Hjälp mig med Nvidia GTX 465 snälla!!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig med Nvidia GTX 465 snälla!!

Hej!

Jag satt o kollade upp lite på nätet och frågade lite folk vilket grafikkort ja skulle köpa o det slutade med att jag köpte en sån WEBHALLEN.com - Asus GeForce GTX 465 1GB (ENGTX465/2DI/1GD5) - PCI-E inkl. Mafia 2

Jag kom hem, plockade bort mitt gamla GT 9500 och satte in 465.an i hopp om att det ska vara en stor förändring jämfört med 9500. Det vart sämre bild, spelen hackade ganska mycket och det va inget som flöt i spelen o jag blev väldigt besviken. Jag tog kortet tillbaka till webhallen o de kunde inte se nåt fel på kortet efter att ha testat det på en av sina datorer. De tyckte att min dator är tillräckligt bra för att klara av det nya grafikkortet så det ska inte vara nåt problem. Jag har rensat allt jag har på datorn o installerat om drivrutiner såsom DirectX11 om och om igen och fortfarande så funkar kortet som den ska. Så snälla, jag hoppas att nån läser det här o kan hjälpa mig med mitt nya grafikkort. Tack i förhand

Jag kör med Windows 7-64 bit
Moderkort: Asus P5K-E/WIFI-AP
Processor: Intel pentium 3,4 Ghz Dual core
Minnen: 4 gig Kingston DDR2 HyperX PC6400
Nätagreggat: Corsair TX 650W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZWolf:

Hej!

Jag satt o kollade upp lite på nätet och frågade lite folk vilket grafikkort ja skulle köpa o det slutade med att jag köpte en sån WEBHALLEN.com - Asus GeForce GTX 465 1GB (ENGTX465/2DI/1GD5) - PCI-E inkl. Mafia 2

Jag kom hem, plockade bort mitt gamla GT 9500 och satte in 465.an i hopp om att det ska vara en stor förändring jämfört med 9500. Det vart sämre bild, spelen hackade ganska mycket och det va inget som flöt i spelen o jag blev väldigt besviken. Jag tog kortet tillbaka till webhallen o de kunde inte se nåt fel på kortet efter att ha testat det på en av sina datorer. De tyckte att min dator är tillräckligt bra för att klara av det nya grafikkortet så det ska inte vara nåt problem. Jag har rensat allt jag har på datorn o installerat om drivrutiner såsom DirectX11 om och om igen och fortfarande så funkar kortet som den ska. Så snälla, jag hoppas att nån läser det här o kan hjälpa mig med mitt nya grafikkort. Tack i förhand

Jag kör med Windows 7-64 bit
Moderkort: Asus P5K-E/WIFI-AP
Processor: Intel pentium 3,4 Ghz Dual core
Minnen: 4 gig Kingston DDR2 HyperX PC6400
Nätagreggat: Corsair TX 650W PSU

Vilka drivrutiner har du installerat? Du skriver att du har installerat DX11, men har du laddat ner de från Nvidias hemsida? Lite dum fråga kanske, men man måste fråga för att veta.

Annars kan det vara din processor som inte orkar med grafikkortet, det flaskar alltså. Det betyder att processorn inte hänger med grafikkortet och då blir det ingen förbättring ifall du bytar grafikkort. Själv tror jag att det är din CPU som flaskar.

Permalänk
Medlem

jag tankade ner 259,31 drivrutinen och DX11 från nvidias hemsida.

Permalänk
Avstängd

Jo me ndin burk i fråga är väl inget att hänga i gran!

P4 3.4 eller hur? sämre skit får man väl leta efter !

Tog du bort din gamla drivers innan du satte i nya nejdu! köp ny burk så ska du se att du blir av med alla problem! ett 9500Gt passade utmärkt till den riggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZWolf:

jag tankade ner 259,31 drivrutinen och DX11 från nvidias hemsida.

Då är det nog processorn som flaskar, blir att köpa ny ifall du vill ha ut mer prestanda. Varför spelen hackar mer jämfört med det gamla vet jag inte, hade du avinstallerat de gamla drivrutinerna innan du installerade den nya?

Permalänk
Medlem

såklart jag tog bort de gamla drivrutinerna, ja har till o med installerat om windows o försökt köra men det vart ingen bra. vilken processor bör man satsa på och som ska passa moderkortet? den stödjer quadcore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZWolf:

såklart jag tog bort de gamla drivrutinerna, ja har till o med installerat om windows o försökt köra men det vart ingen bra. vilken processor bör man satsa på och som ska passa moderkortet? den stödjer quadcore...

En vettig uppgradering (ifall du inte vill byta moderkort och minne till DDR3) hade varit en processor från Core 2 Quad-serien. Enligt ASUS sida så stöder ditt moderkort de flesta. Vilken du ska välja vet jag inte, då jag inte är expert på Intel, är mer åt AMD-hållet. Låter någon annan svarar på det.

Permalänk
Medlem

Intel Core 2 Quad Q9650 3.0GHz 1333MHz - Inet.se
Är nog det värsta/bästa du kan få du kan få...
Övriga processorer som skulle passa din socket: Datorkomponenter - Processorer - Intel - Socket 775 - Inet.se

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNikor:

En vettig uppgradering (ifall du inte vill byta moderkort och minne till DDR3) hade varit en processor från Core 2 Quad-serien. Enligt ASUS sida så stöder ditt moderkort de flesta. Vilken du ska välja vet jag inte, då jag inte är expert på Intel, är mer åt AMD-hållet. Låter någon annan svarar på det.

Hehe, Tack så mycket för hjälpen Zinikor, uppskattar det verkligen, nu vet jag vad ja ska köpa o lösa mitt problem. =D

Permalänk
Permalänk
Medlem

fan va najs! tack så mcyket för tipset grabbar! ska kolla upp de! =D

Permalänk

om jag va du så skulle jag köpa Q9550 Intel Core 2 Quad Q9550 2.83GHz 1333MHz - Inet.se
Denna har precis som sin storebror Q9650 12mb cache istället för 6mb som lillebror Q9400 har.

Denna är enligt mig precis vad du behöver för att få den prestanda ökningen du eftersöker.

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem

för 2600kr så får han ju ett moderkort, ddr3 ram och ny cpu aka amd så känns inte värt att köpa den föråldrade cpun. kan även köpa ett am2+ moderkort och ny cpu så kan du använda ditt ddr2 ram.

Asus M4N75TDAMD - Inet.se moderkort

Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz - Inet.se ram

AMD Phenom2 X4 955 3,2GHz Black Edition - Inet.se cpu

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Jösses, ta ett steg bakåt.

Han skriver att han har en Intelbaserad tvåkärnig processor på 3.4Ghz.

Röna ut vad han verkligen har för processor först, sedan diverse inställningar, drivrutiner osv och var han har problem med hack.
Klivet från ett 9500GT till ett 465 är visserligen enormt, men jag låg på kanske 1/10 av maxanvändning för cpu och 100% på grafik med ett 2900xt i många spel.

Så länge han inte har gett sig på spel som verkligen MÅSTE ha 4 kärnor eller tror att han ska kunna spela nyare spel med MAX på alla inställningar så är det något annat som är fel.

Grafikkortet körs kanske i x1, han har kanske inte kopplat in 6-pinkontakten (kortet kanske startar men kan inte klocka upp till 3d clocks), kan ju vara vad som helst, men att förutsätta att cpun är så dålig när man inte ens riktigt vet vilken cpu han har är ju dumt.

edit: http://www.sweclockers.com/recension/6055-amd-phenom-x4-9850-...

Kolla in skillnaderna mellan en E8400 (vilket jag tippar på att han har(samt överklockad)) och de cpu som andra här föreslår att han ska köpa. Sitter ett Geforce 9800GTX i den testdatorn...

Sen kan ni ju titta här också: http://www.sweclockers.com/artikel/12567-sa-paverkas-bildfrek...

Enda som förbryllar mig är att det inte blev ramaskri om att han hade för dåligt PSU!(¤!¤(¤!"¤

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Kanske lämna tillbaks GTX465 kortet och spara pengarna till en ordentlig uppgradering istället.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Skrivet av Nexim:

Jösses, ta ett steg bakåt.

Han skriver att han har en Intelbaserad tvåkärnig processor på 3.4Ghz.

Råna ut vad han verkligen har för processor först, sedan diverse inställningar, drivrutiner osv och var han har problem med hack.
Klivet från ett 9500GT till ett 465 är visserligen enormt, men jag låg på kanske 1/10 av maxanvändning för cpu och 100% på grafik med ett 2900xt i många spel.

Så länge han inte har gett sig på spel som verkligen MÅSTE ha 4 kärnor eller tror att han ska kunna spela nyare spel med MAX på alla inställningar så är det något annat som är fel.

Grafikkortet körs kanske i x1, han har kanske inte kopplat in 6-pinkontakten (kortet kanske startar men kan inte klocka upp till 3d clocks), kan ju vara vad som helst, men att förutsätta att cpun är så dålig när man inte ens riktigt vet vilken cpu han har är ju dumt.

edit: http://www.sweclockers.com/recension/6055-amd-phenom-x4-9850-...

Kolla in skillnaderna mellan en E8400 (vilket jag tippar på att han har(samt överklockad)) och de cpu som andra här föreslår. Sitter ett Geforce 9800GTX i den testdatorn...

Sen kan ni ju titta här också: http://www.sweclockers.com/artikel/12567-sa-paverkas-bildfrek...

Enda som förbryllar mig är att det inte blev ramaskri om att han hade för dåligt PSU!(¤!¤(¤!"¤

+1

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk

Fördålig PSU ?
Knappast nåt problem på den riggen med 650.
PSU debatten har ju urartat fullständigt på sista tiden.
Har aldrig haft mer än 600w och sitter på CF setup just nu.

Sen kan jag ju hålla med om att man kan forska lite vidare i hans OS setup, men tror fortfarande att
en prolle upgrade e mest välkommet.

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk
Medlem

Precis som psu debatten så har flaskhalsdebatten med cpu/ram/gfx även den urartat.

Jag får återkomma till den här tråden, planerar att beställa ett GTX 460 1gb eller 470 till min E6850@3.4 GHz, jag oroar mig inte särskilt för flaskning. Upplösning 1680x1050 / 1920x1080

Att en cpu flaskar ett grafikkort innebär inte att man får extremt låga frames, man får precis så mycket frames som grafikkortet kan producera med den information det får av ens CPU. Beställer jag ett 460 som inte flaskas av cpu, så får jag inte ut max av cpu. Om ett 470 flaskas av cpu så får jag ut max möjliga ur min rigg med lite överklockning utan att behöva köpa nytt...

edit:
Dryga inte med framedrops och sådant nu, lär vara en %-minskning som märks av tydligare för att hela datorn har sämre prestanda, inte för att en viss komponent stryps och tvingas ned på knä. Ärligt talat tror jag inte ens att ett 470 flaskas nämnvärt på en tvåkärnig cpu på 3ghz+ i de flesta standardspel

Nu har jag inte kört W7, men kan det vara en fråga om DX9/Icke kompatibla spel? Mer info från trådskaparen tack!

edit igen:

May Power Be with You: Find the Best CPU for a Single ATI Radeon HD 5870 and ATI Radeon HD 5870 CrossFireX Configuration (page 4) - X-bit labs
Riktigt bra länk. Rätt uppenbart att det finns skillnader förstås, men nog med denna hysteri

Ett produktivt svar till trådskaparen vore något i stil med:
"Om du har köpt ett Radeon 5870 till din C2D på 3.5Ghz och du byter ut till en I7 plattform på 4.1Ghz så får du ca 30% högre minimumfps och 25% högre maxfps(17/28 vs 25/35) i ett benchmark av Crysis med högsta inställningarna i 1920x1200. Denna uppgradering kostar, utöver grafikkortet, ca 6000 kr, sen ska du bara överklocka 1Ghz"....

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Tror inte heller att din cpu är problemet.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Hedersmedlem

Men jag vet att den (prollen) är hans/din stora flaskhals, den klarar inte att skyffla den datamängd som behövs till graffets framebuffertar, så den skall/bör bytas till Core 2 duo eller quad

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Men jag vet att den (prollen) är hans/din stora flaskhals, den klarar inte att skyffla den datamängd som behövs till graffets framebuffertar, så den skall/bör bytas till Core 2 duo eller quad

Jag fattade det också som att han har en Pentium D

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

jag kör ju med med Windows 7 ultimate 64-bit, lagt in DX11, tagit bort gamla drivrutiner och lagt på me nya drivrutiner för 465an. Jag spelar bara 3 spel som Bad Company 2, Modern Warfare 2 och WoW och det hackar otroligt mycket på alla spel...Om det är så att det är min processor som jävlas, så köper jag en ny. Mitt moderkort stödjer Quad core så det är inga problem. Om problemet är inte processorn så undrar jag vad problemet kan vara, för många har sagt till mig att processorn ska klara av 465.an även om det är 2 kärnigt.

Permalänk
Medlem

jag kör me pentium, det stämmer

Permalänk
Medlem

Första Pentium dök upp -94 eller däromkring. Senare Pentium har fått siffror eller bokstäver för att skilja dem från tidigare varianter. Pentium 3,4GHz dual core socket 775 gissar jag och flera andra är Pentium D 945/950. Gammalt och slött.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Köp för tusan inte en ny propp till en 775'a, det kommer du ångra inom kort. Spar stålarna till en uppgradering till nyare socket och ddr3 minnen.

Är det så att du inte har råd nu, och vill absoulut uppgradera nu, så köp en core 2 duo / quad begagnat.

Testade nyligen ett HD5770 i en Pentium D 3.2ghz, och tyckte inte det var så märkbart sämre prestanda. Visst, ett 5770 är inte ett gtx465 men ändå. Vad är det för spel du vill köra och i vilken upplösning?

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk

Går ju alltid att kolla begagnatmarknaden här på sidan efter en Q9xxx till vettigt pris om man inte vill lägga för mycket pengar på en uppgradering just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag fattade det också som att han har en Pentium D

Men med den övriga lite luddiga informationen så gick det inte att vara säker

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nexim:

Precis som psu debatten så har flaskhalsdebatten med cpu/ram/gfx även den urartat.

Jag får återkomma till den här tråden, planerar att beställa ett GTX 460 1gb eller 470 till min E6850@3.4 GHz, jag oroar mig inte särskilt för flaskning. Upplösning 1680x1050 / 1920x1080

Att en cpu flaskar ett grafikkort innebär inte att man får extremt låga frames, man får precis så mycket frames som grafikkortet kan producera med den information det får av ens CPU. Beställer jag ett 460 som inte flaskas av cpu, så får jag inte ut max av cpu. Om ett 470 flaskas av cpu så får jag ut max möjliga ur min rigg med lite överklockning utan att behöva köpa nytt...

edit:
Dryga inte med framedrops och sådant nu, lär vara en %-minskning som märks av tydligare för att hela datorn har sämre prestanda, inte för att en viss komponent stryps och tvingas ned på knä. Ärligt talat tror jag inte ens att ett 470 flaskas nämnvärt på en tvåkärnig cpu på 3ghz+ i de flesta standardspel

Nu har jag inte kört W7, men kan det vara en fråga om DX9/Icke kompatibla spel? Mer info från trådskaparen tack!

edit igen:

May Power Be with You: Find the Best CPU for a Single ATI Radeon HD 5870 and ATI Radeon HD 5870 CrossFireX Configuration (page 4) - X-bit labs
Riktigt bra länk. Rätt uppenbart att det finns skillnader förstås, men nog med denna hysteri

Ett produktivt svar till trådskaparen vore något i stil med:
"Om du har köpt ett Radeon 5870 till din C2D på 3.5Ghz och du byter ut till en I7 plattform på 4.1Ghz så får du ca 30% högre minimumfps och 25% högre maxfps(17/28 vs 25/35) i ett benchmark av Crysis med högsta inställningarna i 1920x1200. Denna uppgradering kostar, utöver grafikkortet, ca 6000 kr, sen ska du bara överklocka 1Ghz"....

Gtx 4xx kommer prestera skit med din dual core, "sök" så får du se folk med dual core och Gtx 4xx.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Gtx 4xx kommer prestera skit med din dual core, "sök" så får du se folk med dual core och Gtx 4xx.

Ingenting som du behöver oroa dig för. Vilket otroligt spann dessutom... 4xx Jag håller till viss del med. Läste du någonting av det som du stoppade innanför ""? Missade du även länken?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Här är en tråd http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor... där jag försökte hjälpa en person med P4Duo, med prestandalänkar och annat kul. P4 var usel redan som ny oavsett singel eller duo. I princip kommer alla nyare spel vara begränsade av sådana CPUer. Dualcore eller ej.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro