WD lanserar nya serier Black/Blue/GP - upp till 3TB

Permalänk
Permalänk
Medlem

Frågan är om dessa också kommer lida av de stora problem green diskarna har/hade. Diskar som blir utkastade från raiden, krashade diskar mm.

Har lite dålig erfarenhet av WD förutom min wd 2gb disk från -97 :D.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoleX:

Frågan är om dessa också kommer lida av de stora problem green diskarna har/hade. Diskar som blir utkastade från raiden, krashade diskar mm.

Har lite dålig erfarenhet av WD förutom min wd 2gb disk från -97 :D.

De där "problemen" är hanterbara iaf på WD EARS tillverkade innan 2009-10, därefter är det allmänt känt att inte köra dem i RAID utan i stället köra RE-modellerna.

Permalänk
Medlem

Lagom kul att ja la en beställning på två stycken WD GP 2TB EARS idag och paketet redan har skickats.. Får väl börja fundera på om det är bättre att returnera paketet redan vid postkontoret och vänta på dessa eftersom jag inte är i någon egentlig brådska ändå.

Jaja det lär väl handla om 5 stycken 600GB plattor ändå antar jag? Och dessutom lär det väl inte vara speciellt bra pris per GB de första månaderna med tanke på att det verkar som att de kommer bli de enda interna 3TB diskarna på marknaden ett tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxarn:

Lagom kul att ja la en beställning på två stycken WD GP 2TB EARS idag och paketet redan har skickats.. Får väl börja fundera på om det är bättre att returnera paketet redan vid postkontoret och vänta på dessa eftersom jag inte är i någon egentlig brådska ändå.

Jaja det lär väl handla om 5 stycken 600GB plattor ändå antar jag? Och dessutom lär det väl inte vara speciellt bra pris per GB de första månaderna med tanke på att det verkar som att de kommer bli de enda interna 3TB diskarna på marknaden ett tag framöver.

Pris/GB lär inledningsvis inte tilltala budgetfreaket, sen inbillar jag mig att ju färre plattor desto "säkrare"?
En annan fundering är om GP är lämpliga för RAID, 6 st i en femma = 18 GB (brutto), kommer det att hålla om/när bitfelen sprutar in?

Väntar spänt på tester, VG DRÖJ...

Permalänk
Medlem

Ursäkta språkpoliseriet, men -G +T jookeer

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Ursäkta språkpoliseriet, men -G +T jookeer

?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Kommer de nya 3tb diskarna att fungera som raiddiskar även med advanced format?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeagan:

Kommer de nya 3tb diskarna att fungera som raiddiskar även med advanced format?

Det är en av frågorna vi väntar svar på. Som sagt, vi avvaktar tester....

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

... därefter är det allmänt känt att inte köra dem i RAID utan i stället köra RE-modellerna.

Varför är det specifikt för GP-modellerna?

Skrivet av jookeer:

Pris/GB lär inledningsvis inte tilltala budgetfreaket, sen inbillar jag mig att ju färre plattor desto "säkrare"?
En annan fundering är om GP är lämpliga för RAID, 6 st i en femma = 18 GB (brutto), kommer det att hålla om/när bitfelen sprutar in?

Priset på Seagates externa disk är rätt vettigt, särskilt med tanke på att det är en extern disk och att det inte finns någon konkurrens ännu (sen tar det väl kanske en liten stund innan konkurrensen kommer pressa priset på dessa diskar). Bygger man en array med tanken att den ska byggas ut så lönar det sig ofta med stora diskar då priserna kommer vara attraktivare sen när man ska utöka och livslängden (innan man måste börja på ny array pga. mängden diskar) ökar en hel del.

Raid 5 på en sådan array är IMO helt uteslutet. Och det är väl lite det som talar emot 3 TB diskarna. Med två diskars paritet måste man köpa 4 diskar och det blir en del pengar. Men om målet är bygga ut sin array över en hyffsat lång tidsperiod (dvs. det typiska hemmascenariot?) skulle jag inte säga att det är särskilt oekonomiskt i längden. Man får ju även ta hänsyn till faktorer som ljudnivå, kontrollerkort, strömförbrukning, plats i chassit osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Varför är det specifikt för GP-modellerna?

Den har en funktion som sätter disken eller diskhuvudet i viloläge när den inte används, och när man kör disken i en raid och raidkontrollern ej får något svar (eftersom den disken är i vilo), så tror raidkontrollen att disken är trasig och kastar ut den från raiden.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Är inte det bara en inställning som du kan ändra med t.ex. hdparm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Är inte det bara en inställning som du kan ändra med t.ex. hdparm?

