Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Lite Nätagget i Sonata III är väl dessutom ett 80mm agg som suger in luften i framkant? (dvs du kommer inte blåsa in i nätaggsfläkten utan bara upp i "golvet" i nätagget)

Fattar jag SilentPCreview rätt så är Mugen2 vinklad åt andra hållet, vilket borde passa dig bättre.
Annars kan tex Hyper 212+ monteras åt båda hållen. (finns säkert fler som klarar det, men det har jag inte koll på)

Jo, du har nog rätt, skulle vara så skönt att slippa montera ur moderkortet, men får väl ta det.

Skrivet av Choppern:

Kör själv med en Hyper 212+ med hyfsad klockning, och den är riktigt tyst med 2x 120mm nexus fläktar. Den sänkte också 19-20 grader mot stock i load, värt att tänkta på är att ta lite extra kylpasta på kylaren och dra med rakblad för det finns skåror mellan heatpipe och blocket.

Kan inte annat än rekomendera denna, mycket prisvärd och betydligt bättre än tex. scythe ninja som jag hade tidigare.

Eller hur är det, måste man montera ur moderkortet för att montera en 212+? Annars får det nog bli den, men du rekommenderar alltså att man köper en annan fläkt till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimjavel:

Eller hur är det, måste man montera ur moderkortet för att montera en 212+? Annars får det nog bli den, men du rekommenderar alltså att man köper en annan fläkt till?

Jag har själv en Hyper 212+ och man måste montera ut moderkortet såvidare man inte har en öppning i chassit för backplaten. Håller min 6000+ på 45C i load och det är som allra mest, brukar hålla sig på 42C. Den medföljande fläkten är inte direkt tyst under load, men i idle så håller den sig på ungefär samma ljudnivå som dem medföljande fläktarna i mitt Define R3

Permalänk
Medlem

Det lutar åt att det blir en Hyper 212+, men vilken fläkt rekommenderar ni om man vill få den ännu tystare utan att bränna upp processorn? Kommer nog att köpa från webhallen. ÄR en Gentle Typhoon bra val? WEBHALLEN.com - Scythe Gentle Typhoon 120mm 1850rpm

Nu beställde jag, det blev 212+ och en GT 1450! Hoppas inte det var ett korkat val.

Permalänk
Medlem

Funderar också på en 212+, men så såg jag Noctua NH-U9B SE2 som kostar runt 200kr mer, och den verkar mindre och tystare. Är det värt att slänga ut de extra pengarna om man från början inte tänkt att överklocka? (Men då kanske man t.o.m vågar sig på det.)

Vill ha en tyst och sval cpu-kylare som inte tar allt för mycket plats. Tänkte klämma in den i ett k62 chassi eller ett CM chassi i samma prisklass. (Moderkortet kommer nog bli Gigabyte GA-P55A-UD3 eller UD4.) Det är viktigt att den inte blockerar något om jag tex vill slänga in lite extra RAM i burken vid nåt senare tillfälle.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Funderar också på en 212+, men så såg jag Noctua NH-U9B SE2 som kostar runt 200kr mer, och den verkar mindre och tystare. Är det värt att slänga ut de extra pengarna om man från början inte tänkt att överklocka? (Men då kanske man t.o.m vågar sig på det.)

Vill ha en tyst och sval cpu-kylare som inte tar allt för mycket plats. Tänkte klämma in den i ett k62 chassi eller ett CM chassi i samma prisklass. (Moderkortet kommer nog bli Gigabyte GA-P55A-UD3 eller UD4.) Det är viktigt att den inte blockerar något om jag tex vill slänga in lite extra RAM i burken vid nåt senare tillfälle.

idiotisk att satsa op u9. Mugen och yasya äe bätte och har ungefär samma prislapp. T.o.m billigare.

Visa signatur

| Case: Fractal Design R2 | Nätagg: Be Quiet | Moderkort: Asus crosshair formula IV | CPU: Amd phenom 1055t | Ram: 8GB | Hdd: Samsung f3 500GB | Grafikkort: xfx 460 ti |

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att det blev en CM Hyper 212+ och en Schyte GT 1150 då jag inte orkade vänta på 1450-modellen. Jag är skitnöjd, fläkten snurrar ~600 varv/minut idle med temp på ~36C - 41C och 800 - 1000 v/m när jag kör stresstest och då pendlar tempen mellan ~45C - 60C.

Monteringen gick bra men var lite småkrånglig, men inga problem om man bara tog det lugnt. Den är inte heller i vägen för några ramminnen då den är höjd en bit över moderkortet. Använde kylpastan som följde med fläkten också.

Permalänk
Medlem

Om jag förstår denna tråd rätt, så är Cooler Master Hyper 212 Plus ett bra/någorlunda alternativ till processorkylare om man ska klocka sin X6 1055T lite lätt? Typ till 3,0 - 3,2 GHz.

Permalänk
Medlem

Det blev en Noctua NH-U9B SE2. Ska skriva så snart jag installerat den, tog ju hundra år för mig att beställa men såg att den hade fått grymma recensioner på inetdata.se.

Permalänk
Medlem

Så där. Installerad och klar. Tog mig kanske en timma, men jag fattade inte hur jag skulle få stock coolern (kylpastan fungerade ju tydligen som klister), plus att jag är rätt kass på att bygga datorer. Det gick bra, klantig som jag var så skrev jag inte ner några temperaturer innan, men jag menar processorn gick från 60 grader under load (starcraft 2) till ca 45 samtidigt som ljudnivån är reducerad till knappt hörbart! Enda kluriga var att gå en av fläktarna på plats över ramminnen, var lite tajt där men det gick bra ändå. Tack alla som kom med kommentarer och tips!