Permalänk

Klockning av phenom II x6 1055T

Hallå sweclockers!
Har beställt en CoolIT ECO A.L.C för att klocka och få lite mer fart på min processor.
Det finns inte allt för mycket information att få tag på vad det gäller klockning av phenom x6.
Jag undrar därför om det är någon här som har koll på vad som är rekommenderad maxtemp samt högsta v-core. Läst lite här och där vissa hävdar att högsta spänning är 1.45 och det ligger den ju i orginal i turbomode medans sweclockers körde den i 1.52 vid 4Ghz i testet av processorn.

tacksam för svar!
Posta gärna era inställningar om ni stabilt klockat phenom II x6.
Peace.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem

YouTube - AMD Phenom II X6 Overclocking Tutorial (NCIX Tech Tips #66)

Verkar vara otroligt simpelt att göra:) har en sådan processor själv också men jag har haft strul med allt möjligt sedan jag köpte datan så har inte gett mig på det en:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bockstensmannen:

Hallå sweclockers!
Har beställt en CoolIT ECO A.L.C för att klocka och få lite mer fart på min processor.
Det finns inte allt för mycket information att få tag på vad det gäller klockning av phenom x6.
Jag undrar därför om det är någon här som har koll på vad som är rekommenderad maxtemp samt högsta v-core. Läst lite här och där vissa hävdar att högsta spänning är 1.45 och det ligger den ju i orginal i turbomode medans sweclockers körde den i 1.52 vid 4Ghz i testet av processorn.

tacksam för svar!
Posta gärna era inställningar om ni stabilt klockat phenom II x6.
Peace.

42C med max load.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Arius:

Frågan var ju dock vad den klarar av för temperaturer. Din är ju inte klockad utan i turbomode såvidare du inte klockat alla kärnor till 3,3Ghz.

Visa signatur

|| AMD Phenom II 1055T 4GHz || CoolIT ECO A.L.C. || 4GB 1600MHz RAM || Asus Crosshair IV Formula || 34cm E-kuk || p-12 Chassi ||

Permalänk
Medlem

Frågan var ju dock vad den klarar av för temperaturer. Din är ju inte klockad utan i turbomode såvidare du inte klockat alla kärnor till 3,3Ghz.

Klart den är klockad vad skulle jag annars ha för anledning att posta här?

Alla kärnor går i 3,3Ghz.

EDIT: Amd själva säger 62 eller 71 grader beroende på vilken modell utav 1055T du har.

125W: AMD Processors for Desktops: AMD Phenom?, AMD Athlon? FX, AMD Athlon? X2 Dual-Core, AMD Athlon?, and AMD Sempron? Processor
95W: AMD Processors for Desktops: AMD Phenom?, AMD Athlon? FX, AMD Athlon? X2 Dual-Core, AMD Athlon?, and AMD Sempron? Processor

Visa signatur
Permalänk

OKej tack så mycket!
Någon som har koll på hur mycket spänning han kan ta ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör min i 3.5ghz med 1.4v turbomode 4,15ghz i 1.45 ... mycket bra processor imo

Visa signatur

|=| CPU: I7 4790k @ 4.8ghz, watercooled H80i. Mb: Asus Z97-A. Mem: 8gb Corsair XMS3 Vengeance 2000mhz cl10. FX: MSI GeForce GTX 1070 Sea Hawk X, Watercooled maxtemp load 50c . HDD 1 HyperX Predator SSD 240GB M.2 PCIe system, 2x Corsair Force Series LE 240GB SSD games, 1.5TB Spinpoint F1. Chassi: CM Storm Stryker Gaming Big Tower. PS: Corsair AX850w. |=|

Permalänk
Medlem

1055t

Har själv haft processorn i en vecka nu och kör den stabilt i 4060 mhz med endast 0,1v höjning av vcore. Försökte sänka vcore ytterligare eller fixa 4,2 ghz men den vägrade.

Körde först in i en vägg vid 3,6ghz men efter sänkning av multiplyern till nordbryggan gick det bra. Upptäckte även att nordbryggan kunde pressas högre om Hyper Transport -frekvensen gick i samma hastighet... (2320 mhz med 1,2v till nordbryggan slutade det på) Tänk på att Hyper Transport (HTT) inte får gå snabbare än nordbryggan..!

I övrigt har jag fattat den som att man inte bör köra prollen i mer än 65 grader C, min maxar 58 grader C under Prime95 med en Cooler Mater Hyper 212 plus kylare med originalfläkten som pull i 1000 v/min och en Scythe Gentle Typhoon som push i 1100 v/min... Tyst, bra och billigt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk

hur fan lyckas ni klocka så högt med så låg Vcore?! heller på att klocka min just nu har för närvarande vcore på 1.52 enligt bios (4ghz). Och ändå bluescreenar den vid occt. Har dock inte höjt nordbryggan / hyper transport mer än orginal..
Kör ni med LLC på cpu:n ? (Load line calibration)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man bör väl hålla sig under 1.55 i vcore som med övriga phenom II? det skulle jag satsat mina pengar på iallafall

Permalänk

Ja gav upp 4Ghz efter flera timmars testande körde 1.53V v-core som mest men bluscreena i occt ändå.
(Stod 1.54-1.57 i cpuz) Nu kör jag 3.8 Ghz med 1.45V-core (typ orginal i turbomode :S) Och funkar i occt utan blue screen..

Kan det vara så att prollen inte pallar 4.0 helt enkelt? det är ju trots allt induviduelt eller vad man ska säga när det handlar om prosessorer.

va tror ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vara individuellt

Kan ju vara som så att jag har haft tur, eller så är det mitt 888 kronors moderkort (Gigabyte 870A UD3) som är helt awsome! Tror dom allra flesta 1055or klarar 4 GHz så länge man kör med bra moderkort... Jag väntade 10 vecka på mitt kära Gigabyte då jag byggt fyra Giga-system under 1,5 års tid och har aldrig blivit missnöjd.

Jag började med att ställa upp vcore till runt 1,5 för att vara säker på att prollen hade spänning... mer än 1,5 V hade nog inte min kylare pallat med iaf. Sen matade jag nordbryggan med 1,2 V. Gigabytes moderkort har en tendens att få heta nordbryggor, men dom ska enligt vad jag läst palla med 100 grader C så det ska inte vara några större problem.

Har, som alla andra ett par Corsair XMS3 1600 MHz -minnen, specade för 1,65V... Satte dom till 1,6 och höll dom mellan 1333 och 1600 MHz... Minnena har ändå ingen inverkan på systemprestanda i dagens system.

Sen satte jag FSB till 250 Mhz och drog ner frekvens för nordbrygga och HTT... Läste att om systemet krashar kan man ibland ÖKA frekvensen för nordbryggan och få det stabilare... men varför, och vart jag läste det har jag inte en aning om... eller vänta...

Dolk's Guide to the Phenom II - Overclockers Forums

Bra tråd, mest om Phenom II x4 men dom är rätt så lika förutom overdriven, som man ändå måste slå av... just ja, självklart måste man stänga av alla strömsparfunktioner så som Cool N Quiet and so on... Tog en skärmdump till...

Kan meddela att jag får 21569 poäng (ska få runt 16000 original) i Cinebench R10 multiple CPU render test... att jämföra med ca 18500 för en 1090T eller 20400 för en i7 975 extreme med 4c/8 threads och som kostar runt 8000kr... får visserligen spö av Intels billigaste 6 core, 970 som får 25000 som kostar runt 7500... Och 1055:an kostade 1750 svenska kronor... Lätt den mest prisvärdaste prollen! Byggde nyligen ett system med en i5 760 och nja... tror nog jag gjorde rätt val!

Källa: Bench - CPU - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Kör hårt!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360. Denon AVR-3313 med Wharfedale Linton 85th Heritage och en SVS PB-1000.
#ryssjävlar

Permalänk

tack för svar! Du körde ju i princip EXAKT samma inställningar som mig och jag har provat ändra typ allt..
Har ju crossair IV formula som skall vara ett av de bästa korten för överklockning av amd samt vattenkylning.
Så jag vet inte riktigt vad det är som spökar.
Har du på nb/cpu llc(load line calibration) ?
Ska prova att höjja nordbryggan lite hur högt kör du den? Får iallafall prollen att gå hur bra som hellst i 3.8

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kör NB i 1,2 volt. Tror inte jag kör med llc... kommer inte ihåg. Inte ändrat det iaf.

Kom över lite rolig läsning idag... en fantastisk recension av 1075:an... haha

Test: AMD Phenom II X6 1075T :: Tester - Datormagazin

Fråga mig inte hur men jag läser allt just nu Rekommenderas skarpt om du vill veta allt om allting! hehehe...

Konstigt att du inte får upp den mer med det moderkortet... Vad har du för temp på prollen?

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Skrivet av heatm:

kör NB i 1,2 volt. Tror inte jag kör med llc... kommer inte ihåg. Inte ändrat det iaf.

Kom över lite rolig läsning idag... en fantastisk recension av 1075:an... haha

Test: AMD Phenom II X6 1075T :: Tester - Datormagazin

Fråga mig inte hur men jag läser allt just nu Rekommenderas skarpt om du vill veta allt om allting! hehehe...

Konstigt att du inte får upp den mer med det moderkortet... Vad har du för temp på prollen?

Nu ligger jag i 4Ghz men kommer antagligen bluescreena när jag kör occt.
ligger runt 25idle och 50+55load(kärnorna). Men en fråga jag har hällt på att klocka ett tag och tanken slog mig precis: Skall jag gå efter kärntemperaturen eller "CPU" temperaturen. Hur mäts CPU temp och vad är det som mäts? är det under processorn eller är det emellan processorn och kylaren? för kärnorna ligger ju en bra bid under "CPU" temp.

Har ju kommit ut en 75W modell som klarar upp till 75C btw :@

Visa signatur

Permalänk
Medlem

...

Angående temperaturer så gå efter den högsta. På min SC ser du att core temp är 46 g C medans temp 2 är 58. Dessa två temperaturer följer exakt samma kurva under last, och om jag inte är helt fel ute så finns det bara ett termoelement iaf. Tror det kan vara som så att temp 2 är temperaturen "die"-temperaturen under socketen, som bara är ett uträknat värde, och att core temp är själva core temperaturen då...

Men detta borde någon mer kunnig svara på för det är en djungel jag inte orkar gå in i...

Ska iaf bli intressant att se hur nya prollen klockar... tror den är specad till 95 W dock...

Verkar inte som om 95 wattaren kommer till Europa som boxed utan vi kommer få köpa den i något packet... Av Dell då eller något annat skit. :/

HEXUS.net - Review :: AMD Phenom II X6 1055T 95W CPU review : Page - 7/7

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk

Rekomenderar värlkligen HWmonitor för phenom II x6 temperaturer CPUID - System & hardware benchmark, monitoring, reporting
Läser alla kärnor och värkar vara relativt trovärdig.
Har provat säkert tio olika program och "Core temp" har vart det sämsta än så länge.

Vad kör du för Ht, Sb, samt cpu/nb volt. (notera att jag inte menar nb och cpu volt utan den volten som man ändrar under just CPU/NB voltage.
Btw hur många MHz kör du NB smat Ht i ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör både NB och HT i 2320 MHz... För låg Hz på NB kan också skapa instabilitet då prollen inte kan kommunicera med resten av prylarna tillräckligt snabbt. Tror att jag ligger på gränsen till för långsam NB. Helst ska den vara runt 2600 tror jag men jag har väl haft tur antar jag. Volten på NB, vilket är NB-volten på moderkortet, har jag satt till 1,2. Samma som CPU NB vid volt (antar att det är cpu/nb volt). Är den sistnämda som är viktigast då det är volten för kommunikationen till nordbryggan på processorn. Notera att du genom att öka denna även kommer öka värmeutvecklingen för processorn. 1,2v är en ökning med bara 0,05V så det är inte jätte mycket.

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Nu kör jag nordbryggan i 2610 MHz... funkar än så länge... och skadar väl inte... Har fortfarande inte tortyrtestat den under lång tid, säg 8 h men ska göra det på söndag kanske... Nästa projekt: Få tyst på skiten! Har ett lågt brummande ljud nu som skapas av att jag dragit kablar på baksidan moderkortsplåten. Dessa överför vibrationer ifrån processorfläkten och tidsrymden till sidoplåten och skapar ett hypnotiskt brummande ljud. Bra om man vill somna... dåligt om man vill förbli frisk i huvudet...

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk
Medlem

Citerar källan jag gav ovanför...

"On a side note, I did mention that the HTT will be used a lot more with Thuban. For some reason, Thuban loves to have the HTT just as high as the CPU-NB. It creates a much more stable environment if you do this. But, on another hand, it may not work at all. There is a bit of mystery surrounding this phenomenon, of which I hope to figure out soon. As for now, just keep that bit of information with you. "

Precis vad jag tyckt... ökade NB till 2610 nu och vips blev det lite programkrasher... ska testa att öka HTT'n också...

"As a second side note, some of the newer boards that use the 8-series chips now have a feature called LLC or Load-Line Calibration. This will allow a sort of fluctuation with the CPUv and CPU-NBv. This can be turned on or off. If on the voltage will have a bit of bigger area of which it can operate. These can potential even lower the voltage used when in idle mode. If off, the voltage will be set to the specific voltage that you have set in the BIOS."

Där har du den förklaringen...

Visa signatur

#ryssjävlar

Permalänk

fan va nice! ditt sista inlägg var inlägget jag letat efter nu vet jag varför volten på cpu:n rör sig o grejjer
Kanske därför mitt system är ostabilt för läste på ett annat engelskt forum att HTT var onödig att höjja mer än 2200MHz så jag har kört den i det samtidigt som NB ligger i 2600-2900 och tror att systemet har varit ostabilt de flästa gångerna..
Skall pilla lite nu.. tycker du det funkar best med LLC eller inteföresten?

Visa signatur

Permalänk

Så här ser det ut just nu med volten och temperaturerna. V-coren liger dock i 1.51 som max i LOAD.
Skall köra igång occt nu för hade NB i 2900 och värkade hopplöst att få det stabilt men kör 2600nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För mig verkar det inte gå att komma över 3500 MHz.... :S
Blir när jag bootar "System experienced failure due to overclocking"

Kan skriva settings här så får ni se..
Försökte på 3600MHz
Så körde 14 x 257 (tror jag det var)
Minnen i 1057MHz (x5.33)
HT Freq låg på 2077MHz eller något sådant.
NB 2333Mhz eller liknande

volt 1.5

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | NVIDIA RTX 5080

Permalänk
Entusiast

Testar just nu min på 14x281
Vcore 1.4
HT 2250

Vart blåskärm efter ett tags körning i 14x286 med vcore på 1.425

EDIT: Nu ligger CPU på 63 och kärnorna på 55... det är lite för varmt va?

Permalänk
Entusiast

Körde Prime95 i en kvart (vet att man ska köra mycket längre för att få veta att det är stabilt) men då temperaturen pendlar mellan 60-64 grader så undrar jag om det kanske är för varmt? Kan det räcka med att sänka vcore och sen testa igen för att se om det är stabilt med samma FSB eller kan jag låta prime tugga på trots dessa temperaturer?

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Körde Prime95 i en kvart (vet att man ska köra mycket längre för att få veta att det är stabilt) men då temperaturen pendlar mellan 60-64 grader så undrar jag om det kanske är för varmt? Kan det räcka med att sänka vcore och sen testa igen för att se om det är stabilt med samma FSB eller kan jag låta prime tugga på trots dessa temperaturer?

Kör OCCT istället! Prime95 får man sitta så jävla länge med. Kör occt en 15-20 min typ.
62C är maxtemp för 1055T.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Testar just nu min på 14x281
Vcore 1.4
HT 2250

Vart blåskärm efter ett tags körning i 14x286 med vcore på 1.425

EDIT: Nu ligger CPU på 63 och kärnorna på 55... det är lite för varmt va?

Inte så konstigt att du får bluscreen 1.45 är ju stock vcore i turbomode.
Kör typ 1.5.
Jag kör 1.48 fast har LLC på så ligger på ca 1.52 i fulload.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av kwame:

För mig verkar det inte gå att komma över 3500 MHz.... :S
Blir när jag bootar "System experienced failure due to overclocking"

Kan skriva settings här så får ni se..
Försökte på 3600MHz
Så körde 14 x 257 (tror jag det var)
Minnen i 1057MHz (x5.33)
HT Freq låg på 2077MHz eller något sådant.
NB 2333Mhz eller liknande

volt 1.5

kör HTT och NB på samma frekvens funkar bättre då.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast

Kör OCCT istället! Prime95 får man sitta så jävla länge med. Kör occt en 15-20 min typ.
62C är maxtemp för 1055T.

Tror du det kan funka stabilt med lägre vcore eller tror du jag måste sänka FSB lite mer? Även om man nu sällan kommer ligga och pressa i dessa temperaturer så vore det ju ändå skönt om den inte passerade 62 grader...

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Tror du det kan funka stabilt med lägre vcore eller tror du jag måste sänka FSB lite mer? Även om man nu sällan kommer ligga och pressa i dessa temperaturer så vore det ju ändå skönt om den inte passerade 62 grader...

Nej tvärtom HÖGRE v-core 1.45 är det orginal i turbomode. Jag kör typ 1.5V-core.
Jag har ca 50C i fullload. Och samma som rumstemperaturen idle. Kör dock med vattenkylning.

Visa signatur