag ju knappast påstå att morsans dator är fylld med "skumma" program, finns typ bankens säkerhets program, sportify, messenger, office paketet, chrome, sketchup på den med andra ord används den till surf kolla mailen betala räkningar etc etc.. inga konstigheter där.. en rolig grej jag har att tillägga är att jag bara har upplevt bluescreens den senaste tiden då jag kommit i kontakt med win7:S säkert bara tillfälligheter men ändå..;)

Jag kom på ett program som har kraschat för mig, Spotify, men ska jag skylla då på Windows?

Men att jag måste hålla på använda aktivitetshanteraren för att ev. tvinga stänga av processer som t.ex. kraschat eller hängt sig var väldigt väldigt länge sen sist. Väldigt sällan aktivitetshanteraren åker upp, de få gånger har det varit prestanda övervakning och när Firefox bestämmer sig för att börja sluka minne. Tidigare för att Flash cs3 hade en tendens och börja sluka minne om man lät programmet vara igång utan att använda det. Men fortfarande, inte Windows fel...

Bluescreen har som sagt bara hänt vid hårdvarufel.

AH! kom på en gång till när jag var tvungen och ta upp aktivitetshanteraren, Starcraft 2 tabbades ur och när jag skulle tabba tillbaka så ville inte programmet starta! Så där har ett program hängt sig. Men vem ska jag skylla på? Blizzard eller Microsoft?

Visa signatur

Permalänk

Varför inte satsa på Linux? Eller du använder vissa program som bara är PC/Mac kompatibla? Linux och Mac är väldigt närbesläktat.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 6750 XT
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti

Permalänk

För mig kraschar program både i Win7 och i SnowLeopard. Shit happens, tycker båda operativsystemen har sin starka sidor och det är vad jag använder dem till. Man måste inte prompt välja ett ut av dem utan man kan ta det bästa från två världar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Tydligen är det andra som anser att det är värt att betala mer för en Mac. Sen kan du gärna peka på en annan dator som är exakt likadan förutom magnetkontakten för 7500 kr, nu snackar vi batteritid, specifikationer, skärm, aluminiumchassi, kör OS X native utan problem osv. För enligt dig så var ju enda skillnaden magnetkontakten.

Nej, Macen är inte den som ska sätta ribban. Låt de andra produkterna sätta ribban.

Anyway, Acer TimelineX kostar cirkus 7,5:

Pros för TimeLineX:
MYCKET lägre vikt
13" (pro för vissa)
Ganska matt skärm
Bättre grafikkort
Samma processor som datorn som kostar mer än dubbelt så mycket
Mycket lägre pris
Optimerad för Windows 7
Bra byggkvalité (Jag vet - det låter superkonstigt för en Acer, men den är inte knarrig utan ganska skön!)
Pris: 7500

Pros för MBP 15:
15"
Unibody (därav, bättre byggkvalité)
Bättre batteritid
Fantastisk trackpad
Magsafe
Optimerad för Snow Leopard
Pris: 18000

Givetvis finns det ett par pros till för varje dator, men ey!

Skrivet av jakbob:

Skoldatorer är uteslutna ur diskussionen av den simpla anledningen att de alltid bråkar då det är en massa nätverksskit på dem. De Macbooks som folk som går korkade linjer fick i vår skola (barn/fritid, samhälle/idrott osv) har alltid, alltid, alltid problem. De HP ProBooks som ITG fick har alltid, alltid, alltid också problem. Det går inte att komma ifrån på usla skoldatorer.

Skrivet av Swedish Berserk:

Linux och Mac är väldigt närbesläktat.

a, fast ne.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

Nej, Macen är inte den som ska sätta ribban. Låt de andra produkterna sätta ribban.

Anyway, Acer TimelineX kostar cirkus 7,5:

Pros för TimeLineX:
MYCKET lägre vikt
13" (pro för vissa)
Ganska matt skärm
Bättre grafikkort
Samma processor som datorn som kostar mer än dubbelt så mycket
Mycket lägre pris
Optimerad för Windows 7
Bra byggkvalité (Jag vet - det låter superkonstigt för en Acer, men den är inte knarrig utan ganska skön!)
Pris: 7500

Pros för MBP 15:
15"
Unibody (därav, bättre byggkvalité)
Bättre batteritid
Fantastisk trackpad
Magsafe
Optimerad för Snow Leopard
Pris: 18000

Givetvis finns det ett par pros till för varje dator, men ey!
.

Nej, du skrev "Jag anser inte att ett pris på 18 000 kronor istället för 7500 kronor täcker den där fina magnetkontakten.". Vilket verkar insinuera att enda skillnaden är magnetkontakten, är många andra.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Nej, du skrev "Jag anser inte att ett pris på 18 000 kronor istället för 7500 kronor täcker den där fina magnetkontakten.". Vilket verkar insinuera att enda skillnaden är magnetkontakten, är många andra.

"Nej, Macen är inte den som ska sätta ribban."

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fratey:

"Nej, Macen är inte den som ska sätta ribban."

Jo det är det om du hävdar att man betalar så mycket mer för endast magnetkontakten. Om vi säger att mac ger dig X,Y,Z och du då säger att du inte tycker Z är värd prisskillnaden så krävs det ju att det den dator du jämför med har X,Y. Annars får du ju säga att du inte tycker t.ex. Y,Z är värda prisskillnaden om den andra datorn även saknar Y.

Visa signatur