Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Western Digital officiellt på 3 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

har man 3 TB data och inte kör backup får man väl skylla sig själv.

Precis det jag syftade på.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp123ltd1:

Vad ska du med så många TB till? många semesterbilder eller?;)

Bara en jämförelse, hur mycket mer TB man kan få för samma pris för EN 3TB:are. Om man köper 3x2TB så kan man ju dessutom ha backup på en av de tre diskarna

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | M4 10C | 32GB LPDDR5X | 512GB SSD ],
                         [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                         [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

När kommer blue/black varianter på 3TB? Green är jag inte intresserad av alls, helt värdelösa för mig iaf.

Kan ju köra 2 Caviar Black 2TB så länge? Enda lämpliga användningsområdena jag kan se för diskar över 2TB är antingen som sagt backup, eller masslagring av film och musik till sin HTPC. Har redan fyllt min 1TB Caviar Black med allt jag behöver och har ändå ca. 400GB kvar.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Priserna är ju lite sjuka då man nästan får 2 TB diskar för priset av en 2.5 TB men de kommer sonnolikt rasa i pris sen.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt med större diskar, men nu börjar det bli väldigt viktigt att köra raid då det är bra surt att tappa 3TB data.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

När kommer blue/black varianter på 3TB? Green är jag inte intresserad av alls, helt värdelösa för mig iaf.

Enbart nyfiken, men vad är det för fel på Green? Normalt sätt så är det ju lagring dom är till för så de gröna diskarna borde vara att föredra.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av SmOOthy:

Enbart nyfiken, men vad är det för fel på Green? Normalt sätt så är det ju lagring dom är till för så de gröna diskarna borde vara att föredra.

Jag tror det handlade mycket om hållbarheten, många fick lämna in sina diskar osv.
Ingen vill köpa en hårddisk som går sönder. Så fort man hör något negativt om ens egna hårddisk/hårdiskar så börjar man att svettas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeta Two:

Hmm, intressant omvänd penismätning. Vem har minst? =P

Hade även jag en 20MB's A590 till min Amiga 500, vill även minnas att jag haft en PC med 10MB's hårddisk vid samma tidpunkt, men är något osäker på storleken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Jag har läst en del tråkigheter om dessa samt att jag har en trasig liggande här hemma med så för mig blir det då iaf ingen mer Green disk. Men dom flesta lär ju fungera helt utan problem skulle jag gissa och jag hade en backup på allt som låg på min så det var inget större problem men beslutade mig för att testa ett annat märke istället.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jobbigt oberoende av storlek på en disk som kraschar. Men backuppa bör man, annars dör man.

So true

Permalänk
Medlem

min första dator, en Compaq, hade 15" skärm, och helt stört grymma 2.7gb hdd och 64mb i ram det var en bra dator då, förutom att den saknade så kallat 3D kort, så jag fick spela i software mode på motocross mania osv... då laggade det gött kan jag lova er inga sexiga 60FPS+ där inte..

för att kommentera nyheten: mkt mkt trevligt! jag är inte så inne på SSD linjen, utan är mer intresserad av lagring i denna formen, så utvecklingen är ju på rätt väg

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Kan ju köra 2 Caviar Black 2TB så länge? Enda lämpliga användningsområdena jag kan se för diskar över 2TB är antingen som sagt backup, eller masslagring av film och musik till sin HTPC. Har redan fyllt min 1TB Caviar Black med allt jag behöver och har ändå ca. 400GB kvar.

Har redan en WD Black 2TB, har den till serier och är nästan full, 125GB kvar typ.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Damn, nice.
Någon som vill köpa 10 st. 20ears som är sex mnd gamla?

Nej, ärligt talat vet jag inte hur mycket större jag törs gå per disk - är otroligt mycket man förlorar vid en krasch...

Visa signatur

on the internet since 1993
[ Geek - Dad - Programmer - RC enthusiast - Technology evangelist ]

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem

Jaha då var gränsen nådd och nu ligger pressen på moderkortstillverkarna att byta ut BIOS mot UEFI i stället, det är ju aningen föråldrat vid det här laget.

Det verkar ju iaf. vara på gång med UEFI, hårddisk tillverkarna kommer nog att bli högljudda annars.

Problemet i fråga, att MBR inte längre fungerar på diskar större än 2,1Tb.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Antielefant
Skrivet av aMp:

Har redan en WD Black 2TB, har den till serier och är nästan full, 125GB kvar typ.

Den är inte full innan det står <1 TB ledigt.

Det gör det på samtliga mina fem 1,5'or - och de har samma innehåll som din.

Skrivet av skogsvilden:

Jaha då var gränsen nådd och nu ligger pressen på moderkortstillverkarna att byta ut BIOS mot UEFI i stället, det är ju aningen föråldrat vid det här laget.

Det verkar ju iaf. vara på gång med UEFI, hårddisk tillverkarna kommer nog att bli högljudda annars.

Problemet i fråga, att MBR inte längre fungar på 3TB diskar.

Gäller dock bara bootbara diskar, inte lagringsdiskar. Som det ser ut idag kan BIOS leva kvar länge än, så länge du bootar från en disk som är 3 TB eller mindre...

...typ en SSD. Långt kvar till 3 TB SSD.

Dagens system klarar väl lagringsdiskar upp till 128 TB om jag inte missminner mig.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Gäller dock bara bootbara diskar, inte lagringsdiskar. Som det ser ut idag kan BIOS leva kvar länge än, så länge du bootar från en disk som är 3 TB eller mindre...

...typ en SSD. Långt kvar till 3 TB SSD.

Dagens system klarar väl lagringsdiskar upp till 128 TB om jag inte missminner mig.

VILL HA EN RAID 5 uppsättning 128 TB diskar. *Drooool*

Visa signatur

[Jonsbo TK-2 Svart] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i5 9600K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB RS DDR4 32GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Rog Strix Z370-F] [ASUS RTX 4070 12GB ProArt OC] [C:Samsung 970 EvVO Plus 1TB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

gissar att du menar "<1 GB ledigt"
en annan sitter ju på två 500gb i raid och de vore ju fulla redan som nya annars

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Problemet i fråga, att MBR inte längre fungerar på diskar större än 2,1Tb.

Det gäller väl bara boot-disken, och den har man väl knappast på 3TB ändå, där kör man en SSD om man ändå kör ett high-end system (vilket man troligen gör om man köper 3TB hårddiskar).

Citat:

"This leads to the situation where 3TB is fine for use as a storage drive - as modern operating systems are designed to read GPT - but unbootable on pretty much anything"

Explaining the 3TB hard drive barrier - News - PC Authority

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att vänta tills dessa blir lite mer spridda, och sen köpa 2TB'arna Dom lär kunna sjunka ännu mer.

Vad som håller mig tillbaka är att jag inte vet hur dom presterar i raid-sammanhang. För mig är WD GP uteslutet.
Jag har dock blivit lite intresserad utav Samsung. Dessa verkar lovande utifrån vad jag läst. Speciellt F4, med färre plattor än F3.
6x500GB är proppfulla nu i NASen, så 6x2TB hade varit .. najs.
Om bara folk kunde köpa några och testa dom

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Skrivet av aMp:

Det gäller väl bara boot-disken, och den har man väl knappast på 3TB ändå, där kör man en SSD om man ändå kör ett high-end system (vilket man troligen gör om man köper 3TB hårddiskar).

Om man har en NAS så har man ju bara stora diskar. Eller bootar de inte från disk? Har lite dålig koll på hur det funkar.

Visa signatur

Fractal Design North | 9800X3D | 64 GB DDR5-6000 | Gigabyte RTX 5080 | Kingston Fury Renegade M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI |
ASUS TUF Gaming 1000W | Thermalright Peerless Assassin 120 digital

Silverstone Temjin TJ08B-E | i7 2600K | 16 GB Vengeance | Palit GTX 1060 6GB | WD Blue 1TB SSD | Asus Maximus IV Gene-Z | Seasonic X-560 | Noctua NH-U12P SE2

Permalänk
Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ant3:

VILL HA EN RAID 5 uppsättning 128 TB diskar. *Drooool*

Nej det tror jag inte du vill ha.

Om du läst i ZFS / OpenSolaris tråden i Linux forumavdelningen så skriver jag att det tar lång tid att reparera ett raid om en disk kraschar. Ju större disk, desto längre tid tar det. Om du har 4TB diskar, så kanske det tar en vecka eller så, innan raidet är reparerat (om en disk kraschat och du byter den). Om du har 128TB diskar, så kanske det tar ett halvår. Under den tiden så räcker att en enda disk kraschar så har du tappat alla dina data. Och när du reparerar ett raid så stressar det de andra diskarna så mycket att de kan börja krascha de med.

Mao, om du har stora diskar så vill du ha motsvarande raid-6. Men ZFS ensamt, tillåter att upp till tre diskar kraschar om du kör ZFS konfigen som heter "raidz3".

Ju större diskar, desto mer redundans vill du ha. Du vill inte ha raid-5.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Terihan:

håller med, btw så blev det asgarv när man såg ditt namn och avatar

Håller verkligen inte med, en SSD för system också (A)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Det var den gamla goda tiden

Min första disk var en 10MB disk till min IBM Amstrad

Min första dator (Macintosh som det då hette) hade 40 MB. Men det var 1992 så det var väl nått år efter din IBM:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

Att det är 5400rpm, drar mindre ström och är tysta är alla trevliga fördelar och de är till synes att föredra som lagringsdiskar. Tyvärr så är de inte att rekommendera att köra i raid vilket många vill göra just med sina lagringsdiskar, kolla då istället på Samsungs F4 green.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Att det är 5400rpm, drar mindre ström och är tysta är alla trevliga fördelar och de är till synes att föredra som lagringsdiskar. Tyvärr så är de inte att rekommendera att köra i raid vilket många vill göra just med sina lagringsdiskar, kolla då istället på Samsungs F4 green.

Varför inte? Jag kör 10 WD20EARS i RAID6 utan problem...

Visa signatur

Basically, you’re the guy who survived the shipwreck because you had a lifeboat, and now you’re standing on the shore telling the people still drowning that the ocean isn’t that bad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pr0wler666:

Om man har en NAS så har man ju bara stora diskar. Eller bootar de inte från disk? Har lite dålig koll på hur det funkar.

Jo sitter också och funderar på hur det funkar men känns som dom borde boota från moderkortet nånstans eftersom min(netgear readynas duo) går att köpa utan diskar.

men blir att sitta nu ett tag och se om dom uppdaterar hemsidan med vilka diskar som stödjs.

blir nog 2 st 3tb isf när dom hamnar under 1500kr/st

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating:

Varför inte? Jag kör 10 WD20EARS i RAID6 utan problem...

Det borde du kollat upp innan du köpte så många.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Skrivet av zeagan:

Det borde du kollat upp innan du köpte så många.

Det gjorde jag också och beslutet fattades efter att ha läst både positiva och negativa kommentarer med att köra dessa i RAID. För mig fungerar det utmärkt, faktiskt bättre än tidigare 1.5TB Seagate. För de flesta andra verkar det också fungera utmärkt sålänge man sätter upp allt korrekt (vilket många inte gör/gjorde tidigt).

Så min fråga kvarstår; Varför inte? Kom gärna med konkreta exempel på varför dessa inte ägnar sig till RAID lagring...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

3TB för 2000 kronor är för dyrt,
för samma pris så kan man få 4TB fördelat på 2st 2TB hårddiskar.

Mer prisvärt med 2 hårddiskar än en, säkrare också.