Nej,

Googla på WD+TLER

Permalänk
Medlem

Ja tler problem är också stort då disken tar på sig för lång tid att söka igenom fel.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Nej,

Googla på WD+TLER

TLER är ju något helt annat.
Och något som är väldigt svårt att verifiera. Möjligt att alla konsumentdiskar lider av det problemet. Och då det inte är aktuellt för de flesta här på swec. att köpa svindyra "raiddiskar" så är det ett problem man mer eller mindre får acceptera.

Huruvida disken ska lägga sig i sovläge däremot är något som man kan ställa in på de flesta (alla?) diskar, eller har man ändrat det med dessa diskar?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vågar man gissa på 750 GB plattor? Mer än 4 plattor per disk kommer jag nog inte stoppa i burken.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Oh, blir nog en 3TB black modell om den inte blir allt för dyr. Får kasta iväg en gammal Samsung 500GB för att ge plats för den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Oh, blir nog en 3TB black modell om den inte blir allt för dyr. Får kasta iväg en gammal Samsung 500GB för att ge plats för den.

Asså, det är en ny serie där de största e på 3 TB. Antar de kommer i mindre storlekar oxå, 1, 2, 3 TB. 2 *1 TB Black i en nolla borde ge fart under galoscherna.

Färska tester:

Western Digital Caviar Green 3TB Review (WD30EZRSDTL) | StorageReview.com

Western Digital Caviar Green 3TB Hard Drive Review - HotHardware

Info:

The Tech Report - PC Hardware Explored

RAID-kontroller följer med på köpet!

Permalänk

börjar dyka upp i prislistor också...
WESTERN DIGITAL CAVIAR GREEN 3TB SATA/300 64MB - Specifikationer 2249:- för 3TB...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Man kanske kan hoppas att det där är retailversionen med det bundlade HBA-kortet (sen behöver ju inte priset vara spikat). För om man jämför med seagate så kostar ju deras externa 3TB-disk med strömförsörjning och allt från 1843 kr (prisjakt).

Sen är frågan om man kommer kunna köpa denna som bulk i början eller om WD inte vågar det.

Permalänk

Vill minnas att WD sålde sina 200GB diskar med Promise-controllers(bara i usa?) i början...

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Man kanske kan hoppas att det där är retailversionen med det bundlade HBA-kortet (sen behöver ju inte priset vara spikat). För om man jämför med seagate så kostar ju deras externa 3TB-disk med strömförsörjning och allt från 1843 kr (prisjakt).

Sen är frågan om man kommer kunna köpa denna som bulk i början eller om WD inte vågar det.

HBA-kortet ??? vad är det?

Om man skall köra flera diskar i raid vilka skall man köpa då?
Vilken NAS rekommenderar ni? Funderar på NetGears ReadyNAS NV för ca 3000:-

Visa signatur

Mina referenser: http://rec.elmor.se/review.php?user=338
Moderkort: Gigabyte GA-X58A-UD7 v2.0 Intel Core i7 980X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v2.0 Intel Core i7 970X,
Gigabyte GA-X58A-UD5 v1.0 + MSI Big Bang-XPower

Permalänk
Medlem

Det enkla kontrollerkortet man får med disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisseH2:

HBA-kortet ??? vad är det?

Om man skall köra flera diskar i raid vilka skall man köpa då?
Vilken NAS rekommenderar ni? Funderar på NetGears ReadyNAS NV för ca 3000:-

Asså, OT så det stinker, dina frågor finns behandlade i flertalet andra trådar - lär dig söka eller Googla.
Skapa annars egen tråd!

Permalänk
Medlem

Riktigt bra det här, enligt recentionen så använder den 4 plattor á 750GB och inte 5 Plattor a 600gb som seagate gör i sin externa.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Är inte det bara en inställning som du kan ändra med t.ex. hdparm?

Skrivet av jookeer:

Nej,

Googla på WD+TLER

Däremot kan WDIDLE3 fixa det. Det är WD's egna program för att stänga av funktionen eller manuellt specificera en tid som tillåts innan det parkerar.

Jag har stängt av funktionen på min WD Green disk. Från att ha haft 100 000 load cycles på runt 4 månader, till att kanske ligga på 102 000 load cycles några månader senare. (Vild gissning, har dock inte kollat än.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux